handdator

Visa fullständig version : Köpa nytt Bensinplan



Mikael_jo
2007-06-03, 15:44
har ställt den här frågan inne på SMF men ja tänkte att jag kan ju ställa den här med då detta forum ändå finns :D

Som några redan hört så hade jag tänkt att köpa ett lite större bensinplan.
jag har ju bara flygit el änn så länge.

jag fick tips om www.peakmodel.com och där finns det ju några kärror som jag blev sugen på men då kan jag inte bestämma mig för vilken =( och är det någon som har några erfarenheter av just peakmodel?

modellerna jag vill välja bland är:

25% Extra260 (yellow) & SPE26cc combo
25% Extra 260 (yellow) & SPE40cc combo

76' G202 ARF & peak45cc combo

EDGE540-26CC & spe 26cc combo
EDGE540-26CC & spe 40cc combo

Su 31-26cc & spe 26cc combo

velox revolution II & spe26cc combo

nu vill jag veta för respektive nackdelar med modellerna? jag är ganska sugen på Extran men då vet jag inte ifall man ska ha 26cc eller 40cc motor. eftersom jag är ganska ny innom de större planen så skulle jag gärna vilja kunna flyga aerobatic och 3D och även kunna ge lite extra motorpådrag i kniviga situationer. samma sak gäller EDGEN 26cc eller 40cc?

och gilles 202 är jag också ganska sugen på men då är den ju lite större och kanske blir lite för stor. finns det något som väger upp mot de övriga?

veloxen är ju lite billigare änn de övriga och de är ju ett klart + men hur är de planen i övrigt?

Sukhoin är ju liiiite mindre änn de övriga men jag vet inte där tycker jag den inte är lika snygg som extran så finns de något som väger upp där med?


sedan så vill jag gärna veta vilka servon och mottagare som rekomenderas. jag har ju ett servo som jag fick med min MX-12 och den tänkte jag använda till trottel. sedan vare en som sa att det räckte med futaba 3003 servon på allt utom sida där jag skulle ha ett kraftigare pga att den tar med stryk i start och landning.
[/url]

T5
2007-06-03, 15:54
mja, s3003 är ju ett standardservo utan mycket kraft eller ens kullagrat, det är lite klent.

Jag körde s3010 på ett större plan och det funkade bra, inte så dyra heller.
Mottagare var en standard Futaba F147R PPM, funkade kanon...

mulder
2007-06-03, 17:37
Hej på dig alla andra.

Kan tipsa dig om denna sajten som kommer att besvara alla dina frågor och lite till.
Finns mycket att läsa om bensinmodeller och "3d" flygning mm, mm.
http://www.mini-iac.se/

Mvh Mikael.D

colsson
2007-06-03, 18:20
Jag har läst på rätt mycket nu de senaste dagarna på amerikanska forum om Peakmodels plan/motorer. Planen med 26cc motorerna kan enligt en ägare på Rcuniverse.com hovra men med nödhjälp dra sig ur vertikalt. Dvs 26cc:aren är iget krutpaket till det planet. Välj då hellre 40cc:aren.

Man kan nog säga att 26:an ersätter en 1.20 metanolare i kraft och vikt. Jag har även tittat lite på Zenoah´s sortiment och deras 26cc:are väger faktiskt 500g mer än Peakmodels 26:a. Detta beror bl.a på att Zenoah snurran har magnettändning (ett tungt svänghjul) Sen är Zenoah motorn större i formatet på alla håll och kanter.

T5
2007-06-03, 18:46
Colsson: :up:

McRegor
2007-06-03, 21:17
Hej Micke,
Såg på SMF att du inte riktigt uppskattade Jaka's råd.
Jag tror dock att du skall lyssna lite på dom ändå.
Det är faktiskt en stor skillnad att gå från en 2-4 hg elkärra till en stor bensinare på 4-8 kg...
Jag tror i o f s att du mestadels klarar av att flyga den - som andra sagt så är dom oftast inte speciellt svåra att flyga. Skillnaden är dock konsekvenserna den gång du gör fel - vilket alla gör och de mindre erfarna gör med stor sannolikhet fel oftare. En stor, 3D-kapabel kärra är av nöden oftast inte speciellt robust byggd. Den är alltså inte gjord för att klara några som helst misstag. Jag har tyvärr nyligen sett konsekvenserna av ett mindre misstag under 2:a flygningen av en stor Yak 54...den maskinen for raka vägen till återvinningen efter pilotmisstaget. Inte så kul som relativ nybörjare att råka ut för detta med en ganska dyr kärra. Och dagens ARF-kärror - i var fall "lättbyggena" - är inte roliga att försöka reparera.
Jag har fått nöjet att testa Bokis Calmato Sport - en kärra som påminner mycket om forna tiders Kwik Fly Mk III och den gamla F3A-kärran är inget dumt föredöme. Min uppfattning är liksom Jaka att den kärran är mycket lämplig som instegskärra i metanolflyget för en "nybörjare" som hittills endast flugit mindre elkärror. Du kommer att ha mycket kul med en sån kärra och den är dels robustare, dels lite enklare att reparerar när misstaget kommit - för det gör det. En av fördelarna med Sporten är att den förefaller helt okritisk och saknar egen vilja - om man så säger. Den går dit du styr !
Nåväl - det är du själv som bestämmer men det ligger lite i den gamla tesen att man måste lära sig gå innan man kan springa - inget elakt menat utan min tanke är uteslutande att du skall få så kul som möjligt och få flyga mycket i stället för att behöva reparera....
Hursomhelst - lycka till Micke - vi ses säkert till sommaren !
Hälsningar
Roger

PS: Bokis har ett annat uttryck för Calmato Sport - en Självförtroendeskapande kärra. Inte fel med en sån om man misslyckats en aning men en större kärra..:)

Mikael_jo
2007-06-03, 22:03
Hej allihopa

inte blir jag sur på dig roger =)

jag vet de du har tänkt på och jag hade nog inte tänkt att flyga de själv de första 10... 20? gångerna utan köra med dubbelkomando med de lite mer erfarna piloterna. tills jag känner mig säker på saken så att säga.

jag är faktiskt lite tveksam jag också och det har jag varit från början. det är mycke pengar för mig som student trots allt.

jag har inte bestämt mig hur jag ska göra och de kommer jag nog inte göra änn på ett tag. jag har kollat på ritningen på ryggskott och den är ju lättbyggt verkar det som. så jag kanske slänger ihop en sådan ifall jag får tid över.

men som sagt jag får se hur jag gör jag har ångrat mig förut! :D

bokis
2007-06-03, 23:27
Tjenare ,det är jag som är Bokis! :D
McRegor o Jaka har helt rätt,jag tycker inte att du ska hoppa över tre steg för det kommer troligtvis bli pannkaka,inte för att du inte kan flyga utan för att storleken gör desssa så mycket känsligare..
Läser alldeles för ofta på forum att det var dåliga landställ m.m på div kärror när sanningen är att man måste lära sig att flyga på ett annat vis med större kärror...
Har du 5-6 kg,kanske uppåt en 10 kg så måste man smeka ner dem ,funkar inte o flyga som man gjorde med den lilla kärran o det kommer ofta som en överraskning för många..
G-krafter blir helt plötsligt något man måste ta hänsyn till,en skarp upptagning i en looping gör att härket helt plötsligt väger 25 kg o måste sättas ihop därefter..
Mitt tips är:
Köp en förbrännings eller elkärra,160-170 cm som är förlåtande o NÖT! landningare o starter utav F-N tills det sitter i ryggmärgen hur man flyger
(inte faller igenom)ner o landar o hur man startar med en kärra så att den har tillräcklig fart för o vara flygduglig!
Tvivlar inte ett ögonblick på att du kan få den o vara kvar däruppe men resten kräver träning o inte i en simulator för att inte bara bli dyrt..

colsson
2007-06-04, 13:36
Här är mer info från en som faktiskt har flugit Extran med 26cc motorn.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_5612600/mpage_1/key_26cc%2Cextra%2C260/tm.htm

T5
2007-06-04, 14:36
OT: Från vad jag läst och efterforskat om bensinmotorer verkar MVVS/Ëvolution 26cc vara "the dogs bollocks".
Många verkar väldigt nöjda med den motorn och den sägs ha mycket flås :)