handdator

Visa fullständig version : Om respekt för en seriös hobby



Bosse G
2007-06-04, 21:47
Jag kan inte låta bli att kommentera det här som modellflygare alltid har grovt missat på - vår status som utövare av en seriös hobby.

När Speedwayförbundet vill göra PR och rekrytera nya tävlande - gör man då en film som visar alla krascher och skador?

När Friidrottsförbundet gör film om stavhoppning, gör man då en film som visar berömda rivningar?

När Bilsportförbundet gör reklam för rally, samlar man då ihop alla bilder på bilar som kör rätt ut skogen?

Men MODELLFLYGARNA är annorlunda minsann! Här använder man alla tillgängliga kanaler (t ex You Tube) och våra forum för att visa allmänheten hur spektakulära krascher ser ut. You tube vimlar av kraschfilmer där okunniga allmänheten kan få bekräftat att modellflyg är minsann en hobby där krascherna är det huvudsakliga sättet att flyga. Årets första krasch är något naturligt, oundvikligt, ett sätt att bedriva hobbyn. Kraschar man så ska bilder på resterna läggas ut på forum och ältas i detalj.

Om du vill höja modellflygets status så visa hur man flyger kraschfritt genom att använda checklistor, vara noga med grejorna och inte flyga när det finns faktorer som kan vara emot dig. Stoltheten bör ligga i att kunna berätta att "i år har jag inte kraschat en enda gång". Det är den bilden som jag tycker vi ska föra fram, inte att vi är lekfarbröder som förstör dyra leksaker.

Ta reda på varför du kraschar, prata med kompisarna om det, men tro inte att vi ökar antalet modellflygare genom att visa hur vi slår modellflygplan i bitar.

Tyckte
Bosse Gårdstad

DrHanke
2007-06-04, 21:50
Jag vet ju en som gladeligen gjorde en film åt ett kortbolag för snabba pengar där med krashade modellflygplan är huvudtemat, vad är skillnaden Bosse?

Jag vill inte vara elak på dig men det du skriver går lite emot hur du själv gör?

http://www.algonet.se/~gardstad/forsberg/forsberg.htm

McRegor
2007-06-04, 22:06
Hej,
Nåt som alltför många glömmer är glädjen och glimten i ögat....
Och bara för att man inte ser ut som en surputte när man flyger så behöver man nödvändigtvis inte vara "oseriös"...
Nä, fram för mera glädje i vår hobby !
Vi skall givetvis inte tumma på säkerheten men att tillåta sig att ha kul måste väl ändå vara orsaken till våra lekar !
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-06-04, 22:55
Jag måste faktiskt delvis hålla med dig Bosse, däremot tycker jag själv att krasher ingår i vår sport. Det är ju såklart inge kul att sätta sitt plan i backen, speciellt inte om man lagt hundra timmar på att bygga ihop en ny kärra.

Jag tror även att många av personerna här på detta forumet gärna talar och visar när man krashar pg.a av att man vet att man får medkänsla och en klapp på axlen. Kanske känns det inte lika illa om man skojjar om det ?

Biggles
2007-06-04, 22:56
Hej

När det blir tal om modellflyg på jobbet så kommer nästan alltid "snabba överföringar" på tal, så du Bosse har verkligen visat övriga landet hur det går till.....
Är faktiskt inte helt kul å bli jämförd med den reklamfilmen.....

/ Håkan

colsson
2007-06-05, 04:53
Ja, jag håller fullständigt med Håkan och de övriga. Hur kan man ställa upp på en reklamfilm som går ut på att krascha modellplan & sen skriva ovanstående inlägg?? :roll:

Kasta inte sten i glashus Bo.

pgrts
2007-06-05, 06:55
Det här är ju ett både svårt och viktigt ämne och man borde väl inte sticka ut för mycket ..............

Det är ju en sanning att vissa kommer till fältet packar upp flyger och packar ihop för att sedan komma igen med samma plan gång efter gång för att flyga -
medan andra kommer med ett par modeller flyger - kraschar - tar nytt plan kraschar - åker hem och lagar.

MEN även den första gruppen råkar någon gång ut för att planet hamnar fel och man måste ju tänja på gränserna för att lära sig något.

Sedan kommer man inte ifrån att det är mycket lättare att ta en bild på ett plan som ligger på marken eller sitter i ett träd än en liten prick som susar fram i hög fart i luften. Alla har inte tillgång till avancerade utrustningar men de som har det får väl lägga ut de filmer och bilder som visar hur det verkligen ska gå till. Bokis/Hanke är väl ett lysande exempel på tillverkare av fina filmer med trevlig flygning med rätt proportion mellan uppvisning och det som tyvärr kan hända wsom inte borde hänt.

/Patrik

McRegor
2007-06-05, 07:19
Hej Fredrik och alla andra,
Orsaken skulle ju kunna vara att finna i det faktum att ett par kända profiler och Glada Gamänger här på RCFF i en annan tråd berättade att dom blivit filmade för att vara med i Barnprogram i TV4 - men i så fall luktar det nästan lite "medial avundsjuka" om det hela...
Hoppas dock att jag har fel i min förmodan...
Hälsningar
Roger

Ekis
2007-06-05, 07:32
Det är märkligt det här med krascher..... Varför delar man egentligen ut kraschpriser? Vi har tex. pris för årets mesta krascher i klubben. Ja, då är vi väl konstiga då, men kul har vi! :lol:

QatHome
2007-06-05, 08:16
Det är ju skillnad på vad förbunden gör/bör göra och vad utövarna gör. Finns gott om kraschfilmer från rally både inifrån och utifrån bilarna som utövarna lägger ut på t.ex YouTube och finns liknande exempel från andra aktiviteter.
Tror inte något förbund själva försöker göra reklam med hjälp av kraschfilmer, skulle väl vara ett stuntmannaförbund då kanske, men utövarna lägger nog ut det mesta de lyckas fånga på film.

AM
2007-06-05, 09:02
Jag tror inte att kraschfilmerna eller kraschpriser avskräcker så många från hobbyn. Det är väl ändå så att övervägande del av alla inlägg på forumen istället vittnar om vilket nöje, glädje och utlopp för kreativitet vår hobby erbjuder. Och humorn är en mycket viktig del av helheten.

Modellflyget är bra att vila tankarna på i en stressad vardag.
Det innehåller alla ingredienser:
Gemenskap tvärs över alla gränser, Humor, Nöjet att planera ett bygge eller modifiering, Nöjet att bygga och vara kreativ, Spänningen och nöjet att flyga den färdiga modellen, Möjlighet att skratta åt en oturlig krasch... Planera nästa projekt...

Jag tror vi förlorar mycket av det speciella med modellflyget om vi hade gjort det till en exakt vetenskap.

Mvh
Ove

T5
2007-06-05, 09:04
Oerhört oigenomtänkt och dumt inlägg, kommentarer överflödiga!

(Syftar på trådskaparen som krashar på TV och sen predikar till oss andra)

ssn
2007-06-05, 10:47
Hej..

"Modellmos" är ett måste! Hur skulle jag annars få plats med nya modeller! :D

Sosen

Marcus72
2007-06-05, 11:51
Man kanske tycker att det är lika kul att bygga som att flyga :D

Bosse G
2007-06-05, 14:27
OK. När man sticker ut hakan så får man finna sig i att få svar på tal! Det har jag ju fått.. Här kommer ett genmäle:

1. Det är inte riktigt detsamma att visa i en reklamfilm att om man lämnar sändaren till en okunnig person så kraschar planet och att som det är nu är lägga ut krascher gjorda av i övrigt duktiga flygare på olika sajter och forum.

2. Om jag vetat hur Internet skulle utvecklas hade jag faktiskt aldrig medverkat i den där reklamfilmen.

3. Jag har inga mediala intressen nu längre - jag hänvisar förfrågningar om sådant till Thomas Leijon. Det räcker mer än väl med ungdomsverksamhet och eget flygande. Och jag vill verkligen inte bara bråka med svenska modellflygare - det här är ju en internationell trend.

4. Jodå, jag ser också att mycket som skrivs på RCFF och andra ställen vittnar om flygglädje och nöje av hobbyn. Det kan väl inte hindra att man bråkar om en sak som ger oss dålig PR?

För övrigt vill jag hänvisa till exemplet med damen i ett Discoveryprogram som varit åskådare till en flygkrasch med en passagerarjet. Hon säger till reportern:
"Det flög precis som ett radiostyrt modellplan - totalt utan kontroll..."

Det var en ur allmänheten som hade den uppfattningen om oss.

Bosse Gårdstad

colsson
2007-06-05, 14:44
Bosse...
Hur många filmer om "fotbollstabbar", "Golfblunders" Rallykrascher osv...osv..osv.. finns det inte ute i videohyllorna och butikerna?
Tror du att fotbollsklubbar och dyl blir lidande för det med?

OlleP
2007-06-05, 15:03
Jag har faktiskt inte uppfattat de flesta filmer på nätet som "kraschfilmer".
En hel del kraschisar är ju också gjorda med glimten i ögat.
På våran majbrasa finns det de som hävdar att utan balsaplan på toppen av brasan blir det ingen sommar.
Och kraschpriser ska väl jämföras med dumstrut, en vänlig mobbning,.
Säger jag som lyckades filma min klubbkompis Kemmpf när han satt sin skalaspit i backen(rakt ner bara flis kvar).

Men det är något helt annorlunda, den ska ut på nätet.
Jag har fått så mycket beröm för min nybörjarflygning, efter sista berömmet slog jag bort landstället!

Det är en verklighet vi lever i.
Skicka gärna ett tv-bolag hit så ska jag göra det offentligt. (pröjs naturligtvis)

Huvudsaken är att vi visar gott humör.
Vad ska man annars göra, gråta?

Intala dig att "det här är kul" när du hämtar plastpåsen.

Frippe
2007-06-05, 16:22
Om jag säger att jag sysslar med modellflyg så får jag till 99% svaret.
"aha, som i den där reklamfilmen. Får jag prova? visst men det är svårt...och sen krashar planet."

Ålänning
2007-06-05, 18:27
Dah, när man börjar med denna hobby så är man lustigt nog nybörjare.

Har man tänkt efter noga innan man börjar så har man skaffat simulator
och övat och byggt flyget väl och gjort steg för steg för att lära sig flyga.
MEN det viktigaste av allt, inställningen till att jag ska ha roligt när jag
skall flyga RC. Och en ANDRA sak att nämna är att jag även räknat med
att krascha. För det gör man...

Nog om det... när man är ny, ensam eller flera, så är början en stor
tröskel och på vägen över den så händer det en hel del. Vi är ett gäng
på 6 pers som är nybörjare och vi har filmat och fotat. Vi har haft
grymt roligt och lärt oss massor. Många har sett filmerna och tyckt
att vi verkar ha skitkul. Vi har ställt in oss på att det kommer kosta i
början. De som gnäller till och säger "mäh, är det inte dyrt att krascha
så ofta?" ... nää det är det inte (dessutom ska man inte skaffa flyg
om man använder sista sparpengarna för att köpa flyget). Det är givande
och deppande. Man ger och man tar, man lär... och man lär. Man har
roligt.

Det är som med skridskor på is. Man druttar omkull och slår sig. Där
sållas folk. Antingen tål man pinan tills man klarar av det, eller så ger
man upp direkt. Naturligt. Vi skrattar åt folk som gör bort sig.

Vissa köper en bil för att busköra... andra köper sin 50-talsjänkare
och glider i 15km/h genom staden och bara njuter.

Om man visar hur fint flygen flyger och hur lätt det verkar vara och
de aldrig kraschar... DÅ har man gett fel bild till den som ska börja
med hobbyn. Jag säger vad flyget kostar komplett och så säger jag
att man får räkna med att krascha. Inbilla er inget annat. Det är ingen
investering.

Det jag däremot stör mig på är att folk inte vet vad RC-flyg handlar om.
"jaså du leker med radiostyrda flyg du..." =)

Christian
2007-06-05, 18:58
När jag kommersialiserade mitt modellflygande genom Helifoto så var jag tvungen att tänka till på säkerheten för att Luftis skulle godkänna mig. Det var verkligen tankvärt och inget jag ångrar. Idag har jag både checklistor och vårdrutiner för kärrorna, vilket jag inte hade förr.

Trots det anser jag att det är trist att Bosse G måste vara så sabla präktig jämt och ständigt. Gör han aldrig fel själv? Den där reklamfilmen var bara för mycket och sen komma här och predika. Nä fy 17!

Tobbe O
2007-06-05, 19:49
Hehe, vad är det man brukar säga..... man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus...

Tror att Bosse G sitter i det huset nu :badgrin:

bokis
2007-06-05, 19:59
Hej!
"1. Det är inte riktigt detsamma att visa i en reklamfilm att om man lämnar sändaren till en okunnig person så kraschar planet och att som det är nu är lägga ut krascher gjorda av i övrigt duktiga flygare på olika sajter och forum. "

Korrekt Bosse,det är inte riktigt samma sak..
Den där reklamen gick inte ut på Youtube,den gick på våra reklamfinansierade kanaler på TV o är förmodligtvis den filmsnutt som har bidragit i särklass mest till nördstämpeln på vår hobby,det är bara o titta på hur modellflygaren framställs..
Den stora skillnaden är att det är du som har gjort det o då finns det självklart förklaringar till att det inte alls är så..


"2. Om jag vetat hur Internet skulle utvecklas hade jag faktiskt aldrig medverkat i den där reklamfilmen."

Vad har internet med detta o göra?


Och att du inte har mediala intressen,jag tror att du säljer DVD filmer o kallar dig för Journalist..

Näe,det du skrev om oss som gör filmer o lägger ut dessa på nätet,t.e.x Hanke o jag tycker jag är riktigt lågt o utan ett uns av självkritik..
Vi båda är jätteglada för den respons o de reaktioner vi har fått på våra rullar här o på annat håll o den största komplimangen jag har fått är diplomet o dess motivering med att vi har spridit glädje med våra alster..
Jag har inte för avsikt att ta det hela på så stort allvar som du tycker att man ska ta denna hobby,för mig är det en lek o en avkoppling..
O som detta är den för mig helt outstanding!

Och att bli inbjuden till träffar med motiveringen att man sprider glädje
och att det betyder något är jättekul!

Så jag tror nog att vi kommer att fortsätta och filma våra flygningar och får jag bestämma så ska det förhoppningsvis framgå att allt är med glimten i ögat! :D

Christer J
2007-06-05, 20:14
Många you Tube filmer blir det, för att matcha den reklamsnutten.

ssn
2007-06-05, 20:46
Bosse G menar nog bara väl! Vi kan inte locka nybörjare att köpa in plan för 1500 kr bara för att slå sönder dom!

Med rätt hjälp så flyger dom mååånga timmar innan dom hitter marken lite plötsligt!
Vi vill ju flyga! Men ibland så könstrar det till sig! Jag har köpt olika radioappareter för att slippa elda upp resterna....

Kuligare att flyga än att mosa iaf....

Sosen.

Tobbe O
2007-06-05, 21:22
Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den :D

Nexus
2007-06-05, 21:25
hej hej

Jag fattar inte vad är ni vill skriva om här nu ???

ni har olika ämne om här nu av era Åsikter därför jag blev förvirra nu ni snacka där och här olika saken nu ???

MVH steve

:? :? :? :?

airfoil
2007-06-05, 21:26
Tror inte på att "gömma" krascher och inte visa dom. Alla modellflygare kraschar en eller annan modell. Det hör till utmaningarna om inte annat.

Att inte berätta om det för ev. intresserade är att föra dom bakom ljuset.
Bosse G skrev t.o.m. om det i sin Bok, Små Flygplan.... (som jag ännu rekommenderar nybörjare att gå till biblan och låna.)

Exempel: Jag har aldrig utfört en spin. Jag vågar inte. Jag kommer att krascha modellen. Men en gång kommer jag att våga. Om jag då parkerar kärran i backen så balsaflisorna ryker, då var utmaningen för stor.
Ska jag inte beätta om det för icke-modellflygare som vill prova? Jovisst ska jag det!

Men jag ska än mer berätta hur innerligt skönt det är att stå på modellflygfältet och smyga runt med en Park-Flyer en stilla sommarkväll, eller pirret i kroppen när jag inser att min seglare hittat en termikblåsa.

Jag berättar om de bortblåsta vardagsförtretligheterna, om njutningen att se något skapas med mina bara händer (och lite verktyg)

Och jag berättar om min ledsnad när en kär modell gått i backen, och vad jag gör för att föhindra det.

OCH - Jag berättar naturligtvis om min modellflygklubb, och den idyll vi lyckats skapa på flygfältet.

Kort sagt: Jag berättar om HELA modellflyget. För den som vill lyssna.

pgrts
2007-06-06, 07:03
Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den :D

Säg inte det - denna tråden är läst över 750 gånger på en dag och över 25 har skrivit om dur trevligt och fint det är med modellflyg.
Kan man få ett bättre inlägg som diskuterar vår fina hobby?

Meddelande om en nerbrunnen klubbstuga som ju inte på långa vägar är lika positivt som denna tråden har på samma tid lästs över 900 gånger men inte fått fler svar - så visst vill vi alla gotta oss i elände.

Och inte ett ord om något av detta på SMFFs hemsida .......

Och nu får vi måla våra plan blågula och ut och flyga.

/Patrik

OlleP
2007-06-06, 15:57
Om Bosse hade vetat vilken "utveckling" det skulle bli på den här tråden, så hade han nog inte medverkat i den :D

Säg inte det - denna tråden är läst över 750 gånger på en dag och över 25 har skrivit om dur trevligt och fint det är med modellflyg.
Kan man få ett bättre inlägg som diskuterar vår fina hobby?

Meddelande om en nerbrunnen klubbstuga som ju inte på långa vägar är lika positivt som denna tråden har på samma tid lästs över 900 gånger men inte fått fler svar - så visst vill vi alla gotta oss i elände.

Och inte ett ord om något av detta på SMFFs hemsida .......

Och nu får vi måla våra plan blågula och ut och flyga.

/Patrik

Mycket klarsynt!
Jag tycker du ska ta jobb på aftonbladet :lol:

pgrts
2007-06-06, 18:54
Jag tycker du ska ta jobb på aftonbladet :lol:

Man ska tydligen akta sig för att göra dumma inlägg.
Jag erkänner att jag inte var bäst i klassen på svenskalektionerna, men att bli förknippad med Avigbladet är väl en större utskällning än den B.G. har fått här?
:(
/P@rik

Ålänning
2007-06-06, 22:56
Vad är det för reklamfilm ni pratar om egentligen? Minns ej om jag
sett den...

Mr J
2007-06-06, 23:15
http://www.algonet.se/~gardstad/forsberg/forsberg.htm

Bosse G
2007-06-07, 08:04
Jaha, jag trodde att det skulle gå att diskutera en tyvärr internationell företeelse som finns NU, huvudsakligen knuten till Internet. Det jag främst hade i åtanke var faktiskt B52-kraschfilmerna som tycks ha oändligt liv och som dyker upp om och om igen på olika ställen.

De flesta som gjort inlägg (varav nästan ingen sätter ut sitt verkliga namn) har begravt sig i något som var aktuellt för tiotalet år sedan och inte hade med Internet att göra.

Rent upplysningsvis slutade jag med träskor och skägg år 1975.... Den som skrev det inlägget måste vara kvar i den tidsåldern.

Jag har heller inte en tanke på att vara med i nuvarande Lattjo Lajban. Med VMFK:s ungdomar så har vi redan varit med där för ett par år sedan i ett mycket bra och sakligt propagandaprogram för modellflyg. Ska bli intressant att se hur det nya inslaget ser ut.

Jo, jag tycker att jag kan kalla mig journalist utan att skämmas efter tusentalet artiklar om modellflyg sedan 1972, fem böcker om modellflyg och massor av filmproduktion på VHS och DVD. Jag har dessutom skrivit tusentalet artiklar i dagspress om helt annat än flyg.

Det går naturligtvis inte att diskutera något som nu är aktuellt när inläggen skadeglatt begraver sig i något som är passé sedan länge i en annan medieverklighet. Därför tycker jag vi avslutar den här tråden nu och går ut och flyger istället. Det tänker jag göra.

Bosse Gårdstad

bokis
2007-06-07, 09:51
Bosse,du behöver bara klicka på "profil" som står i varje insändare/inlägg
så står namnet på den som har skrivit inläggen,mycket få som är anonyma här..
Och det var faktiskt du själv som sa att du inte har några mediala intressen men att vara journalist är väl det?
Och om jag inte minns helt fel så frågade du själv efter en krasch-film på forum i fjol som du ville ha för att titta på från Barkaby..
Det är ingen här som tar ifrån dig allt det goda du gör /har gjort för modellflyget över åren MEN det betyder väl inte att alla ska hålla med dig om det du skriver?
Här tycker jag(o andra med mig) att du inte har direkt torrt på fötterna
när du ondgör dig över kraschfilmer o då får man nog räkna med svar..
Eller?

PeterPilot
2007-06-07, 11:55
Jag tolkar Bosses inlägg som en oro över vad som händer inom modellflyget. När man ser vissa filmer undrar man vad folk håller på med egentligen. Ett klart exempel på omdömeslöshet är en film från detta forum där flyg sker utan något som helst säkerhetstänk (det hela slutar i en krash mkt nära en person i 'depån', ni vet säkert vilken film jag talar om). Tyvärr applåderades det en hel del och det var ju få som uttryckte någon oro för hur det hela ska sluta för dessa grabbar, eller dess eventuella åskådare. Är det här någon ny trend kanske?
Efter att själv ha varit med om en incident som höll på att skada en medflygare, som berodde just på att vi inte följde reglerna, så är jag helt på det klara med nödvändigheten av säkerhet när man flyger.
Att man krashar plan kan ju hända lite då och då men med vettiga säkerhetsregler så minimeras riskerna för personskador. Och det är väl det som är det viktiga, eller hur?

Peter Åsard

EPG
2007-06-07, 12:02
Är det inte fler än jag som börjar tröttna på alla 3D, hovrings och inomhusfilmer?

Marcus72
2007-06-07, 13:40
Nop... mer bra 3D flyg :D
Man väljer ju själv vad man vill se.

McRegor
2007-06-07, 13:50
Hej BeFaster och alla andra,
Vårt mest produktiva filmteam - Bokis & Hanke - kan dock inte beskyllas för att ha fallit i inomhus, 3D + hovrings-fällan vilket jag uppskattar.
Där gäller mest Warbirds och lite andra skalakärror med lite uppblandning med Calmato Sports och andra "tuffa" kärror..:)
Men som Marcus sa - man väljer ju själv...
Kör hårt B&H - vi ser alltid fram emot era nya produktioner !
Hälsningar
Roger

ssn
2007-06-07, 19:23
Ngn som sa "foopöll"?

Danmark vs Sverige? :badgrin: Int slöss vi än pajjkar! Mer än verbalt menar jag....

Sosisen som varit vakt på "foppöll" (innerplan)

Krille
2007-06-07, 19:46
Man väljer ju själv vad man vill titta på. Jag tycker personligen det finns lika många (om inte fler) "riktiga" flygfilmer som krashfilmer på modellplan.

En annan sak är ju att man måste titta på varför personen som gjort filmen på sitt kvaddade plan laggt upp den, som bosse skrev "Ta reda på varför du kraschar, prata med kompisarna om det,"

I denna nya internetvärld snackas det ofta mellan kompisar inte bara i verkligeheten utan även här på nätet. Jag har själv laggt ut en film på min zlin 50 som jag byggde i 2 år. Kostade en jävla massa för mycket pengar samt krashade på 5'e flygningen. Tror aldrig jag har varit så less på denna hobby som då. Men jag la ut den filmen för att kunna få prata med mina vänner här över nätet. Och att prata om saker är som bekant bra vilket gjorde att jag fick upp intresset för hobbyn ganska fort.

Sen är det väll frågan om en film som visar ett flygplan som hovrar i 5 minuter, flyger runt å svänger lite ala "söndagsflygare" eller krashar 10 sekunder efter start är bäst reklam för denna hobby?

Gårdö
2007-06-07, 22:54
Hur i H-e har ni mage att dissa Bosse?!?! Är det någon som gjort mycket för modellflyget genom åren så är det väl han? Han borde fasen ha Modellflygsveriges förtjänsttecken i blågult band. Visst, Lajban är ful som stryk och det finns säkert tusen grejer att klaga på, men gör det bättre själv då!
Hur många timmar tror ni att han har lagt genom åren för att underlätta för oss andra modellflygare?
I mitt hobbyrum hänger i alla fall Bosses porträtt till höger om Kungens.

Bosse, tack för all input och kunskap som du med glädje delat med dig genom åren!

Respekt!

:up:

AM
2007-06-07, 23:00
Jag håller med dig Gårdö. Bosse har fått ett fint diplom av RCFF för mångåriga insatser för modellflyget i Sverige. Det är han väl värd. Men det känns som om det är en annan debatt som pågår på denna tråden.

Mvh
Ove

DrHanke
2007-06-07, 23:13
Bosse har gjort och gör fortfarande massor för modellflyget, även ungdomsverksamheten som är minskt lika viktigt vi har heller aldrig nedvärderat detta!

Vad reaktionerna är att man kan inte beklaga sig för att det läggs ut filmer med modellflyg krasher och dito när man kommersiellt spelat in reklam film som "pumpades" var 40min i tv3, tv4, kanal 5 i två veckor och sedan skylla på att cititat från början av tråden:
"2. Om jag vetat hur Internet skulle utvecklas hade jag faktiskt aldrig medverkat i den där reklamfilmen. "

Det du gjort bosse e precis lika korkat som när du försökte få fullskala flyget i vallentuna nersvärtat genom liknande inlägg i lokaltidningen, bla annat klagades det på ljud å buller...

Alltså gammla tankesätt går inte hem, vi är på 2000 talet och ny generation av internet människor växer upp, man sitter inte i klubbstugan å ljuger längre, man är på forum, skickar video med mobilen osv.. det är bara å stänga av eller acceptera att så är det. Se hur media beter sig, så fort något händer e kamerorna upp i nyllet på en, att folk sedan var oskyldiga? Fick de någon ursäkt? Oftast inte... Så här är det i 2000 talet, tyvärr men inse fakta...

wesse
2007-06-08, 07:14
vågar inte komentera alltid är det någon som får ont i tån så nu flyger vi vidare..

tjohopp

mvh wesse en dag i taget

PeterPilot
2007-06-08, 08:51
Word Gårdö!
Maken till personangrepp får man leta efter. Känns som takhöjden i detta forum krymper för varje dag.

colsson
2007-06-08, 10:04
Word Gårdö!
Maken till personangrepp får man leta efter. Känns som takhöjden i detta forum krymper för varje dag.

Ett sakligt yttrande om vad man tycker i en fråga är aldrig ett personangrepp.

Det är ingen nyhet att B.Gårdstad är en stor profil inom modellflyget, som gjort väldigt mycket gott och konstruerat och byggt 100-tals flygplan. Det vet vi! Innebär detta då att vi måste hålla med Bosse i allt han säger och tycker?

Kan du klippa ut texten som du anser vara ett personangrepp mot Bosse och visa oss andra?

Gårdö>> Jag förstår inte dig heller. Menar du att du dansar efter Bosses pipa oavsett vad han säger och tycker? Är det som Bosse skriver och säger alltid rätt bara för att han är en stor profil inom svensk modellflyg?
Mycket märkligt resonemang tycker jag.

PeterPilot
2007-06-08, 11:43
Ett sakligt yttrande om vad man tycker i en fråga är aldrig ett personangrepp.


Det är din tolkning, inte min. Om du läser tråden igen i sin helhet ser du att det per omgående inte pratas om sakfrågan utan om huruvida Bosse har rätt att överhuvudtaget uttala sig bl a iom sin berömda reklamfilm. Det är ett klassiskt retoriskt knep för att leda bort diskussionen från huvudämnet och istället ifrågasätta personen ifråga. Mkt populärt bland politiker, och nu också här tyvärr.

Christian
2007-06-08, 12:57
Hur i H-e har ni mage att dissa Bosse?!?!

Det stör mig inte det minsta. Vi måste alla få ventilera våra åsikter och jag ser inte att Bosse G skulle särbehandlas bara för att han har ett stort intresse för vår hobby. Intresset har vi väl alla (och med min bakvända logik skulle då ingen få "dissas") även om vi inte har samma tid som Bosse G att lägg ner på denssamma.

Krille
2007-06-08, 13:06
Ett sakligt yttrande om vad man tycker i en fråga är aldrig ett personangrepp.


Det är din tolkning, inte min. Om du läser tråden igen i sin helhet ser du att det per omgående inte pratas om sakfrågan utan om huruvida Bosse har rätt att överhuvudtaget uttala sig bl a iom sin berömda reklamfilm. Det är ett klassiskt retoriskt knep för att leda bort diskussionen från huvudämnet och istället ifrågasätta personen ifråga. Mkt populärt bland politiker, och nu också här tyvärr.

Om vi ska börja diskutera personangrepp eller inte så startade ju denna tråd med just ett personangrepp. (inte riktat direkt mot en viss person men mot alla som lägger ut krashfilmer)

Draget ur bosses första inlägg. "Men MODELLFLYGARNA är annorlunda minsann! Här använder man alla tillgängliga kanaler (t ex You Tube) och våra forum för att visa allmänheten hur spektakulära krascher ser ut."

Som jag skrev förut har jag själv laggt ut en film när jag krashade min zlin, men detta var inte för att visa att jag krashade den utan att tala om/visa för mina vänner här över internet för att finna stöd å få tillbaka min motivation för modellflyg vilket fungerade eftersom jag flyger idag.

Så innan ni börjar prata om personangrepp hit eller dit. titta å läs opartiskt.

Christian
2007-06-13, 07:20
Jag har fått mail ifrån Bosse G som uppenbarligen är upprörd över hur diskussionen "har totalt urartat" och övergått från sakfrågan till att "handla om skadeglädjen att kunna tracka en 'kändis'". Härvidlag håller jag med Bosse.

Bosse,
När du nu vill att vi går tillbaka till sakfrågan finner jag ingen anledning att föra diskussionen privat. Du ber mig ta ställning till lämpligheten i att lägga ut filmer på när Ivve Hallberg kraschade sin DC3a i Norrtälje i torsdags...

Jag känner inte Ivve och vet inte hur det står till med hans säkerhetstänkande. Jag tänker inte heller lägga någon värdering i detta. För Ivves del är det naturligtvis en sorglig historia men för hobbyn i stort skulle det kunna vara värdefullt att utvärdera orsakerna till olyckan för att på så vis kunna hindra andra från att begå samma misstag. Om en filmsnutt skulle kunna bidra till sådan utvärdering så har jag inget emot detta, oavsett vem som administrerar dessa (YouTube eller någon annan).

Vidare anser jag att Ivve hade en väldig tur att detta stora plan slog ner i skogen och inte i någon påhejande folksamling. Mig veterligen frekventeras skogarna kring modellflygfältet i Norrtälje i huvudsak av någon enstaka orienterare (i varje fall var det så när jag själv var bosatt i Norrtälje) och risken för att träffa någon därute borde vara minimal.

Som du förstår Bosse så håller jag inte helt med dig i sak. Jag står även fast vid mina tidigare inlägg i debatten och det förvånar mig om du inte var beredd på debatt i ämnet med tanke på dina tidigare "snabba överföringar".

Slutligen vill jag ändå framhäva att du (Bosse G) har gjort, och gör fortfarande, mycket för att föra vår hobby framåt och ditt arbete med ungdomsverksamheten är, som vitt jag förstår, beundransvärd.

ture.turist
2007-06-13, 12:01
Att ha dokumenterat sin olycka på film är ju bara ett annat (och mer sakligt) sätt att presentera olycksstatistik på (förutsatt att man har tillräckligt många incidenter förevigade). Jag utgår från att de flesta filmade kracher inte filmades just för att dokumentera den planerade kraschen.

Bosse Ni

Smajly
2007-06-13, 15:41
Det är märkligt det här med krascher..... Varför delar man egentligen ut kraschpriser? Vi har tex. pris för årets mesta krascher i klubben. Ja, då är vi väl konstiga då, men kul har vi! :lol:

Exakt, de gäller o ha kul och det är det i klubben..
Med kraschar följer oftast utveckling.. på ett eller annat sätt..


Hur i H-e har ni mage att dissa Bosse?!?!

Inte för att jag gjort det men vi lever i ett fritt land..