handdator

Visa fullständig version : intrimmning av laban hjälp[löst]



kenneth67
2007-06-08, 19:32
hej hej fin väder fick mina nya proppar idag å ut å skulle flyga ...
då jag alldrig flygit med bara roder höjd innan så har jag lite problem!! millt sagt
kärran vill lägga sig i vänster sväng ganska omgående,, å jag få ingen ordning på det.allt sitter rakt å fint provade med att trimma lite högerroder även att höjja höger ving halva men samma prob kvarstår på en skev kärra e de ju lätt att trimma bort detta med skev roder men här verkar det ogjort.... tacksam för tips så fort det bara går ! men ni flyger väl i det fina vädret !! hehe

ssn
2007-06-08, 19:45
Låter som om lite högerriktning på motorn skulle hjälpa! Vridmomentet drar till vänster.... ngn grad ner så blir det ännu bättre...

Roder/höjd menar du sida och höjdroder? Då hjälper nog ovan

Mvh
Sosen..

kenneth67
2007-06-08, 19:51
Låter som om lite högerriktning på motorn skulle hjälpa! Vridmomentet drar till vänster.... ngn grad ner så blir det ännu bättre...

Roder/höjd menar du sida och höjdroder? Då hjälper nog ovan

Mvh
Sosen..jo de e sida å höjd roder... den lilla bastarden bankar vänster dvs som om man la vänster på skev roder ... hmmm motorn sitter nog spikrakt åt alla håll... köpte den färdig byggd så har inget om hur de ska sitta tp mm .. men ska prova att ändra motorn lite... har en vinge med skev roder liggande men urskärningen passar inte riktigt så då får man väl fel vinkel på vingen ,,,, återkommer efter nästa mark känning

kenneth67
2007-06-08, 21:40
sådär ja .... pang i backen ngt va inte rätt ändå vinklade om motorn lite neråt lite åt höger å kollade allt så det satt rakt... drog sig till vänster som attan ändå ... drog i backen såbitarna yrde en laban mindre som flyger.... nu blir det en kärra med skevor

Michael
2007-06-08, 22:16
Otur!
Det verkar som om du skulle haft någon skevhet i vingen. Motorriktningen är sällan så kritisk att flygplanet skulle bli nästintill oflygbart om motorn är riktad rakt fram.

/Michael

Glawe
2007-06-08, 22:21
Kolla vikten på vingen. Balansera den och se om den väger extremt på ena sidan.

(Hade samma problem med min wonder som jag håller på att bygga där trät till vingtippen på ena sidan inte var lika poröst som på andra. Fick då lägga flera blyvikter i motsatta vinghalva för att balansera upp.

McRegor
2007-06-08, 22:29
Hej Glawe,
Ditt råd kom nog lite sent eftersom kärran tycks ha återgått till byggsatsstadiet - eller snarare före byggsatsstadiet..:)
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-06-08, 22:33
Kankse det, men om de nu skulle vara så att vingen är i obalans (tror förvisso inte att det saken är så) så är det ju faktiskt ganska enkelt att skära upp ett hål på undersidan mellan de två yttersta spryglarna och limma fast lite bly och sen lappa ihop det igen.

Glawe
2007-06-08, 22:34
Oj, missade hans inlägg där kärran gick i backen. Sorry :)

Kolla Calmato tråden, det är en trevlig kärra med skev :)

kenneth67
2007-06-09, 08:57
tackar alla för råd ....... nu är ju inte kärran helt mosad ... vingen har fått sig en pärla ute i vänster ände .. sen strök landnings stället lite samt släpp i limmningar i kroppen så om jag bara orkar lappa å laga så går det fixa på ngn timme ... men verkar inte som om den köärran vill flyga vad man än gör.. så vet inte om de e värt....har en "liten" fin föredetta el kärra som jag tänkteev flytta över motor mm till men den blir nog kraftigt övermotor ..... väger 7-800 gram med servon i... å motorn jag har e en asp 28 med 9x5 prop

Taylorcraft
2007-06-09, 16:59
Yikes... :shock:

En .28:a är nog på tok för mycket motor för en så liten modell ja! Och har den startat sitt liv som el-kärra, ska du nog ha endel förstärkningar runtom innan den pallar för en skvättanolsnurra...

Mvh

kenneth67
2007-06-10, 13:21
Yikes... :shock:

En .28:a är nog på tok för mycket motor för en så liten modell ja! Och har den startat sitt liv som el-kärra, ska du nog ha endel förstärkningar runtom innan den pallar för en skvättanolsnurra...

Mvh ehhee motor motor å mera motor .... vi får se om det blir så ... men tanken e kittlande... lurar på att ta vingen från den kärran till laban .. de e nästan samma spännvidd på dom skiljer 5 cm drygt... å den vingen är rak å har dessutom skevroder... så det borde gå... ... synd å kvadda den fina el kärran är nog en lajban fresten ...

kenneth67
2007-06-10, 17:53
så operation återställnig av laban påbörjad .... sprättade upp vingen å limmade om den så den blev rak... men då man ej hadde nån plast film att klä med så plankades vingen med 3 mm depron... bara själva kroppen kvaratt fixa till så nu kanske den blir flygbar igen ....

Glawe
2007-06-10, 17:58
Även ditt projekt låter helt galet så vore det skoj att få se lite bilder om du har möjlighet att lägga upp :)

kenneth67
2007-06-10, 19:39
Även ditt projekt låter helt galet så vore det skoj att få se lite bilder om du har möjlighet att lägga upp :) förstår inte vaddet är som e galet med det ???.....är ju inte för skönhet utan flygbarhet ....

kenneth67
2007-06-10, 21:09
får vi se om detta funkar då bild på vingen http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=770

kenneth67
2007-06-10, 22:29
så här snygg blev hon efter plastik operationenhttp://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=771
inte så snygg kanske men så varden billig med, en bokis utmanare ......

jaka
2007-06-12, 18:25
Hej!
Du har en vinge som är skev (Wash-in)!
Kollas med Robart "incident meter". Du bör ha lite wash-out i vingarna för at få kärran att flyga bra (alla kärror bör ha det utom rena konstflygmodeller)
Att rikta motorn åt höger är inte det som är botemedlet.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

Glawe
2007-06-12, 18:45
Även ditt projekt låter helt galet så vore det skoj att få se lite bilder om du har möjlighet att lägga upp :) förstår inte vaddet är som e galet med det ???.....är ju inte för skönhet utan flygbarhet ....

Glöm det, jag som missuppfatade (inte helt ovanligt) :)

kenneth67
2007-06-18, 23:14
Hej!
Du har en vinge som är skev (Wash-in)!
Kollas med Robart "incident meter". Du bör ha lite wash-out i vingarna för at få kärran att flyga bra (alla kärror bör ha det utom rena konstflygmodeller)
Att rikta motorn åt höger är inte det som är botemedlet.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF jo visst var den skev ..... sprättede bort klädseln å riktade den klädde sedan med 3 mm depron ... blev ngt tyngre .... kom senare på att det ju bara hadde räkt med att böjja vingen å rät håll å värmt på klädseln så den krympte för att motverka skevheten ... alltid lätt att vara efterklok ... men tror att depronet inte e lika känsligt som plast filmen.. å då man inte e någon mäster flygare så gör det inget ....... för övrigt så flyger den kanon fint nu ... om bara piloten kan lära sig att ta det lite lugnare ..... hehe :badgrin:
det blir gärna liiiite för häftiga övningar ibland .... tur att det är en så förlåtande kärra annars skulle den nog varit kaffe ved för länge sedan .. har puttrat upp drygt 2 liter bränsle nu... så det börjar kännas som det sitter skapligt ... men just nu så sitter hon i ett träd efter kvällens övningar :shock:

pgrts
2007-06-19, 09:18
för övrigt så flyger den kanon fint nu ... ... men just nu så sitter hon i ett träd efter kvällens övningar :shock:

Gratulerar till ett bra jobb som fungerade.
Vad trädet gäller så bor du nog helt rätt - Falköping är väl känt för sina duktiga friflygare?
Den typen av flygare vet hur man klättrar i träd ;-)

/Patrik