handdator

Visa fullständig version : Första flygturen :)



Katana
2007-06-10, 10:05
Gjorde just min första RC-flygtur någonsin med mitt ArtTech Cessna 182 (4ch) :)

Gick jävligt bra om jag får säga't själv, 4 landningar blev det, 1 kom jag in lite för brant, men planet är i 1 del och det enda som skadades var det främre landningsstället som fick sig en kyss, enkelt åtgärdat :)

Var lite läskigt när vinden sög tag i planet lite högre upp, trots att det var ganska hyffsat vindstilla. Blev några loopar och blir väl snart några rollar med.

Dock så tyckte jag att planet drog uppåt lite väl mycket, körde höjdroder-trimmen på max men fick ändå sätta emot lite själv hela tiden för att det inte bara skulle börja flyga uppåt å stalla. När jag monterade bakvingen så blev den lite... sne, jag gissar på att det är där problemet ligger?
Satt å klämde å klämde för att vingen skulle limma sig fast där nere, men det jämrans trä-limmet man fick med tog 14 år på sig att torka och när känseln i fingrarna försvann av allt klämmande så tänkte jag.. äh, funkar nog fint ändå, men ska se om jag kan åtgärda't.

Kul var det iaf, håller intresset i sig så kan ni räkna med att se mig på flygfälten runtom i Västerås ;)

http://pici.se/pictures/IFrCmTCrG.jpg <- bild på den halv-danna limmningen. borde väl funka att köra in nått riktigt starkt epoxy-lim där emellan å bara.. pressa? dock när jag pressar ihop de två "delarna" så är det den nedre såk pressas upp, å inte översta delen som pressas ner, så vingen lär ju fortfarande vara sne efter "operationen"(?)

http://pici.se/pictures/wfnOQwCdJ.jpg Heh :)

McRegor
2007-06-10, 10:28
Hej,
Grattis till dina första och dessutom lyckade försök.
Att kärran strävar uppåt kan ju bero på flera orsaker.
Men kolla första hur höjdrodret står relativt stabben ("bakvingen"). I en "rak" och välbyggd kärra skall normalt höjdrodret och stabben bilda en rak linje när du trimmat kärran för att flyga rakt och fint. Dock beror mycket på vingprofilen - en bärande profil kommer att bära alltmera ju fortare kärran flyger och därmed behöver du mera dyktrim om du kör fort jämfört med om du flyger lite långsammare. Behöver du mera dyktrim än vad du kan få med sändartrimmern så kan du lossa linken på stötstången bak vid höjdrodret och skruva in den några varv - då kommer du att korta hela stötstången och därmed få lite mera dykroderutslag.
Men enklast är nog om du letar dig ut till ett Klubbfält för att få lite hjälp. Du är välkommen till vårt fält som du når via Salavägen - infart strax bortom Tillbergaavfarten (Vänster mittemot Vägverkets depå). Vägbeskrivning till fältet hittar du här - http://www.vmfk.se/
Hälsningar
Roger

Katana
2007-06-10, 12:04
Tack för infon :)

Om jag i framtiden vill uppgradera kärran, tex slänga i en borstlös motor. Är det bara att stoppa i den då eller måste man byta batteri och fartreglage och allt vad det heter också?

Och en annan sak,
när jag köpte planet passade jag på att köpa ett extra batteri också, dock såg jag när jag kom hem att batteriet som jag köpte och det som följde med planet inte är exakt likadana.

Det jag fick med planet var:
Ni-MH 1000mAh 9.6V
Det jag köpte extra var:
Ni-MH 1000mAh 8.4V

Kommer jag att märka av prestandaförlust eller bara kortare flygtid?

Glawe
2007-06-10, 12:13
motorn kommer inte få samma varvtal på 8,4volt. mha (miliamphere timmar) är det som talar om för dig hur mycket ström det finns i batteriet. 1000mha = 1 amphere per timme. Iomed att batteriet är på 8,4 volt kommer du säkert köra på fullgas mer och därmed köra slut på batteriet snabbare. Satsa på ett 9.6 volt NI-MH (som förövrigt står för nickel-metalhydrid) och se till att det har så många mha som möjligt så du kan maximera flygtiden. Skall du ha borstlöst sen får du köra med LiPO accar (Lithium Polymer). Hur dom funkar vet jag faktiskt inte för dom har kommit på senare år och det är inget jag själv testat :=)

Obs, tryck inte in fler volt i din motor än rekomenderat, det gillar den inte. Mindre har inte så stor betydelse mer än att du inte kan klämma ur tillräckligt med varv ur den.

Lycka till :)

McRegor
2007-06-10, 12:34
Hej,
Som Glawe säger så kommer du att få sämre kraft i motorn med ett batteri med lägre spänning.
Skall du byta till borstlöst så måste du också byta fartreglage och troligen också laddare. Att köra LiPo är ingen nödvändighet bara för att du byter till borstlöst. Fördelen med LiPo är att de är lättare jämfört med samma kapacitet på NiMh (som du har) samt att de oftast behåller spänningen bättre under belastning. Dock är de avsevärt känsligare att hantera och konsekvenserna vid felhantering kan bli mycket tråkiga, tyvärr.
Men du kan ju starta med att läsa lite som jag skrivit på min hemsida och som är riktat till nybörjare inom elflyget - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
Sen svarar jag gärna på dina frågor men enklast är det ju om vi kan träffas på fältet.
Hälsningar
Roger

Katana
2007-06-10, 12:46
Ok, får pysa ut till försäljarn och se om de har nå 9.6V liggandes å se om man kan byta ut det man köpte mot ett sånt. :)

edit: ouch, där kom första krashen, rakt in i ett visst stort och hårt föremål :P

propeller-pinne-grejen böjd å stjärtfenan flög av, oskadd dock, verkar som att limmet inte hade tatt alls på den. framhjulet lite böjt men annars inga skador alls i princip.

pinnen böjs i princip direkt där den går ur motorn, bara att byta hela motorn va?

edit: ursäkta för att jag kallar prylen för "pinne", vet inte vad den kallas ;)

gissar på att det finns massa olika motorer också, har ingen aning om vad dehär är för nån i princip, har inga specs osv.
på arttechs hemsida kallar de den bara för "speed motor", å i manualen å överallt står det bara "480".. aja, hoppas att de kan lite mer om dedär i hobbybutiken ;)

http://pici.se/pictures/nvuHRbgDH.jpg

unisenon
2007-06-10, 19:28
Aj! det kan vara svårt att böja tillbaka motoraxlen, kan ju prova.

om det inte funkar så få det bli ny motor.

Orginal är en borstad speed 480, men denna motor är sjukt klen(ca 120g dragkraft på ett plan som väger lite över 500g)

Skulle rekomendera att köpa borstlös motor till planet
liknande denna setup:

SCANNER RC SCM-3223-KV1.200
SCANNER RC 25A
3S LiPo 1700mAh

Då får du kraft så det räcker och blir över och lång flygtid.

hur det monteras vissas i denna tråd (http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=119710&page=&CurrentMainTopic=2)

Katana
2007-06-10, 20:02
får bli borstlöst å lipo och allt vad det heter sen när jag flugit ett tag och inte tröttnat eller nått, tills dess så får jag försöka klara mig med den stora stenbumlingen till motor :P

tror den är lite halvpaj innuti också, motoraxeln går 180 grader trögt och de andra 180 graderna utan motstånd typ, samt kan rucka motoraxeln in och ut typ 5mm, och så ska det inte vara gissar jag på?

Poteta
2007-06-10, 20:11
Nä, det låter inge vidare.
Köp en ny 480-motor, den kostar inte många spänn. Sedan är det bara ut och krascha igen! ;)