handdator

Visa fullständig version : Robbes nya LiPo - kan inte brinna enl deras reklam....



McRegor
2007-06-10, 23:21
Hej,
Såg i Robbes senaste katalog att deras nya LiPo skulle vara "brandsäkra". Det låter nästan för bra för att vara sant men ni kan ju kolla lite på denna länk - http://de.robbe-online.net/rims_de.storefront/466c69130071dd43271d3e0dc146066e/Product/View/1&2D4828
Står bl a - "Dotiertes Lithium - Material, Akkus brennen und explodieren nicht..."
Skall man verkligen tro på detta ? Å andra sidan borde dom inte heller ljuga för det torde kunna stå dom dyrt. Nån som läst nåt mera om dessa LiPo - nåt som alltså kan klarlägga vad som gäller.
Hälsningar
Roger

1984:an
2007-06-11, 00:21
ja det skulle vara intressant att veta. Jag antar att försäkringsbolagen snart får upp ögonen för riskerna(om än små sådana) med att ladda/förvara LiPo-accar i hemmet... :roll:

1984:an
2007-06-11, 00:43
alla butiker jag lyckas hitta har samma text som på robbes sajt.
Hittade också ett tyskt forum där det diskuterades hållbarheten på olika märken, men samma där; texten från robbes sida kopierad rakt av...
De är nog för dyra för att någon ska vilja testa dom :?


http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/language/de/info/p3355_LIPO-AKKU-2S1P--7-4V-3200MAH.html

McRegor
2007-06-11, 07:36
Hej,
Priset ligger väl på det stora hela på samma nivå som andra "märkes-ackar". Men sen vet man ju inte hur dom presterar f ö.
Men visst är i vart fall jag beredd att betala lite extra för högre säkerhet. Har själv haft en LiPo-brand i en kärra efter en mindre kvadd så jag vet ungefär vad som händer...och det kan man vara utan helt klart.
F ö så blev det en brand i Heffa-klumpen i lördags på Barkarby. Orsaken vet jag inte men det verkade som det blev en hastigt påkommen landning - en aning hårdhänt - och strax efter började det ryka ur kärran.
Resultatet blev detta

http://www.mcregor.se/res/Barkarby_2007/img_9844.jpg

Hälsningar
Roger

Marcus72
2007-06-11, 12:08
Har man laddat enligt anvisningar borde konsumentköplagen gälla. Man borde få ersättning för allt som brunnit.....eller?

bokis
2007-06-11, 15:03
Har man laddat enligt anvisningar borde konsumentköplagen gälla. Man borde få ersättning för allt som brunnit.....eller?
Tycker det finns en liten skillnad eftersom bränderna inte bara orsakas av laddning..Exemplet ovan kanske kan härledas till tex varmt ute,för högt effektuttag?
Tveksam till att man kan vända sig till K.O med en slik händelse..

McRegor
2007-06-11, 15:34
Hej,
Grejen är ju att man inte vill råka ut för en eldsvåda - oavsett orsaken.
Har huset brunnit upp av en sådan här anledning så är det nog föga tröst att man kan luta sig mot Konsumentköplagen - en stor del av ens tidigare liv har ju försvunnit och då spelar det nog ingen större roll vem som felat...
Så högre säkerhet är definitivt en högprioriterad fråga.
Och den som själv upplevt detta vet att det inte bara är en teoretisk risk utan i allra högsta grad också en faktisk risk !
Hälsningar
Roger

Marcus72
2007-06-11, 17:25
Om prylarna används till det ändamål de är tänkta och om inte extrema omständigheter föreligger borde konsumentköplagen gälla.
Jag tycker nog att de inte borde brinna för att t.ex. planet står ute i solen några timmar, då borde det finnas "stora tydliga" varningstexter om detta.

Rc-plan STÅR normalt ute i solen så detta bord vara normal användning.
Om accen överbelastas av andra olika anledningar t.ex. pga. användarens försumlighet mm. trots information om användning finns så skall givetvis inte konsumentköplagen kunna åberopas.

Jag tycker bara att jag läst väldigt ofta på senaste tiden om dessa accar som brinner. Användarens fel eller ej vet jag inte, är det fel på accarna borde man dock få ersättning även för planet mm. som brinner upp.

Vad jag vill ha sagt är att man inte ska kunna tillverka & sälja skit grejer och "komma undan med det". Det ska finnas ett pris för att man skiter i kvalitets kontroller och undermåligt utvecklingsarbete bara för att produkten skall vara så billig att tillverka som möjligt.

McRegor
2007-06-11, 18:13
Hej Marcus,
Visst håller jag med dig om ansvarighetsprincipen - inte tu tal om det.
Denna helg har jag personligen sett en brand och en klubbkamrat har också råkat ut för att hans stora Extra (?) brann upp...orsaken har jag dock inte hunnit tala med honom om. Men det blev bara skräp - oavsett om det var ett LiPo-fel eller något annat som förorsakade olyckan.
Men min ursprungliga fråga om någon hört eller läst något om de nya Robbe-ackarna kvarstår....
Hälsningar
Roger