handdator

Visa fullständig version : Barkaby skalatävling- dåligt arrangemang!



kempff
2007-06-13, 09:01
Hej!
Var nede på Barkaby tävlingen en sväng, måste säga att jag blev rätt besviken på momentet skala-tävling och i hänseende information.

Tempot var rätt slött, med ideliga fullskala plan som startade och landade, men värst var nog den obefintliga informationen om tävlingen!
(speaker iofs, bra)

Efter lunch-uppehållet med uppvisningar, knackade jag på sekretariatets 'husvagn' för att få lite mer info.

--------------
- Har ni någon deltagarlista?
- Sitter inte det på husvagnen.
- Nej!
- Ja då vet jag inte?
- Vilka flygplan ska flyga, när startar det?
- Nu är det en CUB.
- Jaha.
- Sen kommer det (2-3 plan till - kommer ej ihåg vilka)
- Har ni någon tidslista.
- Nej
- Men vilka plan är med i tävlingen, har ni någon lista att dela ut?
- (tittandes i pappren - nej)
- Viggen och JAS, när ska de flyga?
- Öhhmmmm.
- Är de med i tävlingen?
- Nej.
- Ok...
------------------------------------
Tycker att man i en tävling borde delge resultaten så man kan följa vem som leder/vinner. Det hade dessutom varit trevligt att få upp en översikt över skala-poäng som tilldelats av domare på olika plan. Kunde vara intressant.

Tveksamt om jag åker till Barkaby nästa år - och då är jag ändå hängiven skala-fantast.


Saker i övrigt var bra, utställare etc...

Sundsvallaren
2007-06-14, 07:39
Håller fullständigt med dig.

Vi åkte ner från Sundsvall för att få se något tjusigt. Pyttsan.

Det enda som man fick se var en massa handlare, intresant i och för sig,
eftersom vi inte har så många här i norrland.

Flygningarna var det glest med.

Det blir ingen fler resa ner för vår del.

JeN
2007-06-14, 11:47
Hej!
Jag var och besökte barkaby helgen som gick.
Vädret var för bra - varmt så jag höll på att smälta!

Skalatävlingen var väldigt utdragen för de fåtal tävlande som
ställde upp. ( 7 tävlande var det visst? )
Hade inte försäljarna varit där, så hade skaladagerna självdött!

Jag hoppas det blir bättre kommande år - om det går att
hitta bra ersättningsfält nu när Barkaby skall bebyggas .
Mvh Jesper

jaka
2007-06-14, 15:21
Hej!
Jag var också på Barkarby, både som tävlande i skala (flög DC-3)och som försäljare och jag håller med, det var tyvärr alldeles för få tävlande i skala.
Jag tror vi var 11-12st som ställde upp i skalatävlingen i år vilket är alldeles för få. Och så har det varit i många år nu.

Jag vet att Stockholmsradioflygklubb har brottasts med problemet att få "fart på tävlingarna" i många decenier. Man införde Aresti-tävlingen för tiotalet år sedan (tävling i konstflyg) och man har i år infört en "roligaste-flygplan-klass". Trosts det känns programmet lite segt och antalet skalaflygplan har ju inte ökat.

När det gäller skalatävlandet så tycks intresset för just skalaflygdelen minska. Vilket är synd. Men här hänger det på oss modellflygare om det ska bli några nya skalaflygplan byggda till kommande år. Vi kan inte gärna skylla på några andra när bara 12st tävlande ställer upp. Annat var det för när över hundra tävlande var med på "Barkis".

Varför inte sätta upp ett pris till den som kan bygga den mest ovanliga/komplicerade skalamodellen med 20000-30000 kr i förstpris!?
Fölr det är ju ovanliga och komplicerade modeller vi vill se eller hur!?

Jag tror ändå att SRFK är nöjda med sitt arrangemang, man ska ju komma ihåg att allt sker på frivillig grund,alla funktionärer och parkeringsvakter liksom organiserandet av alla pausflygare sker ju idellt. Hade det varit "proffs" som arrangerat det hela hade man kunnat ställa högre krav. Som det nu är får man bara tacka och ta emot och se fram emot nästa års "Skaladagar som förhoppningsvis blir lika lyckade som årets, fast med fler deltagande skalaflygare och kanske ett väder som bjuder på lite svalare temperaturer.

En som var med!
Hälsningar!
JanK
Väsby MF

kempff
2007-06-14, 21:43
Det är synd att det är så dålig uppslutning, din DC3 var en av få plan (+ Vampire) som jag såg deltog på tävlingen. Vi får väl ställa upp lite till mans nästa år!

TIPS.
Något som jag tänkte på häromdagen. Det hade varit kul som åskådare att få en presentation av planen i ett av tälten! Eftersom det inte var något högt tempo, finns det gott om tid för deltagare att berätta om planen de flyger. Ett 15-20 min pass hade varit trevligt.

Vore intressant att höra ex lite bakgrund till planen, ex. vilken byggsats, specialla krångligheter vid bygget, egna lösningar, flygegenskaper + andra erfarenheter etc...
Kanske kunde vara något?

bokis
2007-06-14, 22:40
Jag flyttade på detta ämne hit! :oops:
Hej förresten! En liten förklaring är att:
1: Alla som ville vara med fick inte av (ö)känd anledning,jag hade gärna varit med som utfyllnad men,men..
2:Det finns de som inte vill åka långt för att inte få flyga eller alt. flyga 10 min,därav en del manfall i år..
Tycker Jaka är inne på rätt spår men skulle hellre göra så här:
Lotta ut bland de som har flugit X antal gånger priser,vare sig det är en trainer,spexkärra eller skalapippi.
Ide`n är inte min men jag gillar den !
Sen är tydligen Stockholm lite speciellt eftersom man har testat meetingform och "ingen" har flugit då heller...
Tycker själv att det var avslaget i år men det kan ha o göra med vädret,
vad vet jag..

DrHanke
2007-06-15, 10:00
Måste hålla med Jaka på ena punkten ok att det var dåligt med flygningar osv men SRFK gjorde med sina funktionärer ett helt klart proffesionellt arbete och allt flöt på riktigt bra! Heder åt dem!!

kempff
2007-06-15, 23:21
Hej!
Jag vill egentligen inte vara någon surgubbe.
Arrangörerna gjorde nog sitt bästa (man kan ju inte klaga på parkeringsavgift 80:-, när det i övrigt var gratis inträde) + att de hade dragit ihop ett ansenligt antal utställare och kul uppvisning med båt/bil.

Jag är bara ledsen "besviken" över det bristande intresset för skala-flyg i sverige. Att en så klassisk tävling som Barkaby bara har 7 eller 13 tävlande är nedslående. Jag hoppas initiativet med klubb-skala ger lite utdelning, och det kanske vore ett alternativ för Barkaby i åren framöver att kombinera dessa övningar för att dra mer folk/publik.

Frippe
2007-06-16, 22:51
I jämförelese med vårat eget meeting Modellflygets dag så är det på Barkaby mer försäljare och ett större arragemang men mindre flyg. I försig så är Modellflygetsdag bara ett vanligt meeting men man tycker ändå att det alltid borde vara en kärra i luften hela tiden på Barkaby.

Tycker personligen att det är roligast att gå och kolla på hos handlarna
samt kika på pausbidraget.

Vet att vi förra året fick "klagomål" på modellflygetsdag för att vi hade 30min lunchrast mitt på dagen....

Glawe
2007-06-16, 23:13
Var inte själv i Barkaby, men RCFF's eget meeting i Eslöv blev inte heller det bästa. Kankse beroende på vädret då det regnade hela förmiddagen och halva eftermiddagen. Det jag vill ha sagt är att vi som arrangerar får försöka lite bättre tills nästa år :) Roligt är det iallafall oavsett.

Borg
2007-06-23, 09:58
Jag tror säkert att SRFK gjorde sitt bästa för att det skulle bli en bra träff (jag har själv aldrig varit på Barkarby) och jag tror säkert att de tar lärdom av all sorts kritik som kommer upp i efterhand.

Vi som arrangörer av Gränsträffen i Arvika gick förra året ut på olika forum och frågade vad besökarna tyckte och lade sedan det till grund i en handlingsplan för att förbättra kommande träffar ytterligare. Vissa ändringar kommer redan i år medan andra idéer löper under en längre tidsplan.

Precis som Glawe sa så kommer man säkert att försöka förbättra sig som arrangör för varje år och man tar lärdom.

Vissa "surdegar" från handlingsplanen kommer säkert att hänga med från år till år, vi har tex fortfarande (efter 10 år) svårt att få piloterna att vända maskinerna mot publiken hehe).

Många av er här på forumet är säkert involverade i någon träff och vet att större arrangemang som Gränsträffen och Barkarby är inget som man hittar på över en helg, planeringen och arbetet bakom träffarna löper oftast under ett halvår eller mer. För vår del i Arvika kan tex nämnas att Gränsträffen "startar" i januari och slutar i september ungefär med allt som rör planering, bokning och administration.

Det är mycket roligt att höra från kempff att man som besökare faktiskt vill veta mer om modellerna och piloterna, det är något som vi (dock utan resultat) försökt lyfta fram varje år på Gränsträffen. I år tror vi faktiskt att vi kan lyckas i och med att vi fått in en så stor del föranmälningar och har mer tid på oss att förbereda informationsmaterial.

Med den hobby som vi utövar finns dock ett stort hinder som vi inte kan påverka: vädret.
Allt mer eller mindre står och faller med vädret och arrangören får göra en fin avvägning mellan satsningarna för att inte gå back ekonomiskt.

Ny hade ju SRFK tur med vädret i år, likaså Arvika förra året även om det var lite för varmt för alla.

Det här är absolut ingen kritik till arrangörerna av Barkarby, det ska endast ses som en inblick i arbetet bakom kulisserna

Alla arrangörer runt om i Sverige har säkert mycket att lära av varandra när det gäller arrangemang och det finns säkert eldsjälar i de flesta klubbar som är "informationsdammsugare" och snappar upp idéer överallt.
I vilket fall som helst så är väl det viktigaste med träffarna att träffas, umgås och dela det intresse för modellflyg som vi alla har och det är väl det som alla arrangörer bör ha som mål med sina träffar.

/Borg
Arvika Modellflygklubb

ButcherBird
2007-06-30, 20:43
Riktigt uruselt va dessa 2 dagar :(
försäljarnas "mässpriser" va riktigt dyra, ibland dyrare än vissa andra butiker vi i har Sverige.
gummisnoddsplan?? okey, till dom riktigt unga kanske.
men vad är det för fel på dubbelkomando och provflygning? (för att väcka de lite äldres intresse)

näää, bättre upp!
räknar med att det inte varit mkt till brainstorming innan programmet spikades för dessa 2 dagar :)
kanske ett byte av ansvariga?

ni kan ju iaf skratta er lyckliga åt dessa SilverLit plan m.fl
dessa kommer säkert ge R/C flyget en rejäl push frammåt.
men sen gäller det att förvalta de hela...

negativ kritik ÄR bra! (så länge det är befogat) annars blir det lätt Kejsarens nya kläder över det hela och inget större händer och till slut dör skaladagarna ut, vilket vore synd för modellflyget.

blir det inget nytt så stannar jag hemma nästa år.