handdator

Visa fullständig version : Göra klistermärken bränsletåliga



mac77
2007-06-15, 20:47
Jag har införskaffat ett dekalark med tre-kronor-märken som ska fästas på ett flygplan. Då det är ett metanolplan så vart jag skeptisk om färgen satt fast på dessa dekaler och gjorde ett bränsletest med resultatet att färgen löstes upp av metanol.

Någon som har nåt tips på hur man ska göra dessa tåliga för metanol utan att det ser ut som skräp?

En fundering jag haft är om man kan lackera dom innan dom fästes på flygplanet men är osäker på om det funkar...

Tacksam för tips och idéer! :p

Stuff
2007-06-16, 02:01
lacka dom med 2 komp billack så ska de nog gå bra

Taylorcraft
2007-06-16, 21:31
Mac,

Om du lägger dekalerna på plastfilm, kan du också lägga klar film (monokote/solarfilm) över. Detta är en väl testad metod som fungerar utmärkt. Gör bara biten med klar film lite större än dekalen - ca. 3-5mm, så du inte får klet under kanten. Gör noggrant rent med sprit innan du lägger på dekal/skyddsfilm, inga fula fingermärken och annan gegga ska vara kvar. När du då har fått dekalen att sitta där den ska, gnuggar du fast täckfilmen (monokote/solarfilm) med fingrarna, sen fäster du den FÖRSIKTIGT permanent med strykjärnet. Detta får inte bli för varmt, dekalen gillar inte sånt... Akta för luftbubblor (skälet till att du först gnuggar fast filmen med fingrarna), så blir det perfa.

Mvh

mac77
2007-06-17, 17:23
Testade med 2-komp båtfernissa - detta löste upp färgen på "klistermärket". Ska nu prova en variant av Taylorcrafts metod, jag tänker ta kartplast som jag lägger över märket, sedan klipper jag ut det kant i kant så att jag inte får en vit kant runt märket. När jag sedan klistrat fast märkena på planet så ska jag kantlacka så att det inte lossnar eller kommer in klet under märket.

Ska lägga upp en bild på resultatet sen...

peiter
2007-06-18, 15:11
på tryckeriet har jag en lack som heter Sericol APR varnish och den är
bränslefast. visserligen så måste den screenas på men det är en tanke

mac77
2007-06-18, 20:57
Kartplast fungerade kanon, den "kantlacken" som jag penslar runt kanterna kommer från 3M, vet inte vad handelsnamnet är men fungerar bra på fullskala och är beprövad på dekaler tidigare. Har för närvarande lite trubbel å få in bilder i datorn från kameran - men bilder kommer!

:D