handdator

Visa fullständig version : Motor och tankplacering?



Manni76
2007-06-17, 17:52
Har en Extra som ska kunna köras antingen med en 61:a 2-takt eller en 91: 4-takt. Valet har fallit på 4-takt. En OS 91:A Nu till mitt problem: Bästa sätt för att montera motorn med tanke på kåpa är helt inverterad. Då hamnar tyvärr tankens centrum över förgasaren. Vilka problem kan jag få på motorn? Har läst att centrum bör hamna 10-15mm över trottel. Vad jag vet så är tryckmatningen till just för dess problem. Hade varit perfekt om jag inte måste klabba med att vrida runt motorn och ta upp "gigantiska" hål i kåpan. Tacksam för några bra svar och fakta!/Martin

jaka
2007-06-17, 21:03
Hej!
Det är jätteviktigt att tanken placeras rätt för bästa gång på motorn.
Tankens mitt ska alltid gå genom en tänkt linje genom förgasarens insugshål när planet står horisontellt.
Man kan också placera tanken någon cm under förgasarens insugshål. Tankens mitt ska däremot aldrig ligga över förgasarens insugshål.

Bästa sättet att montera en motor är nästan alltid att montera den med cylindern kl 9 00. alltså liggandes på sidan.

Det absolut sämsta är att montera motorn med cylindern neråt.

harmon
2007-06-20, 09:07
Shit jag har ju min klockan 18.00.. fast dock en bensinare mvvs 26 kanske funkar iaf då .????

mvh

bokis
2007-06-20, 09:40
Det sitter väl en wallbro membranförgasare på den?
Då spelar dessa cm:ar ingen större roll,den suger i alla fall..
:D