handdator

Visa fullständig version : Får ej användas till bil/båt



pgrts
2007-06-18, 16:32
Jag fick ett meddelande som PM - men tycker att det kanske är allmännt och även kan postas här.


FRÅGA CITAT
Du, råkade se en sak när jag kollade omkring på MFT.nu.

http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=290797&visible=2

"Enkel nybörjar- eller sportradio lämplig för elmodeller. Avsedd för modellflyg. Får ej användas till bil/båt."

varför får den inte användas till bil/båt?

ibland har jag även sett att till vissa prylar så rekommenderar de nån speciell sändare osv, varför är det så? borde inte alla sändare funka till.. alla prylar?

SLUT FRÅGA CITAT

Jag svarade :

Det finns regler för det mesta i samhället och det är PTS - alltså post och telestyrelsen som tillåter eller förbjuder i detta fallet.

35 MHz är enbart tillåtet för flygverksamhet med modellflygplan.
Tanken är att man ska flyga på ett godkänt modellflygfält men det är inte alltid handlaren berättar detta.

Problemet är ju om du köper en modell för 1000:- och knatar ut på gatan eller trädgården och slår igång din sändare. Samtidigt är det en snubbe som flyger en jetkärra på ett modellflygfält någon kilometer bort och har samma kanal som du. Risken är stor att du stör hans radio så att han i bästa fall kraschar sin modell för mellan 25000 och upp till över 100000 spänn för en tvåmotorig. I värsta fall gör störningen att han kör på någon/något som skadas illa.

Du är alltså ansvarig om de hittar dig - och det är inte alls omöjligt.
När de kör med dyrare modeller finns det alltid frekvensskanners som visar om det är andra i närheten - sedan är det ganska enkelt att pejla in var och vem.

Alltså -
1 . Det smartaste är att flyga på ett modellflygfält där man har koll på vem som flyger med vilken kanal.
2. Kolla upp så att din park/trädgård som du flyger i är minst 3000 meter från ett modellflygfält.
3. Flyg dina billiga plan med 27 MHz eller 40 MHz så kan du bara bli störd / själv störa - bilar och båtar.
1 - igen fast allra bäst - kör med den nya tekniken med 2,4 GHz som är så smart att det inte har kanaler utan liksom trådlösa datorer kör med adresser som det finns "oändligt" många av.

/Patrik

habbe
2007-06-19, 15:21
Hej.

Denna tråden är intressant av flera anledningar. Lite bakgrund först.

Enligt RCFF(och mitt föräkringsbolag,ang hemförsäkring) är det tillåtet att flyga i parker, på "åkern bakom huset" och så vidare. Det låter både logiskt, och trovärdigt att så är fallet, och efter mycket diskussioner här på forumet får vi nog anse att det är både lagligt, och tillåtet.

Vidare, enligt mitt försäkringsbolag är jag skyddad av den sk drulleförsäkringen om olyckan skulle vara framme. Detta förutsätter naturligtvis att jag har utövat sk "sunt förnuft" vid flygningen.

Nu till frågeställningen angående ovanstående påstående;



Du är alltså ansvarig om de hittar dig - och det är inte alls omöjligt.

Min fråga är följande; Vem är ansvarig? Är det per automatik den som inte flyger på flygfältet? Om så är fallet, varför då?

Jag vill påstå följande;
Den som flyger på åkern begår ingenting olagligt, har samma rätt att utöva sin hobby som den som flyger på flygfältet.
I en situation som den i inlägget ovan borde logiken vara att båda piloterna har samma lagliga rätt. Båda piloternas försäkring borde täcka sin "egens" pilots skador och anspråk. Ansvarsfrågan borde vara att båda piloterna har samma ansvar för olyckan, alltså borde ingen av piloterna vara ansvarig i lagens mening. Detta är ingen ovanlig situation vid en olycka, att ingen enskild person kan skuldbeläggas.

Låt mig bara avsluta med att säga att jag har inget intresse av att skapa en ny "han den där i styrelsen i ett annat förbund som skapar trådar för att provocera och förstöra" tråd. Detta är bara lite funderingar som jag personligen har, som flyger på åkern bakom huset.

pgrts
2007-06-19, 15:48
Jo du habbe - det är säkert ingen lätt fråga...........

Jag flyger förstås också i min trädgård - men har förvissat mig om att jag inte har något klubbfält helt i närheten - alltså sunt förnuft som du säger.

Gällande försäkringen så täcker den väl mina kostnader om jag själv skadas - inget speciellt konstigt med det.
Om man nu vill vitsa till det så finns kanske risken för personskada om någon kommer på mig med att skjuta ner ett fint plan ;-)

Gällande att få ersättning för mitt eget plan om det kraschar så undrar jag om man kan få ut något. Det är ju ingen helt billig hobby vi håller på med även om andra aktiviteter kan vara väl så dyra.

Gällande ansvarsbiten i försäkringen så är det säkert svårare att tolka - i annat fall hade säkert någon styrelserepresentant svarat snabbt - detta forumet med styrelse brukar ju inte vara så stelbenta som andra...
Vi får väl hoppas att det inte händer någon olycka så att det blir aktuellt.

Fast fenomenet är inte nytt - och de som medvetet plockar ner andras plan riskerar nog kastrering i lindrigaste fall ;-)

habbe
2007-06-19, 15:58
Hej pgrts.

Mitt inlägg och fråga tog upp försäkringar. Det var iofs inte riktigt den biten jag ville peka på(försäkringar har nog redan diskuterats tillräckligt på detta forum :D ). Jag var mer inne på vem som i fallet ovan "är skyldig".

Frågan är naturligtvis komplicerad, och jag har inget exakt svar, bara vad jag TROR.

Om någon kan svara med fakta bakom skulle jag vara taksam för det.

Ps
Tack pgrts för ditt sakliga svar. Jag vet hur snabbt sådana här trådar kan bli infekterade och jag uppskattar ditt vänliga och sakliga svar.

Ds