handdator

Visa fullständig version : nu får man bli trädklättrare!![ner tagen]



kenneth67
2007-06-18, 22:54
där satt den... vart lite föööör mörkt tappade bort mitt plan en sekund... va på väg över träden för landnings varv ajaja detta går inte gav lite gas pust där e den ajajaj en trädtopp duns pang...... tänkte att jaja nu e de sopor av allt ut i skogen å letade hittade vingen åååå den e hel toppen men resten då letade nog i en halvtimme gav upp men tänkte sändaren hämta den å ryck lite i spakarna så kanske man hör den ... jodå där uppe alldeles ovanför där vingen låg surrade de3t å fladdrade lite i grenarna typ 15-20 m upp i toppen.. hmm inte en gren i botten att kunna ta sig upp på.... hoppas att det blåser lite i morn så kanske den kommer ner .... annars får man väl fjäska med bonden så han kan såga ner trädet ... undrar om det är så helt längre då .... abbans så går det när man flyger i skymmningen lärde vi oss av detta med då.... ett par hella 3000 kanske gör susen ...

wesse
2007-06-18, 23:55
där satt den... vart lite föööör mörkt tappade bort mitt plan en sekund... va på väg över träden för landnings varv ajaja detta går inte gav lite gas pust där e den ajajaj en trädtopp duns pang...... tänkte att jaja nu e de sopor av allt ut i skogen å letade hittade vingen åååå den e hel toppen men resten då letade nog i en halvtimme gav upp men tänkte sändaren hämta den å ryck lite i spakarna så kanske man hör den ... jodå där uppe alldeles ovanför där vingen låg surrade de3t å fladdrade lite i grenarna typ 15-20 m upp i toppen.. hmm inte en gren i botten att kunna ta sig upp på.... hoppas att det blåser lite i morn så kanske den kommer ner .... annars får man väl fjäska med bonden så han kan såga ner trädet ... undrar om det är så helt längre då .... abbans så går det när man flyger i skymmningen lärde vi oss av detta med då.... ett par hella 3000 kanske gör susen ...
tufft du påminde mig om mina första flygningar fast jag landade i en tall o när vi kom fram så gick motorn på tomgång högst upp i tallen men min gamle far som jobbade på smålands kraft kom med stolpskorna o klättrade opp men motorn hade stannat innan han fram så en ny start av motorn blev det sen flög jag vidare...

visst är det kul att flyga....

FDog
2007-06-19, 08:14
förslag : hjälm, visir, kastspö eller pilbåge samt lämlig vikt mutter?
fisklinan gör det lätt att kasta men använd inte spöt utan kasta för hand

pgrts
2007-06-19, 09:04
Man kunde tro att du varit på vårt fält ;-)
Vi har nog kört med alla varianter för att få ner våra plan : den längsta dubbelstegen (2*6 meter) sedan brukar det finnas grenar att klättra på.

Jag har funderat på ett rep med en liten sandsäck som man kan kasta upp över nedersta vettiga gren för att sedan dra upp en repstege........

En del eskapader har vi förstås på klubbens hemsida under galleriet :
www.mfksnobben.se

/Patrik

Sundsvallaren
2007-06-21, 15:54
Varför inte bli trädfällare?

Rune E
2007-06-21, 19:54
Ett sånt här spö skulle säkert vara till god hjälp
http://shop.ezentrum.de/2106133/oNzgTQKq6ZoYQ6TnWgOKxJvMQt7UQn/4DCGI/ezshop?action=artmehr&artid=50380

Vismund
2007-06-21, 21:51
Jag satte min pt40 (40-trainer) i toppen av en gigantisk björk för många år sedan. Den totalvägrade att blåsa ner och klättra var inte möjligt. Slutade med att jag sköt ner kärran med hagelbössan. Flera skott med stora hagel på den "bärande" grenen gjorde jobbet. Bör tilläggas att det inte var tätbebyggt område.

Sundsvallaren
2007-06-22, 11:10
Biltema har teleskopspön.

pgrts
2007-06-22, 16:10
Ett sånt här spö skulle säkert vara till god hjälp
http://shop.ezentrum.de/2106133/oNzgTQKq6ZoYQ6TnWgOKxJvMQt7UQn/4DCGI/ezshop?action=artmehr&artid=50380
Du har inte sett modellätarträd ser jag - med det spöet når du upp till de nedersta grenarna. :( Vi vet - har minst 12 meter långt spektakel ihopsatt av diverse spön.
Och såga ner är ingen idé - det finns markägare... :cry:
Om man flyger så att risken är stor så är nog bästa sättet att fixa klätterhjälp av något slag. Flyger man med LiPo så är det extra viktigt att få ner pippin innan batteriet blir kass. Vi brukar låna stege och livlina med sele när det är riktigt illa. Men vi har haft väldigt "skoj" med alla andra försök - dra ner med bogserlina till bilen .....

/Patrik

kenneth67
2007-06-24, 17:23
Äntligen efter en veckas väntan på nog med vind som skulle ta ner mitt plan.... provat med för korta stegar rep å klättra i mm mm så gjorde jag ett sista försök idag,,,,, lade beslag på tantens tvätt lina(30meter) å knöt fast en hoper med rör kopplingar i änden... sedan var det bara å kasta prick fick till slut ett litet tag om det yttersta på en gren ovanför.... ryckte lite å se .... där kom hon nose dive rätt i backen från 15-20 meter..... proppen gick ju åt skogen men annars inget ... så nu e det bara att tanka upp å ladda accen så e vi redo för nästa träd ..----- så tack alla som stöttat....!? ;) men nu då så får vi handla lite mera proppar....då lagret krympte lite .....