handdator

Visa fullständig version : Metall mot metall - Radiostörning?



Wåfflan
2007-06-18, 22:42
När jag tävlade i 1/8 miniracing för många år (20) sedan så aktade vi os alltid för "metall mot metall" som gav radiostörningar.

Och här sitter jag och bygger nytt flyg och använder servoarmar i aluminium och stötsångslinkage i aluminium - Ska jag typ skita i det och använda plastarmar istället.
Hur gör ni?

AM
2007-06-19, 07:30
Det viktiga är att det inte glappar och skramlar - då får du störningarna.

Jag brukar dela en gummigenomföring och lägga den emellan clipset för att ta bort glappet exempelvis när jag använder ett metallclips i trottelarmen som ju också är av metall på de flesta motorerna. Det går säkert också med en tunn skiva av en bränsleslang.

Mvh
Ove

Wåfflan
2007-06-19, 07:52
Aha!

Så en 2mm skruv i ett 2mm hål utan glapp i sidled borde alltså inte vara något problem!

AM
2007-06-19, 11:19
Borde fungera.
Mvh
Ove

T5
2007-06-19, 12:02
I en helikopter finns "hundratals" metall mot metall och det funkar bra... Se till att det inte ytorna vibrerar mot varandra, det är boven.

Wåfflan
2007-06-19, 12:39
Kanske det är skillnad på Järn/stål och aluminium?

Magnus G
2007-06-19, 13:37
Ingen skillnad av betydelse. Det som har betydelse är hur bra/dåligt det leder ström, även kolfiber leder ström nog bra för att kunna ge upphov till störningar om det glappar och vibrerar.
Men som Ove och T5 skriver så är det glapp och vibrationer som är boven, så länge metalldelarna har bra kontakt med varandra så blir det inga som helst störningar.