handdator

Visa fullständig version : SY-61 renovering!



Kamikaze
2007-06-19, 00:49
I dag lossnade vingen på min Skyrider Mach 1! Den dök rätt ner i en grusväg med stora stenar! Nu är propeller-axeln vind å sned! Går den att byta! Var hittar jag en sån! Vad mer kan ha gått slut! Den går runt hur fint som helst! Men man ser med blotta ögat att axeln är vind!

Tänkte att jag kanske bara behövde byta vevaxeln i den! och tuffa vidare!

Är det nått speciellt man ska tänka på när man skruvar i sär en sån dära fyrtaktare.

Vad behöver jag lossa för att få loss axeln?

Jag tänkte lossa på så lite jag behöver! Eller måste jag ta i sär alltihop!

Var hittar jag en vev till SY-61:an :roll:

Blir int det billigare än att köpa en helt ny 8)

kanske denna tråd borde varit under förbränningsmotorer.......! Men det såg jag först nu 8)

Zekee
2007-06-19, 01:10
http://www.justengines.co.uk/

Där har du delarna!

Kamikaze
2007-06-19, 01:14
Bra! Tackar 8)

Stuff
2007-06-19, 01:57
Varför tappa du vingen då ? har nu nån aning eller ?
Ja tänkte om de va nått man ska tänka på typ förstärkning eller hur man inte ska flyga...
Ja har ju en lika dan kärra med en Saito 56 så de skulle va bra å veta om man kan göra nått för å slippa tappa vingen
Tråkigt att de skulle hända för dig lider med dig

Glawe
2007-06-19, 02:42
Jepp, samma här. Har min bestyckad med en Rossi 40

Kamikaze
2007-06-19, 03:53
Ett gott råd grabbar! Kör ej utan den där plastbiten som ska va mellan vingen och brickorna till bultarna! Ta bort den som följer med och stoppa dit en plywoodbit eller nåt! Vad som helst! Men kör ej med bara bultarna och brickorna! Bultarna äter sig genom vingen med brickor och allt :( körde bara lugnt och cirklade runt i lugn och ro när olyckan va framme! Hade kört i 26 minuter! Tänkte ta tid hur länge jag kunde köra på en tank! Men jag kom inte längre! Hade sås kvar i tanken ;)

Ska lägga ut bilder på olycksfågeln i morgon nån gång 8)

Vad säger ni grabbar! Renovera motorn eller byta vevaxel i den jag har! Den va ju knappt inkörd juhhh...... :(

I såfall skulle jag behöva en renoverings-guide! Jag har ju bara renoverat mc-motorer och bil-motorer förut :roll:

Fixar Östersund fram en ny vevaxel kanske :roll:

AM
2007-06-19, 08:26
Air Media har delar till SY-61 - vevhus, vevaxel, kamaxel, vevstake, kolv & foder.

Mvh
Ove

Stuff
2007-06-19, 11:06
Tack för tipsen ska åtgärdas direkt...

Kamikaze
2007-06-19, 15:04
Air Media har delar till SY-61 - vevhus, vevaxel, kamaxel, vevstake, kolv & foder.

Mvh
Ove

Ok! Ska kika där då!

Tackar för tipset 8)

Kamikaze
2007-06-19, 16:06
Air Media har delar till SY-61 - vevhus, vevaxel, kamaxel, vevstake, kolv & foder.

Mvh
Ove

Hur hittar man dit till dom delarna på air/media. Hur jag än bär mig åt så kan jag ej hitta till prylarna :?

QatHome
2007-06-19, 19:01
Tror inte AM har alla delarna i sin webshop så ett mail eller ett telefonsamtal kan nog behövas.

Stuff
2007-06-19, 21:17
i dag höll ja på å tappa min vinge oxå men klarade mig precis
de va inte så konstigt med tanke på hur ja flög
så nu har ja beställt en PoleCat 50 som ja tänkte sätta motorn i iställe

EPG
2007-06-19, 22:48
Såga av vevaxeln innan du tar ut den, tvinga inte ut den som den är.

Kamikaze
2007-06-20, 11:38
Okej! Men så vind tror jag ej att den är! Men vi får väl se 8)

Kamikaze
2007-07-08, 11:58
Nu har jag fått ut filmen ur kameran! Det tog ett tag!

Men här är SY 61 på Skyrider MACH 1 http://www.motorportalen.net/filmer/2007/kamikazestapet.wmv

Det ni just såg va första starten någonsin av min splitternya SY 61 & Premiärflygningen efter konverteringen till 4-Takt.

Oj oj vilken härlig kombination av flyg och maskin! Man kunde i stort sätt stå stilla i luften med denna maskin! På filmen så hade jag lite för mycket attack vinkel mot vinden så flyget ville lätta hela tiden så fort det nuddade mark!
Men det fixade jag och den landade som en albatross på sjön ;)

Synd att jag flög utan stora plastbrickan under bultarna som håller stora vingen! Bultar och brickor åt sig genom vingen och olyckan var ett faktum!

Motorn i en sten och axeln vind å sned :oops: