handdator

Visa fullständig version : Kyosho DC-3



Piddos
2007-06-23, 21:05
Hejsan...

Nu är det så här att jag har en gammal Kyosho Dc-3 liggande,helt opåbörjad.
Är det någon som vet om den överhuvudtaget går att få och flyga?
Efter att ha läst en hel del på olika utländska forum,verkar det som att det är felkonstruerat på något sätt,alla mer eller mindre verkar ha krashat efter första eller andra provflygningen.
Jag tänkte isåfall försöka med ett par biffiga borstlösa istället för metanol,eller det är bortkastad tid att försöka?

Mvh/Piddos

Stig Johansson
2007-06-24, 07:11
Hej
Dessvärre måste jag "varna" dig för denna kärra.
Jag har byggt och flugit med den. Den har funnits i två versioner. Den första som kom hade en glasfiberkropp som var allt för tung (tjock o tung). Därefter kom det en version som hade en bättre gjuten (lättad) kropp. I sin första version fick jag tynga nosen med ca 1 kg bly för att få den något så när balanserad. Men även med den lättare kroppen så var den hopplöst baktung.(Det räckte då med bara 750 gram bly) Jag använde 2 .28:a motorer och fick den faktiskt att flyga med båda kropparna men den var superkänslig och fordrade all uppmärksamhet.
Jag tror att den var i luften totalt 5 gånger innan den till slut slutade sina dagar i en åker. Kärran var snygg o se på men som sagt ingen höjdare att flyga.

Stig

Piddos
2007-06-24, 22:35
Ok,,

Då finns det två möjligheter,antingen sätter jag ett par raketer i röven på den så att den kan få flyga ett par sekunder iallafall :lol:
Eller bygger jag ihop den utan motorer och hänger upp den i taket.
Jag får se,tackar för svaret iallafall. :)

Mvh/Piddos

jaka
2007-06-24, 23:27
Hej!
Jag har sett 2st av dessa DC-3 flyga...fel försöka att starta, och bägge kom inte upp utan groundloppade direkt iprecis innan de skulle till att lyfta.
Det har också skrivits en hel del på R/C Universe om Kyoshos DC-3:a och felet tycks vara att vingarna är felskurna, de har wash-in !
Detta kan emellertid fixas till (som allt annat man made).

Mitt råd till dig är att kolla om vingarna verkligen är felskränkta (Wash-in).
Du kollar med en Robart vinkelmätare.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

Piddos
2007-06-25, 19:17
Hej där..

Nu är det så att jag är en ARF människa helt igenom.
Så jag har varken ork eller lust att öppna en vinge och börja bygga om.
Det är jag för lat för :o
Det blir nog en hyllvärmare eller tom kropp i taket,men tack för tipset iallafall.

Mvh/Peter

jaka
2007-06-25, 23:22
Hej!
Du behöver inte göra något mer än kolla vingens anfallsvinkel med en Robartmätare.

Piddos
2007-06-29, 22:51
Hej igen..

Ja kanske det,men om det nu är fel vinkel?
Ombyggnad eller förpassning till hyllan?

Mvh/Piddos

Stig Johansson
2007-06-30, 08:14
Hej

Om vingen är felskränkt så är det ombyggnad som gäller.
Jag kan dock inte påminna mig att jag uppmärksammade detta på mitt ex (nu är det flera år för sent att kolla) Kan dock ha varit så ändå!
Mitt bekymmer som jag uppfattade med denna misslyckade kärra var att vingbeslatningen blev fulltändigt fel med allt bly som krävdes för att få Tp rätt. Jag gjöt in bly med epoxy i nosen och trotts allt bly så var den fortfarande lite baktung.

Stig