handdator

Visa fullständig version : CESSNA-182 140 ARF CMPro



Snickarjävel´n
2007-06-27, 08:44
Modell:
Cessna 182

Fabrikat:
CMPro

Pris:
2660kr

Spännvidd:
2100mm

Längd:
1600

Vikt:
5,1-5,3kg enligt tillverkaren. Mitt plan ca 6kilo.

Antal Servo:
7st

Hur bra var manualen?
Skala 1-10 ca 6

Svår / lättbyggd:
Relativt lätt.

Byggtid:
Sporadiskt om kvällarna ca 2 veckor.

Prisvärd:
Mja de får man nog säga.

Rekommenderad motor och propeller:
108 - 120. 2-takt eller 120 - 140. 4-takt. Jag kör Roto35 och 18x10 propp.

Fördelar:
Bra kvalité på delarna , fin klädsel.

Nackdelar:
En del dåliga lösningar på vitala delar. Bla lösningen på höjd/sidroder får ändras men det är relativt lätt gjort. Aningen klena landställ. Nosstället böjer sig lätt vid start och landning på gräs. Huvudstället (gjort av kolfiber men ganska sprött) tål inga hårda landningar , mjukt och fint ska den tas ner.

Övrigt / Flygegenskaper:
Flyger som en dröm , stabil i luften , lätt att starta och landa. Får så bra lyftkraft av klaffarna att man får knappt ner kärran på marken igen.

Snickarjävel´n
2007-08-31, 08:30
Ett varningens finger nu i efterhand när kärran är flugen ett antal gånger.

Vingen är alldeles för klent byggd , precis utanför vingstöttan , mellan skev och klaff är vingen skarvad rakt genom med endast lite lim emellan.


2 spryglarna är ihop limmade i skarven med vad som ser ut att vara epoxi men där är inte lim över hela ytan och ingen balk eller förstärkning över huvudtaget utan bara just 2 spryglar som är limmade i varann.
Även plankningen på vingen är skarvad just vid denna punkt så inget förutom en (1st) balsa ribba á 5x5mm fungerar som förstärkning.

Nu har jag väl inte varit den som gjort dom allra mjukaste landningarna utan en del landningar har varit i hårdaste laget men jag betecknar detta lite som en konstruktions miss. Borde finnas en lite stabilare "balk" än just en balsa ribba vid sådana skarvar.
Finns en del övrigt att läsa om detta på RCU.com

Kamikaze
2007-08-31, 20:46
Nu Jonny så har jag oxå köpt en Cessna 140 CmPro! Tänkte klämma i en spe 40cc den har ju samma vikt som roto 35! Så jag tycker att det borde gå! Dessutom så är den ju 2000 kr billigare! Vad tror du om saken! Vet att den har kanske lite för mycket power! Men om man ska använda flyget oxå som sjöflyg så kanske kraften kan behövas då man ska ta sig upp ur vattnet 8)

Spe 26cc skulle annars vara ett alternativ kanske.... :roll:

Mr J
2007-08-31, 23:14
Nu Jonny så har jag oxå köpt en Cessna 140 CmPro! Tänkte klämma i en spe 40cc den har ju samma vikt som roto 35! Så jag tycker att det borde gå! Dessutom så är den ju 2000 kr billigare! Vad tror du om saken! Vet att den har kanske lite för mycket power! Men om man ska använda flyget oxå som sjöflyg så kanske kraften kan behövas då man ska ta sig upp ur vattnet 8)

Spe 26cc skulle annars vara ett alternativ kanske.... :roll:

Zalman,

Ämnet "Recensioner" är till för just det, inget annat.
Om du vill diskutera en recenserad modell får du starta en tråd för detta i lämpligt forum.
Tanken med "Recensioner" är att här ska man kunna läsa en byggares egna intryck och synpunkter utan en massa svar, frågor och diskussioner.

Kamikaze
2007-08-31, 23:49
......ups :oops: