handdator

Visa fullständig version : Celluloid



Stig H.
2007-07-02, 21:17
Finns denna produkt att köpa någonstans i dag, eller är det plastfilm som gäller numer för kabinfönster och liknande ?

jaka
2007-07-10, 23:19
Hej!
Celluloid/cellulid är väl bara ett firmanamn på en klar plast!?
Idag finns det det andra material, alla klara och bättre än gamla celluid.
Acrylplast, polycarbonat , kobex osv.
Vad ska du ha plasten till?
Hobbyhandeln har ark man kan köpa. Annars hör med en plastfirma.

LIP
2007-07-11, 08:51
Eller PETG, samma som läskedrycksflaskor är gjorda utav.

Finns hos, Oskar E Svensson. Du hittar företaget om du söker via Google.

Företaget håller till i Barkaby.

Går dessutom mycket bra att vacuumforma om du har en suglåda, dammsugare och en värmeugn, (bakugn).

/Lasse

pgrts
2007-07-11, 11:08
Celluloid, plast bestående av cellulosanitrat mjukgjord med kamfer. Celluloiden uppfanns 1868. I dag är celluloid ett ovanligt material, men det används bland annat till bordtennisbollar. (WIKI)

Var inte filmer gjorda av celluloid förr i tiden. De var i alla fall väldigt eldfängda - vilket nitraten väl var skuld till.

Men som sagt - är det plana ytor så hår med en skylttillverkare om du är ute efter stora saker.
Vanliga förpackningar till diverse pryttlar brukar ha rimligt stora saker som baksida och ska man ändå ha svängda former så är plastflaskor bra utgångsmaterial - värm bara försiktigt i ugn eller med en "svag" värmepistol över en balsaplugg med rätt form.

/Patrik

Stig H.
2007-07-13, 19:58
Tack för tipsen, har spanat en tid bl a hos modellfirmor på webben utan att hitta plana genomskinliga ark att göra kabinfönster av. Celluloiden har åtminston tidigare tillverkats av skogscellulosa, medan all plast väl har sitt ursprung i mineralolja. Jag kräver bara att materialet ska vara klart genomsiktligt och ha en viss spänst så att det inte ser sladdrigt ut. Tror att celluloid är lättare att limma fast - om man nu går in för den metoden. / Stig H.

Optimate
2007-07-14, 19:29
Sig har clear plastic sheets i olika tjocklekar avsedda för vindrutor, kabinhuvar etc.

http://www.sigmfg.com/cgi-bin/dpsmart.exe/MainMenuFV4.html?E+Sig

Var köper man då SIG:s produkter i Sverige? Jag tror Söders har haft sigprodukter i sitt sortiment. Annars får du beställa från någon amerikansk postorderfirma. Passa på att köpa annat som du behöver också. Eller köp från SIG direkt. Jag köpte vingrör därifrån för några år sedan. Kom på en vecka.

Tillägg: jag ser nu att länken går till första sidan. Gå till building equipment => plastics => clear plastic sheets så hittar du de olika dimensionerna.