handdator

Visa fullständig version : Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?



Ålänning
2007-07-18, 22:01
Hep!

Jag har en Hyperion EOS 5i (Swallow) som jag använder för att ladda mina NiMH-ackar med. Meeen... har lite problem:

1 - man kan ju även ladda ur och då ställer man in hur många ampere den skall ladda ur med. Och så kan man ställa in hur många volt den skall ha som gräns när den skall slå av. Jag har en 9.6V ack (8st celler). Hur vet man vad gränsen skall vara och hur många ampere man skall ladda ur med?

2 - När ackarna är tomma så laddar jag dem med 0,6A och så stänger laddaren av efter nån timme (har 1800, 2400 och 600mAh) och då står det att den laddat typ 500mAh på 2400mAh-acken!!! Det var ju tomt!? Alltså 9,6V eller vad det står på displayen på sändaren. Jag tycker 2400mAh ack skall hålla längre än 600mAh-acken...

3 - Vilka strömmar skall man ladda dessa ackar med? Tycker hela detta med ackar är rörigt och värdelöst. Framgår ingenstans nåt vettigt. Gah! Den ack och laddare som funkar bäst är laddaren som kom med 600mAh-acken, det tar 12h att ladda med 0,2A eller vad det nu var.

Mr J
2007-07-18, 23:56
För det första så är det ingen mening med att hålla på att ladda ur NiMh ackar, dom har ingen minneseffekt så det är bara att fylla på när du har laddat ur, mycket eller lite.

Sen har Swallowladdarna och liknande med samma programvara ofta problem med att ladda Ni** celler och bryter ofta laddningen i förtid.
Jag laddar själv mottagar och sändarackar med mina Swallow och har kommit fram till att det fungerar bäst om man laddar med 0,5C, det vill säga halva ackens kapacitet. I ditt fall 300 mAh på din 600 mAh ack, 900 mAh på din 1800 mAh ack och 1200 mAh på din 2400 mAh ack.
Då kommer laddningen att ta som mest ungefär 2 timmar och kortare tid om acken inte är helt urladdad.

Ålänning
2007-07-19, 18:22
Härligt svar :D Måste prova.. har inte laddat med mer än 0,6 än till 2400 och den är urusel fast den är ny och använd typ 5 ggr. Ska prova!