handdator

Visa fullständig version : Krashad cessna 182



pergid
2007-07-22, 11:59
Hej allesammans!

Tack för ett bra forum, varit inne och läst dom senaste två veckorna (sen jag skaffade mig ett eget plan).

Nu till mitt första inlägg!
Efter lördagens flygning med mitt art-tech cessna 182 plan så var det inte mycket som var helt :(
Mosat kroppen, båda vingarna bak av, samt huvudvingen.
Icke att förglömma att motoraxeln har en vinkel på ca 45grader :roll:

Kikat runt lite och kommit fram till att för 450:- kan jag köpa nya delar och flyga igen, men alla onlineaffärer är stängda!!!

Någon som vet nån bra rc butik i norra sthlm/uppsala som säljer reservdelar till mitt plan? (letat förbrilt).

ELLLER

Kan man kanske köpa någon billig ARF modell och montera servon/mottagare/motor från mitt plan?
Något förslag?

Snälla hjälp mig!
Känner att om jag måste vänta tre veckor på att få ett helt plan, så kommer allt sug för rcflyg att ha mattats ner!

mvh
Per

Frippe
2007-07-22, 18:34
kolla med Roffes eller wenzelts.

Roffes --> www.rmf.se

Båda affärerna har öppet alla dagar i veckan utom söndagar.

pergid
2007-07-25, 08:12
Då delarna var bökiga att hitta, och jag inte fick något bra svar från någon butik (ville veta om man kunde montera grejorna enkelt i nån annan modell). Så gav jag mig in på att laga planet igårkväll.

Då hela nosen med motorfäste och allt var intryckt ca 4mm på ena sidan så fick jag rikta till fästet så motorn skulle dra planet rakt.
Fixade till motoraxeln.
Horisontella bakvingen med höjdrodret fick sig en omgång, vingen var i 4a delar, förstärkte limmningarna med nålar i vingen, stabiliserade med att tejpa fast stag över vingen under torktiden (för att den ska bli rak).

Samt limma ihop huvudvingen.

Nu till min fråga, då det lossnade en större bit ur kroppen på planet (framför batteriluckan), så är det lite springor även fast jag limmat dit dom bitarna jag hittat. Går det bra att smeta på lite vanligt spackel för att få en jämn och fin yta som man senare kan slipa och måla?

Hur fungerar sprayfärg på frigolit?

pgrts
2007-07-25, 10:39
BRA JOBBAT!

Har du något lätt spackel så kanske - men försök först att fylla ut med frigolitliknande material. Vissa kiosker kör med "take away" boxar av vitt skumplast som är bra att laga med.
Försök att limma med UHU Por som är någorlunda lätt och väldigt bra till frigolitliknande plan.
Stryk på lim på båda ytorna - låt torka 5-10 minuter - tills ytan känns torr - sätt ihop så är det klart.
Vanlig sprayfärg brukar smälta skumplast - det finns speciella färger som är avsedda för friggo. Om man sprutar väldigt tunnt så kanske det går att få färg med "vanligt" spray men allra minsta för mycket färg så kan ytan bli knottrig.

Hoppas att du kan fixa din motoraxel - det brukara vara svårast - vibrationer från en krokig axel eller skadad propeller är aldrig bra.

Lycka till /Patrik

Patric_med_C
2007-07-26, 12:44
bah, det bästa som fins är tejp;)


lycka till!

pergid
2007-07-26, 12:57
Sådärja!

Smaskade ihop det sista igårkväll!
Då bakre vingen hade gått av precis där den går in i kroppen, så la jag en extra limfog där (ungefär som en svetsning).

Ikväll blir det till att kolla om höjdrodret fungerar som det ska (båda sidorna rör sig lika mycket). Känns som att det bara är det som kan skita sig. Monterade propellern igår och provkörde på mark. verkar som den är rak! (relativt iaf).

Appropå tejp så var det det som gällde när jag lagade motorkåpan, provade med epoxy först, men det bara la sig som en hinna på plasten.
Så visst, tejp äger! :D

Återkommer väl med resultat efter nästa flygning, förhoppningsvis i helgen om vädret tillåter!

Tack för supporten!

Patric_med_C
2007-07-26, 17:55
laddade på med massa tejp på min första kärra, (en liten cessna)
krashade så mycket så att tejpen gav med sig så försök att ha lite lim också, fast det kanske bara är jag som krashar onormalt mycke ;)

pergid
2007-07-26, 20:09
Kroppen/vingar är limmat, bara själva kåpan i plast som jag tejpat då den inte ville bli limmad!

Tycker inte flygförmågan borde bli sämre för det, det är så lite tejp så tyngden kan iaf inte göra nått.

Hoppas på det bästa :D