handdator

Visa fullständig version : Graupner Extra 300 S



Frank
2007-07-26, 19:03
Hej

Är det någon som har kunskaper om Graupners Extra 300 S. Jag avser att sätta in en Saito 91 FA i den och vill gärna höra era synpunkter och jag vill ta del av erfarenheter.

Reino
2007-07-26, 19:56
Jag har en eller egentligen två sådana maskiner dock är den ena krashad. Jag har dock en os 61 fx i den. Den går ju att köpa färdig som ett paket med den motorn. Vet inte vad det skiljer i vikt mellan min 2-taktare och din saito 91. Vad jag vet är iallafall att med min motor så behövs absolut inte nån extra blyvikt i maskinen, bara att vikta in med mottagaracket. Tror vikten på min snurra ligger på 550 gram ungefär. Är man mer erfaren än vad jag är så mår nog inte planet illa av lite mer drag.

Frank
2007-07-26, 20:00
Hur är den att flyga ?

Reino
2007-07-26, 20:43
Som sagt så är jag rätt färsk inom modellflyg men visst klarar jag av en sådan maskin men den kräver ju lite av piloten. Flyga är väl inga problem, det är vid landning som med alla plan man ställs på prov.
Flyger fint gör den iallafall tycker jag.

Frank
2007-07-26, 20:48
Vilka är dina problem själv har jag flugit CAp 232-60 ?

Reino
2007-07-26, 21:51
Har du klarat Cap bra så är nog Extra inga problem

Frank
2007-07-26, 22:09
Jag vill gärna få era erfarenheter av såväl byggandet som av flygningen om det är någon som kan bidra :)

Manni76
2007-07-27, 08:44
Jag har precis satt i hop en med en OS 91:a fyrtakt.
Tyvärr blir man tvungen att flytta motorspantet tillbaka en ca 3 cm för att få kåpan att passa som det är tänkt. Detta orkade jag inte med utan får leva med att kåpan sitter lite långt fram. Säkert ingen som reagerar på det om man inte nämner det. Se upp lite med när du sträcker upp klädseln. Min var riktigt kass på undersidan så den lossnade faktiskt i en skarv. Trist nog så var det inte i det området som jag värmde så jag reagerade bara på att filmen inte ville sträcka sig. :( Den släppte längre bort. Viktmässigt vet jag inte hur den ligger men bara genom att lägga accet bakom servona så hamnade tyngdpunkten bra. Provflygning återstår. Bara detta eländiga regnande slutar :)

Frank
2007-07-27, 08:59
Hur monterade du motorn? Skulle du vilja skicka lite bilder så vore jag tacksam. Själv har jag en Saito motor som skall installeras.

Manni76
2007-07-27, 09:44
Jag monterade motorn vriden 90 grader. Detta för att undvika att tanken skulle komma för högt i förhållande till förgasaren. Snyggast hade givetvis varit att montera den inverterat men som sagt risk för att det hade blivit problem med bränsletillförseln. Detta påstått av andra mer erfarna byggare. Visst kan jag maila. Skickar några bilder./Martin

Leonardo
2007-07-27, 19:12
Hej Frank.
Jag har läst dina frågor och dom svar du fått om ditt bygge. Jag har flugit Extra 300 i ganska många år och skulle kunna ge dej en del tips, men min första fråga till dej är: Vad är det för storlek på den? det finns ju flera att välja mellan. Är det en ARF eller byggsats?

Lennart