handdator

Visa fullständig version : Val av sändare?



Frank
2007-07-26, 22:44
Hej jag har idag en Hitech Optic 6 och har börjat fundera på att byta upp mig. Mitt problem är vilken ny modell jag skall eller bör välja? Jag flyger enbart flygplan och har ambitioner inom IMAC.

H_enke
2007-07-27, 02:37
En prisvärd radio just nu är JR PCM9XII, säljs ut billigt i UK.

Om du vill köra konstflyg så är Graupner/JR "korvlådorna" populära där, iaf inom F3A (Typ som IMAC fast utan krav på skala). Titta lite på modellerna MC-19, MC-22s och MC-24.

Väljer du JR, Graupner/JR eller Futaba kan du vara säker på att du får en bra radio.

/Henke - Nöjd ägare av JR PCM9XII

Frank
2007-07-27, 08:00
Hej var i Uk handlar man dem?

LAN
2007-07-27, 11:02
http://www.alshobbies.com
http://www.sussex-model-centre.co.uk
I dagsläget kostar JR-radion 215 pund, för någon månad sedan gick de för 199 pund. Men tänk på att dessa priser endast gäller sändare, utan servon, mottagare och laddare.

jaka
2007-07-27, 23:31
Hej!
Spektrum (tillverkad av JR) är ju ett givet val ...eller JR nya 2,4GHz anläggning eller Futabas nya 6 eller 12 kanals 2,4GHz.
Tyvärr kommer nog alla 35MHz anläggningar att försvinna ganska snart då alla tillverkare gär över till nyare och bättre teknik (2,4GHz)

sundqvistjohan
2007-07-28, 00:03
Hej!
Spektrum (tillverkad av JR) är ju ett givet val ...(2,4GHz)

Är det? http://www.airsport.se/modellflyg/forum3.aspx?id=142&topicid=3039

plutoorjan
2007-07-28, 11:17
Hej!
Spektrum (tillverkad av JR) är ju ett givet val ...(2,4GHz)

Är det? http://www.airsport.se/modellflyg/forum3.aspx?id=142&topicid=3039


Den är helt klart ett givet val om man beaktar vad man får för pengarna!

Diskussionen angående spektrum dx7 är typiskt när en produkt är före sin tid och när lagen inte hänger med. Man pratar om att man har tagit "Återförsäljare, importör, Graupner i Tyskland" för att komma fram till att spektrumen inte håller måtet då det gäller uteffekt och gällande lagar i europa. Sen i nästa andetag så säger man att Graupner kommer att släppa sin egna version av DX7 som helt plötsligt ska vara godkänd i europa. Exact samma sak var på tapeteten när 35Mhz-bandet lanserades.

Det är högt oklart i dagsläget om den verkligen är godkänd eller inte och faktum kvarstår att den säljs över hela världen i stora mängder.

Enda skillnaden på Graupners "nya-uppdaterade" version av DX7:an är att uteffekten skruvats ned och att räckvidden minskats.
I och med detta så har man egentligen gjort produkten sämre
och ännu mer osäker! Detta kan knappast varit grundmeningen med reglerna. Det är även oklart om Graupners "nya" DX7 är en full-range eller om den i likhet med DX6:an kommer att bli en "parkflyer"-radio!

Skulle bli mycket förvånad om den inte kommer att bli godkänd förr eller senare. Har svårt att förstå hur man ska kunna kontrollera och "döma ut" en produkt som sålt i hundratusentals exemplar världen över.

Att sedan vissa personer envist tjatar om att "den måste förbjudas omedelbart" är bara löjligt då Spektrum i likhet med alla andra "full-range" 2.4Ghz-apparater är 100-talet gånger mer säker jämfört med vilken FM-sändare som helst.
Om en Hitec Challenger 720 från 1987 kan vara godkänd
så ska även en Spektrum vara det. Allt annat är fånig byråkrati.

Det är tveklöst den absolut bästa radio jag har prövat och jag kommer fortsätta att köra med DX7:an även om den blir "förbjuden" pga bakgrunden till beslutet. Den är inte "farlig" eller liknande att använda och den kan ej heller ej störa ned andra radios... Det är endast ett politiskt beslut som vissa paragrafryttare inte har någon koll på.


Mina tankar iallafall!
\Ö.

sundqvistjohan
2007-07-28, 11:27
Inte meningen att starta någon debatt om godkända sändare, uteffekt etc. Kommer nog själv att gå över till 2,4 GHz så fort all byråkrati är undanstökad (bra räckvidd och godkänd uteffekt).

Men om Frank ska köra IMAC, måste han ju få flyga på tävlingar också - så det gäller kanske att skynda långsamt med sändarbytet just nu.

Magnus G
2007-07-28, 12:17
"Byråkratin" finns där av en orsak också, för vi har alla vant oss vid att få ha 35MHz bandet för oss själva, att bilens fjärrstyrda centrallås fungerar, att man inte hör grannens samtal i sin trådlösa telefon och att micron inte stör ut det trådlösa nätverket.
Reglerna för 2,4GHz bandet är skrivna för att massor med olika olika saker för en massa olika applikationer ska kunna samsas på samma frekvensband utan att riskera att störa varandra. Om spectrum-anläggningarna riskerar att störa annan utrustning är väl ytterst tveksamt, men faktum är att den inte "spelar rent" enligt EU:s regler och regelmakarna kunde knappast förväntas förutse att spectrum skulle komma.

Sen ska man inte dra alla 2,4GHz systemen över en kam. För idag finns det 3 olika 2,4GHz system för radiostyrning av modellflygplan, varav 2 uppfyller EN 300 328: XPS och Futaba FASST. Så frågan är om EU kommer att anpassa sina regler efter spectrum eller ifall XPS och FASST kommer att bli de system som kommer att användas i störst utsträckning i europa?

bokis
2007-07-28, 13:05
Lite underlig debatt det har blivit..
Spektrum är inte godkänd i dagsläget så det är"bara att gilla läget".
Futaba finns och den är inte sämre den så jag har ju ett alternativ hur som haver om jag ska till en tillställning där det frågas om detta..
Jag kommer själv att skaffa modul till min o Futaban är definitivt inte sämre som jag ser det..
Och har man en spektrum o gillar radion och kan inte tänka sig något annat så blir det väl att man får byta till en godkänd dito,eller flyga på eget bevåg/risk,nån annan lösning ser inte jag..
Jag vet inte heller hur det ser ut för de apparater som är svensksålda,om generalgenten(na) kommer ta ta tillbaka dessa o byta/bygga om dessa..
Det får väl framtiden utvisa..
För de som har köpt den från USA/asien lär det väl vara rökt.. :cry:

jaka
2007-07-28, 14:47
Hej!
Men man frågar sig...Vad är det som skiljer oss från dem i USA..?De har väl också microvågsugnar, fjärrkontroller, fjärrstyrdagarageportar, osv...och där stör inte Spektrum radion.

Man tycker att samma normer på elektronik prylar skulle gälla i Europa som i USA.
Varför skiljer sig normerna ??

bokis
2007-07-28, 15:12
..tja,vi lyder under bryssel,vill minnas att våra gurkor hade fel böjning o att lekplatsgungorna var nån centimeter för smala..
För o inte tala om den svenska chokladen som inte får kallas för det o div.andra roligheter...
Som sagt,det är bara att gilla läget,bestämmelserna finns o det är upp till var o en o följ/skita i dessa..
Det är väl snarare regel än undantag att man garvar åt nya regler från eu,tänk bonde,o gå sen o fråga en levandes dito om korrespondansen med byråkrater o intelligenta regler o förordningar.. 8)
Visst kan vi sitta här o skrika om att det är idiotiskt men det ändrar inget i sak eller?
Vill minnas att jag sa något om detta till en svensk modellflygprofil på UV fältet(inte du Janne :D )som omedelbart svarade citat:-Jaha,o här står du o pratar en massa dynga som vanligt..
Om han läser det här så kanske han minns det..
Nåja,det var off topic men faktum är att överenstämmer inte radioutrustning med de normer som krävs inom EU så är dessa inte tillåtna..
O jag är faktiskt glad att vi inte tar efter USA i allt, jag såg här på forumet en tv-snutt från ett amerikanskt nyhetsprogramom att vi modellflygare borde bannlysas p.g.a att vi kunde använda våra plan till div.sprängningar o annat.. :D

plutoorjan
2007-07-28, 15:37
Inte meningen att starta någon debatt om godkända sändare, uteffekt etc. Kommer nog själv att gå över till 2,4 GHz så fort all byråkrati är undanstökad (bra räckvidd och godkänd uteffekt).

Men om Frank ska köra IMAC, måste han ju få flyga på tävlingar också - så det gäller kanske att skynda långsamt med sändarbytet just nu.

Nej, jag håller med om att denna tråd kanske bör "splittas upp" i två trådar då det börjar bli lite "off-topic".

Jag var bara tvungen att skriva av mig lite för jag blir lite bitter :)
och trött på att man alltid ska behöva hitta kompromisser när det väl kommer en produkt som verkligen revolutionerar r/c-flygandet.

Jag anser att 2.4Ghz är en revolution som är fullt jämförbar med propotionalradion kom, dvs när vi plötsligt kunde styra planen med en "joystick" istället för en knapp. (ett tryck vänster, ett tryck till tillbaka till neutral etc). (nu pratar vi 70-tal typ)

Det är inte ofta en så stor förbättring sker
så som nu gör med 2.4Ghz-bandet...

Jag köpte min DX7:a från USA, men det spelar ju ingen roll egentligen då det i dagsläget inte finns någon skillnad på DX7:or sålda i sverige, england etc. Det enda som isåfall äventyras är min rätt till "uppgradering" till en EU-godkänd sändare. Dock är jag mycket skeptiskt om det nu kommer att ske något liknande då denna logistik måste vara rena mardrömmen att samordna.

Jag personligen skulle lätt köpa en ny DX7:a från USA för runt 2500:- trots allt "politiksnack" här i sverige. Kalla mig för kriminell och omoralisk men jag tror och hoppas att allt ordnar sig så småningom, och ja, jag kör även 130km/h på motorvägen också... :)

Men visst, om man vill vara helt laglydig (och det vill man ju) så är det väl bättre att avakta ett köp av en svensksåld DX7. Även om man då går miste om en kanonradio till bra pris.

För övrigt igen så fungerar det perfekt i USA och även här i sverige.
Jag har inte haft någon som helst störning och jag har försökt att störa ut den via micron, videoöverföringssystemet och det trådlösa nätverket, men inte den minsta störning har noterats. Ej heller åt andra hållet har jag hittat någon störning värd att notera. Jag tror och anser fortfarande att det "bara" är ett byråkratbeslut.

Sen tycker jag att det är lite patetiskt att Graupner får vara med att orda om saken! Det är klart att Graupner som en av världens största "R/C-provider" vill förbjuda "ej av graupner sålda DX7:or"! Helt sjukt att den som tjänar absolut mest på ett "förbud" får vara med om att besluta om detta. Måste vara en guldsits för ett företag som graupner att förbjuda alla DX7:or och döma ut dom regelvidriga och livsfarliga, samtidigt som man officiellt går ut med att "erbjuda en godkänd, modifierad DX7:a" !
Det resulterar ju i att dom plötsligt har ensamrätt till DX7:an i hela EU och att man samtidigt förhindrar vidare konkurens!

I vilket sammanhang spom helst skulle detta förfarande vara olagligt i sig och snacka om monopol.

Oj, mycket åsikter blev det... :)

Mvh Ö.

Frank
2007-07-28, 18:28
Kan vi lämna debatten och ge mig ett svar jag förstår ?

sundqvistjohan
2007-07-28, 18:39
Behåll Optic 6:an ännu ett år och se vad som händer på 2,4 GHz-fronten. Kan vara litet dumt att köpa en ny 35MHz-radio nu, och litet tidigt att köpa 2,4 GHz innan du vet om du får använda sändaren i nationella tävlingar.

Själv flyger jag alla mina plan med Optic 6, och tycker att mixningarna räcker till än så länge.

Har två skevservon och två höjdservon i min Yak-54, får höjdservona att gå åt olika håll med Ailevon-mixen (enda sättet att få trimmen att påverka båda höjdroderhalvorna) och kan använda flaperons mixat med höjdroder på "LAND"-funktionen.
Höger skevroder i kanal 1 och vänster skevroder i kanal 6
Höger höjdroder i kanal 2 och vänster skevroder i kanal 5

Optic 6 har ju dual rates och expo, så för mig räcker den till att öva in IMAC basic, sportsman och intermediate. Jag byter jag till 2,4 GHz när jag vet att jag får flyga på andra klubbar.

När man byter till 2,4 GHz ska samtidigt mottagarna i planen bytas.

bokis
2007-07-28, 19:20
Du har alldeles rätt Frank,vi slirade av banan..
Johans råd är bra men Futabas FASST(krångligt ord!) som är det här nya kristall-lösa 2.4 (vilket ibland verkar glömmas) är inga problem med,den är helt OK att använda o funkar lysande!
Priset i sverige för en komplett uppsättning med acc o servon (ingår inte till Futabas 6 EXA blir en 2500 ca ..
Och jag är förtjust i Futaba,erkänns,deras prylar är vad jag tycker,genomtänkta o enkla i handhavandet och att slippa kristaller är ljuvligt!

Frank
2007-07-28, 20:26
Äntligen ett förlösande svar TACK och vad skall man nu handla denna vackra sändare som frälser mig. ? Jag menar vad får man bäst pris på sändaren?

bokis
2007-07-28, 21:07
He,he...Hos mig (ÖMH) :oops:
Vet faktiskt inte,för ögonblicket slut hos Minicars men åter om en månad ,ca..
Skämt åsido,handla hos den du känner förtroende för,det är det råd jag kan ge,det är ibland trevligt o hålla sig till samma handlare o bygga en (fint ord) relation om man har tänkt sig att handla mer prylar så småningom..
Men det är min åsikt,finns säkert 50 till...

H_enke
2007-07-29, 00:57
Om du ändå köper dej en 35Mhz, se till att köpa en med löstagbar modul!
Då kan du byta till 2.4GHz när tiden är mogen.

bokis
2007-07-29, 05:11
Henke,6EXA är en 2.4 GHZ radio..Finns ingen modul i den.. :D

Krille
2007-07-29, 07:56
Nu blir jag lite off topic igen :roll:.

Det jag hört är att i den EU norm vi lyder under så mäter man max uteffekt. och spextrum sändaren peakar långt över den gränsen. Medans man i bland annat USA mäter den genomsnittliga uteffekten vilket är under den godkända gränsen. Därför tillåts den där å inte här.

Sen tycker jag du mycket väl kan köpa dig en 35 anläggning. Dom kommer nog tillverkas i all evighet/lång tid framöver.
Jag skulle kunna tänka mig att byta till 2,4gHz men jag har ingen lust att köpa motagare för nästan 10 tusen för att stoppa i alla flygetyg när jag dessutom inte har några störningar/problem med 35. så jag kommer fortsätta på 35 bandet.

Men som henke sa, köp med löstagbar modul så kan du göra som du vill sedan.

För övrigt åter till topic. jag rekomenderar futaba FF9. superenkel att programera å har allt du vill ha. Jag har inte uppleft några begränsningar med den å konstflygplan.

bokis
2007-07-29, 07:58
Där har du fel Krille.
Futaba kommer nog att helt lägga över till 2.4 mycket snart..
Och fortfarande,observera att trasslet gäller bara Spektrum,inget annat..

Krille
2007-07-29, 09:15
bokis

Tja du brukar ju veta bättre än mig så nu gjorde du mig överaskad. Det kunde jag faktiskt inte tro.

Men jag har ju haft fel förut å det lär inte vara sissta gången :)

plutoorjan
2007-07-29, 10:00
Där har du fel Krille.
Futaba kommer nog att helt lägga över till 2.4 mycket snart..
Och fortfarande,observera att trasslet gäller bara Spektrum,inget annat..

Inte riktigt sant att det bara är trassel för Spektrum...

Jo, i dagsläget så är det endast spektrum, men problemet kan komma även i JR:s modeller. JR har ett par modeller som bygger på exact samma teknik som Spectrum och det bör i rimlighetens namn även vara problem även där.

Sen kan man ju fundera hurvida modulerna ska vara godkända eller ej. Det finns en uppsjö modeller och varianter som troligtvis ej heller är godkända när man väl börjar syna dom....

Sen så tror jag att 35Mh kommer att vara borta inom ett par år helt och hållet. Har man som jag gett upp 35Mhz för att gå över till 2.4 Ghz så vill man alldrig tillbaka. :)
2.4 Ghz är överlägset på alla punkter!

Ska bli intresseant att följa utvecklingen hur som helst!

\Örjan.

bokis
2007-07-29, 10:05
Jag räknar JR/spektrum som två sidor på samma mynt.. :D
Därav min lite kategoriska skrivelse..

jaka
2007-07-29, 23:22
Hej!
Varför i friden namn kan man inte ha samma regler i både USA och EU???
Någon som vet varför??

Niclas_W
2007-07-30, 07:28
Hej!
Varför i friden namn kan man inte ha samma regler i både USA och EU???
Någon som vet varför??

Jadu, på detta vill jag svara att det tyngst vägande anledningen är nog att vi i Sverige vill kunna modellflyga hyffsat fritt från krångliga regler. Jag vill dessutom slippa att folk som läser skit från mig blir förbannade och köper ett automatvapen på ICA för att meja ner mig etc. Det finns många punkter fler än 2.4 GHz R/C anläggnigar där vi skiljer oss åt. :D

För att vara lite seriös så nog förstår jag vad du menar. Radiokommunikation på just 2.4 GHz är ju på inget sätt nytt (även om det är nytt för oss i våra sändare) och frekvensbandet tycks vara standard ute i världen, så det är dumt att vi inte har samma regler.

Men att vi har olika regler på våra "gamla" sändare (35 vs. 72 MHz), det har ju gått ganska bra ändå så jag tror vi överlever skillnader även i en nya världen. Det som jag tycker är mer synd än skillnader mellan USA/EU är det tycks bli olika standarder mellan olika märken. I alla fall jag är ju van att blanda sändare och mottagare utan problem.

/Niclas

Frank
2007-07-30, 08:52
Jag kan konstatera att min enkkla fråga var betydligt mer omfattande än vad jag förväntat. Jag föreslår att vi nu vänder på frågan:

Frågan lyder :) Vilken sändare har ni och motivera varför jag skall köpa just den modellen.

mac77
2007-07-30, 11:40
Frank...jag har en Graupner MC19, jag kommer hem till Blekinge i helgen, då kan du få testa den om du vill, det är lite speciellt med en "korvlåda" på magen.

Det som är bra med är att man kan välja vart man vill sätta alla extrabrytare, vred och reglage. På en igelkotte så sitter alla där vare sig man använder dom eller ej.

/Marcus
(Semestrar i Norrland)

Frippe
2007-07-30, 17:50
Ang 2.4ghz vs 35mhz.
Jag kommer inom kort inhandla en ny 35mhz radio.
35mhz vet jag fungerar bra samt att det finns mängder mer mottaggare på det bandet.
Problemet med 2.4ghz är att man måste köpa samma fabrikat på radion och mottaggarna. Dvs futaba sändare= bara futaba mottagare.

Sen när 2.4ghz blir större så borde det komma "konverteringskit" för 35mhz sändare med modul.

Frank: mitt tips är att satsa på en radio i "4-6 tusenkronors klassen".
Typ en JR 9xII eller en Futaba FF9. Sen finns även Graupner mc19 och Multiplex EVO9 med synth om du vill ha en korvlåda.
Tips: EVO 9 för runt 3600kr. http://www.hoelleinshop.com/e-vendo.php?shop=hoellein_e&SessionId=2107xc1180d471fe58196840536daf7ef2322&a=article&ProdNr=MESM35303&Back=Search&ActionBack=SEARCH&SearchStr=evo 9

EDIT: länken..

PAL
2007-08-01, 23:14
Tjena Frank!

klart du ska ha en låda på magen... Hehe

Har en MPX 3030 som du kan få testa vid tillfälle på fältet...

/PAL