handdator

Visa fullständig version : Problem med Futaba 2,4 Ghz.



Björn.O
2007-07-29, 23:10
Jag köpte nyligen en Futaba 6EX 2,4Ghz, och idag lägger den helt plötsligt av när jag har motorn igång och ska till att dra iväg! Tur att man inte hann upp i luften...
Dioderna bakom sändaren blinkade växelvis rött/grönt och inget fungerade.
Någon som vet vad dioderna betyder ??
Provade senare på kvällen och allt verkar funka normalt.... Hur f-n ska man kunna lita på sånt här skit !

jaka
2007-07-29, 23:17
Hej!
Köp Spektrum.(JR)..då funkar det!

Nexus
2007-07-29, 23:28
Jag tror det är inte alls fel på din Radiosändare ta titta på manual helt svenska hos Minicars har dom !!
kolla vad står där då !!

det är bara du ensam som klaga om detta utan det finns folk har samma som din dom har sagt skit nöjd med den utan bara du ???
kolla gärna i manual jag hoppas att det ordna sig !!

MVH Steve

:D :D :D

Björn.O
2007-07-29, 23:57
Nog är det ju nåt fel när inget funkar helt plötsligt !
Jag var också nöjd med radion tills idag. ( har flugit 3 gånger med den )

Det står inget i den engelska manualen om dioderna och nån svensk fick jag inte med...

Nexus
2007-07-30, 00:01
läsa noga igen
jag sade tidigare att du skulle kolla med minicars i hemsida finns manual i svenska då du kan kolla där hehe

bara hämtar där

MVH steve

:D :D :D

Mr J
2007-07-30, 00:09
Hej!
Köp Spektrum.(JR)..då funkar det!

Jaka, jag föredrar också JR före Futaba, men kommentarer som denna tillför inte speciellt mycket, eller hur?

QatHome
2007-07-30, 00:13
Som Steve säger så går den svenska manualen att ladda ner hos Minicars här (http://www.minicars.se/service/manualer/futaba/6EX_2_4G_SWE.pdf)

Enligt den manualen på sidan 9 innebär växelvis blinkning av röd och grön diod ett allvarligt fel (EEPROM mm) vilket onekligen inte låter speciellt bra.

Björn.O
2007-07-30, 00:35
Som Steve säger så går den svenska manualen att ladda ner hos Minicars här (http://www.minicars.se/service/manualer/futaba/6EX_2_4G_SWE.pdf)

Enligt den manualen på sidan 9 innebär växelvis blinkning av röd och grön diod ett allvarligt fel (EEPROM mm) vilket onekligen inte låter speciellt bra.

Den texten gäller ju dioderna på mottagaren, och den lyste fast rött när felet uppstod.

Tack för tipsen, Jag läste igenom den svenska manualen men det framgick inget annat än i den utrikiska...

Nexus
2007-07-30, 05:18
Javisst varsågod inte problem om det inte funkar så kontakt med Minicars eller du köpte av hobbybutiken som du hade rätt till att får lösa problem det hoppas jag !!

MVh Steve

:D :D :D

jaka
2007-07-30, 21:24
Hej!
Kunde inte hålla fingrarna i styr... :)

Tycker ändå att SMFF kunde kontakat förbunden i övriga europeiska länder och gemensamt försöka få till stånd en ändring.
-Om bara viljan finns...

Nexus
2007-07-30, 21:35
Hej,Jaka

vaddå SMFF ???
vi snacka inte här om SMFF va ???
utan vi snacka om hans 6Exp 2.4 ghz nu !!

du skrev fel i ställe här nu !!,Jaka !!

MVH Steve

:? :? :?

ssn
2007-07-30, 21:36
Hej!
Köp Spektrum.(JR)..då funkar det!

Jaka, jag föredrar också JR före Futaba, men kommentarer som denna tillför inte speciellt mycket, eller hur? Kanske inte men...Inga brobblem vad gäller Spektrum.... Min första radio var Futaba så....Inget emot dom...

1984:an
2007-07-30, 23:05
Köpte du den ny, är väl det bästa sättet att höra efter med butiken om vad felet kan bero på. Vet inte de heller vad det kan vara för fel, får dom helt enkelt ta den i retur...

Krille
2007-07-31, 16:12
Du har troligen fått en deffekt mottagare/sändare. Så länge det finns saker att tillverka kommer det alltid finnas måndags ex, å det gäller oavsett märke eller pryl :)

connyw
2007-07-31, 23:47
jag är nybörjare på flyg men har kört bil med futaba 2,4 så länge dessa har funnits och så störningsfritt och stabilt system har jag aldrig upplevt.

Pelle
2007-08-02, 23:35
Hej Björn!

Kan du ge lite mer information om detta? Har du fått din 6EXatt fungera igen? Vad tror du själv var orsaken till att den "strulade"....?

MVH
Pelle

Björn.O
2007-08-02, 23:40
Hej !
Jag har ingen aning faktiskt ! Man är som ett frågetecken utan radio... :? Nåt fel är det så den är skickad till service.
Har inte hört att nån annan har haft problem med dessa.

Nexus
2007-08-02, 23:42
Hej Hej,Björn !!

Vad jättebra du hade skickade till Service Hos kaj japp !!

Jag hoppas att du får den att fungera igen !!

Lycka till det ordnar sig !!

MVH Steve

:D :D :D

Pelle
2007-08-20, 17:11
Hej Björn!

Har själv skaffat en Futaba 6EX, 2.4 GHz och är lite nyfiken om du fick problemet löst. Min verkar fungera hur bra som helst!

MVH
Pelle

Björn.O
2007-08-22, 03:05
Har inte hunnit testa den så mycket än men den verkar fungera nu.

Sundsvallaren
2007-10-18, 08:58
En annan fråga till er som har denna sändare.'

Har den elektronisk trimmer på spakarna eller vanlig mekanisk?

Dum fråga men vad gör man.

McRegor
2007-10-18, 10:27
Hej,
Klart att den har elektroniska trimrar..:)
Du kan läsa mera om den här - http://www.minicars.se/service/manualer/futaba/6EX_2_4G_SWE.pdf
Säga vad man vill om Minicars men dom har oftast handböcker på Svenska (för radioanläggningarna) inkl uppgifter om vart man skall vända sig för service !
6:an är dock i grunden en enkel computersändare - tar man steget upp till FF-7 så får man klart mera utvecklad programvara.
Hälsningar
Roger

hakank
2007-10-18, 12:12
Har inte hunnit testa den så mycket än men den verkar fungera nu.

Hej Björn.

Förstod jag det hela rätt att du skickade den på service, fick tillbaka den, och nu funkar den som den skall? Om så är fallet. Vet du vad som byttes/lagades/uppgraderades i den?

/Håkan

Roy Persson
2007-10-19, 11:42
Hejsan

Fast rött = Ingen insignal
Fast grönt = insignal
Röd-Grön växelvis = allvarligt fel (EEPROM mm.)

Hoppas detta hjälper dig.

Roy