handdator

Visa fullständig version : DX7 laglig eller olaglig?



DanneG
2007-07-30, 11:49
Då en annan tråd spårat ut lite ang diskussion om att Spektrums DX7
är olaglig så hittade jag följande info:
http://www.procar.se/index.php?option=com_content&task=view&id=56&Itemid=1

Och ska man tro den informationen ska det finnas flera olika varianter
varav en av dem ska vara anpassade för EU bruk.

Undrar om denna somma nånsim kommer att klaras upp.....
Vad tror ni?

Nexus
2007-07-30, 13:35
Hej Hej !!

hehe det är inte alls olaglig om DX-7 !!

dom godkännt ändå den !!

Nu förstår jag att det var SMFF som tog upp själv bara !!

du kan bara bry inte om dom !!

nu har folk köpte Dx-7 Flera och flera redan det var längre sen nu !!
och Jag var medlem i Rcheli dom har Dx-7 massor nu !!
och dom har sagt att är nöjd med detta redan nu !!
utan problem det är inte alls olaglig !!

MVH Steve

:D :D :D

Niclas_W
2007-07-30, 17:55
Finns det ingen intern (JR, Spektrum och vilka fler som nu är inblandade) kamp utan alla inblandade är enade om vägen frammåt så tror jag att det redan är löst.

I alla fall så hoppas jag allt detta orsakats av någon inte haft koll på papperna och vetat om det är EU anpassade sändare som gått ut till distributörerna eller inte.

För dom som på egen hand importerat en sändare så vore det ju kanske också trevligt att veta om det är EU varianten eller inte.

För båda dessa fall hoppas jag att vi ganska snart får klarhet i hur man skiljer dem åt. Ni som köpt en DX-7 kanske vet. Enligt Procar så skall det ju stå "SPM2712E" på kartongen, men gör det så även på sändaren?

Är mycket nöjd med mina två JR-sändare och tänkte ta steget över till 2.4 GHz jag också framöver (även om det inte brådskar för min del).

/Niclas

plutoorjan
2007-07-30, 18:01
Blir bara mer och mer förvirrat...

Kan inte admin/moderator klippa ihop inläggen om DX7:an
så att detta blir den "enda" tråden om DX7?!

Mvh Örjan.

H_enke
2007-07-30, 18:06
Alla sändare som är direktimporterade från USA (och asien?) är olagliga.
Alla sändare som är köpta i Eu är lagliga

eller?
:?

LAN
2007-07-30, 18:42
Håller med om att detta ämne blivit väldigt rörigt. Det finns två versioner:

1. Enligt Procar så är det som H_enke skrev - alla direktimporterade sändare är olagliga och alla som sålts inom EU genom Horizons auktoriserade distributörer är godkända.

2. Enligt SMFF's uttalande (som ska basera sig på info från Graupner m fl) så är det endast de sändare som Graupner fr o m nyligen börjat distribuera som är lagliga, övriga är olagliga oavsett om det köpts i Europa eller USA.

Alternativ 1 låter mest troligt.

/Leif

jaka
2007-07-30, 18:43
Hej!
Hur ser man då skillnad på dem??

Det skulle vara intressant att få reda på varför det finns olika regler för detta (alltså trådlös överföring på 2,4GHz) i USA kontra EU.
Varför kan man inte ha samma regler???
Det skulle ju göra allt lättare för oss.
Vi lever ju i en internetvärld idag med allt vad det innebär av global handel. Då måste ju elektroniknormerna i våra länder också samordnas.
Något för SMFF:s frekvensanvariga att arbeta med!?

bokis
2007-07-30, 20:24
..kan tyvärr inte binda ihop trådarna..Lessen..
Jaka,dessa regler ligger låååångt bort från SMFF:s bord o risken att detta går att påverka för modelflygets skull är obefintlig..
Så än en gång,reglerna är som de är,Spektrum/JR sänder med för hög effekt i topparna enl.mätningar europe-style..Detta är de facto anledningen till att de är olagliga..
Sen kan man till världens ände diskutera om detta är klokt eller inte men det ändrar inget i sak.
Så jag anser är det upp till var o en att avgöra om man struntar i detta eller inte..
Futaba gick en annan väg,b.l.a en "frankrikeknapp" för att tillgodose regler i europa o håller sig inom tillåtna uteffekter..
Att hålla på o idiotförklara SMFF eller någon klubb som har sagt nej till "fel sorts" Spektrum på tävlingar håller inte i mina ögon..
Det är bara att gilla läget..

Nexus
2007-07-30, 20:28
hehe Jag håller med dig,Rickard (bokis ) jaa självklart hehe !!

MVH Steve

:D :D :D

Frank
2007-07-30, 23:19
Jag är viserligen nybörjare men detta torde vara ett rekord i att tappa koncept eller är vår hobby så dåligt uppstyrd ?

Tobbe O
2007-07-30, 23:30
Har man en icke godkänd sändare så är det väl bara att acceptera om det är stopp hos någon klubb, man får stå och titta på när kompisarna med godkända sändare står och flyger eller så köpa en ny godkänd.

yeran
2007-07-31, 00:50
Spectrum har gjort ett slarvigt jobb med designen. Eller så har de inte kunnat förutse vilken succe deras produkt skulle göra utan endast räknat med försäljning i USA.
De skulle lagt in programmering av region och därmed signalstyrka redan från början. Att sälja en speciell EU-version är verkligen ingen bra lösning.

Jämför hur det är med trådlösa nätverk. Där måste region anges för att tillåtet frekvensområde och signalstyrka används. Dessutom får man inom EU inte använda effektivare antenner utan att montera signaldämpare. Det är bara att acceptera att det är skillnad.

Personligen ser jag Spectrum som en parantes i historien. De har utvecklat något vi väntat på länge men det troliga är att de snart är uppköpta av en större tillvekare (ska vi gissa JR?), kanske det varit planen från början, att det var inte tänkt att säljas utanför USA.

yeran
2007-07-31, 02:44
Hittade denna tråd
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=681742
Om det stämmer är det ingen tvekan om DX7 USA-version är olaglig.
Men jag frågar mig vad har de gjort med EU-versionen? Om de sänkt från 1W till 100mW så är det inte säkert den är laglig i alla fall. Det kanske bara är tillåtet med 10 mW.

ssn
2007-07-31, 14:49
Möe konstigt ang DX7 men...

På min inköpt i Sverige står det:
FCC ID:BRWDAMTX10
IC:6157 A-BRWDAMT

CE Märkning och allt....

Är jag en Bov? Kör jag olagliga uteffekter? Funkar bra iaf....

Sosen...

Tobbe O
2007-07-31, 15:05
Inte vet jag men jag tycker att "olagliga" sändare sålda av Svenska handlare ska bytas ut eller justeras om och godkännas.

LAN
2007-07-31, 22:18
Nu kommer det gå att konvertera en DX7 köpt i USA till en laglig EU-modell, se länken:
http://www.procar.se/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=1

starfighter
2007-07-31, 23:23
Då vi på AKMG var först med att stoppa flygningarna med DX-7 har vi fått fram mer info om dessa sändarna på mycket kort tid.
Vi hadde två flygare på Torslanda som har E modellen på dx-7
och dessa enl Procar är lagliga och får flyga på Torslanda.
Då jag tror att varken RCFF eller SMFF eller någon annan klubb stöder en olaglig sändare på sina flygfält.
Och problemet med importerade sändare nu går att åtgärda hos Procar är väl detta problem snart ur världen !
Och även om man står på sin gräsmatta på sin bakgård är ändå us-vers inte godkänd i EU eller SWE.
Detta är inte en Tekninsk fråga utan en försäkringsfråga alltså säkerhet
skall komma först.

1984:an
2007-07-31, 23:47
Detta är inte en Tekninsk fråga utan en försäkringsfråga alltså säkerhet
skall komma först.

"Försäkringen skall komma först" stämmer nog bättre, det låter inte så säkert att skruva ner effekten med 90%.
Men märker man som användare ingen skillnad alls med en "klen" sändare, så kan man gott följa lagen.
Jag fortsätter nog att köra på 35 bandet tills detta är helt klarlagt.

plutoorjan
2007-08-01, 00:00
Då vi på AKMG var först med att stoppa flygningarna med DX-7 har vi fått fram mer info om dessa sändarna på mycket kort tid.
Vi hadde två flygare på Torslanda som har E modellen på dx-7
och dessa enl Procar är lagliga och får flyga på Torslanda.
Då jag tror att varken RCFF eller SMFF eller någon annan klubb stöder en olaglig sändare på sina flygfält.
Och problemet med importerade sändare nu går att åtgärda hos Procar är väl detta problem snart ur världen !
Och även om man står på sin gräsmatta på sin bakgård är ändå us-vers inte godkänd i EU eller SWE.
Detta är inte en Tekninsk fråga utan en försäkringsfråga alltså säkerhet
skall komma först.

Ja detta är ju en soppa utan dess like!

Jag har själv en "olaglig" variant av DX7:an och är helt klart intresserad av en uppgradering MEN det verkar ju väldigt oklart allting och jag har mailat Procar för att se vad som erbjuds.

Vad jag kan se än så länge så är det bara ProCar som pratar om en godkänd "E-modell" och ingen annanstans näms att det går att uppgradera eller att ens "E-modell" ska vara godkänd. Den enda fokuseringen som görs, i Sverige i synnerhet, är att DX7:an är olaglig i hela EU och att Graupner kommer att släppa en egen, uppgraderad, variation av DX7. Enligt, Der fürher, Graupner så är alla andra DX7 totalt olagliga och får ej användas i EU.

Om jag får 100%iga garantier att min DX7 ej kommer att försämras i prestandan och garantier på att den efter uppgradering är 100% laglig i Sverige och resten av EU kan jag visst tänka mig att slänga ut några hundra på en uppgradering, inte annars...

Mina åsikter. :)

Flyg lågt och omtänksamt.

\Ö.

Niclas_W
2007-08-01, 08:25
"Försäkringen skall komma först" stämmer nog bättre, det låter inte så säkert att skruva ner effekten med 90%.


Det finns ju rapporter på att flera som lyckats bra hittills med laglig effekt och ju fler som går över ju mer information om detta får vi.

Men för att vrida på ord (1984 jag vänder mig inte direkt mot ditt inlägg utan citerar det för att spinna vidare på) så vill jag nog påstå att det finns ett intresse för säkerhet med att hålla sig inom lagen. Och därför är det bra att SMFF, RCFF, klubbar ja alla modellflygare gör vad vi kan. Eventuellt för att ändra lagen om så är önskvärt för oss.

Vi är ju inte själva när det gäller att skicka ut radiovågor i luften. Det är ju t.ex. möjligt får några kreativa personer att dra igång ett eget trådlöst datanät som sänder på högre effekt än tillåtet. Hur nöjda skulle vi vara om det helt plötsligt ploppade upp sådana runt våra fält när vi alla gått över till 2.4 GHz.

Vem vet den nya generationens bönder kanske förväntar sig att ha MSN, Skype etc i traktorn när de plöjer och varför betala mobiloperatörerna när det går "lika bra" att använda hetare accesspunkter för att förlänga räckvidden. Dessutom vem skulle det störa där ute på landet, så det gör ju absolut ingenting om man bryter mot lagen. :roll:

Säkerheten i radiosändningar ligger delvis i att man vet vad man har att förvänta sig från andra. Vi har väl alla hört att man skall behandla andra så som man själv vill bli behandlad.

Edit: Den där sista meningen blev kanske lite för mycket, kanske bäst att tillägga att man själv inte är en ängel alla gånger... :lol:

AM
2007-08-01, 10:20
Är det inte så att man från början betraktade 2,4 GHz-sändare med 100 mW uteffekt som "Parkflygarsystem"? För att få en garanterad god räckvidd och säkerhet ökades effekten till 1 Watt (1000 mW) och man uppnådde då "Full" räckvidd.

Då är det ju tveksamt om de "lagliga" Svenska systemen på 100 mW är att rekommendera till Jet-, stora exklusiva modeller eller helt enkelt till allt utom just Park- och Inomhusmodeller av just säkerhetsskäl.

Det kvittar ju sedan egentligen hur bra sändare eller mottagare man har - Futaba, JR, Spectrum etc - för om sändarens uteffekt är mindre är räckvidden och signalstyrkan också mindre. Då bör man också göra nya tester med den nya "EU-effektgränsen".

Europeiskt 2,4 GHz tillbaka till ficklampsstadiet...

Eller....?

Mvh
Ove

starfighter
2007-08-01, 11:11
Hej Ove
Tror du att vårat 2,4ghz skulle vara sämre än det nuvarande 35mhz?
På 35mhz är det mycket folk som flyger jet och stora modeller.
Jag tror nog att våran lagliga 2,4 ghz är minst lika bra som 35mhz är idag.
Detta kanske Procar kan svara på han borde nog ha test resultat på detta.

Michael
2007-08-01, 14:34
Jag har ännu inte hoppat på 2.4 GHz-tåget men har ändå funderat lite grand kring vad de europeiska reglerna för utstrålad effekt har för betydelse för modellflyget.

Om jag förstått saken rätt så är för frekvenshoppande teknik på 2.4 GHz-bandet den utstrålade effekten inom EU begränsad till 100 mW per 0.1 MHz bandbredd för frekvenshoppande system (FHSS) av den typ som Futaba utnyttjar medan effekten för den typ av teknik som Spektrum använder med sändning på två fasta frekvenser (DSSS) är begränsad till 10 mW per 1 Mhz bandbredd.

Ej EU-anpassade Spektrum DX6 sänder med 20 mW och 1 Mhz bandpredd på två kanaler medan Spektrum DX7 sänder med 1 W och 1 MHz bandbredd. Det skulle innebära att DX6 sänder med dubbla uteffekten i förhållande till vad som är tillåtet och DX7 med 100 gånger(!) tillåten effekt.

Detta leder till att jag undrar vilken räckvidd EU-godkända Spektrumsändare kommer att ha? Frågan föranleds av att man i USA inte rekommenderar att den effektsvagare DX6:an används för annat än slow- och parkflyerapplikationer.
En jämförelse kan göras med de EU-godkända trådlösa nätverk (VLAN) som kör på 2.4 GHz under protokoll 802.11b och som är underkastade samma samma regler som våra radiosändare. Tillverkarna av dessa VLAN anger oftast ca. 100 m som en "säker" räckvidd för utomhusapplikationer. Antagligen blir räckvidden för modellflyg med fri sikt längre, men frågan är hur mycket längre?

Vill jag som modellflygare för större modellflygplan som i många fall kan befinna sig ganska långt från piloten använda en EU-typad Spektrumsändare som sänder med halva den amerikanska DX-6:ans uteffekt? I dagsläget är jag ganska tveksam till detta.

Jag kan inte låta bli att fundera kring frågan om hur väl de teknikval som Spektrum (DSSS) och Futaba (FHSS) gjort lämpar sig för använding inom EU. EU-reglerna som givetvis även gäller i Sverige innebär ju som ovan nämnts att den tillåtna uteffekten för Spektrum kraftigt begränsas i förhållande till vad som är tillåtet med Futabas teknik. Innebär regelverket därmed att Spektrums teknik ur räckviddssynpunkt, p.g.a. EU:s regelverk, kommer att vara underlägset Futabas teknik? I USA där man tydligen för bägge teknikerna tillåter lika hög utstrålad effekt spelar det inte någon roll vilken teknik man använder men inom EU så kanske det är väsentligt?

/Michael

Glawe
2007-08-01, 15:30
Egentligen borde det faktiskt vara ganska enkelt. Är produkten CE märkt ? Om inte så är den inte godkänd.

Ce märkning:
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2810

Alla lagar ang. änmet på post och telestyrelsen för er som orkar läsa igenom:
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1162

plutoorjan
2007-08-01, 16:09
Egentligen borde det faktiskt vara ganska enkelt. Är produkten CE märkt ? Om inte så är den inte godkänd.

Ce märkning:
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2810

Alla lagar ang. änmet på post och telestyrelsen för er som orkar läsa igenom:
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1162

Jo, den är CE-märkt, dock tillsammans med ett (!)

I dokumentationen som medföljer står det i att den är godkänd för användande i Sverige, men det är ju inte så enkelt.

Idag finns det inget "test-organ" för CE märkning så det är helt enkelt upp till tillverkaren att garantera att den uppfyller CE-märkningen på rätt sätt. I spektrums fall så är det EU regler och våra egna tester som visat att den sänder med för hög effekt och därmed ej laglig.

Dessa regler är verkligen EJ glasklara och det finns många olika tolkningar vad som egentligen gäller. Man kan som bekant tolka regler och lagar lite som man vill beroende på hur man själv tolkar dom etc.

Jag struntar ärligt talat i dagsläget om den är godkänd eller ej då radion fungerar till 100% och då jag ej har lyckats att störa ut något annat så tror jag och hoppas att denna diskussion är lite "av en storm i ett vattenglas". Det är så förvirrat fram och tillbaka och en massa olika bud vad som gäller så jag fortsätter att använda min superba DX7:a tills dess
att alla instanser är överens om vad som gäller...

Procar hävdar att de kan "uppgradera" DX7 så att den blir godkänd enligt tidigare inlägg, men det finns ingen som säger ur radion fungerar efter det. Om det är så att räckvidden äventyras iom detta så föredrar jag att vara lite olaglig tills dess att lagstiftningen hänger med.

Mvh Örjan.

DrHanke
2007-08-01, 20:58
Finns det någon sett dessa test resultat på papper eller pdf? vet vi att så är fallet eller är detta en "hoax" som man säger på virus språk... allt är bara rykten, texter å information som flödar, jag har letat som fasen senaste veckan efter källinformation, varken på horizon eller graupner finns det någon som helst dokumentation på vad problemet egentligen är? är detta inte konstigt, varför reagerar vi och pratar om saker vi inte ens kan ta på?

Det enda riktigt konkreta är procar som erbjuder ett "uppgraderings kit" för att få en E modell, va?! köper vi detta mambojambo bara utan hull å hår? ingen vet ju förfasen vad problemet är, hur ser test datat ut, vad hände med uppgraderingen, varför är dx-6 bara godkänd för parkflyer medans dx-7 är full räckvidd även i E version? hallå sverige??

Ja Futaba grejar detta men skillnaden mellan spektrum å futaba är modulationen och med vilken effekt man får sända med resp modulation. Jag vill påstå att båda är lika farliga effektmässigt beroende på hur man mäter...

Eller är jag bara ovanligt korkad i denna fråga?

1984:an
2007-08-01, 21:17
Nej, jag tror iaf att du är rätt ute.
Hade ingen tagit upp "problemet" hade det aldrig funnits...

plutoorjan
2007-08-01, 21:51
Finns det någon sett dessa test resultat på papper eller pdf? vet vi att så är fallet eller är detta en "hoax" som man säger på virus språk... allt är bara rykten, texter å information som flödar, jag har letat som fasen senaste veckan efter källinformation, varken på horizon eller graupner finns det någon som helst dokumentation på vad problemet egentligen är? är detta inte konstigt, varför reagerar vi och pratar om saker vi inte ens kan ta på?

Det enda riktigt konkreta är procar som erbjuder ett "uppgraderings kit" för att få en E modell, va?! köper vi detta mambojambo bara utan hull å hår? ingen vet ju förfasen vad problemet är, hur ser test datat ut, vad hände med uppgraderingen, varför är dx-6 bara godkänd för parkflyer medans dx-7 är full räckvidd även i E version? hallå sverige??

Ja Futaba grejar detta men skillnaden mellan spektrum å futaba är modulationen och med vilken effekt man får sända med resp modulation. Jag vill påstå att båda är lika farliga effektmässigt beroende på hur man mäter...

Eller är jag bara ovanligt korkad i denna fråga?

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Detär ju det som jag också har försökt att få fram...

Jag har också sökt efter "konkret" info, men det finns ju ingen!
På Graupners hemsida hittar jag inte ett skit, men framför allt så
finns inte ett ljud om detta på Spektrums egna hemsida.

OM det nu vore så att DX7:an är förbjuden i hela EU (man har sålt tusentals enheter inom EU) och en uppgradering finns tillgängling så borde det väl i rimlighetens namn finnas någon info om detta på hemsidan?
Inte ETT ORD om problem med lagstiftningen inom EU eller att de inte skulle vara godkända etc. Har mycket svårt att tro att en så stor tillverkare inte tar sitt ansvar om så vore fallet.

Som jag tidigare sagt:
Jag fortsätter att köra med min DX7 med gott samvete tills
jag får 100% tillförlitliga besked om vad som gäller!

Mvh Örjan.

DrHanke
2007-08-01, 22:06
å mest roliga av allt...

Futabas teknik tillåter om jag inte har fel 100mw per 0.1mhz kanal, rätt?

Spektrums teknik har idag enl rykten 1w, men tillåts ha 10mw per 1mhz kanal dvs 20mw...

Hoppsan nu vart Futaba, 3ggr farligare... Tänkt vad det blir om man vänder på siffrorna... Vem har tänkt på det??

Varför läser man då om folk som är rädda att man ska slå på sin olagliga dx-7 radio å störa ner allt i världen? Det verkar ju räcka med att nån har sin Futaba Fasst radio...

Ah det blir ju bara roligare ju mer man tänker på det hela och hur absurt det blivit?

Vilken radio skulle ni vilja ha på fältet, och vilken rent tekniskt stör (eller ger dig bestånde mikrovågs strål relaterade skador på ögon å hjärna) mest förutsatt att man fäöljer reglerna om man har den lagliga varianten?

yeran
2007-08-02, 00:00
Det är inte pga att det skulle vara farligt för människor effektbegränsningen finns.
Varför skulle vi då frivilligt prata i timmar med mobiltelefon som sänder 2 W 1 cm från huvudet? Man har bara kunnat påvisa mätbar energiabsorbering på två ställen i kroppen. Hjärnan och testiklarna.

Kan någon som äger DX7 säga om det finns ett "Declaration of conformity" underskrivet av representant för företaget. Utan det dokumentet får sändaren inte säljas inom EU.

Orsaken till oro med för stark uteffekt på en del sändare är att det går inte att garantera att de som har godkännd uteffekt på sina sändare inte påverkas av dem som har kraftigare sändare. Att någon enstaka person påstår sig inte märkt någon störning saknar helt värde, det måste bevisas med vetenskapliga mätningar. Och självkart är det så att om det blir en störning är det inte den med högre effekt som blir drabbad.
Om det trådlösa nätverket eller bluetothheadsettet blir utstört är faktiskt ingen större kris.

DanneG
2007-08-02, 09:09
Suttit och läst lite på PTS sida och cemarkning.se
Citerar lite här nedan


Hur kontrolleras att en CE-märkt produkt är säker?
Den myndighet som har utfärdat föreskrifter inom ett visst område utför en s k marknadskontroll. Den ansvariga myndigheten (PTS i detta fall) utför provnings- och dokumentationskontroll i butiker, på mässor och utställningar på eget initiativ eller efter tips från allmänhet och konkurrenter.

Ska man tolka detta innebär det väl (rätta mig om jag har fel)
att för att förbjuda DX7 i sverige så är det PTS som ska göra det och
inget som klubbar eller förbund ska göra. Vill de att den ska förbjudas
för användning ska de via PTS begära en test av radion.
Om motsvarande myndighet i Tyskland upptäcker att den inte klarar
CE märkningen kan de bara förbjuda den i Tyskland och inte nåt övrigt land.
Det är så jag tolkat det iaf.



Kan en produkt som skall vara CE-märkt importeras från ett land utanför EU?
Ja, om den uppfyller säkerhetskraven i de europeiska bestämmelserna och är CE-märkt av tillverkaren. Om produkten inte är CE-märkt, är det importörens ansvar att sörja för detta efter att ha försäkrat sig om att produkten uppfyller kraven.
Då innebär detta att en DX7 från tex USA är lika laglig som den som sålts i Sverige så länge den har CE märkningen.
Misstänker man att den inte klarar CE märkningen så blir det samma förfarande som ovan.



Har jag tolkat det rätt?
Kanske finns nån med lite med juridiska kunskaper som kan kolla detta.
Jag ska även ta och ringa PTS idag och verifiera uppgifterna

DrHanke
2007-08-02, 10:24
Framför allt så är det väl så att i myndighetssverige så kan bara en myndighet skapa förbud? Varken SMFF eller RCFF kan agera i ett myndighetsutövande... Däremot kan de ge rekomendationer, och som läget är just nu så kan man säga att rekomendationen är att så länge man inte 100% säkert har en en "E" version på radion bör man avvakta att använda sin radio.

Enl RCFF regler faller detta under Sunt förnuft om jag tolkar det hela korrekt?

Att hålla på med förbud hit å dit, puhää denna hobby skall vara rolig utan förbud, förbud har vi så det räcker ändå... :)

Nexus
2007-08-02, 14:02
hallå där alla folk här varför ska vi snacka om DX-7 fortsättningen va ???

nu är det räcketr noga med detta som har sagat redan att dom var redan godkännt för att dom fick godkännt in till alla HobbyButiken redan är gjorde nu så varför skrev om Procar ?? han är inte heller generalagent för DX-7 så utan han tog upp bara saken skiten från SMFF därför !!

därför jag kollade upp aha där är SMFF som gjorde och babblade skiten om DX-7 eller Futaba ???
det är framtiden redan nu då vi har bättre Radiosändare nu med 2,4 GHz inte snacka om Hög effekt eller mäta kolla nogga ???
en av dom har sagt till mig om dom skulle inte godkännt då skulle inte säljer den DX-7 annars till Sverige det var gjorde redan i Januari sen kommer nu nya med Futaba som har sälde del av 6 Exp då är inte problem ???

därför vi har fått del in nu så ska komma in i hösten nu med nya av 2,4 Ghz !!
det var första logitech som fann uppfinnar med 2.4 ghz det var min första Joystcik till PC sen komma massor olika till överförning till TV och musik eller Trådlös för Nätverket t.ex m.m och vad som helst har blivit uppväxter till idag samma sak med nya 2.4 för Radiosändare det ska inte disktuera om saken här nu så jag var trött på att hörde babblade om DX-7 är redan gjorde klart i Sverige har dom köpte redan och nöjd med dom redan nu !!

varför du skrev om SMFF i från början och Procar han är inte heller för generalagent för DX-7 va ???

det är kvitt med dom har fått in godkännt klart
och varför ni bara skriva mer och mer babbla om detta ???

MVH Steve

:? :? :? :? :?

DanneG
2007-08-02, 14:22
Anledningen till denna tråd och diskussion är att många säger att DX-7 inte är tillåten i Sverige, och det medför stora problem tex för de som tävlar och har en DX-7 då de inte får använda sin radio.

SMFF har bla på sin sida skrivit:
"När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328
och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt. "
Stycket i sin helhet: http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1097927

Då många klubbar är SMFF ansluten litar de på dem och deras rekommendationer,
vilket innebär att de förbjuder dem som har en DX- 7 att använda utrustningen på deras fält.

Jag har heller inte påstått att Procar är generalagent för DX-7 jag länkade
till deras sida då den informationen som står i det brevet inte har lyfts fram tidigare.

Jag är angelägen om att få svart på vitt hurvida DX-7 är laglig då jag
själv har en sån och vill kunna flyga var jag vill utan strul.

Att denna tråd växer som det knakar är ytterliggare ett bevis på att
det är en fråga som i mina ögon behöver lösas.

Nexus
2007-08-02, 14:33
hej Danne !!

vaddå vad har det att göra med RCFF här då ??? SMFF inte tillhör här !!

dom kommer att tävlingar med DX-7 var redan gjorde !!

dom använder den med helikopter Jag såg det själv !!

jo,du tog upp med Procar varför du skrev här då ???

du sade om SMFF nyss ???
det har inte att göra med här heller !!

Jag vill fråga dig har du äger DX-7 ja eller nej ??? va ???

MVH Steve

:? :? :?

Glawe
2007-08-02, 14:51
SMFF har bla på sin sida skrivit:
"När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328
och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt. "
Stycket i sin helhet: http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1097927



Det jag undrar är var deras källa kommer från ? Jag vill poängtera att jag inte är kritiskt utan bara vill veta från vilken myndighet eller liknande informationen kommer från så att vi i RCFF kan diskutera igenom saken med.

DrHanke
2007-08-02, 14:55
hej Danne !!

vaddå vad har det att göra med RCFF här då ??? SMFF inte tillhör här !!
// Nej men diskussionen härleder ju oavsett vilket förbund man tillhör hurvida produkten är laglig eller ej. Tillika så är diskussionen skapad för att diskutera hurvida PTS och ev kopplingar mot EU/CE och normer.

dom kommer att tävlingar med DX-7 var redan gjorde !!
// När under sensate veckan tävlades det med dx-7 radio? Kan ju vara så att de du såg hade en "E" version?

dom använder den med helikopter Jag såg det själv !!
// Vad bra, en del har den till flyg andra helikopter... Bilåkarna har en de med... "DX-3"

jo,du tog upp med Procar varför du skrev här då ???
// För att procar är en importör av radion, de hade information på sin hemsida så konsumenterna vet hur de skall agera i fallet.

du sade om SMFF nyss ???
// ja det är det andra av två förbund, igen så har det inte nån egentligthet med radion och dess bruk.

det har inte att göra med här heller !!
// Vad?

Jag vill fråga dig har du äger DX-7 ja eller nej ??? va ???
// Jo danne äger en DX-7, läs han skriver "Jag är angelägen om att få svart på vitt hurvida DX-7 är laglig då jag
själv har en sån och vill kunna flyga var jag vill utan strul."

plutoorjan
2007-08-02, 14:58
SMFF har bla på sin sida skrivit:
"När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328
och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt. "
Stycket i sin helhet: http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1097927



Det jag undrar är var deras källa kommer från ? Jag vill poängtera att jag inte är kritiskt utan bara vill veta från vilken myndighet eller liknande informationen kommer från så att vi i RCFF kan diskutera igenom saken med.

Det undrar jag med...
Har sökt som en tok (och jag anser mig rätt bra på att söka) utan att hitta ett dugg av relevans angående DX7:an. Det finns bara en massa antaganden och olika teorier men inga "hardcore facts" i ärendet.

SMFF hänvisar ju till detta:
"Återförsäljare, importör, Graupner i Tyskland och konsumentrådgivare har konsulterats för att få fram korrekt information."

Ingen av ovan är ju någon direkt myndighet eller liknande utan alla har egna vinstintressen i detta så jag tycker att det är helt horribelt att SMFF tar denna information så allvarligt utan att först försöka verifiera informationen. Dom gör en höna av en fjäder och sprider bara oro på detta sätt. Konsekvent fakta har jag inget emot men i detta fallet så presenteras inga fakta utan bara en massa olika antaganden.

För övrigt så är det endast Procar som pratar om en "E-modell" hittar ingen information angående e-modeller någon annanstans.
Att en "modifierad" och effektsänkt version som heter "E" skulle finnas till försäljning endast i EU verkar ju smått otroligt. Om så är fallet borde väl i rimlighetens namn "E-modellen" omnämnas på Spektrums hemsida?!

Mvh Örjan.

DanneG
2007-08-02, 15:05
Jag skickade en allmän fråga till PTS
"Om man har en radioanordning som är CE märkt men som i ett annat europeiskt land blivit uppmätt och visar sig inte klara av CE märkningen, blir den olaglig även i Sverige eller måste den testas här för att få den domen?"

Kommer SMFF:s information från en myndighet (pts) vill jag ta del av det
diarienummer som ärendet tilldelats.

Jag hittar inget på PTS hemsida om något sådant.
Alla deras beslut finns på webben
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1139

Nexus
2007-08-02, 15:11
Jo dom var redan godkännt innan dom kommer in Hobbybutiken om dom är inte godkännt skulle inte ta emot Dx-7 heller !!

därför jag hade pratade med MFT förut i Januari så det var dom vänta på PTS skulle godkännt dom eller eller men det blev så att fick godkännt att komma in och säljer Dx-7 det var därför jag fick veta och annan övrigt Hobbybutiken utan problem !!

Annars skulle inte ha 2.4 Ghz med Radiosändare i framtiden blir trist bara problem med störningar ???
kul inte att hända massor olycka !!
t.ex jag minns att Lars palm i 2006 års hans Viggen blev krasch vad orsak ??
han sade till mig enkelt svarade: Störningar av radio jösses oj oj

jag förstod det var störningar så hans kostar hög fint Viggen bommm redan gick i rök va kul ???

det var hemskt att se krasch så han blev ledsen säkert vet jag !!

inte kul att störningar så han tog upp med scanner att kolla vem har störningar till hans Viggen Stackars
det är bättre med framtiden en ny 2.4 ghz slipper kostar gick förlorare med stor flygplan !!

sen dom tog upp här och babbla skiten om negativa om 2,4 ghz va kul att läsa ?? nää dom som äger Dx-7 vill inte höra om negativa saken om 2,4 ghz då ??

om det skulle inte kul utan 2,4 ghz !!
och SMFF tog upp bara med babbla om Försäkring och Danne skrev här om SMFF och Länkar till procar vad har att göra med dom ???
därför jag var trött att läsa negativa massor om saken känns som han vill bara peka på saken att skulle inte godkännt av detta jag sade tdigare från börja att det var dom redan godkännt vet du vad betyder "Godkännt" är ??
då dom börja säljer i Hobbybutiken redan nu och med PTS kolla upp dom innan dom ropade klart godkännt då dom tar in hobbybutiken ??
vad rör om Försäkring ??
det finns redan ute med 2.4 ghz där nu Tv-kort med trådlös och o.s.v som Jag skrev tidigare i den inlägg !!

sen dom pratade om 1 W i usa eller 100mW för 2,4 ghz varifrån kommer du fick uppgifter ???

MVH Steve

:? :? :? :?

Nexus
2007-08-02, 15:19
Hej Hej

Du tala om CE eller E varifrån du fått uppgifter då ???

visa mig med en bilder på Radiosändare för CE jag vill se bevis då ??

eller E typen ???

intressant jag vill se dom då ???

MVH Steve

:? :? :?

DrHanke
2007-08-02, 15:27
Men steve,

Vi pratar inte om sändare sålda av godkända handlare... Alla sändare som är av slaget "E", den så kallade Europa versionen är helt ok att använda nått annat har vi inte påstått!!

Däremot "grå" importerade radios som inte är "E" versionen är det som diskuteras då den är CE märkt och borde få användas men nu har man "hittat på" att den är olaglig... Och det är det de hela handlar om!

Vad gäller effekter mm får man läsa ETSI standard dokumenten, du hittar den här http://webapp.etsi.org/action/OP/OP20060922/en_300328v010701o.pdf

Se sedan 4.3.2.2, där står att läsa om effekten som du undrar över:
"For wide band modulations other then FHSS (e.g. DSSS, OFDM, etc.), the maximum e.i.r.p. spectral density is limited
to 10 mW per MHz."


Vart jag har fått CE och E ifrån? Från en leverantör av radion... Kolla på procar tex så skriver han ju tydligt vad som gäller!? eller hur!

Vad ska du ha för bevis? ska du till domstol eller? :)

Glawe
2007-08-02, 15:28
Ingen av ovan är ju någon direkt myndighet eller liknande utan alla har egna vinstintressen i detta så jag tycker att det är helt horribelt att SMFF tar denna information så allvarligt utan att först försöka verifiera informationen. Dom gör en höna av en fjäder och sprider bara oro på detta sätt. Konsekvent fakta har jag inget emot men i detta fallet så presenteras inga fakta utan bara en massa olika antaganden.



Jag tycker vi skall utgå från att SMFF har adekvat information i ärendet, vilket jag säkert tror dom har med.

DrHanke
2007-08-02, 15:29
fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?

Glawe
2007-08-02, 15:36
fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?

Efterssom SMFF på sin framsida säger följande:



I Sverige gäller för 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE märkt för att den skall få användas.

När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328 och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt...


så utgår jag från att SMFF har skaffat sig tillräcklig information genom svenska myndigheter eller liknande.

Hurvida vi tillsammans i RCFF ställer oss till detta kan jag inte säga efterssom vi i styrelsen inte har pratat om det ännu. Jag hoppas på att SMFF vill tala om deras källa (eller så får vi i RCFF leta reda på en själv) så att RCFF kan få den informationen med och sedan utifrån det göra ett officiellt uttalande.

Nexus
2007-08-02, 15:44
Men steve,

Vi pratar inte om sändare sålda av godkända handlare... Alla sändare som är av slaget "E", den så kallade Europa versionen är helt ok att använda nått annat har vi inte påstått!!

Däremot "grå" importerade radios som inte är "E" versionen är det som diskuteras då den är CE märkt och borde få användas men nu har man "hittat på" att den är olaglig... Och det är det de hela handlar om!

Vad gäller effekter mm får man läsa ETSI standard dokumenten, du hittar den här http://webapp.etsi.org/action/OP/OP20060922/en_300328v010701o.pdf

Se sedan 4.3.2.2, där står att läsa om effekten som du undrar över:
"For wide band modulations other then FHSS (e.g. DSSS, OFDM, etc.), the maximum e.i.r.p. spectral density is limited
to 10 mW per MHz."


Vart jag har fått CE och E ifrån? Från en leverantör av radion... Kolla på procar tex så skriver han ju tydligt vad som gäller!? eller hur!

Vad ska du ha för bevis? ska du till domstol eller? :)



hehe vad du är kul,Henrick !!!

inte till domstolen hehe !!

Jag vill se bevis bara varifrån kommer uppgifter som sagt !!

:D :D :D

Nexus
2007-08-02, 15:47
fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?

Efterssom SMFF på sin framsida säger följande:



I Sverige gäller för 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE märkt för att den skall få användas.

När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328 och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt...


så utgår jag från att SMFF har skaffat sig tillräcklig information genom svenska myndigheter eller liknande.

Hurvida vi tillsammans i RCFF ställer oss till detta kan jag inte säga efterssom vi i styrelsen inte har pratat om det ännu. Jag hoppas på att SMFF vill tala om deras källa (eller så får vi i RCFF leta reda på en själv) så att RCFF kan få den informationen med och sedan utifrån det göra ett officiellt uttalande.

Javisst det var sagt av dig,Fredrik !!

Jag håller med dig så klart !!

MVH Steve

:D :D :D

Glawe
2007-08-02, 18:56
Jag har precis varit i kontakt med PTS och detta är deras svar:



Hej !

Tack för din fråga ...

2,4 GHz är en fri radiofrekvens i många länder. Där sänder de flesta WLAN (trådlös data inom hem och kontor), Bluetooth-prylar m.m. Det är tillåtet med fjärrkontroller också, för t.ex. modellflyg. Det finns en liten risk att modellflygplanets radiomottagare på 2,4 GHz blir störd av WLAN-sändare i närheten.

De "vanliga" radiofrekvenserna för modellflyg på 35 MHz får bara användas för modellflyg. Det bör vara säkrare.

Den som sätter nya sändare på marknaden i Sverige (importerar och använder alt. säljer) blir ansvarig för att produkten uppfyller alla administrativa och tekniska krav enligt EU-reglerna. Att privatimportera är olämpligt eftersom det kan bli en dyr historia om produkten orsakar störningar på annan radiokommunikation. Det är bättre att köpa från ett företag som har butik i Sverige. Då är importören anvarig.

Det är sändarens tekniska egenskaper som avgör om den är fri att använda eller om den kräver tillstånd. Det bör försäljningsstället kunna informera om. Se också PTS föreskift om fria radiofrekvenser 2007:4 "Undantag från tillståndsplikt" på vår hemsida www.pts.se > Dokument & författningar > Föreskifter & allmänna råd > Spektrum.


/ Christer Streiffert

Post & telestyrelsen
Radiotillsyn
08-678 58 00



Min egen tolkning är således att DX7:an inte är olaglig, men skulle den inte leva upp till kraven (jag vet ännnu inte vilka dessa är) så kräver den speciellt tillstånd för att få användas.

Nexus
2007-08-02, 21:04
Hej,Fredrik

vad bra !!

intressant du ringde PTS !!

Wlan okej nu vet jag det !!

Wlan kan bara sändare signal bara högst 30 meter idag !!

utan problem !!

Radiosändare där ute så blir inte störningar så brukar klubben ligger lång dit

Jag ser att du säger att den är inte olaglig heller självklart !!

jag visste det !!

okej bra att veta

MVH Steve

Michael G
2007-08-02, 21:38
Ha ,ha, vilket underbart svar av PTS. Flyg på 35Mhz så riskerar ni inte att nerstörda av nätverk o.dyl. :D
Eftersom jag oftast flyger i naturlandskap och inte i kontorslandskap så är jag beredd att ta risken.
Det som brukar få mig på fall är oftast bladverk och grenverk. :D
//Michael

LAN
2007-08-02, 21:41
Hittade lite ny intressant info på RCGroups, som bl a förklarar lite om skillnaderna mellan hur man mäter uteffekt i USA och EU, men framför allt står det om de nya EU-reglerna som träder i kraft om cirka ett år (EN 300328 v1.71). Enligt inlägget så kommer då all utrustning som ligger låst på en frekvens inte längre att vara tillåten! Detta är alltså det sättet som Spektrum fungerar... Futabas system kommer inte att påverkas. XtremeLink kommer troligen inte heller att beröras då den ju kan byta frekvens om så erfordras. Om detta är sant så är Spektrum-systemet en återvändsgränd för oss i Europa. Den som lever får se...

/Leif

Nexus
2007-08-02, 22:25
Dx-7 och Futaba har 130 miljoner kod för scanna ledig hittar så låst alltid inte problem !!

behöver inte oroa för detta !!

MVH Steve

:D :D :D :D

H_enke
2007-08-02, 22:43
Det LAN menade var att Spektrum sänder konstant på två kanaler.
Det kommer att bli olagligt enligt EN 300328 v1.71
Det innebär att DX7 blir olaglig när EN 300328 v1.71 träder i kraft.

Futaba byter kanal hela tiden, så den kommer att vara laglig.

/Henke - Som fortsätter med 35Mhz ett tag till...

Pelle
2007-08-02, 23:11
Postat: 2007-08-02 - 18:56:41 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har precis varit i kontakt med PTS och detta är deras svar:

Citat:

Hej !

Tack för din fråga ...

2,4 GHz är en fri radiofrekvens i många länder. Där sänder de flesta WLAN (trådlös data inom hem och kontor), Bluetooth-prylar m.m. Det är tillåtet med fjärrkontroller också, för t.ex. modellflyg. Det finns en liten risk att modellflygplanets radiomottagare på 2,4 GHz blir störd av WLAN-sändare i närheten.

De "vanliga" radiofrekvenserna för modellflyg på 35 MHz får bara användas för modellflyg. Det bör vara säkrare.

Den som sätter nya sändare på marknaden i Sverige (importerar och använder alt. säljer) blir ansvarig för att produkten uppfyller alla administrativa och tekniska krav enligt EU-reglerna. Att privatimportera är olämpligt eftersom det kan bli en dyr historia om produkten orsakar störningar på annan radiokommunikation. Det är bättre att köpa från ett företag som har butik i Sverige. Då är importören anvarig.

Det är sändarens tekniska egenskaper som avgör om den är fri att använda eller om den kräver tillstånd. Det bör försäljningsstället kunna informera om. Se också PTS föreskift om fria radiofrekvenser 2007:4 "Undantag från tillståndsplikt" på vår hemsida www.pts.se > Dokument & författningar > Föreskifter & allmänna råd > Spektrum.


/ Christer Streiffert

Post & telestyrelsen
Radiotillsyn
08-678 58 00




Min egen tolkning är således att DX7:an inte är olaglig, men skulle den inte leva upp till kraven (jag vet ännnu inte vilka dessa är) så kräver den speciellt tillstånd för att få användas.


Hmm... Det innebär att de sändare som sålts i Sverige av en auktoriserad återförsäljare bör vara OK - eftersom det är försäljaren som är ansvarig för att produkten är godkänd enligt de regler som gäller - men att de sändare som direktimporterats är föremål för tveksamhet...

Kanske "Procar" kan hjälpa till här för att reda ut begreppen och ge råd om hur man kan kontrollera vilken version man har i sin hand...!?

Nexus
2007-08-02, 23:21
Jösses,Du fattar inte va ,henke ???

den är inte olagligen heller !!

läsa bakåt igen och nogga igen !!

MVH Steve

:? :? :? :?

H_enke
2007-08-02, 23:24
Läs mitt inlägg igen Nexus...

Nexus
2007-08-02, 23:26
du fattar inte fortfarande ???

Scanner olika dom !!

vad är det med där :EN 300328 v1.71 ???

var har du fått ifrån uppgifter ???

MVH Steve

:? :? :?

H_enke
2007-08-02, 23:28
Jag förtydligade bara vad LAN skrev, eftersom att du verkade ha missuppfattat det.

yeran
2007-08-02, 23:49
Hittade lite ny intressant info på RCGroups, som bl a förklarar lite om skillnaderna mellan hur man mäter uteffekt i USA och EU, men framför allt står det om de nya EU-reglerna som träder i kraft om cirka ett år (EN 300328 v1.71). Enligt inlägget så kommer då all utrustning som ligger låst på en frekvens inte längre att vara tillåten! Detta är alltså det sättet som Spektrum fungerar... Futabas system kommer inte att påverkas. XtremeLink kommer troligen inte heller att beröras då den ju kan byta frekvens om så erfordras. Om detta är sant så är Spektrum-systemet en återvändsgränd för oss i Europa. Den som lever får se...

/Leif


Kan du vara snäll att ge en länk?

yeran
2007-08-03, 00:03
Dx-7 och Futaba har 130 miljoner kod för scanna ledig hittar så låst alltid inte problem !!

behöver inte oroa för detta !!

MVH Steve

:D :D :D :D

Det här har du missförstått totalt.

Spectrum kan använda 80 olika kanaler. Sändaren väljer två lediga kanaler när den startas och säder sedan på dessa kanaler så länge som sändare är påslagen.

Att programmet använder 130 miljoner ID för "model match" har absolut ingen betydelse för om sändaren följer bestämmelserna.

LAN
2007-08-03, 08:42
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=722071

Ett citat från tråden som är tänkvärt:
To make the US version of the DX-7 compliant in the EU its output power must be throttled significantly (~factor 50). 10mW (counting in the duty cycle) is not much and it is doubtful that it goes out to 'full range'.

plutoorjan
2007-08-03, 09:31
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=722071

Ett citat från tråden som är tänkvärt:
To make the US version of the DX-7 compliant in the EU its output power must be throttled significantly (~factor 50). 10mW (counting in the duty cycle) is not much and it is doubtful that it goes out to 'full range'.

Jo... men grundproblemet är fortfarande att det bara är teorier och antaganden på forum till höger och vänster.

Jag vill se dokument från någon myndighet, PTS eller liknande i Sverige som bekräftar allt som som påstås innan jag överhuvudtaget tar denna diskussion på allvar.
Det börjar faktiskt att likna ett Internet-Hoax (bluff)

Faktum kvartsår:
Finns inte ett ljud om detta på PTS, Graupner, Spektrum eller någon annan relevant sida. Bara en massa snack fram och tillbaka på en massa olika forum....

\Ö.

Glawe
2007-08-03, 09:46
6 kap. Kortdistansradiosändning
2 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för allmän
kortdistansradiosändning enligt följande villkor.4
1. Frekvensband: 2400–2483,5 MHz
Högsta effekt: 25 mW e.i.r.p.


Exakt vad det innebär har dock inte kunskap för att förstå :)
Jag vet dessutom inte vad Dx7:an har för uteffekt. (rykten har man ju läst, men jag hittar inga fakta dokument på det)

LAN
2007-08-03, 09:47
Håller med om att det är för mycket gissningar och antaganden, men jag undrar också varför inte Horizon Hobby och de europeiska distributörerna helt enkelt lägger fram fakta på bordet så att vi kan sätta punkt i detta ärende?
Kan det vara så att de är rädda för att tappa försäljning om det visar sig att DX7 i Europa har en betydligt lägre uteffekt (och därmed räckvidd) än konkurrenten Futaba?

Till admin: Klockan i forumet verkar gå en timme fel (har tidszon satt till GMT+1, men mina inlägg är daterade en timme för tidigt).

McRegor
2007-08-03, 10:47
Till admin: Klockan i forumet verkar gå en timme fel (har tidszon satt till GMT+1, men mina inlägg är daterade en timme för tidigt).

Hej,
Ställde samma fråga för ett år sedan - fick rådet att ändra till GMT +2 tim i min medlemsprofil.
Det var väl nåt datatekniskt..:)
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-03, 11:00
Till admin: Klockan i forumet verkar gå en timme fel (har tidszon satt till GMT+1, men mina inlägg är daterade en timme för tidigt).

Hej,
Ställde samma fråga för ett år sedan - fick rådet att ändra till GMT +2 tim i min medlemsprofil.
Det var väl nåt datatekniskt..:)
Hälsningar
Roger

:offtopic:

Det stämmer. Klockan är tyvärr utanför vår kontroll efterssom vi själva inte hostar.

Tillbaka till ämnet!!!

McRegor
2007-08-03, 11:08
...efterssom vi själva inte hostar.

Tillbaka till ämnet!!!
:offtopic:
Hostar och snuvar gör jag så bra själv så just nu..så det är OK PDT_Armataz_02_23
Ursäkta - nu åter till ämnet !
Hälsningar
Roger

Michael
2007-08-03, 17:57
Till admin: Klockan i forumet verkar gå en timme fel (har tidszon satt till GMT+1, men mina inlägg är daterade en timme för tidigt).

Det är inget fel i sig även om det är opraktiskt. Eftersom klockan i forumet referar till GMT som inte justeras för sommar och vintertid innebär det att svensk normaltid under sommaren är GMT+2 och under vintern GMT+1.

För övrigt misstänker jag att om klockan i forumet är synkroniserad till någon tidsserver så är det UTC som anges, inte GMT.

/Michael

Nexus
2007-08-04, 23:22
Det här har du missförstått totalt.

Spectrum kan använda 80 olika kanaler. Sändaren väljer två lediga kanaler när den startas och säder sedan på dessa kanaler så länge som sändare är påslagen.

Att programmet använder 130 miljoner ID för "model match" har absolut ingen betydelse för om sändaren följer bestämmelserna

Japp jag skrev om Spectrum för 130 miljoner det var bara Futaba 2,4 Ghz som har det japp !!

inte problem jag tog fel om Spectrum hehe !!

inte fara !!

här stod:

När du sätter på radion scannar den själv av vilka frekvenser är upptagna t och väljer sedan en ledig kanal. Det finns 80 kanaler tillgängliga på 2,4 gHz-bandet!
Den sänder på två frekvenser för ökad säkerhet! Om du inte har valt rätt modellminne så går inte radion igång.


MVH Steve

:D :D :D :D

yeran
2007-08-05, 01:26
Lite länkar att begrunda.

Tillverkaren ACT http://www.acteurope.de/html/2_4_ghz.html
De anser att 2.4 GHz inte ger tillräklig räckvid för flyg men är ett utmärkt alternativ för bil och båt.

Tyska modellflygfurbundet http://www.dmfv.de/pages/funk/index.htm
Förklarar sin ställning till 2.4GHz

Om tyska är ett svårt språk, använd babelfish http://babelfish.altavista.com/ för att översätta.

De två länkarna ger en förklaring till varför endast 10mW ska vara tillåtet för fast kanalanvändning. För frekvenshoppande utrusning 100mW. I korthet skall all kommunikation använda samma samma standard för frekvensanvändning för att minimera störningar.
Ett exempel. Klubben anordnar en flyguppvisning. Piloter 30 med 10 2.4GHz-sändare, publik 100. Av dessa är det totalt 70 mobiltelefoner med bluetooth aktiverat och 30 headset dessutom 30 andra bluetoothutrustningar. Dessutom har klubben ett W-Lan med 5 datorer anslutna. Hur många sändare finns det på 2.4Ghz? 146 stycken som ska dela på 80 kanaler.

Om jag förstått rätt påstår tyska modellflygförbundet att v 1.7.1 av standarden innebär att envägskommunikation inte kommer att vara tillåtet, dvs traditionell radiostyrning.

LAN
2007-08-05, 10:33
Om jag förstått rätt påstår tyska modellflygförbundet att v 1.7.1 av standarden innebär att envägskommunikation inte kommer att vara tillåtet, dvs traditionell radiostyrning.

Och det är kanske därför Futaba enligt sitt FCC-godkännande registrerat sitt FASST-system som tvåvägs. Även XtremeLink/Graupner IFS är tvåvägs. Som det ser ut nu så är det endast Spektrum som kommer att beröras av denna regel, och troligen kommer utrustning som sålts innan de nya reglerna träder i kraft att få fortsätta användas, endast nyförsäljning kommer att stoppas.

Sedan måste man nog ta ACT's faktasida med en nypa salt. Alla traditionella tillverkare av mottagare sitter rejält i klistret om 2,4 GHz slår igenom, eftersom de inte längre har någon marknad för sina mottagare och de har ingen möjlighet att tillverka mottagare för 2,4 GHz p g a patent etc.

Johan77
2008-11-19, 09:25
Hittade denna tråden då jag själv funderar på en DX-7. Det har gått 1 år sen senaste uppdateringen så något nytt måste ju ha hänt? Någon som sitter inne på information?

Mvh Johan

DanneG
2008-11-19, 09:27
Köper du EU versionen så är den godkänd i EU

Sigun
2008-11-19, 11:41
Kört med DX-7 i över ett år nu och är supernöjd med den. Inte en glitch eller störning så långt ögat kan nå..

Tobbe O
2008-11-19, 12:35
Är det någon som fått flygstopp på något fält i Sverige pga importradio?

DanneG
2008-11-19, 13:17
Är det någon som fått flygstopp på något fält i Sverige pga importradio?
Inte vad jag hört talas om.

Tobbe O
2008-11-19, 16:06
Jag tror inte att någon bryr sig, eftersom alla vet att det inte är ett problem.

Perigee
2008-11-22, 19:33
Skillnaden mellan "EU" och "US" uteffekten på SPEKTRUM är:
US= 120mW
EU= 100mW
Detta har jag fått bekräftat via mail från tillverkaren i US.
Dom 20mW,en ska det till en mycket bra mätutrustning för att avgöra skillnaden.
Om US-sändaren strålar ut 1W så kan man enkelt räkna ut hur länge sändaraccen skulle räcka (verkningsgrad 50-60%?) min räcker jättelänge.
Hela historien är upptrissad och icensatt av något stort förbund härhemma, och kanhända av folk som inte tycker att vi ska kunna köpa billigare på nätet.