handdator

Visa fullständig version : Min formosa brann upp!



mickemicke
2007-08-04, 23:43
Hej!
Jag kände det var dags att gå vidare från E_starter till en Formosa.
Valde att sätta in en FRIO12 motor och GWS 25A och ett Yuntong 20C 1500 mah.

Dag 1
Första dagen gick helt ok. Flög som en dröm men med några dåliga landningar så en propeller fick bytas.

Dag 2
Härligt vindstilla och sol på flygfältet. Jag kastade iväg planet och körde på halvfart. Efter ca 2 minuter dör motorn men jag kan göra en kontrollerad nödlandning.

När jag kommer fram ser jag hur planet har börjat brinna. Efter 2 minuter vart det inget kvar :-(

Är det någon som varit ute för något liknande. Jag ska givetvis köpa en ny Formosa när butiken öppnar på måndag, men det känns lite kymigt att inte veta vad som gick fel. Lipon laddade jag upp innan jag flög och det var svalt.

Länkar till en formosa i brand.

http://mss.maikai.se/blogg/BloggBild.aspx?b01tknkey=422

http://mss.maikai.se/blogg/BloggBild.aspx?b01tknkey=424

Jean
2007-08-04, 23:51
Är lite nyfiken jag med. Fick färdigbyggt min Formosa II för ett par dagar sen, ska skaffa elektronik till den nångång i den närmaste framtiden.

Glawe
2007-08-05, 00:43
Jäklar asså. LiPo accar ?

1984:an
2007-08-05, 09:16
Shit! vilken brasa! :shock: det blev ju verkligen ingenting kvar av planet :shock:

pgrts
2007-08-05, 10:53
Efter ca 2 minuter dör motorn men jag kan göra en kontrollerad nödlandning.

Eftersom du kunde styra ner planet så tyder det på att batteriet var OK men fartreglaget hade pajat.
Det är inte helt ovanligt att kraftelektroniken kan kortslutas i fartreglaget men att man ändå har regulatorn som förser mottagare och servon OK.

Synd att du inte hann fram för att lossa batteriet - men det kan ju ha tagit stryk av ett kortslutet fartreglage ..... På första bilden ser det också ut som att branden startat närmast motorn. Batteriet sitter väl något längre bak?

Det är viktigt att ha kylning till fartreglaget men jag tror nog att det var Ok om du har hunnit flyga en gång tidigare utan problem.

Lycka till med nästa Formosa.
/Patrik

mickemicke
2007-08-05, 12:20
Hej och tack för svaren!

Jag tror också mer och mer på fartreglaget.
Reglaget satt inte vid motorn, utan en bit in i kroppen som inte var direkt "Luftig". Även om jag skar ut luftintag i nosen, tänkte jag inte heller på att luften ska ut någonstans så det blir genomströmning.

Nästa placering får bli intill motorn i kåpan på en aluminiumplatta. Kan det vara något?

Bj
2007-08-05, 17:37
Vi hade tur då ett sprillandes nytt Assan reglage brand för oss under en flygning. Ren tur att inte Magisteren avled med döden under denna flygningen ja.

Här kan ni kolla bilder. (http://www.bjsmodellflyg.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Rc%20bilder%20och%20video%2FB ilder%2FBrand%20ASSAN%20regulage)

pgrts
2007-08-05, 17:41
Någon minut med halvgas.
Kört med samma setup minst 50 gånger och ofta hårt.
http://www.mfksnobben.se/images/fartreglage.jpg
En effekttransistor kortis (mitten nertill) - landning utan problem men reglaget sitter helt utanpå i fartvinden så det som uppenbarligen varit en låga och som smält kretsen och krymplasten har kylts snabbt.
/Patrik

mickemicke
2007-08-05, 18:17
I mitt plan så fick nog reglaget brinna i en vindstilla miljö :-)

Stämmer det att reglaget blir varmare och får arbeta mer vid halv gas jämfört med full gas. Finns det några reglage som är säkrare än andra. Jag råkar ha ett likadant reglage hemma som satt i, men tvekar om jag ska använda det.

Kanske är det lika stor risk med annat reglage om man har placerat det på en plats utan kylning?

/Micke

McRegor
2007-08-05, 19:08
...Jag råkar ha ett likadant reglage hemma som satt i, men tvekar om jag ska använda det.
/Micke

Hej,
Du skulle inte kunna avslöja vilket reglage det är - kan ju vara bra att känna till om det är känsligt för kylning...
Hälsningar
Roger

mickemicke
2007-08-05, 19:13
Det är ett GWS 25A
GWSESC25A

Här är en länk till en produktsida

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0095p?FVPROFIL=++&FVSEARCH=ESC25A&FVPROFIL=++

McRegor
2007-08-05, 19:33
Hej,
Tackar - annars brukar det ju vara Assan som tycks vara lite mera olycksbenägna än övriga reglage. Kör själv ett par Assan-reglage - eller snarare Hextronik Pro 18 A resp 36A - men "peppar-peppar" så har dom fungerat hittills.
Känns dock spontant som att din acke kanske är en aning underdimensionerad. Mätte du effektuttaget i din setup ?
"Måsen" är ju tyvärr lite av en termos för komponenterna. I min Mås monterade jag reglaget i kåpan - under motorn. Tillse gärna att acken också får kylning annars lär den bli rätt varm. Tänk på att luftutsläppsarean skall vara ungefär dubbelt så stor som insläppet för att det skall fungera hyfsat.
Hälsningar
Roger

JerryD
2007-08-05, 19:53
Borde inte denna tråd ligga under "Flygplan Förbränning"? ;) ;) ;)

mickemicke
2007-08-06, 15:37
Ja, vi mätte upp 16A.
Lipo är var ett 3-cells på 1500mAh 20C och tyckte det skulle räcka. Jag är i och för sig van vid 6 minuters flygtid på min estarter, så allt över 10 min är fantastiskt för mig .-)

Mvh Micke

pgrts
2007-08-06, 15:46
Kanske är det lika stor risk med annat reglage om man har placerat det på en plats utan kylning?

/Micke
Jag har nog haft tur - men ett par reglage av olika fabrikat har strukit med.
En vattendroppe på fel ställe kan få samma verkan. Tätning i gavlarna är att rekommendera - det flyter ingen luft inuti ändå.
Något reglage har pajat efter ett par sekunder - alltså fabrikationsfel.
Han man kört flera minuter är det nog en tillfällighet - kanske en dålig lödning eller komponentfel som till slut glappar med brand som resultat.

Helt tätt montage inuti kropp utan kylning är nog en garanti att det ska bränna förr eller senare oberoende av fabrikat.

/Patrik

ZeroOne
2007-08-06, 16:00
Bättre reglage har inbyggda skydd.
Max ström och temperatur.

Har kört min formosa med en typhoon 15/10 (200W).
Pressat den med en 10x5 APC-E.
Tar ut ca 260 W ...inga problem.
Kört med airmedias 25A(30) reglage.
Går som ett skållat troll.

/ZeroOne

McRegor
2007-08-06, 18:59
... Kör själv ett par Assan-reglage - eller snarare Hextronik Pro 18 A resp 36A - men "peppar-peppar" så har dom fungerat hittills.


...Ja, man skall aldrig sticka ut huvudet - kolla här vad som hänt idag - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?p=26138#26138

Hälsningar
Roger

ZeroOne
2007-08-06, 19:12
Trist mcRegor :(

Har man tur + att man kollar (mäter) att allting stämmer,
brukar även billiga grejor hålla.
Men som jag alltid säger...man får vad man betalar för...(i bästa fall)!

/ZeroOne

ZeroOne
2007-08-06, 19:17
Micke!

Hoppas vi snart får se en snygg ny formosa som din avatar..
istället för påskbrasan... ;)

Lycka till! :)


/ZeroOne

McRegor
2007-08-06, 19:30
Trist mcRegor :(

Har man tur + att man kollar (mäter) att allting stämmer,
brukar även billiga grejor hålla.
Men som jag alltid säger...man får vad man betalar för...(i bästa fall)!

/ZeroOne
Hej,
Jo, nog mäter jag alltid - men inte ens det räcker.
Setup:en drar max 27 A på backen med aktuell acke.
En flygning på ca: 8 min drar ur 1000 mAh ur acken - det borde bli en genomsnittlig strömförbrukning på ca: 7,5 A. Och reglaget brann som sagt när jag anslöt det på backen - det var helt svalt alltså...
Betraktar nog mig själv som en rätt erfaren elflygare efter ca: 7-8 års intensivt elflygande. Men sådana här olyckor (?) är svåra att värja sig mot - troligen är det bristande kvalitet på reglaget.
Men skam den som ger sig - jag tar chansen och testar ett annat verkligt lågpris 30A reglage - ett Tower Pro..:)
Hälsningar
Roger

1984:an
2007-08-06, 20:29
[/quote]
Jag har nog haft tur - men ett par reglage av olika fabrikat har strukit med.
En vattendroppe på fel ställe kan få samma verkan. Tätning i gavlarna är att rekommendera - det flyter ingen luft inuti ändå.
/Patrik[/quote]


Jag har varit med om ett 18amp reglage som badat i en dam i 10 min.
det funkade lite halvtaskigt precis efteråt, men lite torkning i ett dygn, och sen gick det bra igen.
Det verkar inte spela så stor roll om reglaget är billigt eller dyrt, det ser mer ut som ett lotteri.
Jag kör bara med "lågpris-märkeslösa" reglage och har aldrig råkat ut för något ( men man ska ju som sagt aldrig säga aldrig ;) ).

mickemicke
2007-08-06, 21:52
Roger...trist... Du får glädja dig åt att du slapp köpa helt ny utrustning i alla fall.
Jag var i butiken och köpte en ny Formosa med all elektronik. Jag får börja dölja mina flygkostnader hemma nu :-)

Köpte bl.a. en mottagare av modell graupner R600 light. Den var i litet fint format och förhoppningsvis av bra kvalitet. Är det någon som vet om man verkligen måste använda graupners egna kristaller eller om det går bra med vanliga?

Så om några dagar kommer en ny avatar i fluorescerande färger. Har precis målat klart och det är nästan så jag tror jag kan börja ägna mig åt mörkerkörning !! :D

Mvh Micke

McRegor
2007-08-06, 22:05
Hej Micke,
Jo, du hade ju jädrans osis som brände rubbet...
Jag hade ju flyt att det hände precis när jag anslöt LiPo:n.
Men lite irriterad blir man ändå.
Men nu har jag mailat UH så sen får vi höra hur dom hanterar detta.
Jag kan i detta fall inte se att jag själv orsakat skadan så det skall bli intressant att höra deras svar...
Hälsningar
Roger

mickemicke
2007-08-11, 00:03
Nu har jag byggt en ny Formosa (och bytt avatar). Vid test av räckvidd igår upptäckte jag att det kan vara sändaren som orsakade mitt haveri. Fick motorstopp även på min e-starter.

Nu har jag införskaffat en MX-16 som jag hoppas ska fungera bättre