handdator

Visa fullständig version : Flygteknik



Pibben
2007-08-09, 10:46
De flesta "RC-flygskolor" verkar stanna vid "använd skrevrodret för att svänga och höjdrodret för att stiga/sjunka". Jag vill veta hur/när jag ska använda sido- och höjdroder i svängarna, hur jag ska hantera gaspådraget under flygningen et.c. Nån som har just att förklara eller kan peka mej vidare?

Glawe
2007-08-09, 11:08
Jag använder sidoroder nästan bara vid start.
Vid lite mer avancerad flygning kan man te.x använda det när man hänger planet i nosen och precis innan man "står stilla" i luften så ger man sidoroder för att "falla" på ett speciellt håll. När man kniveggar använder man sidoroder som "höjdroder". Sidoroder används vid s.k. snapprolls med... fast allt sånt är överkurs innan man kan flyga vanligt :)


Vid vanliga svängar ger jag lite skevroder så planet lägger sig ca 45 grader på sidan, sen ger jag lite höjdroder om det behövs, dels för att ta igen lite höjd som man förlorar och dels för att göra svängen lite snävare.

Ta en titt på denna sidan så kan du säkert få fler tips :

http://www.rcflygskola.se/Pilotskola.htm

Snickarjävel´n
2007-08-09, 11:13
På min Cessna använder jag alltid lite sidroder vid skevsvängar för att få en snyggare sväng. Om man inte stöttar en del med sidrodret så hänger röven ner lite på kärran vilket inte är så snyggt.

jaka
2007-08-09, 18:33
Hej!
På 99% av alla R/C flygplan behöver man inte använda sidrodret mer än vid starten.
Det finns undandtag och det är stora (240 cm eller större)långsamflygande modeller typ Piper J3 CUB som behöver sidroder för att svänga snyggt.
Naturligtvis använder man sidrodret när man flyger aerobatics ...men det är ju an annan sak...eller?

colsson
2007-08-09, 22:38
Ja, jag tycker som Glawe & Jaka´n.. När jag flyger min Extra 300 så använder jag bara sidrodret när jag flyger knivegg, gör nåt aerobatiskt eller taxar..
http://i10.tinypic.com/6466o7m.jpg

När jag flyger min Super Decathlon så måste jag använde sidrodret i svängen eftersom stjärten hänger ned annars. Planet flyger egentligen bäst om jag inte använder skeven alls men jag brukar använda både och mest för att det är kul. :)

Propellerpetter
2007-08-10, 23:12
Tja, förglöm dessutom inte sidrodrets nytta vid räckviddskontroll - det syns på långt håll! :p