handdator

Visa fullständig version : Zagi - Motor



Glawe
2007-08-09, 14:27
Tjenare,

Jag köpte mig en begagnad zagi och lyckades elda upp 300 motorn i den. Nu är det så att en ny 300 motor verkar vara mer eller mindre omöjlig att få tag i om man är lika tjurig som mig och inte vill betala 50kr porto när motorn kostar 89:-. Jag funderar på att byta ut motorn mot en borstlös istället. Så till min fråga, ni som flyger zagi med borstlöst. Hur ser er configuration ut (motor/reglage) ?

Jag har en 2 cells lipo till den redan på 1350mAh som jag inte är speciellt sugen på att byta ut.

McRegor
2007-08-09, 14:39
Hej Glawe,
Flyger inte Zagi men väl Typhoon 430.
I den sitter en sådan här - http://www.mft.nu/?pid=216125
Den pinnar på rätt hyfsat med 3S och GWS 4,5*4 ".
Är storleken på din Vinge ungefär lika så kan du säkert sätta på en sån rova eller nåt liknande - men med 2S får du nog ta till liiite större propp. Min drar ca: 18 A som max så ett 2030 A-reglage skadar ju inte. Du kan säkert hitta både billig rova och reglage på Unitedhobbies. Jag testar just nu ett Tower Pro 30A-reglage (för 16$) i min Mini Ultra Stick - det fungerar hittills mycket bra med min outrunner. Och inrunners brukar ju vara mindre kräsna på reglage så det borde funka även där.
Lycka till i din jakt på en borstlös setup !
Hälsningar
Roger

Edit:
Ett par förslag på rovor - snarlika min i TYphoonen:
- http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5230
- http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4211
- http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4490

...och ett par billiga reglage:
- http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4860
- https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=658

Förhoppningsvis har någon på Forumet erfarenhet av dessa små inrunners...
Totalt ca: 200 kr exkl frakt för en setup med rova + reglage - inte mycket att bråka om..:) Men glöm inte snurrorna...
//Roger

Glawe
2007-08-09, 15:07
Hmm.. låter väldigt intressant faktikt. Blir kankse en beställning där :)

Tack!

McRegor
2007-08-09, 19:20
Hej igen,
Vill bara komplettera med att mina förslag grundade sig på Typhoonens motorisering.
Om du har plats för en större propeller så kan du givetvis ha en lågvarvigare motor.
Fördelen men den större snurran är allmänt lägre ljudnivå.
Sen ser jag ett par nackdelar också - dels är nog risken att den bryts av vid landning lite större men dessutom gissar jag att det kan vara lättare att skära sig på proppen när man kastar iväg Vingen - om du kastar underifrån alltså.
Hälsningar
Roger

pgrts
2007-08-09, 22:55
Hej Glawe.
Kommer du till Ripa i helgen kan du få min orörda Zagimotor.
Maila mig då så att jag tar den med.
Jag har en UH KB20-30-24S som jag har för mig att har 3900 KV-tal men den finns inte längre och jag kör med 3 celler.
Gissar att https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5220 skulle passa bättre till 2 celler. Den verkar dessutom ny och ser ut att ha bättre kylning.
Zagis originalpropeller passade men har bytts ut mot diverse GWS 4*4, 4*5 och även 4,5*4 efter hand som de slitits upp ;-)
/Patrik

Mr J
2007-08-10, 02:07
men dessutom gissar jag att det kan vara lättare att skära sig på proppen när man kastar iväg Vingen - om du kastar underifrån alltså.
Hälsningar
Roger

Menar du att du brukar starta med motorn igång?

pgrts
2007-08-10, 07:10
Menar du att du brukar starta med motorn igång?
Vi kör diskuskast med motorn på bra varv - bara att hålla ut handen och stå på tå så får man snabbt upp rätt rotationsfart ;-)
Sedan har vi bytt ut meddelandet "STARTAR" till "DUCKA" - och "LANDAR" till "SE UPP" ;-)

De små jäkla propellrarna lyckades ge mig 6 fina jack på överhanden (mycket blod) tredje gången jag kastade "normalt" - nu håller jag alltid längst ut i vingen när jag kastar.

/Patrik

Mr J
2007-08-10, 11:21
Ok, men det finns ju ingen anledning att ha motorn igång när man kastar.
Jag kastar alltid iväg modellen med motorn avstängd, och drar på efteråt.
Fungerar jättebra både med Zagi the wing och med Typhoon 430.
Då är det ju ingen större risk att skada sig...

Jag har funderat på att testa diskuskastmetoden men har inte riktigt vågat :oops:

1984:an
2007-08-10, 12:10
Jag har alltid lite halvgas innan jag kastar mina elmodeller.
Inte för att det blir någon skillnad, utan mest för att det ser lite coolt ut med motorn igång :lol:
Har funderat lite på att skaffa en vinge för att prova-på.
Hur är det? går propellern ofta sönder vid landning, eller man får ha en "propp saver"??
*nyfiken*

Glawe
2007-08-10, 12:25
Jag är ju heller inget "pro" på vingar, men jag tog vingen i handel, testar roderna och gasen. Släpper gasen igen och kastar iväg den, sen ger jag gas. Känns bättre tycker jag. Synd bara att reserv motorn jag fick tag i igår var helt fel och orkade inte ens lyfta vingen 2 meter.

pgrts
2007-08-10, 21:24
går propellern ofta sönder vid landning, eller man får ha en "propp saver"??
*nyfiken*
Det är sällan propellern skadas om du inte har gasen på när du landar.
Propellern är så liten och relativt mjuk att den oftast håller.
Propsaver är inget bra på så höga varvtal.
Sedan så brukar det finnas en kil under planet så att propellrn skyddas.
Den flög vi av andra flygningen (därav diskustekniken) - men propellern har inte skadats vid landningar ändå.
Prblemet är snarast att propellrn kan mattas av vibrationer som oundvikligen blir i vacumet när den passerar vingkanten. Efter ett tag så bör man byta för att propellern inte ska brista i flykten.
/Patrik

Glawe
2007-08-10, 21:30
Det var det som hände Mr J förra helgen. En propellerhalvan bröts av med en jäkla smäll. Det kunde ha blivit rikitgt nasty för motorn hade tvinnat ihop kablarna så man såg rakt igenom dom.

Mr J
2007-08-10, 21:37
Ja, där hade jag en jäkla tur att det inte blev kortslutning...
Men det var intressant att man faktiskt kunde flyga hem den mot vinden med ungefär 10% gas :-)

Glawe
2007-08-11, 16:53
just nu lutar det nog åt en beställning av dessa 2:

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4860

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5220

Hade dom 2 funkat bra ? Kommer förmodligen köra på 2 celler till att börja med och sen byta till 3 celler. Vad tror ni ?

Frågan är bara, vilken propp skall jag köra på ?

McRegor
2007-08-11, 18:28
Hej Glawe,
Min spontana reaktion är att den motor du tänkt köpa har alldeles för högt KV - i vart fall om du tänker köra på 3S så småningom.
Jag föreslår nån av dom jag visade. I Typhoonen sitter den en GWS 4,5*4" när man kör med 3S och en motor med KV på 2500. Bättre att ta en motsvarande motor och öka proppdimensionen lite om du initialt skall köra på 2S.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-11, 20:21
Hmm... just nu är proppen 4" bred (lång? vad säger man?). Större propp och jag måste börja karva.

pgrts
2007-08-11, 20:22
Frågan är bara, vilken propp skall jag köra på ?
4*4 med 2 celler och 4*3 med 3 celler skulle jag nog våga gissa.
Jag kör 4,5*4 på 3 celler med 3900 kv och kan inte ge fullt skafft utan att det låter riktigt illa, men det är bra drag för alla manövrar med 50% trottel och det är grymt att smyga upp bakom någon med avslagen motor och dra på järnet när man just passerar ;-)

Sedan så skulle jag nog kunna hålla med McRegor att 2500kv nog passar dig bättre ;-) Så nära bebyggelse som du väl bor (Malmö och Lund) så ska du nog inte väsnas för mycket ...................

/Patrik

Glawe
2007-08-11, 20:46
Ok, ser denna combon bättre ut då ?

(Denna motorn pga av att den ser ut att kylas bättre med flänsar)
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4211

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4860


Jag hittar inga proppar i den storleken. Vart köper ni era ?

McRegor
2007-08-11, 20:50
Hej igen
Här brukar det bl a finnas - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=151&ParentCat=144 men nu verkar lagersaldona vara lite väl negativa.
Men alla handlare som säljer Minicars sortiment i Sverige kan ju skaffa dessa också.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-12, 10:59
Thankyou, your payment was accepted.
It will take us around 12hrs to process your payment and send your order to the warehouse. You can check back into your account to view the order status at any time.

If you have any thoughts or suggestions on how we can make your shopping experience better, please let us know: support@unitedhobbies.com
Thanks for shopping with unitedhobbies.com


Hoppas nu inte frakten tar för lång tid. Skall bli spännande och se om prylarna är bra :)

Glawe
2007-08-12, 16:32
Ok, men det finns ju ingen anledning att ha motorn igång när man kastar.
Jag kastar alltid iväg modellen med motorn avstängd, och drar på efteråt.
Fungerar jättebra både med Zagi the wing och med Typhoon 430.
Då är det ju ingen större risk att skada sig...

Jag har funderat på att testa diskuskastmetoden men har inte riktigt vågat :oops:

hittade faktiskt en film med en annan kastteknik:

http://files.websitewizard.com/files/7099/files/unprotected/Gryphon%20New%20Launch.wmv

Skall testa den ikväll :)

Glawe
2007-08-20, 20:30
Idag kom grejjerna. Efter en snabb inspektion kunde kom jag till slutsatsen: Wiwahwahwah. 241:- inkl frakt för detta. Helt otroligt egentligen. 25amps fartreglare och en skitshyst motor snyggt förpackad inklusive kontaktdon:)

Fartreglaren är förvisso i största laget men jag tänkte framtidsäkra mig lite. Snyggt blev det inte heller efter allt tejpande, men funkar gör det hehe

Var precis ute och testflög med fast det är halv storm. Fast jag bara har en 2 cells lipo så tyckte jag att prestandan var en aning bättre än min bortmotor, men förmodligen har jag fel propp på den och motorn gör sig nog mer rättvis med en 3 cells acc.

Proppen jag har nu vet jag inte riktigt vad det är för någon, men det är den som följer med zagin som standard (4" mätte jag den till, stigning vet jag inte). Har ni något förslag på vad man skall sätta på den ? (det är inte plats för mer än 4.5" om jag inte skall karva)

http://www.glawe.se/zagi/1.jpg

http://www.glawe.se/zagi/2.jpg

pgrts
2007-08-20, 21:11
3 celler så är du helt säker på ett det är bättre ös än i originalen ;-)
Köp ett gäng GWS proppar så är det bara att testa.
4,5 tum går hur bra som helst och är nog att föredra till 2 celler.
Jag har testat 4025, 4040 och 4530 till 3-cells 850mAh.
De större funkar inget vidare på fullskaft men man kan ju dra ner en aning på spaken ....... och när man kör 2-cells så är det bra med de båda större modellerna.
/Patrik

Mr J
2007-08-20, 21:27
Det här var inte vackert Glawe...

Lite synpunkter:

Har du missat att där är skuret ett spår för antennen i vänstervingen? Ca: 10mm från framkanten. Ner med antennen där och sätt tejp över.
Som den sitter nu är det rena luftbromsen...

Likaså är där spår för servokablarna.
Peta ner sladdarna där och tejpa över, jag ser att din mottagare är större än den jag använde, men det är ju frigolit... Får inte kablarna plats så är det bara till att karva lite.

Sen är det bättre om du vänder fartreglaget 90 grader, dels får du bättre kylning, dels blir det mindre yta mot vinden.
Dessutom är det lätt hänt att man får störningar när fartreglaget sitter så nära.

Jag provflög en Typhoon som såg ut ungefär som din Zagi, den flög som en skadeskjuten kråka, efter att allt blivit gömt och övertejpat (servobrunnarna också) så flög den fasen så mycket bättre.
Och betydligt fortare.

Jag trodde inte att en gammal segelflygare som du skulle missa vikten av att ha vingens ovansida så slät som möjligt... ;)

Glawe
2007-08-20, 21:30
Minsann, 4025 står det på den som sitter på. Tänkte skaffa mig 3 cells tills den, men iallafall minst 1300mAh.

Glawe
2007-08-20, 21:32
Det här var inte vackert Glawe...

Lite synpunkter:

Har du missat att där är skuret ett spår för antennen i vänstervingen? Ca: 10mm från framkanten. Ner med antennen där och sätt tejp över.
Som den sitter nu är det rena luftbromsen...

Likaså är där spår för servokablarna.
Peta ner sladdarna där och tejpa över, jag ser att din mottagare är större än den jag använde, men det är ju frigolit... Får inte kablarna plats så är det bara till att karva lite.

Sen är det bättre om du vänder fartreglaget 90 grader, dels får du bättre kylning, dels blir det mindre yta mot vinden.
Dessutom är det lätt hänt att man får störningar när fartreglaget sitter så nära.

Jag provflög en Typhoon som såg ut ungefär som din Zagi, den flög som en skadeskjuten kråka, efter att allt blivit gömt och övertejpat (servobrunnarna också) så flög den fasen så mycket bättre.
Och betydligt fortare.

Jag trodde inte att en gammal segelflygare som du skulle missa vikten av att ha vingens ovansida så slät som möjligt... ;)

Det har jag faktiskt missat Mats, skall fixa, jag lovar :)

Jag körde ca 20mins på fullskaft idag och fartreglaren va inte ens ljumen. Motorn va fesljumen och accen iskall. måste vara lite bra iallafall :) Men jag skall fixa kablarna, jag lovar hehe

Mr J
2007-08-20, 21:33
Btw. Vad är det för axeldiameter på din nya motor?
Jag har en 4,75x4,75 prop med 2,3mm adapter som du gärna får prova.

McRegor
2007-08-20, 21:39
Hej,
Ligger ditt KV på rovan runt 2500--3000 så borde t ex GWS 4,5*4" passa med 3S. Kör du 2S så får du öka på storleken lite. Men lite test med strömmätning skulle jag nog föreslå.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-20, 21:40
2.1mm sa skjutmåttet

Mr J
2007-08-20, 23:31
Det var ju synd, men jag har iaf ett par sådana proppar ifall du hittar en lämplig adapter.

Och ifall du vill mäta vad setupen drar så har jag en tångamperemeter, om du inte har en själv.

McRegor
2007-08-21, 07:27
Hej igen,
Var det denna motor - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3849 - så är axeln 2,3 mm enl specen.
Ditt mått på 2,1 mm har jag aldrig sett - det brukar vara 2,0 eller 2,3 när vi talar om dimensioner i den storleksklassen.
Ser att detta är en motor med KV på 3400. Då skall du nog gå ner en aning i proppdimension jämfört med det jag nämnde i ett tidigare inlägg.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-21, 07:39
Denna va det:
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4211

(fast färgen stämmer överens med den som du visade)

Hmm.. märkligt. Mitt skjutmått säger 2.3mm, jag som skrev fel i förra posten. Sorry :=). Vi får stråla ihop Mats så jag kan kolla om sakerna passar, sen får jag skicka iväg en beställning till mft eller ngn annan lämplig.

McRegor
2007-08-21, 08:49
Hej Glawe,
Blev liiite lurad av färgen - trodde nog det var den på 2900 i KV men färgen stämde ju inte..:)
Nåväl - då skulle jag testa nåt runt 4*4" eller 4,5*4". Med bra acke så lär du hamna nånstans runt 20A på 3S.
Hälsningar
Roger

pgrts
2007-08-21, 09:26
Med bra acke så lär du hamna nånstans runt 20A på 3S.
Hälsningar
Roger
Det står max amp 12 enligt länken till UH.......
Min mäter jag till mellan 8 A och 11 A beroende på vilken propp jag använder.
Fast min är serien innan det blev flänsar på höljet.
/Patrik

Glawe
2007-08-21, 09:51
Hej Glawe,
Blev liiite lurad av färgen - trodde nog det var den på 2900 i KV men färgen stämde ju inte..:)
Nåväl - då skulle jag testa nåt runt 4*4" eller 4,5*4". Med bra acke så lär du hamna nånstans runt 20A på 3S.
Hälsningar
Roger

Vem vet, jag har kanske fått fel motor ? Skall kolla när jag kommer hem om det står något på den.

Mr J
2007-08-21, 09:51
Denna va det:
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4211

(fast färgen stämmer överens med den som du visade)

Hmm.. märkligt. Mitt skjutmått säger 2.3mm, jag som skrev fel i förra posten. Sorry :=). Vi får stråla ihop Mats så jag kan kolla om sakerna passar, sen får jag skicka iväg en beställning till mft eller ngn annan lämplig.

Eftersom motorn tål max 12A så funkar kanske 4,75x4,75 med 2 celler.
Men jag är nästan säker på att det blir för mycket om du byter till 3 celler.
Jag köpte den till min Typhoon för att jag tyckte att originalpropparna (4,5x4) var lite klena... Men eftersom ampereuttaget ökade från 12A till 17A så tyckte jag att flygtiden blev lite väl kort.

Men vi kan ses någon kväll och testa lite, jag har ovannämda proppar att testa med, och en tångaperemeter.
Och, om du har behållit min konfiguration med kontakterna så borde mina 3-cellsackar passa, isf kan vi ju prova det också.

Glawe
2007-08-21, 10:04
Jupp, dom kontakterna var super så dom kör jag på :)

Jag skall mecka med den ikväll, skall kolla vad det finns för planer inför kvällen när jag snackar med frugan.

McRegor
2007-08-21, 12:17
Hej,
Jag kör en Typhoon med originalmotorn - ST2025 tror jag den heter. Har ett KV på 2500 och med GWS 4,5*4" tillsammans med Kokam 3S740 (20--40C) drar den runt 18A max på backen - alltså runt 180 W. Nu är det ju sällan man åker järnet men den tar säkert mera i luften eftersom den varvar ut ordentligt..:)
Har inte upplevt några problem med den kombinationen ännu. Trots att ackarna saknar balanseringskontakt (monterade dock nyligen en kontakt på en av ackarna) så ligger cellerna exakt på 1/100 V när - ingen som helst diff vilket verkligen hedrar dessa små ackar - inte minst med hänsyn den max effekt jag drar ur. Sen tror jag inte att det är så kinkigt om man kortvarigt drar ur t ex 20 A ur din rova heller...men det är bara min gissning.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-21, 12:20
Hmm.. jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av el, och det du säger där säger inte mig så mycket. Jag skall försöka locka hem Mats till mig idag så vi kan testa lite setuper och mäta lite :)

Glawe
2007-08-22, 19:39
Och här kommer test resultatet:

Propp:::::::2 Celler::::3 Celler
----------------------------
4x2,5:::::::::5,75a::::10a
4,5x4:::::::::9,2a:::::15+a
4,75x4.75:::12,2a


Jag nöjde mig med 4.5x4 2cells setupen vilket gav mig lagom med prestanda och tillräcklig flygtid på min 1350mAh acc.