handdator

Visa fullständig version : Nybörjar fråga, hur man loopar/rollar med helin !



mr_lundkvist
2007-08-16, 11:24
Alltså vi har diskuterat detta på jobbet, jag har precis gett mig in i heli världen själv och börjat flyga, dock inte på nån avancerad nivå än! Min fråga lyder, då man kör på idle up mode hur fasen får du helin att slå runt, har man trottel/pith spaken i mitten då som neutral läge så att drar man ner åker den ner och tvärtom? eller måste man slå om nån svitch varje gång helin är på väg att slå runt?? sitter ju två spakar fram på radion tänkte om dessa hade nåt att göra med saken, att en sköter idle up vet jag redan, vad man sätter på den andra kan väl vara typ varvtalsregulator eller nåt!

Erik83
2007-08-16, 14:41
när du kör idle up så ändrar du kurvorna för pitch och throttle vilket, om du har kurvorna inställda normalt, gör att om du drar throttlespaken nedåt från mitten kan ge bladen en negativ pitch och då få negativ lyftkraft (bladen blåser luft uppåt) vilket gör att helikoptern kan flyga upp och ner, men om du drar den uppåt så flyger helin som vanligt... du behöver alltså inte hålla på och ändra på ngn switch så fort du vill vända helikoptern... så länge du har idle up på då... prova i FMS (rcflygsimulator)...

Thomas Lund
2007-08-16, 16:00
Her er et link til forskellige throttle curves forklaringer:

http://www.littlerotors.com/setup/throttlesettings.aspx