handdator

Visa fullständig version : SMFF utövar påtryckningar på landets klubbstyrelser



AM
2007-08-16, 10:41
Det har kommit till min kännedom att representanter från SMFF systematiskt ringer upp styrelserna i landets klubbar och hotar med att deras klubb blir uteslutna ur SMFF OM de accepterar medlemmar som endast är medlemmar i RCFF! De hotar också med att bidrag och tävlingar som klubben ansöker om kommer att nekas.

I min egen klubb i Lund har det framkommit att detta har skett. I min klubb har styrelsen kontaktats av SMFF-representanter som hotat med uteslutning och uteblivna bidrag och tävlingar! Därför beslöt styrelsen - på eget bevåg utan medlemsmöte - att alla RCFF-medlemmar skulle betraktas som "Gäster som besökte fältet de dagar de flyger"!

Om detta är fallet för flera klubbar i landet är det inget annat än årets skandal! Pressen i landet vill kasta sig över det med glädje.

Jag vill gärna så fort som möjligt ha svar från Er alla modellflygare i landet om just Er klubb har blivit kontaktad av SMFF på ovannämnda sätt.

Mvh
Ove Nielsen

_Nik_
2007-08-16, 11:13
Uttryckte du dig inte lite hårt nu Ove även om det sker att representanter från SMFF ringer runt och kontrollerar hur det är ute i klubbarna. Står det inte i SMFF´s stadgar att för att klubben skall få vara med i SMFF och ta del av de fördelar det kan innebära så skall ALLA klubbens AKTIVA medlemmar också vara anslutna till SMFF också. Och låter man då flygande aktiva vara med i klubben utan att de behöver vara anslutna så följer man inte de regler som finns uppsatta för att vara ansluten till smff och därigenom bör man heller inte vara berättigad till deras bidrag. Nuvarnade regler är så och då är det bara att acceptera eller att inte vara med.

/Nik

McRegor
2007-08-16, 12:21
Hej,
Håller nog med _Nik_ i detta fall. Vi kan inte göra mycket åt SMFFs stadgar - det är nog bara att acceptera.
Såvitt jag vet så har vi inte blivit kontaktade men vi har Styrelsemöte nästa vecka så då om inte annat lär jag få höra.
Hälsningar
Roger

AM
2007-08-16, 13:14
Min ståndpunkt står fast. Man ska aldrig acceptera ett övergrepp som detta.

SMFF får skriva vad de vill i sina stadgar MEN de kan aldrig kräva av sina anslutna klubbar att de endast får ha medlemmar i det egna förbundet! Det är ju en stor skandal och ett övergrepp i föreningssverige!

Självklart ska stadgarna tolkas så att DE MEDLEMMAR SOM ÄR MED I SMFF ÄR BERÄTTIGADE TILL BIDRAG. Om klubben har medlemmar som är anslutna till andra förbund och inte SMFF - har SMFF inte ett dyft med det att göra. SMFF ÄGER INGA KLUBBAR! SMFF kan bara tala för sina egna medlemmar.

Även om SMFF:s styrelse kommer att "dementera" att det naturligtvis endast gäller SMFF-anslutna medlemmar - är skandalen ett faktum då landets klubbar kontaktas av SMFF som hotar och utpressar på det sätt som nu sker.

Mvh
Ove

Thomas
2007-08-16, 18:32
Nu är vi där igen...TVÅNGSANSLUTNING!
Är det så vi vill ha det???
Inte jag i alla fall. Jag vill själv, av egen fri vilja, välja vilket förbund jag vill tillhöra.
Och för tillfället är det inte SMFF...
PDT_Armataz_02_13
Min åsikt!

McRegor
2007-08-16, 19:30
Nu är vi där igen...TVÅNGSANSLUTNING!
Är det så vi vill ha det???
Inte jag i alla fall. Jag vill själv, av egen fri vilja, välja vilket förbund jag vill tillhöra.
Och för tillfället är det inte SMFF...
PDT_Armataz_02_13
Min åsikt!
Hej,
Håller med om att vi inte vill ha tvångsanslutning. Men alla delar inte den åsikten, tyvärr. Vår Motion till SMFFs Förbundsstämma ang avskaffande av detta avslogs tyvärr mycket klart av Stämman.
Och Klubbarna sitter i klistret - fortfarande vill de flesta medlemmarna vara anslutna till SMFF och därmed blir Klubben rent praktiskt en SMFF-klubb. Och då sitter vi där tyvärr.
Hälsningar
Roger

kenneth67
2007-08-16, 20:03
åter igen skall detta för...de smff jävlas å tro att dom är ngt förmer än andra förbund!! tröttnar dom aldrig ?? dom binder ju ris för egen rygg!! att "hota" med ditten å datten hjälper ju ingen --- ska vi starta en flyg klubb där alla smff anslutna är bannlysta inom 30 km radie?? vem hakar på... nej lägg ner för fasen å låt varje enskilld flygare välja själv vilket förbund han ev vill tillhöra samarbeta istället för denna för,,skade pajkastning men som jag förstått så verkar dom stora grodorna komma från just smff så mig slipper dom iaf som medlem det är ett som är klart !! likaså den klubb som kräver att jag skall vara ansluten till smff

McRegor
2007-08-16, 20:28
Hej,
Trots att jag till fullo håller med om att anslutningstvånget till SMFF borde tas bort så att Klubben kan bestå av medlemmar som kan vara anslutna till annat Förbund så tycker jag att ni många gånger gör det lite väl enkelt för er i er argumentationen. Exemelvis - i många Klubbar finns det trots allt en majoritet som vill vara medlemmar i SMFF - och då är det inte bara för Klubben att gå ur. Det är nog så att sker detta så skulle den enskilda Klubben - i vart fall idag - förlora betydligt flera medlemmar än de som skulle tillkomma. Jag är alltmera övertygad om att vi som skriver här - och speciellt i sådana här trådar - inte är representativa för majoriteten av klubbmedlemmarna. I vår Klubb gjorde vi en undersökning bland alla medlemmarna i vintras och förvisso var det ett antal som gärna skulle vilja vara med i RCFF i st f SMFF men det var trots allt en klar majoritet för det motsatta. Och många medlemmar sa rent ut att om Klubben går ur SMFF så skulle dom gå ur Klubben. Så frågan om Klubbens vara eller inte vara i SMFF är mera komplex än man kanske tycker i förstone - i vart fall med de Stadgar som SMFF har f n avseende "tvångsanslutningen". Men hade inte den paragrafen funnits - då vore det enklare. Så slåss gärna för avskaffandet av tvångsanslutningen som beskrivs i paragraf 37 - jag har försökt men misslyckats - har nån annan av er gjort det ?
Hälsningar
Roger

Thomas
2007-08-16, 21:38
Malmö Radioflygsällskap har skrivit om de mossiga stadgar från sjuttiotalet som gällt fram tills idag.
Stadgarna var SMFF:s standardstadgar, där det mycket riktigt föreskrevs att alla klubbmedlemmar även skulle vara anslutna till SMFF.
I de nya stadgarna har vi ändrat en del såtillvida att vi även tillåter RCFF-medlemmar att ingå i klubben, tillika att flyga på vårt fält.
I SMFF:s stadgar stod det någonting om att "vid stadgeändring skall de nya stadgarna sändas till SMFF för yttrande" (reservation för ordriktigheten). Detta har gjorts, men mej veterligen har inte SMFF yttrat sig ännu.
Nu har vi tack och lov inga konflikter inom klubben vad gäller tillhörighet, bara lite "konstruktivt" smågnabb ibland. Det står alltså var och en fritt att tillhöra vilket förbund han vill! Till och med båda förbunden samtidigt!

Thomas Berggren
v. ordf.
Ej SMFF-ansluten!

McRegor
2007-08-16, 21:49
Hej Thomas,
Det spelar nog ingen roll vad era egna stadgar säger - är ni ansluten som Klubb till SMFF så är det nog bara (tyvärr) att vackert acceptera SMFFs regelverk/stadgar vad gäller anslutna Klubbar.
Och SMFF är ju ingen egen koloss, det är ju vi medlemmar som gemensamt är SMFF. Sen väljer vi representanter till SMFFs högsta beslutande instans - Årsstämman - där följdaktligen vi själva beslutar om regelverket - t ex beträffande SMFF-anslutna Klubbar. Jag trodde i min enfald att flera skulle inse det orimliga med tvångsanslutning av Klubbens "flygande medlemmar" men där bedrog jag mig tyvärr. Stämman var mycket enig att INTE ändra stadgarna enligt vårt förslag - och då är det nog bara att acceptera detta, tyvärr. Dock skall det bli intressant att se hur SMFFs Styrelse hanterar de klubbar som tagit bort SMFF-kravet - bl a din Klubb. Jag har ju svårt att tro att man kommer att såga av den gren man sitter på - inte minst om man tittar i backspegeln och begrundar det som hände i samband med att SRI bildades på 80-talet. Sen kan man fundera på hur dom då tar sig ur knipan med Stadgarna....känns lite som moment 22..:)
Men lycka till med er civila olydnad hälsar
Roger

Ripa
2007-08-16, 22:14
Som svar på Oves fråga har vi i Ripa Modellflygklubb inte blivit påverkade av SMFF´s styrelse.

Om ryktet skulle vara sant innebär detta att SMFF sågar ner ännu en bärande gren, hur många medlemmar/klubbar som faller med detta är ovisst, dock står det klart att vi blir ännu färre som skall dela på alla gemensamma kostnader för att driva SMFF runt.

Problemet är till för att lösas men varför görs inget efter många års nedåtgående trend, alla flygare vet hur en ond cirkel i störtspiral slutar.

I den enkät som Flygsportförbundet skickat ut till klubbarna tidigare i år framgår det tydligt att man vill hänföra det minskande medlemsantalet och svag nyrekrytering på bristen av ledare i landets klubbar.
En slutsats som jag personligen tror att hela föreningssverige lider av, det finns gott om utövare i alla idrotter, men brist på ledare.
En personlig reflektion över detta är att modellflyget inte har samma behov av aktivitesledare som vi hade fram till början av nittiotalet, när vi ännu byggde pinnabyggen, och utövade skolflyg med dubbelkommando. Då fanns det inga RTF med bipackade simulatorer.

Enligt kanslisten på Flygsportförbundet tappar flygsporten medlemmar totalt, SMFF är inget undantag

Ett antal utvalda klubbar i södra Sverige blev inbjudna enligt principen först till kvarn, (hur många personer det var plats till framgick inte i inbjudan) av Karlskrona Radioflygsällskap till en konferens på Ronneby Brunn med övernattning och grillbuffé helgen den 4-5/8 allt kostnadsfritt med syfte att diskutera Breddandet av SMFF.

Konferensen blev inställd på grund av för få anmälda, vilket ansågs bero på för kort framförhållning av inbjudan, en ny konferens är enligt ett inlägg på SMFF´s forum planerat till november.

Precis som Mc Regor skriver tror jag att denna typ av frågor är ointressant för det stora flertalet av landets modellflygare, tiden är en bristvara, vi har inte tid att BRY OSS, det finns det någon annan som gör.
Uppskattningsvis är det max 10 % av klubbens medlemmar som följer utvecklingen av våra förbund via Internet, någon annan information förutom Modellflygnytt finns inte för dessa medlemmar, då är det inte heller lätt att ha någon uppfattning om vad som sker.

Vi förtroendevalda i klubbstyrelserna gör vårt bästa för att erbjuda så bra förutsättningar som möjligt för hobbyns utövande inom klubben, och det kostar en slant att driva en väl fungerade klubb, därför måste vi behålla våra medlemmar, och gärna också bli fler.
En sak är säker, utvecklingen av vår hobby sker i och genom klubbarna.

Med vänlig hälsning
Mats Erlandsson
Ordf. i Ripa Modellflygklubb
www.ripamfk.com

_Nik_
2007-08-17, 01:06
Hej ove.

kan du svara på en fråga angående smff som jag inte har helt klart för mig, jag klippte in en del från ditt tidigare inlägg:


SMFF får skriva vad de vill i sina stadgar MEN de kan aldrig kräva av sina anslutna klubbar att de endast får ha medlemmar i det egna förbundet! Det är ju en stor skandal och ett övergrepp i föreningssverige!


Är det så att smff i sina stadgar säger att en flygklubbs aktiva medlemmmar BARA får vara med i smff och inte i flera "förbund/klubbar" sammtidigt? Jag, utan att ha lusläst stadgarna, var av den övertygelsen att smff kräver att aktivt flygande medlemmar i en smff ansluten klubb också skall vara smff anslutna, men att de sedan får vara med i hur många andra klubbar/föreningar de själva vill. Har jag fel där? Eller vinklar du saker för "hetsjaktens skull"?`

Det är ju fortfarande så att smff har i sina stadgar satt upp krav att följa för klubbar som vill vara anslutna, är klubbarna inte beredda att följa de reglerna så kan man heller inte vara med och därmed inte heller kunna åberopa de fördelar det skulle kunna ge. Om det nu är så att smff börjat göra uppföljningar och se om klubbar som är anslutna verkligen lever upp till det de åtigit sig att göra är väl inget att hetsa upp sig på.


ok, efter att ha varit lite kritisk till ove så bör jag väl också ge honom mycket beröm också för det arbete han lägger ned på rcff och arbetet att försöka föra fram söndagsflygeriet. Bra jobbat.


/Nik - som ogillar smffs ointresse för söndagsflygarna

McRegor
2007-08-17, 07:00
Hej _Nik_,
Kravet på SMFF-anslutna klubbar enl Paragraf 37 är att alla "flygande" medlemmar också skall rapporteras till SMFF och därmed bli medlemmar av SMFF. Om dessa medlemmar sen också är med i t ex RCFF så spelar det ingen roll - och det får det inte heller göra eftersom Föreningsfrihet råder i Sverige. Sen har jag försökt driva detta med Föreningsfrihetsbegreppet också gentemot SMFF kontra Klubbarna men där slingrar man sig en aning - svaret blir att det är fritt att vara medlem i en SMFF-ansluten Klubb och därmed i SMFF. M a o anser man Klubbmedlemskap vara synonymt med SMFF-medlemskap - vilket jag personligen tycker är fel men som enskild medlem/klubb kan vi inte ändra på detta. Och uppenbarligen ville inte heller deltagarna på SMFF-stämman ändra detta...
Men Klubben kan ju som helhet välja att stå utanför SMFF om de flesta medlemmarna önskar så - sen kan enstaka medlemmar givetvis vara anslutna till SMFF via SMFF Direkt.
Hälsningar
Roger

AM
2007-08-17, 09:23
Det står i SMFF:s stadgar (paragraf 37) - som du Roger mycket riktigt skriver - att samtliga aktiva medlemmar i en klubb MÅSTE vara medlemmar i SMFF. Det innebär att medlemmarna kan vara anslutna till hundra andra förbund men de MÅSTE också vara SMFF-anslutna. Medlemmarna får inte vara anslutna till ett annat förbund ISTÄLLET för SMFF.

Men det som oroar mig är att jag hör bl.a från min egen klubb att de kontaktats av en SMFF-representant som sagt att om klubben har medlemmar som endast är medlemmar i RCFF och är aktiva, kommer SMFF inte att ge stöd åt klubben. Samma sak gällde tydligen också att inga tävlingar skulle sanktioneras av SMFF för klubben. Ett hot om att klubben skulle uteslutas ur SMFF har också framkommit. Och detta är ett rent övergrepp.

Betänk att SMFF:s stadgar skrev på en tid då ett monopolistiskt förhållande rådde. Det fanns inget annat förbund än SMFF. Då kan man komma undan med en sådan stadga även om det redan då var felaktigt att formulera en stadga på det viset. Men idag då det finns ett fungerande alternativ kan man helt enkelt inte ställa krav på absolut lydnad. Landets klubbar är FRIA ideella föreningar som själv ska låta sina medlemmar välja vilket förbund de vill tillhöra. Kom ihåg att det finns inga juridiska band mellan landets klubbar och SMFF – det är två helt skilda organisationer. Att förbundsmedlemskapen administreras av klubben förändrar inte det faktum att det är den enskilda medlemmen som är ansluten till SMFF. Sedan kan man från SMFF:s håll kalla det att ”klubben är SMFF-ansluten”, men det är endast de betalande medlemmarna som utgör den ”juridiska personen” och ”kapitalet” i SMFF.

Ska SMFF följa paragraf 37 till punkt och pricka SKALL de omedelbart utesluta klubbarnas alla medlemmar om en enda medlem i klubben inte är SMFF-ansluten.

Det tycker jag SMFF skall göra – följa sin stadga! Då om inte förr kommer den att skrivas om.

Ett antal av landets klubbar har valt att lämna SMFF beroende på att de helt enkelt inte bedriver en verksamhet som behöver den tjänst som SMFF erbjuder. Eller att det kostar för mycket i förhållande till vad man får i retur. Det är enkel marknadskraft som råder – man ser till priset och vad man får för pengarna. En annan mörk aspekt är SMFF:s ideologi som skymtar fram med sitt fula tryne genom paragraf 37 och uppringda klubbar. Och då kan man citera Hasse Alfredsson i filmen "En ond man" " -Det är inte pengarna Månsson - det är principen".

Mvh
Ove

kenneth67
2007-08-17, 09:44
men åter så är det ju så att smff "kräver" att alla AKTIVA FLYGARE I EN KLUBB skall vara medlemmar i smff varför???
i princip så skulle man ju inte behöva vara medlem i nått av förbunden åtminstånde inte ur försäkrings synpunkt då ju faktiskt hemförsäkringen täcker det mesta om man skulle orsaka nån skada ... debatten är tyvärr så sjuk att det skrämmer dom som ev börjar flyga.. dels har du klubbar som vägrar flygare som inte är medlemmar ska man sedan dessutom tvinga på dessa stackare ett medlemskap i ett förbund som dom kanske inte vill vara med i ???!!! på vilket sätt främjar det våran hobby... sedan att rcff är ett ganska nystartat förbund gör ju inte saken lättare då alla desssa gamla"griniga gubbar" som sitter med skygglappar på avskärmade från att världen omkring dom utvecklas inte kan se något annat än det som har varit i evigheter å därför inte skall,kan eller kommer förändras ... vakna upp inse att det finns folk som inte delar era åsikter å än mindre vill bli påtvingad eran åsikt vare sig det gäller förbund klubbar eller vilken radio sm e bäst .. alla har rätt att göra sitt val å skaffa sig egna erfarenheter ang vad som fungerar bäst for dom..påtvingad tillhörighet trodde jag jänkarna utrotade på 40 talet-- hitler å stalin använde sig med av hot å div för att få folket dit dom ville ....

McRegor
2007-08-17, 11:47
Hej igen,
Vi kan skälla hur mycket som helst på bl a Paragraf 37 i SMFFs Stadgar men den ändras inte utan att man själv - via sin Klubb - engagerar sig i att få till stånd en förändring. Såvitt jag vet så var det bara vi i vår Klubb som motionerade om detta - och det var undertecknad som försökte motivera förändringen på Årsstämman 2007. Tyvärr höll inte övriga Stämmodeltagare med så i sann (?) demokratisk anda röstades förändringen ner. Att därmed säga att denna Paragraf skrevs under den "monopolistiska" tiden tycker jag är felaktigt eftersom frågan som sagt var uppe på Stämman och en förändring hade kunnat komma till stånd om flera Klubbar ställt sig bakom vårt förslag.
Jag får tyvärr bli lite "grinig gammal gubbe" men att sitta här och kritisera i en tråd på RCFFs Forum för tyvärr inte denna fråga vidare. Det krävs nog ett större engagemang för det. Visst kan jag också kritisera SMFF's Styrelse på många punkter - inte minst runt "söndagsflygarfrågan" - men det finns bara ETT Forum där men verkligen kan påverka - om man samlar tillräckligt många - och det är på Årsstämman. Och att jämföra med Hitler och Stalin tycker jag tyvärr är lite för lågt...men det är väl för att jag är en "grinig gammal gubbe" antar jag..:)
Sen tycker jag att det är rätt av Klubbarna att kräva ett Försäkringsskydd för varje medlem oberoende av ev hemförsäkring - och ett skydd där man känner till villkoren. Men där bör både SMFFs och RCFFs försäkringar vara helt OK. Sen förstår jag inte Kenneths påstående "dels har du klubbar som vägrar flygare som inte är medlemmar.." - visst får du flyga enstaka gånger på t ex vårt Klubbfält utan att vara ansluten till vår klubb men börjar du flyga regelbundet så är det väl ett rimligt krav att du endera är fullvärdig medlem eller - om du är fullvärdig medlem i annan Klubb - att du är Gästmedlem hos oss. Trots allt så kräver det både arbete och kapital att driva ett flygfält så varför skall vissa få snylta ? Men du kanske avsåg något annat - i så fall kan du bortse från min kommentar..:)
Hälsningar
Roger
PS: Fick just besked av vår Ordförande att vi inte hittills utsatts för någon "kontroll" från SMFFs sida.

kenneth67
2007-08-17, 12:04
vad jag menade med det var att på många fält/klubbar sitter skyltar mm om att icke medlemmar inte är välkommna att flyga ... och som rädd nybörjare när man möts av det kan ju göra att man vänder å åker hem igen ..givetvis är det så att om man regelbundet flyger på ett fält/klubb skall vara medlem samt ev vara medlem i någåt av förbunden kanske .. .. hur som så förstår jag inte varför förbunden "krigar" sinsemellan då det klart framgår att man inte riktar sig till samma typer av flygare... kan det vara så att smff är så himla rädda att förlora medlemmar ?? för att rcff riktar sig till sånna som mig dvs rena söndags flygare som flyger hemma på gårdsplanen eller en lokala fotbollsplanen?? och vad jag förstått så är ju det helt emot smff å vad dom står för ..allt ska vara organiserat å kontrollerat till det yttersta... det skall vara kul att flyga det skall vara kul att vara på fälten/klubbarna oavsett rcff eller smff om det u skall vara ett krav att man är medlem i ett förbund så låt förguds skull varje enskilld välja detta efter vad dom tycker passar dom bäst å inte vad en skara besserwissrar tycker bara för att så har det varit i30 år... det går aldrig att tvinga på ngn e åsikt eller tvinga ngn att välja däremot kanske det går att övertala ngn om att det här är bättre men defenetivt inte genom hot om åtgärder av olika slag . å fins det minsta gnutta av självbevarelse drift inom smff så se för fasiken till å avskaffa paragraf 37.... fedoral tiden är över titta er omkring å anpassa er till den verklighet som är idag å inte den som har varit tiderna förändras å folket med den

Nexus
2007-08-17, 14:02
Hej Hej Ove !!

självklart att det stämmer att dom SMFF inte äger alla klubben för att ska inte kräver att vara anslutningen till SMFF utan skilland är RCFF är nöjeflyg ska inte behöver vara med i Tävlingar så det är bara till SMFF har ett tvälningar vara medlem i SMFF och SMFF tror bara att dom ska äger alla klubbar ???
det har dom gjorde fel så klart !!
du har rätt om detta,OVE jag förstår allr fakta så två skilland med RCFF och SMFF och jag tycker att dom är dum för att kontroller alla klubbar vaddå dom tror att äger alla klubbar då är dom dum i Stadgar har jag sett värsta
SMFF ska inte tror att dom är som typen i USA som övertag alla plats ??

folk får bestämma att väljer att ta RCFF eller SMFF så om vill inte vara i tävlningar med SMFF då blir i RCFF självklart !!!
Tydlingen att dom vill bara tving över folk att vara SMFF syns på dom !!

MVH Steve

:D :D :D

colsson
2007-08-17, 14:05
Ja precis

_Nik_
2007-08-17, 14:28
Jag får tyvärr bli lite "grinig gammal gubbe" men att sitta här och kritisera i en tråd på RCFFs Forum för tyvärr inte denna fråga vidare. Det krävs nog ett större engagemang för det. Visst kan jag också kritisera SMFF's Styrelse på många punkter - inte minst runt "söndagsflygarfrågan" - men det finns bara ETT Forum där men verkligen kan påverka - om man samlar tillräckligt många - och det är på Årsstämman. Och att jämföra med Hitler och Stalin tycker jag tyvärr är lite för lågt...men det är väl för att jag är en "grinig gammal gubbe" antar jag..

Detta är ju något som påpekats från smff folk genom åren i ottaliga diskutioner.. "kom på årsmötet och gör er hörda då..." Det är ju ett rent hån mot oss söndagsflygare att komma med något sådant. Den normala söndagsflygaren (som är i stooor majoritet) skiter fullständigt i förbundet, dess arbete och skulle inte ens med våld kunna tänka sig offra en helgs kul flygning hemma för att fara på ett årsmöte. Smff får allt anstränga sig och på olika sätt försöka lyssna sig till vad majoriteten vill och anpassa sig därifrån annars kommer de tappa medlemmar i stort antal framöver nu då det finns alternativ. smff får själva göra sig attraktiva så att alla flygare skulle vilja vara anslutna, dom skall inte förvänta sig att de som bara flyger för nöjes skull kommer försöka göra sig hörda och förändra, de struntar blankt i smff och ansluter sig inte och flyger bara för kul och har lika roligt ändå.

/Nik - som verkar ha blivit gnällig på gamla dar

McRegor
2007-08-17, 14:53
Hej _Nik_och alla andra,
Glöm inte att SMFF inte är något normalt Företag - SMFF är faktiskt en ideell organisation och det som vi medlemmar gör det till. Visserligen via den valda Styrelsen som är "utförare" men jag tycker nog att dom får ta onödigt mycket skit. De som jobbar i Styrelsen har knappt nån ersättning alls så vi kan ju inte riktigt ställa samma krav som på ett Företag som ofta har välbetalda Företagsledare som inget annat gör under dagarna än jobbar med sitt Företag. Detta är människor som - tro det eller ej - jobbar med detta på sin fritid utan att få ersättning för detta. Och eftersom det trots allt är frivillgt ur Klubbens synvinkel att vara med eller inte så tycker jag att ni som inte tycker att Förbundet utför något - ja, då är det väl bara att se till att Klubben inte är med i SMFF så löser det sig. Är nån av er som klagar här medlemmar i SMFF ?
Nu fick jag plötsligt inta en försvarsattityd gentemot Förbundet men det är så himla lätt att kritisera och ställa krav - men att i sin tur ställa upp för att förbättra något man kritiserar det går plötsligt inte. NÅGON måste göra detta, NÅGON måste "offra" sig och resa på Förbundets Årsstämma och göra sig hörd ! Vill ingen av er detta - och är ni dessutom inte heller medlemmar i SMFF - så tycker jag faktiskt att ni kan lägga ner kritiken. Det finns faktiska orsaker att kritisera mycket men min hederlighet säger mig att jag måste vara beredd att göra vissa saker för att få en förändring till stånd. Och inte bara lita till att "nån annan" skall göra allt så man själv får det serverat på ett silverfat. Ove vet jag jobbar hårt på sin kant med RCFF så över honom må ingen kritik falla.
Nä, nu blev det mycket pekpinnar men min personliga åsikt är som ni nog förstått att för att kunna ställa krav måste man också ta sitt eget ansvar så långt man kan. Och inskränker sig detta till att närvara på KLubbmöten och ev vid något enstaka tillfälle representera Klubben på Förbundets Årsstämma så är insatsen av klart överkomlig art.
Hälningar
Roger - grinig gammal gubbe som vet att inget fixar sig av sig själv

Thomas
2007-08-17, 15:58
SMFF är BRA..... för dom som tävlar!!!!!
För oss andra söndagsflygare (majoriteten) är det bara en konservativ organisation man betalar avgift till, en avgift som bl.a. sägs gå till kontakter med myndigheter mm, plus att man får en tidning. Dessutom har SMFF en stor administrativ utgiftspost som sticker folk i ögonen.
I övrigt känner inte jag (söndagsflygare!) att jag har någon nytta eller glädje av SMFF. Alltså vill jag tillhöra det förbund JAG önskar, d.v.s. det förbund som ger MIG mest tillbaka. Det är väl det som kallas FÖRENINGSFRIHET???

Min åsikt....

OlleP
2007-08-17, 16:48
En anledning för vår klubb att vara med i smf är SISU.
Verksamheten bedrivs i någon sorts studiecirkelform och vi får en hel del pengar därifrån.

Vet någon lite mer om det, och ev.alternativ.
Jag är ju egentligen antidetmesta, men skulle aldrig drömma om att ställa till konflikt i min klubb.
Därför frågar jag här i stället för att ta upp det på diverse möten.

Niclas_W
2007-08-17, 17:20
Jag tolkar paragraf 3 i SMFF stadgar som att det är klubben som är medlem i SMFF inte personen i sig (även om nu avgiften för klubben beräknas på antal aktiva modellflygare).

Därför borde det vara en fråga för varje klubb att avgöra om man vill vara med eller inte. Är stor majoriteten av klubbens medlemmar söndagsflygare borde det vara ett lätt val eftersom avgiften till SMFF är en betydande del i många klubbars ekonomi.

/Niclas

McRegor
2007-08-17, 17:53
Hej Niclas,
Avseende Paragraf 37 så är det (tyvärr) den officiella tolkningen jag redovisat. Eftersom frågan sysselsatt mig ordentligt bl a i samband med vår Motion och i samband med Årsstämman så är jag helt säker på att tolkningen är den som jag fört fram här.
Sen kan vi nog tolka hur vi vill, tyvärr...men det hjälper inte oss eller vår Klubb. Sen om SMFFs Styrelse väljer att blunda för skrivningen - ja, det torde framtiden utvisa. Man är i vart fall mycket medveten om att det finns ett antal Klubbar som tillämpar en egen tolkning.
Hälsningar
Roger

sundqvistjohan
2007-08-17, 17:59
i princip så skulle man ju inte behöva vara medlem i nått av förbunden åtminstånde inte ur försäkrings synpunkt då ju faktiskt hemförsäkringen täcker det mesta om man skulle orsaka nån skada

Det har jag också trott ända tills jag började lusläsa "Försäkringsvillkor för hem och familj" som gäller från 1.1.2007. Jag bor i Finland och är försäkrad i If. Skriften är på 86 sidor! och jag har inte plöjt igenom hela.

Ett par plock:
Ur "Personförsäkringsvillkor"
1.3.1. Idrottsbegränsning
Försäkringen omfattar inte olycksfall i samband med...
punkt 7 - flygrelaterade sportgrenar

Idrottsbegränsningen gäller inte barn under 18 år. Idrottsbegränsningen är i kraft från utgången av den försäkringsperiod under vilken den försäkrade fyller 18 år.

Ur "Ansvarsförsäkringsvillkor för privatperson"
3 Begränsningar i försäkringsskydden
Försäkringsskyddet ersätter inte skada,
...5 som beror på användning av
- segelbåt, registreringspliktig båt eller registreringspliktigt fartyg
- vattenskoter
- luftfartyg
- motorfordon eller motordriven anordning i sådan trafik som avses i trafikförsäkringslagen eller motsvarande utländsk lag.

Jag har inte ringt och talat med någon på If vad som händer om jag
- störtar i någon annans bil så den blir förstörd
- störtar i min egen bil så den blir förstörd
- skadar någon person med mitt flygplan

Täcker verkligen hemförsäkringen skador som vi kan orsaka med våra flygplan och helikoptrar (egendoms- eller personskada)?

Ripa
2007-08-17, 18:21
Hej _Nik_och alla andra,
Glöm inte att SMFF inte är något normalt Företag - SMFF är faktiskt en ideell organisation och det som vi medlemmar gör det till.
Visserligen via den valda Styrelsen som är "utförare" men jag tycker nog att dom får ta onödigt mycket skit.
Är nån av er som klagar här medlemmar i SMFF?
Hälningar
Roger - grinig gammal gubbe som vet att inget fixar sig av sig själv


Hej Roger!

Utan att veta vilken funktion du har i er klubb och hur många timmar du lägger på ideellt arbete måste jag bemöta ditt inlägg.

Jag ser ingen större skillnad i styrelsens ideella arbete i vår lokala klubb och SMFF´s förbundsstyrelse, personligen lägger jag ner motsvarande 9 oavlönade arbetsveckor per år i vår klubb (minst 365 timmar om året).

Vad utför en klubbstyrelse ?
Vad utför förbundsstyrelsen?
Jag betvivlar inte det minsta att förbundsstyrelsen är sysselsatt, men de missar totalt att redovisa vad som händer och sker i förbundet, enligt mitt synsätt är det styrelsens ansvar att redovisa hur verksamheten fortlöper, medlemsutveckling, arrangemang, kontakter med myndigheter, ekonomisk rapport m.m.

Du skriver att vi skall åka på förbundsmöte för att påverka, det känns inte speciellt motiverande då SMFF´s styrelse föreslår avslag på alla motioner redan innan årsmötet.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det uppskattningsvis endast 10 % av klubbens medlemmar som följer utvecklingen av vår hobby via forumen på Internet, att tro att de andra 90 % skulle bry sig är i min värld ganska främmande.
Samma medlemmar bryr sig i samma omfattning om vad som sker på SMFF´s förbundsmöte och klubbens årsmöte, så i det fallet har du rätt Roger, man litar på att NÅGON annan skall göra det.

Varför vill vi griniga gamla gubbar uppnå förändring?
Förmodligen för att vi vill lite mer, förmodligen för att vi bryr oss lite mer, förmodligen för att det är roligt att utveckla vår hobby, förmodligen för att vi vill utveckla våra lokala klubbar,
förmodligen för att vi tycker att det är underbart att utöva vår hobby tillsammans med likasinnade på meeting och tävlingar.

Jag skriver inte för att klaga eller gnälla, min bedömning är att vi har det ganska så bra i vår klubb,
men inget är så bra att det inte kan bli bättre.

Mvh
Mats Erlandsson
Ordf. Ripa Modellflygklubb
www.ripamfk.com

pgrts
2007-08-17, 18:33
En anledning för vår klubb att vara med i smf är SISU.
Verksamheten bedrivs i någon sorts studiecirkelform och vi får en hel del pengar därifrån.

Hur blir man informerad om det?
Jag har inte hört något på varken medlemsmöten eller årsmöten i vår klubb om att man kan få bidrag från SISU.

OOPS - nu lästa jag smf - är det forumet svensk modellflyg eller bara ett missat f i slutet?

/Patrik

Niclas_W
2007-08-17, 18:57
Hej Niclas,
Avseende Paragraf 37 så är det (tyvärr) den officiella tolkningen jag redovisat....


Måste ge dig credit Roger för dina svar och ditt engagemang i frågan. Du missförstod mig dock. Jag menar paragraf tre, den som definierar (min tolkning) medlemskapet i SMFF.

Det är upp till varje klubb att avgöra om de vill vara medlemmar i SMFF eller inte. Frågan hur klubbarnas medlemsavgift i SMFF skall räknas fram kan som du redan påpekat ändras av de klubbar som närvarar på SMFF's årsmöte. Vill vi inte närvara där får vi nöja oss med läget eller avstå medlemskap. Min poäng är alltså att jag tycker denna debatt är helt onödigt.

Vad jag är mycket nyfiken på är hur det går för klubbar som valt att inte ansluta sig till SMFF. Har de mött några oväntade problem typ tillgång till bidrag, hyra av inomhushallar etc. Denna typ av frågor tycker jag är viktigare.

Själv är jag medlem i en liten klubb. Med en medlemsavgift i klubben på 500:- så är SMFF's del av kakan (330:- tror jag) betydande eftersom medlemsavgiften är klubbens huvudinkomst.

/Niclas

Nexus
2007-08-17, 19:16
Hej Hej Niclas_W !!

du har helt fel och jag har upplevt för att t.ex en av dom klubben sade att jag måste ha SMFF medem så ser ut dom dom tving folk att måste SMFF så dom ska inte tvingen utan folk får välja på RCFF eller SMFF så jag går inte på dom skit av SMFF för som gjorde fel att säger till del av klubbar för att måste ha SMFF glömt det så dom får välja om dom vill inte vara i tävlingar då får välja på RCFF fär nöjeflyg
tyvärr det var sant ,Niclas_W och du har helt fel för att dom försöker tving folk får medlen för SMFF det stod inte alls där för att ska aldrig tving Folk jag accptera inte alls av SMFF eller klubben som försöker tving folk får medlem för SMFF utan dom vill ha medlem för RCFF då får ändra på SMFF på detta Stadgar eftersom SMFF är inte fan Företag heller utan organisation bara detta !!
SMFF får inte fan tving folk att får medlem för SMFF utan folk får bestämma själv om dom går till RCFF blir medlem för nöjeflygare då är dom välkommen till oss i RCFF

MVH Steve

:? :? :?

Snickarjävel´n
2007-08-17, 19:21
:roll:

McRegor
2007-08-17, 19:41
Hej igen Mats och alla andra glada..:)
Jag håller helt med dig Mats att vi inom Klubbarnas Styrelser också lägger ner mycket ideellt jobb - ingen tvekan om det !
Och jag håller också med om att redovisningen av dels vad SMFFs Styrelse gjort under året lämnar en del övrigt att önska - för att inte nämna den totala bristen på Verksamhetsplan som framkom senaste Stämman - där fick Styrelsen helt riktigt en allvarlig reprimand av Stämman.
Sen håller jag inte med dig i allt eftersom det trots allt finns en hel del redovisning av vad som hänt under året - bara att läsa Verksamhetsrapporten som publiceras inför Stämman.
Att Styrelsen avslår de flesta Motionerna innebär dock inte att dom med automatik avslås av Stämman. Men det är viktigt att det finns engagerade människor från Klubbarna på plats som "tänker själv" och inte nödvändigtvis röstar enl Styrelsens förslag. Samt givetvis att man förankrat sitt ställningstagande hemma i Klubben först - i den mån det går.
Sen håller jag med dig till 100 % i beskrivningen av varför vi gamla, griniga gubbar engagerar oss så mycket..:)
Tyvärr Steve så har jag en aning svårt att förstå det du skriver. Dock är det som nu nämnts några gånger att om Klubben är medlem i SMFF så skall alla "flygande medlemmar" automatiskt anslutas till SMFF - det säger SMFFs Stadgar och vill man annorlunda får man endera försöka få en ändring till stånd - via Årsstämman - alternativt får Klubben lämna SMFF.
Slutligen Patrik - jag håller med dig om att det vore intressant att höra hur "icke-SMFF-Klubbar" klarar sig i t ex kontakter med Kommunen avseende bidrag m m. Och visst är denna SMFF-debatt en aning onödig i detta Forum - det håller jag med om. Dock finns ju i praktiken inget fungerande Forum på SMFFs hemsida. Får avsluta med att tacka för din credit..:)
Hälsningar
Roger

genland
2007-08-17, 23:45
Ett svar på hur de kan gå för en klubb som
inte anslutit sig till SMFF.

Vi har övervägt att ansluta oss men kunde inte finna
någon som helst fördel med en anslutning, tvärtom.

Vi har ett fält, (1100 x 25m), vi har två klubbstugor, en i varje ände av fältet, den stora med el o vatten indraget, ett nyuppfört förråd, en motordriven flotte för sjöflyg, fullständig utrustning för skolflyg, en liten specialbyggd o utrustad vagn med allt som behövs för flygning (laddare, startbatteri, verktyg, bränslepump, glödström, mm).
Denna vagn är till för att medlemmarna bara skall behöva ha med eget bränsle, sändare o modell inte behöva släpa med egen fältlåda.

Behöver vi nåt så ser vi helt enkelt till att finansiera det o skaffar det sen.
Det bästa av allt, vi har o har alltid haft en mycket god ekonomi.
Detta på grund av att vi jobbar in pengar också, exvis bakar tunnbröd o säljer, drar in en del vid vårt årliga Meeting mm.
Dessutom har vi alltid haft en bra o givande kontakt med
kommunen, inga problem med att få bidrag heller till våra
större investeringar plus bidrag till underhåll av våra anläggningstillgångar.

Trots att vi är en liten klubb har vi alltid haft en stark likvididitet som
faktiskt trots stora investeringar bara blivit bättre år för år
o detta trots (eller kanske tack vare) att vi aldrig varit anslutna till SMFF.

Medlemsavgiften har alltid varit endast 100 kr o 50kr för medlem under 15 år. Dessa pengar går ju dessutom direkt in i klubben.

All in all, tror inte vi hade varit lyckligare med att skicka en massa pengar i onödan till SMFF.

Ja det är ju bara att kolla vad det har blivit av SMFF:s storstilade
satsning på söndagsflygarna, bredd eller vad det heter med Hr Lassecub
i spetsen.

Håller verkligen med _Nik_ i hans inlägg ovan.

Bästa Hälsningar
Kent Gunnarsson
Ordf MFK Genlanda
Åsele

ssn
2013-11-03, 17:24
Pust.

Hade hoppats att det tagit slut med denna debatt men men ... Nu kan vi alla bli "gäster" i vårt eget hus...

Flyg fort å lågt!

sosen

bokis
2013-11-03, 17:37
Skåpmat Sosen,skåpmat...Inläggen är från 2007,det har varit stillsamt o bra ett tag nu..

jocke1963
2013-11-03, 22:47
Jag har aldrig lagt mig i dessa diskussioner innan men nu måste jag..
På senaste Hobbymässan stod ju SMFF storstilat och delade ut gummibandsmotordrivna friflygplan till alla barn, MEN, bara om de, eller ffa föräldrarna skrev in sina barn som medlemmar i SMFF.
Varför gör man isf detta? För att få mer (ekonomiskt) stöd högre uppifrån, för att man då har "fler medlemmar" ??
Har jag rätt eller fel?

Gasman
2013-11-04, 08:55
För uteslutning av förening från SMFF gäller Flygsportförbundets stadgar (framgår av §9). Läser man FSF:s stadgar står det så här vad gäller uteslutning:

"Medlemsförening kan efter beslut av FSF:s styrelse uteslutas ur förbundet. Skäl för uteslutning ska skriftligen, tillsammans med anvisningar om hur överklagan kan ske, meddelas föreningen. Förening som inte aktivt verkar för en dopingfri idrott får anses motarbeta förbundets intressen och kan komma att uteslutas ur förbundet. Besvär mot beslut ska ställas till FSF:s styrelse inom 14 dagar från det beslutet meddelats. Begäran om uteslutning kan ske av ledamot i FSF:s styrelse, FSF:s kansli (s.k. utstraffning2 pga ej betalda avgifter), grenförbunds styrelse, FSF:s revisorer, SDF samt DF och RF (RS)."

Vill SMFF utesluta någon förening får man således begära detta hos FSF:s styrelse och ange skälen för detta. Huruvida FSF:s styrelse sedan anser att "några flygande medlemmar enbart är med i RCFF" kan anses motverka FSF:s intressen har jag ingen uppfattning om.

Men grundfrågan är ju ändå den nu gällande §37. Finns det en majoritet för att justera/ta bort den är det ju bara att föreslå detta och rösta igenom det enligt reglerna för stadgeändring. Men då måste ju också föreningsrepresentanterna dyka upp på årsstämman personligen eller genom ombud och rösta utefter föreningens uppfattning. Jag deltog på för första gången på SMFF:s årstämma i år, 2013. Och jag måste säga att jag blev mycket förvånad över den dåliga uppslutningen.

Mange
Ordf. i Strängnäs Modellflygare

bokis
2013-11-04, 10:30
Fär några år sen så förekom det konstigheter gentemot klubbar med hot om indrivning m.m men det är historia får man hoppas.
Det Jocke skriver hänger ihop med bidragen,enda bidragen som finns o söka har ungdomar eller pensionärer som mål och det gör att listor med medlemmar som är juniorer är fina o ha när man ska söka..
Om det är OK o göra som SMFF gör är väl upp till var och en att tycka till om,min egen åsikt har jag nog skrivit om tidigare och den kanske är känd.

Mange,37:an har varit uppe förut på tapeten och intresset för att förändra den har varit noll,nu spelar det inte så stor roll längre för de flesta klubbar accepterar medlemmar från bägge förbunden som flyger,givetvis med undantag.
37:ans hela idé är ju minst sagt otidsenlig tycker jag men den är ju ett sätt att hålla klubbarna i schack,de som tvekar om att ha öppet för alla..
Men återigen,det har blivit bättre de sista åren,majoriteten tycker det är OK så jag tycker att det är på rätt väg..

AM
2013-11-04, 10:50
Riksidrottsförbundets krav är MINST 1000 aktiva medlemmar i åldern mellan 7 och 25 år (har jag för mig).
Så i mina ögon är det rent bedrägeri att kalla en ung mässbesökare för medlem endast för att hen skrivit in sitt personnummer och adress i ett XLS-formulär.

Det handlar dock om ganska stora pengar - över 1 miljon kronor för 1000 "juniorer". Frågan är nog inte riktigt prövad - det finns uppgifter om att man inte får bli medlem gratis, vilket ju sker i många föreningar. Minst 20 kr i medlemsavgift har jag sett uppgifter om.

LIP
2013-11-04, 11:33
Nu är jag inte något SMFF-fan precis, men om SMFF ordnar en organiserad verksamhet för de nya juniorerna ser jag inget fel i det.
Om inte så betraktar jag det som lurendrejeri, utan att riktigt veta vad reglerna säger.

henke2
2013-11-04, 11:34
Jag har aldrig lagt mig i dessa diskussioner innan men nu måste jag..
På senaste Hobbymässan stod ju SMFF storstilat och delade ut gummibandsmotordrivna friflygplan till alla barn, MEN, bara om de, eller ffa föräldrarna skrev in sina barn som medlemmar i SMFF.
Varför gör man isf detta? För att få mer (ekonomiskt) stöd högre uppifrån, för att man då har "fler medlemmar" ??
Har jag rätt eller fel?

Jag var lite nyfiken för jag brukar försvara det bra som SMFF gör för mig, det tycker jag är viktigt. Gör dem dumheter så gillar jag det inte givetvis. Så jag ringde upp ordföranden i SMFF-Bredd som säger att du har fel på två punker. Dels var det SLM som köpt in och delade ut flygplan på årets mässa och dels blev ingen medlem i någonting. SLM antecknar vilka som fått flygplan, men varför vet jag inte, jag kan också gissa men jag vet inte.

Från hobbymässans hemsida,
"SLM
Välkommen till Hobbymässan och SLMs monter .Här delar SLM ut balsamodeller i sin monter. Planet heter Lucy och har en motor av gummisnodd somn vevas upp med propellern. Gillas framför allt av barn i nedre skolålder, men även av äldre."

jocke1963
2013-11-04, 17:02
Ok, då ger jag mig. :)

Om det nu är så att de barn/ungdomar som skrev in sig blir kontaktade för en ev uppföljning och därmed blir framtida modellflygare är det ju ett gott initiativ.

AM
2013-11-04, 19:05
Man kan ju undersöka hur många juniorer förbundet uppger att de har. Med fakta kan man i så fall avfärda/bekräfta om det fuskas med bidragsanslagen. Samma sak gäller att det ryktas att som medlem i förbundet ska man ange övriga familjemedlemmar - även om endast en familjemedlem är modellflygare.

henke2
2013-11-04, 19:09
Samma sak gäller att det ryktas att som medlem i förbundet ska man ange övriga familjemedlemmar - även om endast en familjemedlem är modellflygare.

Då kan vi slå hål på den myten också för det är INTE sant :)

henke2
2013-11-04, 19:20
Ok, då ger jag mig. :)

Om det nu är så att de barn/ungdomar som skrev in sig blir kontaktade för en ev uppföljning och därmed blir framtida modellflygare är det ju ett gott initiativ.

Det är så jag upplever att det funkat. Läser man på SMFFs hemsida och hittar den där faktan som AM pekar på, så kan man se att man slutat dela ut modeller eftersom det inte genererat medlemmar i den utsträckning man hoppats, utan nu istället provar med att låta juniorer bli sponsrade. Detta för att INTE få " spökjuniorer"

Jag tycker det är en snäll gest av dem och rimligt att det är kopplat till div motkrav. De skriver att de provade detta 2012, jag vet inte hur det gick eller om något liknande gjorts i år.

http://iof2.idrottonline.se/SvenskaFlygsportforbundet/Organisation/Grenforbund/Modellflyg/SverigesModellflygforbund/Bredd/VerksamhetsomradeBreddnyheter/VO-Bredderbjuderrekryteringshjalpforjuniorer/

Nu vart det mer näsan i blöt än jag tänkt mig och egentligen är bekväm med, hoppas ingen tar illa vid sig, men jag tyckte det var befogat med att stoppa in lite fakta.

AM
2013-11-05, 20:01
Det framgår ingenstans hur många juniorer förbundet anmält till bidragsgivande organisation. Annars tycker jag att varje initiativ att engagera fler i vår hobby är bra - så länge det sköts korrekt.