handdator

Visa fullständig version : Placering av gyro på T-rex 450



Erik83
2007-08-17, 21:27
Har hört att man inte borde ha sitt gyro ovanför stjärtbommen för att den kan få en smäll av en paddel vid en krasch. Det går inte att placera den under, hur har ni placerat era gyron?

Ompa
2007-08-18, 18:51
På min 450SE V2 sitter servot på undersidan av bommen. På min förra 450S monterade jag gyrot på ovansidan bommen, precis som manualen beskrev. No problems. Har sett på www.runryder.com att en del monterat gyrot på själva bottenplattan.
http://www.runryder.com/fastphoto/21060/IMG_0432-7872.jpg
På Align´s hemsida såg jag förövrigt en produkt som hette "Gyro mounting base" som ska skruvas fast där stjärtbommen monteras i själva chassit. Försökte hitta bild på det nu men går tyvärr bet :?
Men att montera gyrot på ovansidan borde inte va något större problem.

Ompa
2007-08-18, 18:56
Letar man bara på rätt ställe så... http://www.align.com.tw/shop/images/hn6051.jpg
Och här kommer adressen http://www.align.com.tw/shop/products_new.php?page=3

Ludde
2007-09-03, 15:10
tror nog att det inte är så vanligt med smashade gyron ändå..
har gjort ett antal rattles men aldrig slagit sönder gyrot.. dock har det lossnat ett antal gånger..

Ekis
2007-09-03, 20:30
Det är många som bittert ångrat att man monterar gyrot så att paddeln kan klyva gyrot. Rekommenderas inte.

Erik83
2007-09-04, 17:48
fattar inte riktigt, paddlarna är långt från att träffa gyrot...
säkert 2 cm eller ngt... är det säkert att det gäller alla versioner av huvet?
det måste ju till en jävla kraft eller att man blöjer paddelstängerna duktigt...

Ludde
2007-09-04, 21:23
fattar inte riktigt, paddlarna är långt från att träffa gyrot...
säkert 2 cm eller ngt... är det säkert att det gäller alla versioner av huvet?
det måste ju till en jävla kraft eller att man blöjer paddelstängerna duktigt...

när du crashar ligger i regel paddelstången lindad runt huvudaxeln... om du gjort det rejält alltså.. då ligger gyrot i farosonen..


Men som sagt har jag gjort det ett antal gånger.. även kickat löst gyrot och inte fått ett enda märke.. vet personligen bara om ett spräckt gyro.
finns ju säkert fler.. men jag tror inte det är vanligt iaf. tror tom. att det är väldigt ovanligt.. men som sagt.. som tur är svedala ett fritt land så man gör som man vill...

Ekis
2007-09-05, 07:11
fattar inte riktigt, paddlarna är långt från att träffa gyrot...
säkert 2 cm eller ngt... är det säkert att det gäller alla versioner av huvet?
det måste ju till en jävla kraft eller att man blöjer paddelstängerna duktigt...
Det lilla avståndet(2 cm) är inte så mycket. Ger man stora roderutlslag kan du lätt böja paddelstången. Betänk att man har ca 10 cm från huvudrotorns bladspets ner till stjärtbommen (på större helikoptrar ännu mer). Ändå kan man få boomstrikes när du flyger. Grejerna flexar mycket mer än du kan drömma om. Mitt råd är, sätt inte gyrot så att du riskerar att klyva det med paddeln. Att gyrot får en smäll utan att gå sönder synligt är illa nog. Jag hade inte fortsatt att flyga med ett gyro som varit utsatt för ett ,mer eller mindre hammarslag från en paddel.

Erik83
2007-09-05, 07:30
ok, jag förstår, har inte kraschat den rejält ännu... om jag ska vara helt ärlig skulle jag nästan bli glad om gyrot pajjar så jag kan köpa 401an...
mitt gyro nu suger...

Ompa
2007-09-05, 19:40
He he, du får väll hjälpa det på traven då :oops:

T5
2007-09-06, 14:53
Så här sitter gyrot gy-401 i min E325 MiniTitan.
Passar perfekt inuti kroppen och är garanterat skyddad för paddlar och annat.

http://img258.imageshack.us/img258/4951/dsc05761uq4.jpg

Ompa
2007-09-06, 20:49
Ungefär på samma sätt som dom trådar på RR som jag länkat till tidigare på denna tråd.
Funkar der bra T5? Att ha gyrot på botten plattan alltså. :lol:

_Nik_
2007-09-06, 21:00
T5´s placering av gyrot på minititan är klart att rekomendera... såg senast i söndags ett sönderslaget 401 som suttit uppe på av TT rekomenderad plats....

lite ot så satt mitt 401 uppe på minititan och det var i stort sett det enda som höll :-(

/Nik

T5
2007-09-06, 21:15
Det funkar precis som vanligt, dvs bra :)
gy401 passar helt perfekt och utrymmet är som gjort för det gyrot...snug as a bug.

Ompa
2007-09-06, 21:41
Har funderat på att modda på min T-Rex 450 och göra likadant. Dom amerikaner som gjort detta märker heller ingen skillnad mot original placeringen.

T5
2007-09-06, 22:02
Det finns ingen anledning att fundera på funktionen.
Så länge gyrot ligger i våg så funkar det...oavsett om det sitter på övervåningen eller längre ned.

flunk
2007-09-29, 11:28
flytta ner gyrot! satte min trex i backen förra veckan, inga andra skador än blad, spindelaxel och kraftigt böjd paddelstång. kan säga att hade jag haft gyrot på ovansidan hade jag varit tvungen att köpa nytt nu. så, ja, det är jäkligt lätt hänt att man smaschar gyrot om det är monterat på toppen.

Ompa
2007-09-29, 22:20
Kommer att flytta gyrot troligen i morgon. Hoppas på lite effektiv verkstadstid då vädret verkar bli helkasst i morgon så den planerade flygningen är instäld.