handdator

Visa fullständig version : Radioinstallation - Hur ser det ut i Era maskiner?



Borg
2007-08-17, 21:44
Hur ser det ut inne i Era maskiner? Hur har ni monterat mottagare, mottagaracken mm. Gärna lite bilder så man får tips på hur man ska göra det prydligt.

/Borg

Glawe
2007-08-17, 23:30
Accen ligger framme under tanken inlindad i skumgummi, flera lager och kan inte röra sig ur fläcken. Resten ser du på bilden :)

http://www.glawe.se/extra/37.jpg

Borg
2007-08-17, 23:59
Prydligt Glawe! :o Det ser ut som du har limmat de två servokontakterna i ett spant (antar att det är till skevrodren), stämmer det?

/Borg

Glawe
2007-08-18, 09:00
Jepp. Det sittet en tele 3.5mm kontakt i en sladd från var vinge. Enkelt och lätt när man transporterar :)

wesse
2007-08-18, 19:41
är det en vanlig hörlurskontakt? eller vad... tyckte detta va fiffigt värre o ska genast praktisera detta måste bara rusa o köp kontakter på måndag men hurdana ska det va sänd genast en bild tack...

Glawe
2007-08-18, 19:43
Vanliga 3-poliga 3.5mm telekontakter.. finns i vilken radio-butik som helst :)

Fot
2007-08-19, 01:14
Vanliga 3-poliga 3.5mm telekontakter.. finns i vilken radio-butik som helst :)

Inte för att låta allt för negativ men 3.5mm stereopluggar är inte en av de kontakttyper jag har stort förtroende för.

Jag tycker det är få kontakter för något så enkelt som kan strula så mycket.

Men visst.. de är enkla att sätta ihop.. och ta isär.. se bara till så att de inte tar isär sig själva.

Bara mina två ören..

/M

Tobbe O
2007-08-19, 08:06
Bara att hålla med Fot, 3,5 pluggar är inget som hör hemma i en radioinstallation på ett rc plan :?

Glawe
2007-08-19, 09:38
Många som tycker det, men dom med lås på är faktiskt bättre än plastbitar med små stift som slits om du frågar mig. Tyvärr hade denna kärran ett haveri igår, men telepluggarna är fortfarande som nya och dom satt i där dom skulle efter crashen medans de andra (vanliga) hade slitits av. Men som sagt, det är nog en smaksak.

jaka
2007-08-19, 20:22
Hej!
Kör själv aldrig med plastpåse om tanken. Men det kan man ju ha.
vad jag reagerar på är att du har alldeles för lite skummgummi till mottagaren. Den svarta neopren gummitub som Hitech säljer är inte tillräckligt tjock och mjuk för att ta bort vibrationerna från motorn! Använd istället Du-Bros:s skumgummi mattor 6mm eller 12mm tjocka.
Kontakterna är också en sak som jag aldrig skulle ha,speciellt inte dem som du har som är stora och tunga och lätt påverkas av accelartionskrafter.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

Sigun
2007-08-31, 14:19
Ingen mer som vågar visa sina radioinstallationer efter all kritik som Glawe fick :) ?? ..

Skulle vara trevligt med lite fler bilder.

Ekis
2007-08-31, 15:52
Det blir inga installationsbilder på mitt råttbo iallafall. Glawe har satt ribban för högt nu. Jag skäms..... :oops:

loop
2007-08-31, 16:10
Så här ser det ut i min GP yak

http://www.svensktmodellflyg.se/users/461/DSC03981.JPG

flightace
2007-09-06, 01:43
Hej!
Kör själv aldrig med plastpåse om tanken. Men det kan man ju ha.
vad jag reagerar på är att du har alldeles för lite skummgummi till mottagaren. Den svarta neopren gummitub som Hitech säljer är inte tillräckligt tjock och mjuk för att ta bort vibrationerna från motorn! Använd istället Du-Bros:s skumgummi mattor 6mm eller 12mm tjocka.
Kontakterna är också en sak som jag aldrig skulle ha,speciellt inte dem som du har som är stora och tunga och lätt påverkas av accelartionskrafter.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

får då säga att jag alltid kört med hitechs skumgummi på exakt samma vis i säkert 40 talet kärror,,,
alldrig haft problem med det,,,,
tar du inte i nu lite jaka???
vet du e duktig och snackar vitt och brett,,,,
men vad vet du som inte jag kommit på under 30 år som flygande bondmeck??
jag har då alldrig mött probbs ,,inte ens lyckats chrascha ett flygplan så mottagaren gett upp,,,
ens när plasthöljet for av och landa 30 meter från haveriplatsen,,,
och topaz 46 2 dc ner i backen,,,
visst vill vi ha säkerheten på vår sida,,,
men ta inte i så,,,,,du skrämmer folk(dom som inte e av bonnsmedsläkt)

:)))))

Borg
2007-09-06, 10:11
Eftersom jag drog igång tråden i hopp om inspiration så får jag väl visa hur det blev i min maskin. Det blev faktiskt snyggt och prydligt under servona också.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1111
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1112

Adde
2007-09-07, 16:02
Det ser kanon ut det där Borg. :D
// Andreas

Baronen L-A
2007-09-08, 09:03
Tjena var har du ´köpt dom fina Kabel samlarplastisarna ifrån?ja vad heter det egenteligen? :roll:

Borg
2007-09-09, 09:13
Kabelspiralerna kommer från Kjell & Company, kostar 29 spänn för 10 m.

Baronen L-A
2007-09-09, 09:23
Tackar Borg!en fin installation också!! 8)




MVH Baronen