handdator

Visa fullständig version : Wham, bam, thank you mam.



Glawe
2007-08-18, 18:41
Bilden säger väl allt ? :)

http://www.glawe.se/extra/44.jpg

En kort resumé:
Startar motorn, taxar ut mot vinden.
Ger full gas och lyfter. En 180 graders högersväng och sen upp och gör en immelman, nu flyger planet hyffsat rakt med en svag lutning neråt och 3/4 gas, ger lite höger-roder och höjd. Inget händer. Då slår jag av gasen, ger lite höjd och försöker få den att svara. Fortfarande ingen respons. 300-350 meter senare på ca 0 meters höjd över marken hörs en jäkla smäll och motorljudet tystnar.

Efter ca 30 minuters utredning med haverikommisionen är det fortfarande lite osäkert vad som hänt. Men det lutar mest åt att någon form av stömavbrott. Det vi kunde se var att mottagare accen hade 4.8 volt bara fast den va nyladdad. Och när vi bankade på stömbrytaren under range-testet efter så fladdrade servona lite. Exakt vad som hänt kommer vi nog dock aldrig reda på, men det var ett fint plan..... ett mycket fint plan som förtjänade bättre.

Det verkar som motorn och alla servos och mottagare klarade sig.

Nexus
2007-08-18, 18:45
Va jösses du krasch efter den nu ???
det var ett kort rekord tid för din plan var helt ny jösses ???

MVH Steve

:D :D :D

Mr J
2007-08-18, 18:57
Fan vad trist!!!

Kan bara beklaga... :cry:

bokis
2007-08-18, 18:57
Beklagar Glawe..En sak som jag tänkte på när jag såg dina servolontakter..Är det verkligen hälsosamt med de snabbkopplingar du använde? Hur som haver,skit trist.. :(

Glawe
2007-08-18, 18:59
Faktiskt tror jag det. Dom kontakterna sitter fasen så mycket bättre än "vanlig" kontakter och sliter inte på mottagare stiften. Lödningarna var bra gjorda med och det var förmodligen inte dom som var orsaken. Det kändes mer som ett totalt stömavbrott (fast man vet ju aldrig).

bokis
2007-08-18, 19:13
Tänkte bara..verkade vara en misstänkt kortslutning av servokablar av din beskrivning att döma(bara en idé)..Men är det schysst så ska det inte behöva hända..

Glawe
2007-08-18, 19:19
Jag utesluter såklart inte din teori bokis, men när jag lödade det så la jag krypslang runt varje enskild lödning för att just unvika kortis.. men som sagt, Murphy va säkert i Eslöv samtidigt som mig :)

Sitter och spanar på ett annat plan nu. Är så jääkla velig på vad jag skall ha. Enda kravet just nu är att en asp 61-fyrtakt skall sitta i den. Har ju kollat på Great Planes Ultimate och Sig Smith miniplane, men nu är jag osäkert efterssom min SSE gick i backen.. kom gärna med tips :) (nä, ingen calmato, jag vill bygga den från kit!!)

McRegor
2007-08-18, 19:35
Hej,
Får börja med att beklaga att en så fin kärra har gått till de sälla....
Men - även jag var på G att ifrågasätta dina skarvkontakter till skevservona - jag skulle absolut inte valt den kontakttypen. Det är mera än en gång som man upplevt glapp i den typen av kontakter. Var någon del av kontakten fast monterad i kärran ?
Vanliga servokontakter fungerar - se bara till att skarvarna inte delar på sig genom att tejpa eller nån annan lösning. Dock behöver ju inte detta vara orsaken men mitt råd är att välja en annan lösning nästa gång.
Hälsningar
Roger

sundqvistjohan
2007-08-18, 19:38
Usch då, lider med dig...

Angående slitage på mottagarstiften så använder jag en kort 3" servosladd till skevrodren på mina plan. De korta sladdarna sitter hela tiden i mottagaren och jag kopplar skevservona i den förlängningssladden.

Sladdarna har jag märkt med R och L för att slippa reverserad skevroder :-)

Och strömbrytaren - blir litet skakis själv. När jag beställde strömbrytare till min Yak fanns inte "heavy duty" i lager så jag har en vanlig strömbrytare till 5 st Futaba S3010 och ett S3003. Kanske skäl att byta strömbrytare innan det händer något.

Glawe
2007-08-18, 19:44
Hej,
Får börja med att beklaga att en så fin kärra har gått till de sälla....
Men - även jag var på G att ifrågasätta dina skarvkontakter till skevservona - jag skulle absolut inte valt den kontakttypen. Det är mera än en gång som man upplevt glapp i den typen av kontakter. Var någon del av kontakten fast monterad i kärran ?
Vanliga servokontakter fungerar - se bara till att skarvarna inte delar på sig genom att tejpa eller nån annan lösning. Dock behöver ju inte detta vara orsaken men mitt råd är att välja en annan lösning nästa gång.
Hälsningar
Roger

"honan" sitter fast monterad i skrovet. Allt är lödat, telepluggen är av låsmodell, vilket innebär att det sitter en liten fjäder och en kula i den som låser fast den. Men som sagt, det lutar mest åt strömbrytaren efterssom det blev servofladder när vi knackade på den.

McRegor
2007-08-18, 19:59
Hej,
Jag må ha fel men jag skulle absolut undvika ett fast montage i kroppen av ena halvan. Risken borde öka att t ex vibrationer orsakade av motorn kan fortplanta sig in i kontakten och då vet man aldrig vad som händer. Vi har ju sett exempel på att kontaktstift pulveriserats av dessa vibrationer.
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-18, 20:03
Kommer absolut att tänka på det vid nästa bygge!

wesse
2007-08-18, 20:40
rackans vad synd de e om dig tyck jag kanske skulle du börja med arf i stället o så ska du ju självklart ha en Calmato för de ha Bokis sagt..

känns alltid värre när det ligger mycket tid bakom modellerna..

tänk positivt en dag i sänder o i morgon är det en ny dag o nya möjligheter..


ät mycket choklad i kväll så känns det nog bättre funkar då för mig..

mvh wesse

2007-08-18, 20:40
Om inte höjdrodret funkade heller så kan det ju inte ha varit skevroderkontakterna som felade.

Mr J
2007-08-18, 21:09
Det där med lämpliga skarvkontakter kan man diskutera hur länge som helst, men att de skulle börja glappa redan tror jag inte mycket på...

Om jag förstod dig rätt så var hela radion stendöd?
Som jag ser det, om du har krympslangat varje separat ledare är ju risken för kortslutning ytterst minimal.

Jag tror som du själv att strömbrytaren är den skyldige, dels för att jag själv har kikat på din installation utan att se några tveksamheter, dels för att jag själv har råkat ut för nästan samma sak med en hyfsat ny strömbrytare som aldrig varit använd i något annat plan än det som jag totalt förlorade kontakten med och gick lodrätt på fullgas rätt i backen.

Det gjorde mig så in-i-h*****e förbannad att jag slängde grejorna på hyllan, och det tog tretton år innan jag plockade fram prylarna, upptäckte felet, reparerade planet och återupptog hobbyn...

Sen det där med att det rycker i servona när du knackar på strömbrytaren pekar ju iofs i samma riktning, men det skulle ju faktiskt kunna bero på smällen.

colsson
2007-08-18, 22:22
Nej!!!!!
Fan vad synd på den fina kärran Fredrik.. jag & de flesta andra här vet hur det det känns... Hoppas att du tar nya tag iallafall! Det finns massor av fina modeller som väntar på att få komma upp!

Glawe
2007-08-18, 22:47
Faktum är att det inte känns så surt som jag trodde. Visst är det synd, men som ni säkert vet så tycker jag det är lika kul att bygga som att flyga så just nu spanar jag på lite andra modeller. Jag har te.x hört att en Sig Four Star 40 skall gå som tusan med en asp 61:a :)

Nu lägger jag detta bakom mig och tar det som en erfarenhet, nästa plan skall få en powerknapp som inget annat plan har sett tidigare hehe :)

MR J: jepp, hela planet dog, ingen respons på något. Jag hade ganska lång tid på mig att prova det mesta från marken innan den monterade ner sig själv igen mot marken hehe

wesse: Det blir en arf över min döda kropp hehe

Mr J
2007-08-18, 23:03
Du Glawe, det slog mig att du ju har byggt från kit, då har du väl en seriös ritning?
Jag har haft betydligt värre tilltygade kärror som har kommit upp i luften igen... Men, det är ju upp till dig förstås...

Frippe
2007-08-19, 07:22
Surt på en så fin kärra. Dock skall väll alla flygplan möta det ödet på något sätt :badgrin: .

Kolla sladdarna till mottagaren.
På min fd Sting så lossnade strömsladden under flygning.
Som tur var så hade jag en väldigt sliten TT15 i den då, motorn stannade och planet gick mot sin död....

Glawe
2007-08-19, 08:35
Det mesta blev pulver faktiskt, även om vingarna till synes ser bra ut på bilden så är nästan vaje sprygel antingen bruten eller sprucken... sen känner jag inte får att bygga ett exakt likadant på studsen. Det blir ett plan väldigt snart igen, men ingen SSE, det får vänta iallafall ett tag!

Nexus
2007-08-19, 14:39
Hej,Fredrik !!
Enkelt att du kan återställa byggen den din krasch du kan fixa den jag hade kollade din bilder så du kan fixa den enkelt !!

MVH Steve

:D :D :D

Glawe
2007-08-19, 14:56
Så det kan du avgöra på ett par bilder där man knappt kan se alla skador ?
Men det e klart, hela skrovet kan nog limmas ihop som ett pussel. ett 20 tal spryglar i vingarna är nog heller inga problem att skära ut och att slipa av all klädsel blir nog en baggis. Tanken som låg intryckt som ett frimärke halvägs nere i stabben går säkert att epoxya ihop med. Det va ju trots allt inte mer än 2 stora hål i den. Faktum är att det enda som var helt inakt av trästrukturen var stabben, sidorodret och skevroderna, resen var antingen helt pulvriserat eller fullt med sprickor. Men som du sa, det ser inte så farligt ut på bilden, så det ÄR lätt att laga.

Nexus
2007-08-19, 15:31
javisst jag ser att du har två vingar klara sig bra och Bak kroppen har du tur så du kan fixa med fram kroppen med nya Nosen så du kan byggen den bara kolla i din ritningar som du har kvar hemma !!
viktig att se till plocka bara skador av dom sen du kan fixa med nya trä sätta på detta med extra stark så blir bra igen och jag har gjorde det förut också !!

där är inte massor smulor tur har du nu så kan fixa trä med detta ihop med allt !!
sen du kan flyga igen !!

MVH Steve

:D :D :D :D

Glawe
2007-08-19, 15:50
Nexus, läs mitt inlägg igen är du snäll. Försök fårstå vad jag skrev denna gången innan du svarar!

Nexus
2007-08-19, 16:12
Så det kan du avgöra på ett par bilder där man knappt kan se alla skador ?
Men det e klart, hela skrovet kan nog limmas ihop som ett pussel. ett 20 tal spryglar i vingarna är nog heller inga problem att skära ut och att slipa av all klädsel blir nog en baggis. Tanken som låg intryckt som ett frimärke halvägs nere i stabben går säkert att epoxya ihop med. Det va ju trots allt inte mer än 2 stora hål i den. Faktum är att det enda som var helt inakt av trästrukturen var stabben, sidorodret och skevroderna, resen var antingen helt pulvriserat eller fullt med sprickor. Men som du sa, det ser inte så farligt ut på bilden, så det ÄR lätt att laga.

Hej,Fredrik !!

Det beror på att du sade "helt pulvriserat eller fullt med sprickor"
vilken av dom då i Bak kroppen eller vad ?? och Vingar kanske spricka i den också ??
då du kan ta flera bilder på dom då man kan bättre att se vad finns där mer än vad du har sagt !!

som en doktor gör operation på din plan hehe !!
att får läkar igen hehe

MVH Steve

:D :D :D

Glawe
2007-08-19, 16:19
Jag har inga planer på att bygga upp denna igen. Eventuellt blir det en helt ny i framtiden efterssom jag gillade SSE'n, men med denna är det mer jobb att bygga upp den än att köpa ett nytt kit!

Nexus
2007-08-19, 17:16
okej som du vill !!

Jag hoppas att du hittar bra nåt en nytt plan då !!

Lycka till

MVH Steve

:D :D :D

Snickarjävel´n
2007-08-19, 17:19
Lägg den i en påse och skicka till Stewe, sen bygger du en ny till dig själv.

wesse
2007-08-19, 18:39
har flygit på asfalt för första gången i dag på oskarshamns flygdag o det kändes underbart fast jag slängde en tanke på din smällda kärra så min glädje var kortvarig...gick sedan hela dagen hos alla handlare för o se om jag kunde finna en lämplig ARF till dig enda jag fann va en picco z helikopter som jag köpte till dig men när jag kom hem insåg jag att den skulle jag ju ha själv....ja ja jag har nu glömt bort dig o ditt plan för gott eller kanske du lagar den såg på bilden att detta är fullt möjligt o bokis o hanke har limm i ladan...

nä slutskojat nu...beställ en ny modell i morgon o låt oss alla va med igen under din byggtid filma gärna smällen nästa gång är du snäll...

mvh wesse

Glawe
2007-08-19, 18:45
Hehe, du är go du wesse :)

Mmm, tänkte faktiskt beställa en i veckan, jag har dock inte bestämt mig för vilken ännu.. men så är det mig mig, jag velar som tusan.. kankse skall lägga upp en poll .. ja, det skall jag nog!

colsson
2007-08-19, 19:14
Snyggen byggen!!

kenneth67
2007-08-19, 20:20
sånt där är bara att beklaga .... aldrig kul när det går ibacken.... om nått går av i luften e en sak men å bara stå å vänta på smällen när allt är helt är ju ett lidande utan motstycke :( ... peppar peppar än har jag klarat mig från total haveri... mne det kommer det med

Wåfflan
2007-08-20, 08:54
A fan vad tråkigt.

De gånger jag har kraschat alltså KRASCHAT inte gjort en dålig landning eller så, även om jag ser planet gå i backen med explosioner och eld i 800km/t från 6000 meters höjd och ser miljoner med delar spruta åt alla håll så smyger sig alltid tanken på: KANSKE DEN KLARADE SIG ÄNDÅ, kanske bara för en hundradels sekund, men dock!´

Bygg Ultimate tycker jag, Graupner har en fin en.

V-Bat
2007-08-20, 10:51
Glawe:

Varför inte bygga en sådan här att flyga med under tiden du bygger:

http://www.flybyphotography.com/CrazyHerb/JacksDelta/index.html

Ett flak frigolit och lite glasfibertape. Kolla in filmerna på sidan.

/ Anders

Glawe
2007-08-20, 11:14
Jag har en Zagi som jag kan flyga med hemma vid, sen har jag faktiskt en skyraider som jag kan ta upp med i luften. Men tack för förslaget iallafall ;)

Glawe
2007-08-20, 12:53
A fan vad tråkigt.

De gånger jag har kraschat alltså KRASCHAT inte gjort en dålig landning eller så, även om jag ser planet gå i backen med explosioner och eld i 800km/t från 6000 meters höjd och ser miljoner med delar spruta åt alla håll så smyger sig alltid tanken på: KANSKE DEN KLARADE SIG ÄNDÅ, kanske bara för en hundradels sekund, men dock!´

Bygg Ultimate tycker jag, Graupner har en fin en.

Har du en länk till graupners ultimate ?

Nexus
2007-08-20, 12:58
Här är det Ultimate Grapuner :

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9577

och det finns en till :

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9577.MX
här är med ingår en motor !!

MVH Steve

:D :D :D :D

Glawe
2007-08-20, 13:07
Det är altså inget kit som du menade wåfflan ?

Wåfflan
2007-08-20, 14:34
Sorry det gick lite snabbt, tänkte inte på att du ville ha kit!

Carl Goldberg har en "kit" ultimate
http://www.carlgoldbergproducts.com/ultimate.htm

Glawe
2007-08-20, 14:37
Yepp, har dregglat på CGB'n ett bra tag men den är näst intill ömöjlig att få i sverige. Totalt kommer den landra på ca 2400kr bara för kittet vilket är lite mycket. Sen vill den tyvärr ha en lite större motor och efterssom jag nu har en 61a över så vill jag peta in den i en modell istället för att köpa en ny motor med.

Wåfflan
2007-08-20, 14:40
...ZING...

http://www.coxmodels.com/prodinfo.asp?number=006102

Glawe
2007-08-20, 14:49
Tack, den är verkligen jättefin. Synd att det är en arf med bara :badgrin:

Wåfflan
2007-08-20, 15:02
eehh...för snabb igen, kanske skulle ta och ägna mig åt jobbet en stund i stället..

Nexus
2007-08-20, 15:04
Javisst självklart att den var ARF japp !!

Det stämmer !!!

MVH Steve

:D :D :D :D