handdator

Visa fullständig version : Acromaster!



gretzky
2007-08-19, 21:05
Köpte nyligen RC-flygsimulatorn Phoenix RC, och efter ha testat alla kärrorna så har Acromastern blivit en favorit. Är det någon som har flugit modellen i verkligheten och kan ge något omdöme?

DanneG
2007-08-20, 00:33
Köpte nyligen RC-flygsimulatorn Phoenix RC, och efter ha testat alla kärrorna så har Acromastern blivit en favorit. Är det någon som har flugit modellen i verkligheten och kan ge något omdöme?

Jag har en acromaster, och den flyger som en dröm!
Fruktansvärt rolig maskin. Kan bara rekomendera den!

Min setup: Eflite 15 motor 40amp reglage och ett emax 3600mAh acc

Finns en film som DRHanke gjort sedan tidigare på en acromaster


https://www.youtube.com/watch?v=Wy099YkNBIg

Christer J
2007-08-20, 16:58
Har också en AcroMaster och är mycket nöjd. Köpte den av ÖMH. Kolla den här tråden.


http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=1821

gretzky
2007-08-20, 22:14
OK!

Undrar hur tålig den är egentligen vid exempelvis hårda landningar.
Den verkar ju tydligen vara svagt byggd strax bakom motorn...

Hur stor acc bör man ha för att få bra kraft så man även kan flyga 3D??

DanneG
2007-08-21, 09:10
Den är faktiskt riktigt tålig.
Vid en hård landning tar landställen upp den mesta av kraften, sen är
det bara att böja tillbaka dem och flyga.

En kompis har en MPX Twinstar II, det är samma material i den och han
har lyckats krocka med en lyckstolpe 2ggr mitt på ena vinghalvan, (samma ställe båda gångerna) det enda man kan se är en inbuktning.
Så materialet är riktigt stark.

1984:an
2007-08-21, 13:33
En kompis har en MPX Twinstar II, det är samma material i den och han
har lyckats krocka med en lyckstolpe 2ggr mitt på ena vinghalvan, (samma ställe båda gångerna) det enda man kan se är en inbuktning.
Så materialet är riktigt stark.


Haha, det lyckades jag oxå göra för några år sedan, när jag flög mpx easystar.
En ensam stolpe mitt på ett fält. krock X 2 !!
Resultat = små inbuktningar i vingen.

gretzky
2007-08-21, 15:00
Då verkar ju den tåla en hel del i alla fall PDT_Armataz_02_08 .

Synpunkter på drivlinan och accval?

2007-08-21, 21:12
Tror accen som jag blev rekommenderad av Modellhobby är på 2200 men jag har inte provflugit.

Christer J
2007-08-21, 21:58
OK!

Undrar hur tålig den är egentligen vid exempelvis hårda landningar.
Den verkar ju tydligen vara svagt byggd strax bakom motorn...

Hur stor acc bör man ha för att få bra kraft så man även kan flyga 3D??

Kollade precis i flygdagboken till AcroMastern, den har 17 flygtimmar nu och inga sprickor i kroppen eller vingarna. Det enda som spruckit är landställsinfästningen som jag skrev om i tråden jag länkade till. Satte den på kanten av ett skoterspår på sjön. Limmade infästningen som fortfarande håller men har ett ställ i reserv hemma. Den har varit ute i -22 grader som kallast och gått en hel del med tung last 2st 2150mah ackar. Med en ack 2150 hovrar den på ca 1/2 gas. Min setup ser du i min gamla tråd som jag länkade till.

Tommy
2007-08-23, 22:12
Efter att ha tittat på filmer med acromastern blev jag väldigt sugen på en.
Flyger för tillfället en Hangar 9 p-51 mustang metanol men det vore kul att köra el och slippa allt kladd och intrimmning av motor. Köpte ni era acromaster som paket och vad kostade allt(planet, motor, fartreglage, mottagare och lipo ack.
Mvh.Tommy

freddan_6
2007-08-24, 08:29
Jag köpte precis på skånehobby. 1175 :- på hemsidan. De har även Multiplex Himax + Castle Creation + 2 proppar i drivlina till specialpris (minns inte pris för jag har köpt drivlina på UH). Har dock inte provflugit ännu, väntar på skevservo och propelleradapter.
m.v.h. //Fredrik

gretzky
2007-08-24, 16:29
Pratade med Skånehobby angående att köpa en Acromaster.
De rekommenderar att köra 4-cell lipo för maxprestanda.

Låter lite häftigt, borde ju räcka med 3s väl?

Någon som kört Acron med 4s??

Mr J
2007-08-24, 17:55
Jag har en bekant som tyckte att det blev ett jättelyft när han bytte till 4 celler, dock vibrerade motorfästet sönder ganska omgående, så det blev till att förstärka en del.

gretzky
2007-08-24, 20:09
Okej, bra med tips - förstärkning av motorfästet kommer att ske eftersom jag bestämt mig att köra med 4s. Ju mer power ju bättre :supz:

Ursäkta en liten novis fråga... men vad bör man välja för servo till modellen (hur kraftfulla alltså)??

DanneG
2007-08-24, 21:16
Jag har en bekant som tyckte att det blev ett jättelyft när han bytte till 4 celler, dock vibrerade motorfästet sönder ganska omgående, så det blev till att förstärka en del.

Får man fråga hur det gick till?
Bör inte blir mer vibrationer för att man har fler celler eller?

Heda
2007-08-24, 21:43
en snubbe på vårat fält vibrerade sönder sitt motorfäste oxå fast med 3cell,

Mr J
2007-08-25, 01:50
Jag har en bekant som tyckte att det blev ett jättelyft när han bytte till 4 celler, dock vibrerade motorfästet sönder ganska omgående, så det blev till att förstärka en del.

Får man fråga hur det gick till?
Bör inte blir mer vibrationer för att man har fler celler eller?

Ingen aning, men gissningsvis så var det lite vibrationer redan från början, men med 4 celler så blev det för mycket för motorfästet så....
Som jag har förstått det så är det inget att tjura över... min bekant skulle hellre äta maskar än att gå tillbaka till 3 celler.. ;)

gretzky
2007-08-25, 23:42
Okej, bra med tips - förstärkning av motorfästet kommer att ske eftersom jag bestämt mig att köra med 4s. Ju mer power ju bättre :supz:

Ursäkta en liten novis fråga... men vad bör man välja för servo till modellen (hur kraftfulla alltså)??

Någon som kan rekommendera hur kraftfulla servon som behövs?

McRegor
2007-08-26, 00:33
Hej,
Rekommendera och rekommendera...
I kroppen - alltså för sida + höjd - får dom inte vara alltför djupa om dom skall passa i de färdiga hålen.
Har inte kärran framför mig just nu men jag har dessa till min ännu inte färdigställda Acromaster.
* Skev - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3612
* Sida/höjd - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3609
De sistnämnda får plats mittemot varandra i kroppen. Vill minnas att man får plats med lite större servon som skevservon men jag måste få reservera mig lite till dess jag kollat igen...
Hälsningar
Roger

gretzky
2007-08-26, 01:04
McRegor,

För att förtydliga mig - jag tänkte mera på vilken dragkraft servona bör ha för att vara anpassad till modellen... inte så mycket på storleken. Men visst, givetvis ska dom ju "passa in" också PDT_Armataz_02_44

McRegor
2007-08-26, 09:58
Hej,
Den fysiska storleken på servona i främst kroppen är synnerligen viktig eftersom det finns ett begränsat utrymme då dom sitter mittemot varandra. Sen är ju inte kärran speciellt stor så min bedömning är att passar servona hyfsat i de gjutna hålen så räcker nog servokraften - en långsam kärra på ca: 1 kg drar inte så mycket servokraft.
Hälsningar
Roger

gretzky
2007-08-30, 21:20
Har fyra nya servon liggande som jag tänkte använda till Acromastern.

Frågan är om de blir för svaga för sid- och höjdroder då de bara har en dragkraft på 1.5kg??

gretzky
2007-09-02, 02:19
Besvarar min egen frågeställning enligt Skånehobby; 1.6 kg dragkraft är rekommenderat, men 1.5 kg är helt okej :supz:

Tommy
2007-09-02, 11:27
Ni som har acromastern är ni nöjda med planet. Jag är lite skeptisk till "foam" material. Är det hållbart!. Försöker att övertyga mig själv att så är fallet. Går det bra att starta från gräs med den? hur stora är hjulen?. Det är mycket sådana frågeställningar som jag har.
Tacksam för lite övertygelse!!!!!
Mvh. Tommy

gretzky
2007-09-05, 12:15
Håller på och bygger Acromastern nu.

Undrar om det är någon som vet var man kan ladda ner manualen från nätet till modellen?

Mr J
2007-09-05, 12:19
Har du kikat här?

http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_anleitungen/m_acromaster_5sp.pdf

gretzky
2007-09-05, 14:38
OK!

Problemet är att det inte går att kopiera texten i PDF:n för att översätta den till svenska i Babelfish.

Det är ju lättare att bygga efter en manual på svenska än Engelska, alla fall för mig som är lite knackig på engelska:)

gretzky
2007-09-05, 14:41
Såg precis att det inte gick att översätta från Engelska till Svenska i Babelfish.

Någon svenska manual finns väl knappast att ladda ner på internet PDT_Armataz_02_06

Mr J
2007-09-05, 16:34
Skulle inte tro det, Sverige är nog en för liten marknad, dessutom betraktas Svenskar i allmänhet tillräckligt bra på Engelska för att inte behöva en manual på det egna språket.

Men om du har problem med översättning så fråga här vetja, här finns massor med kunnigt folk som gärna hjälper till... :)

gretzky
2007-09-08, 14:32
Har nästan byggt Acromastern färdig nu.

Blev dock lite konfunderad när jag skulle montera vingen, enligt manualen ska den bara skjutas ihop med kolfiberrören inuti vingen.
Inget lim alltså!

Kan det verkligen vara rätt??

Ni som har byggt modellen kanske kan hjälpa mig...

Drog förresten åt muttern som håller fast propellern på motoraxeln för hårt så gängan gick av. Men det borde väl gå att köpa enbart en sån ny väl?

Mr J
2007-09-08, 14:42
De Acromaster jag har sett har haft avtagbara vinghalvor, men hur man sen låser dem efter att man har skjutit ihop dem har jag tyvärr ingen aning om...

2007-09-09, 00:06
Vingen är ju som ett pussel, så den håller nog. Problemet jag hade var att våga ta i tillräckligt för att den skulle gå ihop. Vet inte om det är tänkt att man ska ta isär dom.

gretzky
2007-09-13, 09:42
Tänkte provflyga Acromastern nu i helgen och skulle ställa in roderutslagen.

I manualen står det exempelvis 80 mm utslag för sidrodret.
Minns inte hur det anges men är det från neutralläget det menas eller hela vägen sidrodret färdas??

Dum fråga kanske men jag har glömt och då är det ju bättre att fråga PDT_Armataz_02_15

Har ni förresten några synpynkter angående roderutslagen på Acromastern och även inställningar för flapsen??

Glawe
2007-09-13, 09:53
Har aldrig flugit en acromaster, men 80 mm måste vara från sida till sida, dvs 40mm åt varje håll. Själv brukar jag oftast konfigurera upp en dualrate med normala utslag enligt manualen och sen när jag switchar så har jag möjlighet till högre utslag inför första flygningen om det skulle behövas.

McRegor
2007-09-13, 12:20
Hej,
Som vanligt skall man ju egentligen inte svara när man inte vet men jag drar till med en kvalificerad gissning...
Roderutslagen brukar alltid räknas från neutralläge och ut mot max - alltså i ditt fall 80 mm "åt varje håll" mätt där du har största kordan på rodret. Men i ditt specifika fall med Acromastern så står det faktiskt 45 mm som "normalt" utslag och 80 mm som "3D-utslag". Och när det gäller premiärflygningen är det bara dumdristigt att köra med stora utslag - kör max med de "normala" - sen när du kännt på kärran så kan du successivt öka utslagen. Det är mycket ovanligt att man får strul relaterade till alltför små utslag - alltför stora har däremot förstört många kärror speciellt när man inte är influgen på kärran.
Hälsningar
Roger

gretzky
2007-09-13, 15:50
OK!

Börjar med de mindre rekommenderade utslagen då!

Upptäckte när jag pulade med roderinställningarna att höjdrodrets neutralläge stannar ca 3mm från mittläget åt vart håll när man ger höjd- respektive dykroder på sändaren. Är ett ganska billigt servo som inte är särskilt exakt med andra ord.
Frågan är hur mycket det påverkar flygningen på den här typen av plan?

Kanske borde byta servo till ett mer exakt?

Mr J
2007-09-13, 19:46
Såna servon lämnar jag tillbaka till handlaren...
Det är ganska störigt, eftersom det inte går att trimma in ett neutralläge.

1984:an
2007-09-13, 22:10
Vingen är ju som ett pussel, så den håller nog. Problemet jag hade var att våga ta i tillräckligt för att den skulle gå ihop. Vet inte om det är tänkt att man ska ta isär dom.

PÅ både Easy star & Easy glider, ser vingen också ut som ett pussel där de möts i kroppen. På de modellerna går det väldigt trögt i början att trycka fast/ ta isär vingarna, men det funkar bättre efter några gånger.
Cyklar själv ut till fältet, med planet i ryggsäcken, så några gånger har jag tagit isär vingarna, och de håller än..

gretzky
2007-09-21, 00:58
Tips på vilka skidor som passar Acromastern bäst nu inför vintern?

Mr J
2007-09-21, 01:10
Såna här kanske?

http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=833

McRegor
2007-09-21, 07:27
Såna här kanske?

http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=833

Hej,
Dom passar nog inte . är mera anpassade för en kärra på 200--400g.
Har dom själv på ett par småkärror och redan en kärra på drygt 400g känns på gränsen för tung för fastsättningsmekanismen.
Men om jag inte minns fel så har Dubro även större skidor vilka skulle kunna passa.
Sen kan man ju göra själv också - det finns ett antal trådar här och/eller på SMF som visar olika exempel på hemmagjort.
Hälsningar
Roger

Mr J
2007-09-21, 10:59
Ajdå, det stod att dom var lämpliga för parkflyers men det kanske är för klent. Nästa storlek jag hittade är för .40-.60 storlek och jag tyckte att det var lite overkill för en Acromaster...

http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=162_277&products_id=3170

2007-09-21, 22:55
Pontonerna från multiplex kanske skulle funka?

McRegor
2007-09-21, 23:11
Hej igen,
Jag vill nog betrakta Acromastern som ett par steg större än en vanlig Parkflyer.
Jag skulle tro att dom större blir rätt OK till Acromastern faktiskt...om man nu skall ha prefabriserade.
Hälsningar
Roger

Mr J
2007-09-21, 23:26
Pontonerna från multiplex kanske skulle funka?

Det gör dom säkert, men jag inbillar mig (utan att ha minsta bevis för det) att pontonerna ger mycket mer luftmotstånd.

Men visst, jag har sett massor med filmsnuttar med pontoner på snö, det verkar funka hur bra som helst.
Sen kan man ju använda dom på sommaren med...

freddan_6
2007-09-22, 19:36
Jag fick flyga 5 meter och högst 3 sekunder, för att jag inte hade satt fast propellern ordentligt. Min första kärra över 200 W el-effekt, och jag klantade mig.
http://agert.homelinux.org/~fredrik/flyg/Bilder/2007/previewpage.php?file=60&filename=DSCN3324.JPG&size=fullsize&count=60
rakt under högra hjulet ser man propellern flyga av.

Min son Filip tog bilden. Han fick i alla fall flyga med sin moddade airlifter http://agert.homelinux.org/~fredrik/flyg/Bilder/2007/index.php?rows=3&cols=4&first=36
m.v.h,. //Fredrik

freddan_6
2007-09-22, 20:36
Blev dock lite konfunderad när jag skulle montera vingen, enligt manualen ska den bara skjutas ihop med kolfiberrören inuti vingen.
Inget lim alltså!
Kan det verkligen vara rätt??

Ni som har byggt modellen kanske kan hjälpa mig...

Drog förresten åt muttern som håller fast propellern på motoraxeln för hårt så gängan gick av. Men det borde väl gå att köpa enbart en sån ny väl?
På A svarar jag Ja det är rätt
på B svarar jag att jag drog för löst så jag tappade propellern i stället (den syns rakt nedanför höger hjul på http://agert.homelinux.org/blog/images/1/10/Acromaster3.jpg
Har beställt ny propadapter från lipo.de för det är omöjligt att fästa den gamla igen, gängorna verkar ha låst sig, men inte låsskruven
m.v.h. //Fredrik

gretzky
2007-09-25, 15:26
Någon som har testat hur det funkar att handkasta Acromastern?

Vore ju smidigt att slippa att åka till fältet och i stället kunna gå ut på närmsta åker:)

fredrikvikstrom
2007-09-27, 08:11
Ja det är inget problem att handkasta den lyfter rätt ur handen med min AXI 2820/10. Behöver bara hålla i den och ge fullgas. Sedan sticker den som en projektil ur handen.

Mycket rolig maskin att flyga både vinter och sommar, har haft min 1 år nu utan skador, det enda som är lite klent är landningsstället som är väldigt vingligt, men jag böt till ett riktigt landställ och nu fungerar detta hur bra som helst.

gretzky
2007-09-27, 08:24
fredrikvikstrom -

Vad för landningsställ bytte du till?
Tycker också att originalstället är väldigt klent PDT_Armataz_02_19

fredrikvikstrom
2007-09-27, 18:16
Köpte trådställ från Hopbbyträ i Gnarp, limmade dit plyfa och sedan skruvade jag fast dom, klockrent..
MVH
Fredrik

gretzky
2007-09-27, 19:57
fredrikvikstrom -

Får fixa ett nytt ställ därifrån.

Vad har du för setup på din Acro?

fredrikvikstrom
2007-09-27, 21:40
Jag har Axi 2820/10, Jeti 40 amp fartreglage, APC-E 12x6
Flightpower 3 cell 2170 mah 25 C, bra drag tycker jag.

Fredrik

gretzky
2007-10-08, 12:10
Har flugit Acromastern en del nu.

Undrar vad ni som har erfarenhet av modellen anser att flyga den när det blåser en del?
Hur stark vind tycker ni den funkar bra att flyga i??

McRegor
2007-10-08, 12:54
Hej,
Du frågar om erfarenheter men jag dristar mig till ett mera generellt svar..
Att flyga i blåst brukar ju generellt sett kräva fart för att inte upplevas alltför störande.
Och Acromastern är ju ingen utpräglad racer så den har väl samma problem som de flesta långsamgående kärror i blåsten gissar jag.
Klart det går men inte speciellt njutbart är min gissning - men min ligger tyvärr fortfarande kvar i kartongen obyggd så jag får just nu nöja mig med att gissa..:)
Hälsningar
Roger

freddan_6
2007-10-14, 15:56
Filmen på Multiplex hemsida visar acromaster i 30 km/h = 8,3 m/s http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_videos/acromaster_kurz.mpg
den verkar tåla en hel del vind
m.v.h. //Fredrik

--edit länk korrigerad

DanneG
2007-10-14, 21:39
Freddan du lyckades klistra in länken 2 gånger
Så jag skickar in den igen:
http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_videos/acromaster_kurz.mpg

McRegor
2007-10-14, 22:35
den verkar tåla en hel del vind
m.v.h. //Fredrik
Hej,
En duktig flygare kan flyga det mesta även i halv storm - sen är frågan hur det ser ut... Men att säga att den verkar tåla en hel del vind - baserat på den flygningen - ställer jag nog inte riktigt upp på. Det krävs hastighet för att övervinna vinden - annars "blåser man bort" precis som denna Acromaster gjorde i medvinden. Men man kan ju inte kräva att en långsamflygande 3D-kärra på ca: 1 kilo i totalvikt skall klara halv storm bättre än vad denna gjorde..:)
Hälsningar
Roger

gretzky
2007-10-14, 23:25
Tyckte att det var en helt okej flygning med tanke på vindförhållandet i videon.

Acromastern funkar ju tydligen att flyga när det blåser en del.
Därmed inte sagt att det blir en "snygg" flygning, men huvudsaken är enligt min mening att det är kul!

Christer J
2007-10-15, 19:09
Tyckte att det var en helt okej flygning med tanke på vindförhållandet i videon.

Acromastern funkar ju tydligen att flyga när det blåser en del.
Därmed inte sagt att det blir en "snygg" flygning, men huvudsaken är enligt min mening att det är kul!

Tror det var ca 7m/s som mest när jag flygit med min AcroMaster, men då var det inte så roligt, var glad att jag fick ner den hel. Dubros mindre skidor funkade inte så bra för mej, hålen för landstället blev avlånga. Det går kanske att förstärka. Dubros större skidor för 40-60st fungerar bra. Vid fullgaskörning kom dock hela stället i gungning ibland för att skidorna tog vind.

fredrikvikstrom
2007-10-16, 22:12
Jag har flugit acromastern i 9 s/m det var inte roligt alls acromastern kändes som en drake i vinden, den drog i väg 5-6 meter med vinden ibland samt var det grymt svårt att landa...
Fredrik

gretzky
2007-10-17, 22:10
Kan, efter att ha "lärt känna" Acromastern, nu säga att jag inte känner igen mycket ifrån flygningen i simulatorn Phoenix Rc.

Tyvärr:(

Men det är ju en rolig kärra i alla fall, trots allt:)

wmjoers
2007-10-18, 07:01
Kan, efter att ha "lärt känna" Acromastern, nu säga att jag inte känner igen mycket ifrån flygningen i simulatorn Phoenix Rc.

Om det överhuvudtaget går att besvara....vad tycker du skiljer sig mest från verkligheten?

Är lite sugen på att köpa Phoenix RC, och är lite sugen på att även sen kanske köpa en Acromaster.

gretzky
2007-10-18, 08:36
Största skillnaden är enligt min mening att den är mera "svårflugen" i verkligheten än i simulatorn. Inte för att den är särskillt svår att flyga "på riktigt" men det kräver mer av den som flyger än i simulatorn.

Sen tycker jag att man inte alls får samma "tyngdkänsla" i simulatorn som i verkligheten, men det kanske inte är annat att vänta sig.

Phoenix RC är dock den enda simulatorn som jag testat, det kanske skiljer sig mellan olika simulatorer!?

Hur som helst så tycker jag att Acron är riktig rolig att flyga:)

QatHome
2007-10-18, 12:28
Kör du version 1.04i av Phoenix?

wmjoers
2007-10-18, 13:28
Största skillnaden är enligt min mening att den är mera "svårflugen" i verkligheten än i simulatorn. Inte för att den är särskillt svår att flyga "på riktigt" men det kräver mer av den som flyger än i simulatorn.

Sen tycker jag att man inte alls får samma "tyngdkänsla" i simulatorn som i verkligheten, men det kanske inte är annat att vänta sig.


Det går inte alla "pilla" lite på modellkonfigurationen så att den blir mer verklig då? Kanske öka tyngden eller så? *nyfiken*

gretzky
2007-10-18, 23:15
Jo jag kör version 1.04i av Phoenix.

Jag har bara testat att flytta runt tungdpunkten i inställningarna för modellen, men det kanske går att ge den "rätt" tyngdkänsla om man gör flera ändringar.

Tycker ändå att det borde ju kännas rätt från början...

wmjoers
2007-10-19, 07:07
J
Tycker ändå att det borde ju kännas rätt från början...

De har inte möjlighet att testflyga alla modellerna som de lägger till utan utgår ifrån specifikationer från tillverkaren. Visst borde detta vara "close enough" men jag vet från andra diskussioner (ang andra simulatorer) att specifikationerna sällan räcker. Det är därför de gör modellkonfigurationen tillgänglig att pilla på.

gretzky
2007-10-19, 23:42
Måste säga att det känns helt galet att behöva betala en viss summa pengar för att flyga simulator utan "närvarokänsla", det är ju det man betalar för!!!

Och att bara utgå från specifikationer från tillverkaren utan att testa modellerna är ju rent tjänstefel...

wmjoers
2007-10-22, 10:14
Visst kunde man önska att de skulle modellera alla modeller efter den "riktiga" maskinen och tweaka inställningarna tills simulatorn kändes precis som den riktiga. Men det finns flera problem med detta.

1. Det skulle förmodligen vara väldigt få modeller tillgängliga i simulatorn.

2. Två plan av samma modell kan kännas en hel del olika, beroende på tyngdpunkt, servoutslag etc. För att inte tala om att en och samma modell kan kännas helt olika beroende på vilken sändare man kör med.

3. Simulatorn skulle säkert kosta en hel del mer eftersom det både skulle krävas pengar för att köpa in modellerna och inte minst för att ha ett antal resurser som ska provflyga och jämföra.

Sen finns det saker som en simulator aldrig kan simulera. T.ex. att man är betydligt mer nervös för att krascha ett riktigt plan. Att bli bländad av solen är inte heller något som går att simulera på ett riktigt sätt.

wmjoers
2007-10-23, 11:08
För att återgå till Acromaster i verkliga livet.

Är den lätt att flyga?

Skulle en total nybörjare (med bara en massa simulatortimmar) kunna hålla den i luften och landa hyfsat kontrollerat?

McRegor
2007-10-23, 11:49
För att återgå till Acromaster i verkliga livet.

Är den lätt att flyga?

Skulle en total nybörjare (med bara en massa simulatortimmar) kunna hålla den i luften och landa hyfsat kontrollerat?
Hej,
Jag har visserligen en Acromaster men den ligger fortfarande i lådan. Dock tar jag mig friheten att kommentera frågan lite generellt utgående från den flygmaskinstyp som Acromastern representerar.
Och då är som jag bedömer det frågan mycket svår att besvara. En "naturbegåvning" som flugit mycket SIM innan klarar säkert den typen av kärra. Vi lite mera vanliga har ofta mera glädje av en lite mera trainerbetonad kärra. Acromastern har ju den fördelen att den är hyfsat tålig mot misshandel vilket den säkert kommer att utsättas för.
Den går ju att flyga rätt långsamt vilket också kan vara en fördel för en nybörjare.
Dock skall man vara medveten att denna flygmaskinstyp flyger dit rodren pekar..:) Det gör väl visserligen en trainer också men vissa av dom är i vart fall lite mera förlåtande för smärre "felnavigeringar".
Och vad blir då svaret ?
Ja, har du möjlighet att få hjälp med första flygningen och får kärran intrimmad så den inte är alltför nervös så visst kan det fungera. Allrahelst om ni också kan köra dubbelkommando några flygningar medan du bekantar dig med kärran.
Kan du inte få hjälp så är jag tveksam - då finns det nog bättre kärror att börja med.
Hälsningar
Roger

wmjoers
2007-10-23, 12:26
Min plan är att börja med en Multiplex EayStar som enligt uppgift ska vara en riktigt bra (och förlåtande) nybörjarmaskin.

Men jag börjar redan fundera på maskin nummer två och eftersom multiplex-modellerna verkar tåla en del har jag ögonen på en TwinStar II eller en Acromaster.

Då kanske EasyStaren blir konverterad för flygfoto eller om någon av barnen blir intresserad så får den bli deras första maskin när pappa går vidare till lite mer vågade modeller *flin*

McRegor
2007-10-23, 12:57
Hej,
Då tror jag mycket väl att Acromastern kan fungera som din andramaskin.
Lycka till med flygandet hälsar
Roger

freddan_6
2007-10-23, 13:20
Jag flyger AcroMastern som 4:e kärra, har flugit två bränslekärror och en tidigare elkärra. AcroMastern går lite snabbare än en trainer så jag tror att det är ett måste att ha trainervanan inne innan du kan flyga AcroMastern.
Som tidigare sagts så fortsätter den dit du pekar, och pekar du ner i marken så flyger den dit. En trainer brukar räta ut sig själv om man släpper spakarna, acromastern störtar om du gör samma sak {om den ej är väldigt vältrimmad och lämnad i absolut planflykt}.

lycka till med AcroMastern som andra plan. Tränar du bara landningar i hög fart med tidigare modeller och i simulatorn, borde det gå vägen.
m.v.h, //Fredrik