handdator

Visa fullständig version : Val vid konstruktion 1/4



Dj runar
2007-08-25, 19:39
Hejsan!
Nu är det lite knepigt, jag ska bygga en Ryan FR-1 Fireball i skala 1/4. Det jag har lite problem med är materialdimensioner. Det är tänkt att byggas med helklätt skrov på spant och längsgående lister, frågan är vad för dimension och material på spanten ska man ha? Plywood helst?
Eller finns det fördelar med att gjuta en kropp? Och kan ni berätta hur jag gör då, för på gjutning är jag helt novis!

Tacksam för många svar!
// Runar

Thomas
2007-08-25, 19:57
Oh, herreguuud, vet du vad du ger dej in på? Men skam den som ger sig!
Plywoodspant låter inte fel, gör dom lätta bara. Sen får du klä konstruktionen med balsalister i varierande bredd, och sen slipa, slipa, slipa! Allt för att få en jämn dubbelkrökt yta...
Ska'ru gjuta i glasfiber blir det nog följande arbetsgång:
Gör en plugg i friggo, spackla och måla tills resultatet blir som du önskar.
Vaxa med siliconfritt bilvax, lägg flera lager släppmedel på ytan.
Lägg på gelcoat med härdare, glasfiberväv eller glasfibermatta och polyesterplast (luktar f-n) eller epoxiplast (luktar mindre men är betydligt ohälsosammare för hjärnan!). Rolla ut tills alla luftbubblor försvinner.
Skär upp skalet med en dremel, bryt försiktigt loss från pluggen.
Reparera alla skavanker inuti formen med plastic padding (lättspackel) och lacka insidan. Nytt vax och nytt släppmedel inuti formen.
Dax för gelcoat igen, mer glasfibermatta eller väv och polyester eller epoxi som rollas ut i väven.
INGA LUFTBUBBLOR!!!
Låt härda över natten, bryt loss nästa morgon, och du har två "positiva" halvor att limma ihop. Slipa och polera och lacka behöver jag väl inte förklara?
Lite mer jobb, men resultatet blir förhoppningsvis bättre, samt en lättare konstruktion.
Sen epoxilimma spant och nödvändiga förstärkningar.
Ett ganska gediget jobb, men resultatet blir nog både lättare och starkare.
På't bara!

Dj runar
2007-08-26, 07:26
Ja, det är stort projekt och är lite tveksam till själv, nu ligger allt på ritbordet och jag funderar runt mycket. Maskineriet blir inte billigt och då finns det andra billigare alternativ på plan som hänger nära....
För mig låter det som att gjutning är det ända att tänka på...

// Runar

Rune E
2007-08-31, 22:02
Jag har byggt en del balsamodeller i skala 1/5 och 1/4 och tycker det har fungerat bra att bygga kroppen i två halvor. Den ena halvan direkt på ritningen och den andra på den första när den blivit tillräckligt formstabil. Kropparna har blivet lätta, starka och utan skevheter. I fallet nedan har jag till och med utfört det mesta av ytbehandlingsarbetet innan jag limmat ihop halvorna. Detta för att i efterhand kunna montera fönsterrutor från insidan utan att maskera med tejp.
På grund av problem med att hitta tillräckligt stora bitar lättplywood till kroppsspant har jag valt att göra dem i 3mm balsa som förstärkts med glasfiberväv och epoxy på båda sidor. Till plankning har jag använt 2,5 - 3mm balsa som efter slipning ytbehandlats med 25-50 gramsväv och epoxy.
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1103

Nexus
2007-08-31, 23:37
wow snyggen med stol och ser ut som riktig !!
du har gjort fin byggen i den !!

MVH Steve !!

:D :D :D :D

Dj runar
2007-09-01, 11:09
Ibland funderar man, jisses, var ju hur snyggt bygge som helst och smart!!!
Det får en ju att fundera på att bygga något riktigt läkert! Insperationen finns!
Tackar mycket för det tipset!!!

MVH: Ruanr