handdator

Visa fullständig version : Elheli rookie



T5
2007-08-27, 10:47
Ok, det här är om en helikopter, men jag la den i elflygforumet då jag mest funderar över elektroniken och inte helimekaniken.
---------------------------

Har köpt en beggad E325 MiniTitan och undrar om nån här har en sån och kan ge lite goda råd?
Helin ska vara komplett med gy401+s9650, servon och tre LiPo batterier + standard fartreglage och motor.

Det här är den första elskapelsen jag ägt och undrar lite om hur ett fartreglage fungerar och vilken 'programering' det behöver?

Hur ställer man tex throttlekurvor med ett fartreglage och hur får man igång det efter man kopplat in LiPo acken?

...Är helt grön på elflyg så ge gärna lite bra tips.


ps. Får förhoppningsvis hem helin i veckan.

kalleT
2007-08-27, 15:08
lite OT men kan inte låta bli.
Hoppas att du har kört lite helikopter i simulator. :) Annars lär det sluta med en krasch. :(

Edit: :oops: (se nedan)

Glawe
2007-08-27, 15:09
T5 är dokumenterad heli pilot redan ju :)

T5
2007-08-27, 15:19
Yup! Inget proffs, men jag kör redan en 50 nitroheli och det går hyffsat även om jag är nybörjare även där.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är just el-sidan.
Har hållit på med flygplan i lång tid, och nu helisar, men aldrig eldrift.

Vet hur ett fartreglage och LiPo-batteri ser ut på bild, men det är typ allt jag vet om elflyg :)
Att få till gyro, radio etc är inga problem, det är just drivlinan jag har noll erfarenhet av...
Tips på TT's fartreglage och hur man enklast får rotorn att snurra?
(DX7 radio +Mini Titan standard el-setup)


/Jo, jag kan läsa manualen, men jag har inte fått hem helin, eller manualen, ännu och vill ha lite kött på benen innan jag ska börja skruva :)

ps. Köpte en Graupner "LiPo charger 4" idag, den har typ en knapp och två lampor, så ladda LiPo'sarna lär jag klara :)

colsson
2007-08-27, 15:41
Jag kör oxå med Lipocharger 4. Den är hur bra som helst!

Glawe
2007-08-27, 15:48
Min lipo laddare har inte ens en knapp, däremot 8 stycken byglar man sätta fel :)

T5
2007-08-27, 16:48
Jag kör oxå med Lipocharger 4. Den är hur bra som helst!

Där ser man :)

T5
2007-08-30, 10:53
Verkligen ingen som orkar hjälpa?
Mitt reglage heter ACE 8041-H och är det som följer med MiniTitanpaketet... har ingen manual.

T5
2007-08-30, 11:20
Hittade manualen, vi går tillbaka till Defcon 2.

T5
2007-08-30, 19:09
Har monterat helin och satt i AR7000 mottagare.
Läste igenom manualen till fartreglaget och har fått igång allt.

Sprang ut för testflygning, men hade för lite juice i batteriet för att flyga så nu får jag vänta tills jag har köpt MPX kontakt till min "LiPo charger 4" laddare.

Horray!