handdator

Visa fullständig version : Vad är detta för sidroder på P47:an?



Snickarjävel´n
2007-08-27, 19:38
http://www.btinternet.com/~lee_mail/P47-5.jpg

Om ni kollar på sidrodret , vad är det för "extra" roder där sitter och vad fyller det för funktion?

McRegor
2007-08-27, 19:52
Hej,
Nu får det bli en rågissning men trimroder kanske det skulle kunna vara ?
Du får säkert bättre svar men jag håller en 5-öring på detta..:)
Hälsningar
Roger

Darth Marcus
2007-08-27, 20:27
Jodå, visst är det et trimroder.

Snickarjävel´n
2007-08-27, 20:29
Ok då tackar jag :D

Krille
2007-08-27, 22:03
Är det inte kombinerat trim och hjälproder tillåmed?

jaka
2007-08-28, 16:36
Hej!
Det är sidorodrets trimroder...man kan ju inte sitta och trycka sidroder hela tiden man flyger långa uppdrag ...skulle ta allt för mycket på krafterna ...därav ett trimroder som man trimmar med ett hjul/spak inne i kabinen så att planet går rakt i planflykt

Admiral Piett14
2007-08-28, 20:26
Är det inte kombinerat trim och hjälproder tillåmed?

Jag tror inte det är ett hjälproder (servotab) då luftströmmen över sidrodret inte är så stor när det används mest, korrigering vid start och landning.

Om jag inte misstar mig så tror jag jag läste någonstans att P-47'an har servotabbar på höjdroderet. Och en fast tab för onground trimming.

Michael
2007-08-28, 22:10
Jovisst är det ett kombinerat trim- och lättroder, dvs. det som av de som inte känner till den svenska benämningen kallas "servo tab" eller "boost tab".

Thunderbolt är så vitt jag vet det första amerikanska militära flygplan som använde lättroder för att minska den kraft som piloten behöver använda för att göra stora sidroderutslag.

Beroende på om konstruktören vill göra det lättare eller svårare för piloten att göra stora utslag använder man lätttroder eller tungroder. Lättrodret rör sig åt motsatt håll som huvudroderytan medan tungrodret gör utslag åt samma håll som huvudroderytan.

/Michael