handdator

Visa fullständig version : överhettning



jocken90
2007-08-31, 00:02
Hej gott folk.

idag skulle jag dra igång min helikopter.
när jag har kommit upp i varv för att precis lyfta så dör motorn.

nålen in eller ut? eller är det något annat som är kajko?

nästa problem är att motorn gick jätte jätte varmt.
när jag gick fram och skulle titta på saken så rök det av motorn.
vad finns det att göra? för de kändes som de inte är normalt.

hör av er med tips !

flyg lugnt.

sundqvistjohan
2007-08-31, 00:17
Nålen ut, om motorn "värmenyper" är den för snålt ställd. Motorn kan nog skära om den går för varmt, mer bränsle kyler.

Ekis
2007-08-31, 06:59
Ifall du har en TT motor så ska du skruva ut den lilla nålen. Den påverkar bränslet ända upp till ca 70% öppning av förgasaren. Stora nålen är enbart för "Fullgas". På en OS motor ska du öppna på den stora nålen framförallt. Där påverkar den lilla nålen mest vid tomgång. Stick in ett finger i baklocket och känn på motorn. Är det så pass att du inte bränner dig så får motorn lagom med bränsle. Locket ska vara lite ljummet till varmt i temperatur.

jocken90
2007-08-31, 15:29
Jag har en os 50 motorn.

tomgångsnålen ska ut ett kvartsvarv eller är de finskänligt typ med 1-2 "klick"

ska testa ikväll !!!

jaka
2007-11-04, 22:39
Hej!
Ett tecken på att du kör med för mycket nitro!

...Motorn dör plötsligt utan förvarning!
Liknar för snål inställning men motorn beter sig lynningt och dör när som helst.Fruktansvärt svårt att ställa in nålen!

OBS!
De flesta motorer är inte "gjorda" för mer än 15% nitro (de flesta går bra på 5%). Vissa heli-motorer och Y&S fyrtaktare går även bra på 20% nitro.
Vilken motor är det du har?

Tobbe O
2007-11-04, 22:45
En Hyper 50 går finemang på 30% nitro :)