handdator

Visa fullständig version : Easy star - antipimpad



Cringer
2007-08-31, 19:03
Håj hallåj...
Har en Easy Star på G och funderar lite på det där med motor... (otippat) :lol: :lol: Ryktet säger att den flyger utmärkt med den medföljande 400-motorn, och det låter fantastiskt :)

Nu till det stora I-landsproblemet... ;)
Jag har en SCANNER RC SCM-2809-KV1.800 liggandes. Jag mätte lite grann nyss och med en 4.75x4.75-propeller på 3S blev spänning och ström följande: 12,6V och 6.5A (typ 80W...?). Rent algebraiskt borde detta fungera, men hur tror ni lärda att det går på riktigt? Motsvarar detta en 400-motor när (eller om...:lol:) det kommer upp i luften?
Räcker dragkraften från den lilla snurran?

Jag vet egenligen inte varför jag ska smälladit en annan motor... Jag tycker bara så synd om den att den bara ska ligga där till ingen nytta...

Jag kräver verkligen ingen essä som svar. Bara ett litet "ja..." eller "NEJJE!!" duger fint.

/Johan.

pgrts
2007-08-31, 19:26
Jag har letat intensivt i forum efter uppgifter på Easy Star.
Jag tror att den kunde vara en bra skolflygmodell i inledningsskedet.
Det borde vara snabblagat om man överhuvudtaget behöver laga något...

Vårt fält är aningen litet så lärarna har inte många tiondelar på sig att rädda när man tränar landning och start. Det har blivit många träd- och busklandningar med 40-trainern och det kan ta en stund och laga den. Vi har lång kö på skolflygningen så jag har grunnat på om inte Easy Star är ett väldigt bra alternativ.

I alla fall så hittade jag följande om originalsetupen :
81W vid 11 A KV2672 - ingen aning om det säger så mycket.
Dina 80 W med borstlös och en större snurra borde ge något mera kraft men frågan är om det är lönt? Jag skulle nog sikta in mig på minst 100-120W om det skulle vara vits att bygga om - ännu hellre runt 15-20A vid fullgas.

Jag är tacksam om någon med erfarenhet av Easy Star som skolplan kunde ge mig tips om det är något att satsa på och om man direkt ska sätta i borstlöst och skevroder i så fall.
/Patrik@mfksnobben.se

McRegor
2007-08-31, 19:44
Hej,
Jag skulle föreslå en snurra med lite större diameter (och möjligen lite mindre stigning). Då får du ett avsevärt bättre statiskt drag vilket kommer att kännas trevligt om inte annat så vid starten. Och du kan säkert belasta motorn lite mera än du gjort med en lilla snurran. Gissar att en 7*4 eller 8*4 borde funka bra - du behöver ju inte köra järnet hela tiden.
Hälsningar
Roger

pgrts
2007-08-31, 21:21
8*4 borde funka bra
Hälsningar Roger
Ska bli kul at se hur man flyger med lös bakkropp ;-)

McRegor
2007-08-31, 22:09
Nåja, fler har gjort smärre moddar för att få plats med en lite större propp. Bara att använda fantasin så löser du det nog..:)

1984:an
2007-09-01, 10:11
Jag har prövat att byggt om en sliten easystar till BL.

Skar av motorhöljet, gjorde en djup skåra ner i kroppen, stack ner en träplatta,limmade, skruvade dit en "ringklockemotor" (KV1750?)något högre upp än vad originalmotorn satt= större propp.
Tror jag körde med 8x4, och 3s.
Den gick som ett skott, och blev faktiskt skitkul att flyga...
att göra skevroder borde gå lätt, eftersom vingarna är identiska med "storebrorn" Easy Glider (bara lite kortare).

Cringer
2007-09-01, 11:14
Så trevligt med lite idéer och kommentarer :D
Funkar det inte med den lilla lilla motorn så finns det andra motorer på lager... den såg bara så ensam ut... Annars ligger en
AXI 2212/26 på hyllan och verkar vara på hugget att göra nån nytta... ;) Kanske kan vara bättre alternativ redan från början?

Nåväl... testas ska det i alla fall göras

/Johan.

Impulze
2007-09-01, 12:01
Min Easystar med skevroder.
Här finns bra tips på ombyggnad av Easystar:en
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=350408

http://heli.itbyn.net/bilder/Raptor-50-V2/Dvr_005.sized.jpg

http://heli.itbyn.net/bilder/Raptor-50-V2/Dvr_006.sized.jpg

Har även värmt ner vingspetsarna så den blir rollvänligare :)

Kör med Mega 16/15/4 motor och 6x4 propeller.

http://heli.itbyn.net/bilder/Raptor-50-V2/F_rdig_FPV_001.sized.jpg


Matte

1984:an
2007-09-01, 13:39
Snyggt byggt matte!! :wave:

Impulze
2007-09-01, 19:08
Tackar :)


//Matte

fender
2007-09-02, 16:45
Hej
Jag har har moddat en Easy Star med borstlös och kamera. Kolla in
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=127191&page=&CurrentMainTopic=11

(Hur fasen får man till en klickbar länk ???)
/Martin[/url]

fender
2007-09-02, 16:46
Det blev visst en klickbar länk av sig själv ...

Cringer
2007-09-02, 17:37
Hej
Jag har har moddat en Easy Star med borstlös och kamera. Kolla in
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=127191&page=&CurrentMainTopic=11

(Hur fasen får man till en klickbar länk ???)
/Martin[/url]

Det där med flygfoto ser verkligen intressant ut... =) Kanske kan vara nåt att testa någongång.

Du har inte slöjdat dit något skevroder?
Hur funkar kärran utan det? Det jag har hört, med betoning på hört, så flyger den utmärkt utan... Vill bara höra mig lite för =)

fender
2007-09-02, 21:55
Jag har förstorat sidrodret rejält. Det behövs. Nu vänder jag runt på en femöring. Skev behöv väl om man vill rolla och göra andra manövrar. Men då skulle inte jag valt en Easy Star.
Personligen tycker jag den är lite för lätt att slyga (om man kan flyga alltså). Men den är en mycket bra fotoplattform. Nu i sommar har jag lagt den överst på packningen i kombin när vi kuskat runt. Och flygit och fotat när det har varit läge.

Cringer
2007-09-05, 17:18
Hallåj...

Nu har jag mätt lite på samma lilla motor, men med en 7x5-snurra Värdena blev följande:
12,3 V, 12,4 A och dryga 10.000rpm (typ 10.020, eller nåt...)

Det kanske kan vara värt att sätta i motorn i kärran i alla fall, eller?
Motorn är i alla fall väääligt lätt :)

1984:an
2007-09-05, 19:15
På tal om att rolla, anstränger man sig lite så går det faktiskt att göra det med en easy star. Utan skevroder.

Cringer
2007-09-07, 23:32
Testflygning av Easy Star:en imorgon, förutsatt att vädret fortsätter att vara helt fantastiskt! :)

Motorn blir den lilla Scanner-rovan. Till en början. Om den kombinationen vill så åker min gamla Vortex-lina i. Den har inget val... ;)

Det blir inga skevroder till en början. Visar det sig att det verkligen inte fungerar utan skev så slöjdas sådana dit i efterhand. Imorgon blir alltså bara lätt provflygning. Bara att hålla tummarna... :D

/Johan.

Cringer
2007-09-16, 17:33
Den är nu provflugen ett par gånger med den lilla motorn, och inte helt överaskande behövs mer motor om det ska upp en bit i lite blåst.

Så vid första bästa tillfälle ska planet testas med en HI MODEL 2814 (kv 1410) och 8x6-propeller. Hoppas på stor skillnad :D. Till och med pappa, som äger kärran och är nybörjare, tröttnade på den klena kombinationen.