handdator

Visa fullständig version : The Wing (Typhoon 430)



Sigun
2007-08-31, 20:58
Hej hopp..

Börjar bli lite sugen på en Vinge :D

Har kollat på denna :

http://www.fullkontroll.se/typhoon-borstlos-motor-p-1937.html

tänkte bara höra vad ni som har sådan skoj grejor har för setup till den i övrigt..

Hur pass stor lipo acc behövs ? , duger de med 9g micro servon ?

Tjohoo.. nu väntar jag på svar fort !

/Martin

Glawe
2007-08-31, 21:03
Jag har en Zagi

Se min byggtråd: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4073
Och snack om motor: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3840

Den är nästan identisk, lite lite större och en tjockare vingprofil. Min setup går som ett skott (skall filma imorrn om det inte regnar) och jag kör bara på 2 celler. Mr J har en typhoon, jag tror han kör på orginal motorn men har 3 celler. Vi kör båda på 4,5x4 proppar. Jag ligger på ca 9amps medans han ligger på ca 12amps (rätta mig om jag har fel Mats). Mr J's kärra rastar skiten ur min även om min är ganska bra trimmad för att vara en Zagi... Ja, vad kan jag mer säga ? Köp en. Dom e skitroliga!!!

Glawe
2007-08-31, 21:04
Glömde säga. oavsett om du kör 2 eller 3 accar. Köp mycket amps. 1350 kör jag på och min acce vara ca 10mins på fullgas.

Sigun
2007-08-31, 21:07
Hej Glawe..

Tackar för informationen.. de går ju snabbare än tåget att få svar på tal här :)

Hur är de med servos och mottagare då ? duger de med 9g servos ?

De verkar hur skoj som helst.. har kört dem en hel del i simulatorn nu och börjar bli riktigt sugen på något snabbare än min Cessna 182

/Martin

Sigun
2007-08-31, 21:09
En sak till..

Hur fasen fäster man accen ?? verkar inte finnas något speciellt ställe för den ? ska man tänka något på måtten på accen ?

Glawe
2007-08-31, 21:10
Jag har 2st hs-55 i min. Ahh, tips. Köp en esc som pallar liite mer än vad du egentligen behöver så slipper du oroa dig för att den blir varm. Jag har en 25amps esc på min (förvisso lite i överkant) men den blir inte ens fesljumen. www.unitedhobbies.com är tokbilliga och levererar snabbt :)

Glawe
2007-08-31, 21:11
Skal lta ett foto till dig, ser likadant ut på typhonen som på zagin.

McRegor
2007-08-31, 21:11
Hej,
Även jag har skrivit några ord om Typhoonen - http://www.mcregor.se/Typhoon430.htm
Men jag valde att ha en lättare stup - i mitt fall en Kokam 3S740-acke. En riktig pärla till acke kan jag säga - köpes med fördel från http://www.hobbyverkstad.se/
Ger ju inte 10 min på fullgas - men vem f-n orkar det...inte jag i vart fall...:)
Hälsningar
Roger

Glawe
2007-08-31, 21:19
Här har du en bild på min.
Accen sitter med ett kardborreband runt.

(genomskinlig tejp över mottagaren för er som undrar)

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1102

Sigun
2007-08-31, 21:42
De där ser ju trevligt ut.. skulle bara varit lite mer plats till elektroniken så att man kunde gömma den i vingen på något vis.

Någon som vet om de följer med gångjärn och roder linkar till byggsatsen eller måste man köpa till detta ?

/Martin

Sigun
2007-08-31, 22:03
Grejor att beställa:

Fartreglage:
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4860

Tailmixer:
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4072

Reciever:
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4150

Kristall:
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4379

LiPo Acc:
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2095

Servo:
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3725

Skulle detta kunna fungera tror ni ?

Summa pris : 87,25USD :D

/Martin

McRegor
2007-08-31, 22:04
Hej,
Rodren är tejpade redan vid leveransen..
Stötstänger följer med - dock osäker på om mina "beslag" på servooken följde med.
Men motor med prop finns i byggsatsen. Liksom tejp att klä mästerverket med..:) Sen behöver du lite självhäftande kardborreband - Biltemas fungerar utmärkt.
Hälsningar
Roger

Sigun
2007-08-31, 22:06
.. resa till biltema bokad.. :)

McRegor
2007-08-31, 22:23
Hej,
Jag kör 9 g TP-servon från UH - kostar väl 3-4 $/st vill jag minnas.
Annars kan du ju välja ett GWS-servo i 9 g-klassen - dom brukar faktiskt vara rätt OK !
Fartreglaget fungerar säkert - har ett motsvarande 30 A på en avsevärt större kärra med en lågvarvigare outrunner och det har hittills fungerat utmärkt.
Personligen skulle jag köpa en lättare ack - t ex 3S1000 eller nåt liknande. Med lättare setup får du ner landningshastigheten vilket inte är helt fel. Dessutom borde kärran vara mindre klippbenägen vid låg fart...gissar jag...Jag skulle nog testa dessa - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5480 - finns dessutom lagerförda...
Akta dig för grejor som inte finns lagerförda - vissa av dessa prylar kan man tyvärr få vänta länge på. Gissar att ditt mottagarval kan var ett sådant...
Hälsningar
Roger

Sigun
2007-08-31, 22:53
Liknande joxx ifrån HiModell:

Fartreglage: HiModel FLY Seires Brushless Speed Control Type FLY-25A 16,25USD
http://www.himodel.com/electric/HiModel_FLY_Seires_Brushless_Speed_Control_Type_FL Y-25A.html

Tailmixer: GWS V-TAIL MIXER-II 10.88USD
http://www.himodel.com/electric/GWS_V-TAIL_MIXER-II.html

Mottagare: E-sky 6channel 16.95USD
http://www.himodel.com/radios/E-Sky_6_Channel_35Mhz_Micro_FM_Receiver.html

Kristall: 2,50USD
http://www.himodel.com/radios/HiModel_35.150Mhz_75_Channel_FM_FUTABA_Compatible_ Receiver_Crystal_HC-50U.html

Servo : Tower Pro 9g 5,99USD
http://www.himodel.com/radios/TowerPro_SG-90_Micro_Servo.html

LiPo Acc: 1000mah/11.1V 20C Li-poly Battery Pack W/ Balancer 22,50USD
http://www.himodel.com/electric/1000mah_11.1V_20C_Li-poly_Battery_Pack_W_Balancer.html

Summa: 81,06USD

Mr J
2007-08-31, 23:53
Glave har rätt, köp! :-)

Jag kör med orginalmotorn, ett 18A ESC och Bluebird BMS-371 8g servon.
Mottagaren är en Futaba R114F, en parkflyermottagare, vilket gjorde mig ganska nervös de första 100 flygningarna, innan jag insåg att den blir så fort liten att man ledigt hinner tappa den ur sikte innan räckvidden tar slut ;)

Precis som Glawe skriver så drar min 12A på full gas, jag kör med 1000 mAh 3-cells ackar och då räcker 12C med ett nödrop, om man vill använda
mindre ackar som Roger är det nog säkrast att dom klarar 20C.

När det gäller fastsättningen av acken så brukar jag skaffa kardeborreband från Biltema eller Clas Olsson, avsedda för att bunta ihop kablar med, man bara kapar det till lämplig längd, sätter på det runt acken, kladdar på lite lim (jag brukar använda epoxy här) och trycker ner hela paketet i hålet avsett för acken. När limmet har stelnat har man en suverän batterihållare.

Slutligen vill jag gärna påpeka att jag har hållit på med RCflyg sen början av sjuttiotalet, men så kul för så lite pengar som med The wing / Typhoon är mycket svårt att hitta.

Glawe
2007-09-01, 01:10
Hade jag vetat bättre när jag beställde mina prylar så hade det nog bara blivit ett 18amps eller 20amps fartreglare. 25 är bara onödigt om du kommer landa runt 9-12 , men det e klart. vill man gräva ner fartreglaget så är det nog bättre med ett större som inte behöver kylning på sätt som ett mindre

McRegor
2007-09-01, 10:38
Hej igen,
Återigen kan man konstatera att acken spelar mycket stor roll för hur mycket effekt som man matar in. Jag mätte min Typhoon när den var ny och med mina Kokam 3S740 (20C--40C) och rovan drog med originalpropp - GWS 4,5*4" - ca: 18 A - att jämföra med Mr J's 12 A på en 3S1000 (12C).
Man kan alltså inte jämföra sina setup:er utan att mäta.
Jag har själv testat en setup som jag flyger med ett E-tec 3S1200 (12C) som drar ca: 12 A och matar in 108 W - och kärran har mycket bra prestanda. När jag bytte till ett "modernt" 3S1350 (20C--30C) så ökade strömmen till 18 A - vilket i sig är rätt drastiskt - men den stora skillanden var trots allt att den inmatade effekten ökade till 195 W - alltså en ökning av inmatad effekt på ca: 80 % beroende på att den nya, modernare acken hade en mycket högre spänning under belastningen !! Detta blev för brutalt så jag avstod den acken till den kärran..:)
Slutsats: Jämför inte setuper utan att mäta - att den ena drar t ex 15 A innebär inte att en "snarlik" också drar 15A. Att elflyga är att mäta...:)
Hälsningar
Roger

Sigun
2007-09-02, 08:40
Någon som vet vart jag hittar skjutande proppellrar på United hobbies ? är inte människa att hitta några

Mr J
2007-09-02, 09:35
Tänk en gång till... :-)
Det en av fördelarna med elmotorer, det är bara att vända rotationsriktningen på motorn. Om motorn snurrar på fel håll så skiftar man bara plats på två av de tre kablarna, det kvittar vilka.
Sen gäller det ju förstås att vända propellern på rätt håll, vanligtvis vänder man texten som anger diameter x stigning framåt i färdriktningen.

Sigun
2007-09-03, 00:02
hmm.. ibland har man långt mellan hjärncellerna :)

Men va fasen nudå.. nu när vi äntligen tänkt slå till och köpa en Vinge så har MFT slut på dem !! vem är de som varit i farten och köpt upp hela deras lager ?

Buhhh.. finns de ingen annan som har dem hemma ?

McRegor
2007-09-03, 07:38
Hej,
Har du kollat på Full Kontroll - dom brukar också ha Typhoon:en. Säkert andra handlare också men det kanske Full Kontroll kan ge tips på (dom importerar väl dessa grejor tillsammans med MFT).
Hälsningar
Roger

Mr J
2007-09-03, 10:44
Full kontroll har Typhoon 430 hemma.

http://www.fullkontroll.se/typhoon-borstlos-motor-p-1937.html

pgrts
2007-09-03, 11:03
Är det någon som testat TORO som HAB säljer?
EPP borde vara något hållbarare än friggo men kanske för mjuk?
/Patrik

Sigun
2007-09-03, 12:41
Ja jag har sett dem på HAB men vet inte alls om de är vekare i sin konstruktion eller hur de funkar.. vore intressant att höra om någon har flugit en sådan.

/Martin

Glawe
2007-09-03, 12:47
Jag har inte testat någon av dom. Jag håller dock själv på att göra en 2/3 skala version av sig wonder i frigolit som jag tänkte el-ifiera. Är någon av er intresserade så kan jag lägga upp en byggdagbok.

Mr J
2007-09-03, 15:31
Är det någon som testat TORO som HAB säljer?
EPP borde vara något hållbarare än friggo men kanske för mjuk?
/Patrik

Jag har inte testat den, men jag har sett Toron med växlad borstmotor flyga och det var inte speciellt imponerande, jag flög skjortan av den med min Zagi the wing som jag hade då.

Den nyare med borstlös motor är förmodligen bättre men den har jag inte sett flyga.
Den är dock något större och tyngre än Typhoon 430 vilket jag tror gör lite mindre "livlig".

EPP'n i sig själv är väldigt mjuk men det löser man genom att tejpa kryss på bägge sidor med bred glasfibertejp, utan det vore den förmodligen näst intill oflygbar.
Rätt byggd är en vinge i EPP nog så nära "oförstörbar" man kan komma, jag har en Windrider Bee hangvinge i EPP som har varit med om otaliga krockar och krasher utan minsta skråma, det den vingen har varit med om är jag ganska övertygad om att en frigolitvinge inte hade tålt.

Sigun
2007-09-03, 16:09
Fullkontroll visar grönt på lagerstatus men när man lägger dem i varukorgen så står de "Tillfälligt slut" .. :(

Fick svar från MFT att de inte får hem några nya på MINST två veckor kanske mer :cry:

Tackar MrJ för svaret om Toro vingen.. låter inte så skoj om de är som du säger.

Glawe: lägg gärna upp en byggdagbok på ditt nya bygge :)

När vi såg Patriks vinge i helgen så hade han lite problem med oscillering eller skakningar i proppellern vid fullt motorpådrag, kan de vara så att proppellern är för vek ? isåfall finns de styvare varianter att köpa ? eller beror de på för högt KV värde på motorn ? dvs att proppellern kommer upp i så höga varvtal att den börjar tappa sin form ?

Kan vara intressant att höra vad ni andra tror och om ni har liknade problem vid fullt pådrag ?

Här finns en kort film där problemt hörs ganska väl:

http://www.pryltorget.net/flyg/the_wing.wmv

/Martin

McRegor
2007-09-03, 16:54
Hej,
Skakningar i proppen kan förutom obalans också bero på någon mindre skada på proppen och därmed förebåda att den kommer att släppa något blad inom kort - jag har själv råkat ut för detta men lyckligtvis på marken och jag höll kärran ifrån mig så propphalvan skadade inte ögon eller nåt annat.
APC har också sådana här småproppar och min gissning är att dom är styvare och mera varvtalsbeständiga.
Hälsningar
Roger

pgrts
2007-09-03, 17:03
Propellern är för stor för det KV som motorn har.
Det har varit samma o-ljud hela tiden men det är bättre att köra på halv gas med samma prestanda som med ful gas och mindre propeller.
Detta ljudet - på halv trottel alltså - är betydligt trevligare än ljudet med en mindre propeller med dubbla varvtalet.
Det tar inte allt för många sekunder att flyga vingen rakt upp tills man knappt ser den.

Det hördes lätt nere i byn någon dryg kilometer från fältet med den mindre propellern och högre varvtal.
/Patrik

Larsa
2007-09-05, 10:17
Kul att denna vinge kommit på tal igen, den är bland det roligaste flygtyg jag har i min "hangar". Sjukt stryktålig enligt min mening. Ett tag hade vi 5st i klubben som surrade runt samtidigt, ganska spännande måste säga att det var då..

En av våra medlemmar är inne på sin 3:e Typhoon nu.

askania
2007-09-06, 14:18
Finns bara en sida om man ska bygga vinge......

www.crazyherb.com

Har byggt en själv över en natt med en 40. 2-takt och en vingtjocklek på
100 mm.