handdator

Visa fullständig version : Diesel



Glawe
2007-09-05, 13:47
Tjenare,

Någon som testat diesel motorer ? Är själv lite sugen på att testa en i .10-.15 storlek i mitt skala projekt men tänkte fråga om någon här har lite erfarenhet. Förrutom att dom visst skall orka dra lite större proppar och stinka, vad har ni för erfarenheter ?

jaka
2007-09-05, 17:18
Hej!
Webra Winner, Piccolo, Taifun Hurricane för 43 år sedan.
PAW, MVVS och Rossi lite senare.

Dieslar drar större snurror jämfört med glödare. De är dessutom tystare men luktar mer. Luktar gott säger några.
Soppan innehåller (ungefärligt) 38% teknisk eter, 40% lysfotogen (ej motorfotogen) 20% olja (ricin eller syntet) och 2% amylnitrat eller diesel ignition improver(mycket viktig ingrediens).

Bröderna Fällgren (3F hobby) i Oxelösund säljer färdigblandad soppa om du inte vill blanda själv.

MVVS säljer både en 2,5cc diesel och en 10cc diesel.

Glawe
2007-09-05, 17:50
mmm, har surfat en del efter diesel idag, men jag blir inte riktigt klokpå om där sitter en throtell på eller inte. svårt att avgöra från bilderna med.

Enya har visst några dieselar med.

Vet inte riktigt vem som säljer här nere i skåne heller. Posten skickar ju inte bränsle vad jag vet.

http://www.mvvs.nl/MVVS/photos/3022rc.jpg

Michael
2007-09-05, 18:38
Precis som i bilsammanhang är modellflygdieslar bra segdragare. De tål att dra rejält stora propellrar om man justerar kompressionen.

Dieslar är sällsynta som attan på våra flygfält, annat var det förr...

Vill du vara riktigt unik skaffar du en fyrtaktsdiesel, en Enya 41C. Finns att köpa bl.a. från Steve Webb i U.K.

Här är en videosnutt som visar vad den går för:

Enya 41C Diesel

Den gör 5000 rpm med en 16x8-propeller!

Problemet är att få tag på bränsle. Eter är inte lätt att köpa över disk idag och frågar man efter amylnitrat på apoteket får de något vilt i blicken.
Därför är man nog hänvisad till att köpa färdigblandat om man inte råkar ha turen att ha någon vänligt sinnad kemiteknisk firma i närheten.

/Michael

Glawe
2007-09-05, 18:45
Mja, en motor i 40 storlek är för stort på den modellen som jag skall bygga. tror att .11 eller .15 storlekarna skulle bli lagom

Diesel
2007-10-17, 12:31
Att bygga om en 2taktare till diesel är inget märkvärdigt. Är du intresserad så kan jag förklara. Jag har byggt 4 taktare diesel och det var betydligt mer komplicerad.

Mvh Diesel.

jaka
2007-10-17, 18:55
Hej!
Dieselsoppa har Bröderna Fällgern (3F hobby )i Oxelösund.
Tjeckiska MVVS gör 2,5cc och 10cc dieslar.Finns med eller utan trottel(2,5cc)
Engelsla PAW tillverkar 1,0, 1,5, 2,5, 3,5 och 6,5cc dieslar.

H_enke
2007-10-18, 19:06
Glawe, jag har haft två Diesel MVVS, 2.5cc

När de går så går de toppen, luktar dessutom otroligt gott om soppan :)

Det knepiga är att få dem att gå bra, du har helt plötsligt ett kompskruva att justera också.