handdator

Visa fullständig version : AXI 2820/12 - strömtålighet?



Cringer
2007-09-07, 16:23
Hej!

Har har en fundering kring strömtålighet hos en AXI 2820/12...

Jag har sett på tillverkarens hemsida att den är specad till 37A/60s. Å andra sidan har jag läst, utan vara alltför kritisk till källan, att den tål betydligt mer ström än vad specen gör gällande, bara man har god kylning.

Jag har monterat motorn med radialfäste (öppet) framför motorspantet och testkört, och upptäckte till min förskräckelse att strömmen var närmare 50A... :shock: Är det någonting man törs köra med, eller är det att stressa motorn för mycket?

Tacksam för svar. Jag vill verkligen inte elda upp mer elekronik, men å andra sidan vill jag använda den väl också... Haha!

/Johan.

electric mike
2007-09-07, 20:34
Du kan ta ut betydligt mer än angiven märkström givet att du har en god kylning, dvs god luftström runt motorn.

Men frågan är egentligen om du tänker ta ut 50A i topparna då och då, eller om du tänker köra längre perioder på fullskaft.

Jag har en hyfsad lång och god erfarenhet av att ta ut betydligt mer ström/effekt ur AXI-motorer än vad de är specade för, men jag tar aldrig ut fullt pådrag i längre perioder, och jag ser alltid till att ha god kylning i form av både ordentligt luftinsläpp, och lika viktigt om inte viktigare - ett luftUTsläpp som är betydligt större i area än insläppet.

Jag har aldrig haft problem med att under dessa förutsänningar ta ut betydligt högre ström än märkströmmen. Motorn blir inte för varm, och AXI specar sina motorer ganska försiktigt.

Ett exempel är Fredrik Wergelands drivlina med AXI 2826/12 där han tar ut 50 till 55A från motorn som är specad för 40A under 60s, men man tar inte ut 55A kontinuerligt och naturligtvis med god kylning dvs luftström över motorn. APC-E 13x6,5 och 5S LiPo.

Jag har kopierat Fredriks drivlina med enbart goda erfarenheter.
Se gärna
http://www.mft.nu/?pid=207798

med video på Fredriks .40 GP Cessna med denna drivlina. No problems. Samma drivlina i TT J3 Cub 210 cm spv och i Jamara PT19. Flygvikt 2,8 till 3,2 kg.

/Micke H

Cringer
2007-09-07, 21:51
Tack så mycket för svaret! :)

Jag tror inte att det blir några längre perioder av gasande egentligen... Jag ville bara höra efter om det på något sätt kan skada motorn att gå över märkströmmen med så många ampere. Men då kan jag gasa kortisar.. Typ starter eller andra tummryck, utan att ha dåligt samvete? :)

Jag har el-ifierat en SK78, och tänkte testa den imorgon.

Motorn är monterad likt detta. Så mycket mer öppet kan det väl inte sitta? Det går säkert att få bättre kylning av motorn genom någon sinnrik luftströmsanorning, men det överstiger mitt förstånd just nu. Haha! Kanske montera en kylfläkt ovanför...? ;)
http://www.microflight.se/webshop/flygplan/aboveall/byggbeskrivningar/extra330-47/IMG_2689.JPG

Blir det en lyckad flygning så lägger jag glatt ut film på det!
Om inte så blir det väl motvilligt film ändå... Haha!

/Johan.

Tweety
2007-09-11, 19:27
Se bara till att ha ett tillräckligt stort fartreglage som klarar strömmen i fråga, då den annars överhettar lättare än motorn. Om du kör med BEC-kretsen inkopplad, dvs inte kör separat acc till motagaren, kan kärran flippa rätt rejält vid gaspådrag, om den blir överbelastad. Kort sagt, var noga med hela drivlinan!

Cringer
2007-09-11, 20:04
Se bara till att ha ett tillräckligt stort fartreglage som klarar strömmen i fråga, då den annars överhettar lättare än motorn. Om du kör med BEC-kretsen inkopplad, dvs inte kör separat acc till motagaren, kan kärran flippa rätt rejält vid gaspådrag, om den blir överbelastad. Kort sagt, var noga med hela drivlinan!

Tack! Ja, jag kör med ett Jeti Spin 66, så hoppas att det inte ska vara några knepigheter.

Otyget är i alla fall provfluget :D
Allt gick väldigt bra, inget brann upp, det blev bara lite hobbyljummet.

Det gick att läsa av 45A med Jeti-boxen. Jag vet inte hur tillförlitlig den är men jag hoppas att den är lite trovärdig i alla fall, och kanske ger en hint om hur det ligger till. Från en annan tråd var det heta tipset att använda loggningsapparatur. Verkar väldigt finnurligt. Så nu ligger det högt på vill-ha-listan av någon anledning ;)

Nåväl... flygningen gick fruktansvärt bra (läs: inget kraschade ;)). Planet kändes väldigt övermotoriserat. I flygbart skick väger kärran knappa två kilo. Det går att kuska runt på 1/4-gas, och den startar på, skulle tippa, 2 meter. En liten stolt filmsnutt kommer så fort jag filmen är Youtube:ad

/Johan.