handdator

Visa fullständig version : "nya" bipen hemma med bild ;)



kenneth67
2007-09-11, 23:19
hejsan hejsan alla monster diggare ;) nu har ersättaren till acron börjat komma hem handlade osett den av en klubb kamrat !
det visade sig vara en ultimate ... en rackarns stor sådan med .. så nu är jag lite tveksam till om min motor orkar med denna jätte ! har ingen aning om vad det är för rekomenderad storlek på motor till den då jag ej heller vet exact vilken ultimate det är ! men iaf spännvidden är 136 cm (mätte jag idag )å flygvikten på den idag med den motor han hadde i den ligger på ca 4 kilo...
men då hadde han en 2 cyl jätte motor --- så säg att med min motor (super Tiger g51 rc) 1,48 hk så landar den på mellan 3,4-3,6 kilo ... skulle ju varit smäckert å satt ys 63an i den men då jag redan kapat ur kåpan till extran så vill jag inte gärna flytta den motorn ngn som har erfarenheter av dessa ultimate modeller ?? hmm det står 300s bak på fenan om det kan leda till nått ?!! tackar för alla tips !

jonathan
2007-09-12, 16:25
Hej,
En OS160FX, Super Tigre G3200, MVVS / Roto 35cc Bensin eller annan motor med ca 3hk borde antagligen kunna passa.

kenneth67
2007-09-12, 17:07
Hej,
En OS160FX, Super Tigre G3200, MVVS / Roto 35cc Bensin eller annan motor med ca 3hk borde antagligen kunna passa.hmm det låter som om man får handla på sig en STÖRRE motor då ... 51an hadde jag i acron innan å den vägde 2,5 kilo där var det över motor . men å andra sidan så var spännvidden på den inte mer än ca 1 meter ! då sprack budgeten igen då !

kenneth67
2007-09-13, 20:50
ok som jag har förstått detta nu så är det en goldberg 60" 10dash 300 ultimate så en stor rackare ngn som har flugit denna modell?? å motor tips ?? 2 plutt eller 4 plutt dock för rimliga pengar

kenneth67
2007-09-16, 16:07
så var kroppen hämtad ... hmm pilot iplanet nu är barbie!!!
hmm kan man byta denne plast kvinna mot ngt mer naturligt ....
nån som kan landa utan studs..... wesse som pilot kanske ;)

Per P
2007-09-16, 17:04
136cm spännvidd.... Jag har en ultimate som är 130cm i spännvidd, och den rekommenderar de 91-120 fyrtakt till... Det beror ju lite på HUR du tänkt flyga den, men ska du ha skoj utan att överdriva mycket så är nog 120-fyrtakt (minst) att rekommendera efter de mått o vikter di angivit.

kenneth67
2007-09-16, 18:11
136cm spännvidd.... Jag har en ultimate som är 130cm i spännvidd, och den rekommenderar de 91-120 fyrtakt till... Det beror ju lite på HUR du tänkt flyga den, men ska du ha skoj utan att överdriva mycket så är nog 120-fyrtakt (minst) att rekommendera efter de mått o vikter di angivit.motorn som satt i var en 2 cyl fyrtaktare 160 el 180 tror jag .. men den vägde efter avmontering 1,2 kilo... så den tidigarevikten lär ju gå å kapa lite.. .. efter å ha kollat lite filmer där denna modell flygs så tro jag att detskall nog satsas på "riktig" motor så det är inte omöjligt att det kan bli en ys 110 å det har väl du åsikter om tobbeo??:) då denna modell inte kommeratt flygas förens nästa år troligt vis... skall ge migpå att klä om den då den är lite skamfilad så känner ingen stress å köpa en motor just nu ..sparar hellreihop å köper en rejäl rova å givetvis vill man ju ha möjligheten till hovring när man väl lärt sig tekniken...

Per P
2007-09-16, 22:19
Tänk bara på att när du sätter i en så pass mycket lättare motor så blir modellen troligtvis baktung (om den varit riktigt avvägd innan dvs) och då kan du behöva blya ner rätt mycket. Då tycker jag det är bättre att sätta i en större (tyngre) motor direkt och inte blya så mycket. Blir i regel lite roligare så :D ;)

kenneth67
2007-09-16, 22:25
så här ser eländet ut ...http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1140
å ställde upp den på köksvågen (digital) utan motor så väger klumpen 2740 gram .. inte såå farligt ändå !

kenneth67
2007-09-27, 22:25
så har handlat en motrot till flyget ! det vart en super tiger 2300 mk2.. 3,7 hk 12000 varv propp 18x6-10 rekomenderat vikte n var inte farlig heller på den rova 1029 gram med dämpare om jag minns rätt åsså priset då som nog var det bästa 1400kr !! så min vana trogen !! massor med mera motor än vad som egenteligen behövs ! hehe power to the people! !! eller hur wesse !??

swe34
2007-09-28, 15:55
Ser ut som en goldberg ULTIMATE, en sådan hade jag för typ 12 år sedan... (f.n va åren går) med en Irvine 120". En riktig "hotrod" att flyga klarar kniveggsloping (och kniveggsstarter) men.... flyger som en tegelsten vid motorbortfall :D Se till att få den så lätt som möjligt och flytta bak tyngdpunken så långt du bara vågar, har för mig att min låg ca 40 mm bakom den rekomenderade!
Tyvärr återgick min till byggsats (svårbyggd).... :cry:

kenneth67
2007-09-28, 19:04
Ser ut som en goldberg ULTIMATE, en sådan hade jag för typ 12 år sedan... (f.n va åren går) med en Irvine 120". En riktig "hotrod" att flyga klarar kniveggsloping (och kniveggsstarter) men.... flyger som en tegelsten vid motorbortfall :D Se till att få den så lätt som möjligt och flytta bak tyngdpunken så långt du bara vågar, har för mig att min låg ca 40 mm bakom den rekomenderade!
Tyvärr återgick min till byggsats (svårbyggd).... :cry: jo visst är det en sådan ... som du kanske ser tidigare i tråden så väger den 2,7 kilo utan motor -- acc motor mottagare samt lite bränsle så 4 kilo landar man nog på ! har ingen aning om vart tp skall ligga på den köpte ju den beggad! hur som så är mitt motor val 250 gram lättare än vad tidigare ägare hadde !

swe34
2007-09-28, 19:38
Detta kanske kan vara till hjälp...
THE ULTIMATE BIPLANE
Stock Number: GBGA0053
Kit Number: 53
Wingspan: 54"
Wing Area: 980 Sq."
Flying Weight: 8 lbs.
Fuse Length: 57.5"
Radio: 4-Channel
Power: .60-90 2-Cycle
.80-1.20 4-Cycle
INCIDENCE
(In Degrees)
Wing: 0 (Both)
Tail: 1.25
Engine: Right 2
Down 0
THROWS
Aileron: 12 / 10
(Degrees)
Elevator: 14 / 12
(Degrees)
Rudder: 23 / 15
(Degrees)
CENTER OF GRAVITY
Balance Point on fuse,
measured back from
wing leading edge. (Balance upside down)
1-7/8" to 2-7/8"
(Bottom Wing)

http://www.carlgoldbergproducts.com/airplanes/gbga0053.html

kenneth67
2007-09-29, 11:32
verkar stämma hyffsat 136 cm spännvidd har jag så det felar på 2 cm .. samt att flygvikten landar enl beskrivning på 3,6 kilo .... klarar mig nästan då .... blir ca 2-300 gram tyngra helt inom gränserna tycker jag ! tackar för länken ...

kenneth67
2007-11-07, 21:29
motor på väg in i maskinen en super tiger g2300
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1365
det blir fullt under kåpan ..... å lite utanför med som det verkar !

GunnarJ
2007-11-08, 23:28
Har en likadan med en ASP 90 2-takt, flyger kanon med denna. Din Super Tiger verkar lite overkill om du inte tänker starta vertikalt. Ultimate är jätterolig att flyga, den går precis dit du pekar.

Gunnar

kenneth67
2007-11-09, 11:45
hehe jo jag har förstått detta ... jag tenderar att övermotorisera allt ! :) bättre med för mycket än för lite ! dock är denna motor 200gram lättare än den tidigare ägaren flög den med ... hur som så idag med halsfluss i regnet så har rovan provkörts ! jisses vilket drag lär nog inte behöva nyttja all den effekten ! å vad härlig motorn gick startade direkt lite snapps å 2 varv koppla glöd å vipps :):):):) ...
min första stora motor .... körde med 16x8 propp då det är det största som går utan att det tar i backen ! så nu ska den köras in ordentligt ett par tankar ... tar nog en stund ... då den verkar snål!! sååååå sugen på att ta upp den nu .......