handdator

Visa fullständig version : HJÄLP Kyosho cap 232.60



Johan´s
2007-09-14, 06:07
Hej

Varför rollar min cap när jag försöker göra en snäv loping och den skevar alltid åt höger.Gör jag en stor loping så funkar det?Snälla hjälp mig.

Mh Johan

T5
2007-09-14, 08:26
Kolla tyngdpunkten och utslagen.
Om du har tp för långt bak och stora höjdroderutslag kan du snaprolla rakt fram om du drar för mkt höjdroder.
Kolla även laterala balansen, dvs, balansera stjärten och spinnern och se om högra vingen är 'tyngre' än den vänstra... balansera med lite bly på motsatta vingspetsen.

Ludde
2007-09-14, 08:33
dom gör så, vänj dig med det.. tyckte själv det var lite scary i början men dra ner höjdutslagen lite och prova dig fram..

när man vant sig så är det en kul buskärra

Johan´s
2007-09-14, 20:12
Hej och tack för svaren

Det är nog som Ludde säger att det är bara och vänja sig för jag har provat att vikta vänster vingen med 40gram och ingen skillnad.

Mh Johan

bokis
2007-09-14, 21:16
Jag skänkte bort min kyosho cap(60) av den anledningen..Av någon anledning så flög 40:an 10 gånger trevligare tyckte jag...
O varje gång jag skriver om detta så brukar mothuggen hagla men i min värld så ska inte en flygmaskin göra så..
Det brukar komma tips om att lätta dem o.s.v men jag bytte fpl. istället.. :D
En del gillar just detta att den klipper ganska våldsamt över höjdrodret men jag klarar mig utan detta helt..
Smaksak kanske?

sundqvistjohan
2007-09-14, 21:21
Min Sukohi SU 31 klipper vid stort höjdroderutslag, likaså min Yak 54. Men ack så sköna kvickrollar :-)

Höll på att förlora Sukhoien då jag testade min första fyrkantsloop (sista hörnet), sedan dess är jag litet försiktigare med höjdrodret när jag gör en vertikal neråt.

Ludde
2007-09-14, 23:51
Ingen som hakat på ett Gy-401 på skeven?
bör väll ta bort allt det där..
håller det helin full rejs med bommen på tvären skall väll detta vara en bit av en kaka?

min e paj så jag kan inte testa..

I ett tidigare liv med 35MHz flög jag på fel modellminne och sedan vill inte min cap var med längre.. frid över den tiden..

saknar den dock.. liten å buskul buskärra.. KE all the way :-)

jaka
2007-09-15, 16:26
Hej!
Att en modell beter sig som du beskriver beror inte på att det är en CAP!!!
Det beror på att den är: för tung, har för stora höjdroderutslag eller att den har skev vinge...eller kombinationer av dessa. Det är endast dessa orsaker som kan få kärran att snapprolla åt höger....eller vänster när du ger höjdroder.
Likadant händer om du går in i en snäv bankning åt t.ex vänster...kärran snapprollar då åt höger.
Bor du i stockholmsområdet kan jag hjälpa dig med att trimma in kärran.


Hälsningar!
Jan K
Väsby MF
Tel: 0736-973107

Johan´s
2007-09-16, 15:08
Jag bor dessvärre i Emmaboda så det är en bit.Jag har provat med en annan vinge och det gjorde ingen skillnad.Och jag tror inte den är för tung jag har en liten acc och kärran är aldrig lagad så den borde inte vara för tung.Vet någon var tyngdpunkten ska ligga?Har det betydelse för det konstiga beteendet?

Mh Johan

Tobbe O
2007-09-16, 21:06
Svaret är enkelt, du har för stort höjdroderutslag.

mulder
2007-09-17, 01:31
Min Cap av samma märke gjorde också som beskrivs i tråden.
Orsaken var för tung modell, satte i en Saito 100a och lättare servon, mindre acce. plockade bort ca 480gram, oj oj vilken rolig maskin det blev, MEN förstora höjdutslag så spökar den fortfarande men det går att ha ganska stora utan att den uppför sig illa, blev mycket bättre.
Vad har du för spis i den??
Mvh Mikael.D

Brauer
2007-09-17, 09:24
Prova att vinkla upp båda skevrodren något, eller mixa in det när du ger höjd.

martina
2007-09-17, 10:52
Var ska TP ligga på Kyosho CAP 60?
Jag har sett olika uppgifter på
ca 80 mm och ca 110 mm(kommer ej ihåg exakt). PDT_Armataz_02_03

Tacksam för svar

Krille
2007-09-17, 11:07
Kolla tyngdpunkten i roll-led. har du motorn sidmonterad är den garanterat felvägd i roll planet. Och har du motorn monterad åt sidan har du förmodligen den åt höger = rollar åt höger som du beskriver

Hadde en suckhoi som betedde sig EXAKT som du skriver. Men efter bly i ena vingspetsen blev den som en dröm. Vissa kärror är mer kännsliga än andra för detta.

Gör det lättast att hålla planet i spinnern å under sidorodret. (se till att motorn är i nedre dödläge så du inte har nått kom åt nått håll)

martina
2007-09-17, 11:48
TACK Krille!
Var ska TP ligga i LÄNDSLED RÄKNAT FRÅN VINGFRAMKANTEN?
PDT_Armataz_02_43

Irokee
2007-09-19, 20:59
Jag vill bara bekräfta att om man "tokrycker" i höjdspaken...! Då beter sig en Kyosho Edge 540 (med 46:a) likadant.
T.ex. så försökte jag flera gånger idag att efter 1,5 roll (kommer ut inverterat) ge höjd för att komma ner och "rätt"....gjorde jag för stora utslag då "skruvade den ut sig" (klippte) och befann sig helt plötsligtflygande ut ett anat håll. Men gav jag lite lagom höjdroder så flöt det på bra.....

Tobbe O
2007-09-19, 21:33
G-stall kallas det och G-stallar gör nog alla plan om man har stora/förstora höjdroderutslag.