handdator

Visa fullständig version : problematiskt landställservo



Lancair
2007-09-22, 22:50
Har inhandlat ett st Hangar 9 Corsair och bad ÖMH att skicka med ett lämpligt servo att manövrera landstället med. Det blev ett Futabaservo trots att jag påpekat att jag använder JR/Graupner....

problemet är att servot har för stort utslag och jag hittar ingen möjlighet att ändra utslaget via radion, en Graupner mx-22. Har lagt servot under kanla 9 med hjälp av Control Adjust och enligt displayen ska man kunna styra både Travel och Time. Inget biter på landställservot. Under Servo Adjustment ska jag kunna reglera både Travel och Limit, dvs ändläget - inget händer!??

När jag koppar in ett "vanligt" servo fungerar allt som det ska

Lösningen är kanske att skippa det dyra (550 kr), men icke tjänstdugliga landställservot som inte går att styra och i stället använda ett vanligt standardservo - men det svider att behöva slänga ett sprillans nytt servo

Någon som har förslag på lösning av problemet - hur justera ändläget på landställsservot????

Sigun
2007-09-22, 23:32
Öppet köp ?? .. saker som inte fungerar får du väl helt enkelt byta ut mot ett som fungerar till din radio.

Man ska väl inte behöva kasta nya saker när de skickat "fel" saker till dig. Du talade ju om att du hade en Graupner radio.

/Martin

pilotkalle
2007-09-23, 00:13
Problemet med landställservo är att de har bara två läge, "inne" och "ute",
alltså inte ställbara via radio. Det är varken fel på din radio eller servo, dom är bara så :cry: . Om du kan så köp ett vanligt servo men gärna på c:a 5 kilo då det brukar få arbeta lite hårdare.

JR
2007-09-23, 00:18
Tror inte du skall använda ett vanligt servo då det kommer ligga och förbruka ström hela tiden som det ligger i annat läge än center.

Beror iofs på hur stor mottagarack du har.

pilotkalle
2007-09-23, 09:28
Tror du eller vet du?
Jag tycker det är märkligt att vad man än skriver på ett forum så finns det alltid nån som "vet" bättre. Förklara vilken lösning som är den rätta istället om du nu har erfarenheten till det.

Michael
2007-09-23, 16:40
Tror inte du skall använda ett vanligt servo då det kommer ligga och förbruka ström hela tiden som det ligger i annat läge än center.
Nej, så är det inte. Infällbara landställ är normalt sett konstruerade så att de har låsta lägen för ställ ute/inne. Det betyder att i dessa två lägen belastar inte landstället servot överhuvudtaget, såvitt man inte själv installerat servo fel så att det står och stångar mot ändläget.

Det är riktigt som Pilotkalle skriver att landställservon endast har två lägen, man kan därför inte använda sändarens utslagsbegränsingar för att påverka servot, istället får man se till att använda lagom långa servoarmar för att utslaget ska stämma med vad som behövs för landstället.

/Michael

Lancair
2007-09-24, 09:57
Tack Michael, ditt svar innehöll lösningen på problemet -- nu funkar det som det ska.

c.meijer
2008-10-07, 20:06
hej
fins det något servo som går 180 grader,(minst 120grader)
som är propitionellt?
akut behov......

Nyroth
2008-10-08, 00:19
hej
fins det något servo som går 180 grader,(minst 120grader)
som är propitionellt?
akut behov......

Tjena Claes,

Här är link på ämnet modifiering av servon för rotation på mer än 120 grader. sök på google på '' modify servo rotation'' oc du kommer få ett tiotal användbara tips.
http://mypage.yhti.net/~dmcdnld/s148retract.htm (http://mypage.yhti.net/%7Edmcdnld/s148retract.htm) denna är för ett Futaba 148
http://www.acroname.com/robotics/info/ideas/continuous/continuous.html Denna är för ett Hitec HS-300

Mvh,
Niklas