handdator

Visa fullständig version : vintern



mds
2007-09-23, 00:32
är det svårare att flyga med metanålmotorer på vintern.
mvh m

sundqvistjohan
2007-09-23, 07:47
En metanolmotor kan vara litet svårare att starta på vintern. Med glödpanel och fältack är det betydligt lättare att starta motorn än om du har en handglöd som på vintern inte orkar ge glödstiftet tillräckligt hög temperatur.

Min OS LA 46 ger betydligt mera kraft i -20 grader än i +20 grader. Så när motorn väl är igång är det bara en fördel med kölden.
Har inte prövat min fyrtaktare i extrem köld ännu, men månne inte den ska gå bra också.

För min del är kalla fingrar det största problemet, jag kör med "pekfinger-tumme" grepp på spakarna och måste ha fingertopparna bara. Det är hemskt när man förlorar känslan i fingertopparna och har planet i luften:-)

Hade problem med skidorna till min Sukhoi i början, men senare fick jag en fungerande lösning: YouTube - Sukhoi SU 31

Mr X
2007-09-23, 10:16
Hur är det med kyla och plastfilmen på flyget?
Jag kan tänka mig att kylan gör att filmen lätt spricker.

sundqvistjohan
2007-09-23, 10:26
Har inte märkt att klädseln skulle vara ömtålig i kyla. Min Twist blir oljig på vinge och stabbe då jag flyger och det är ganska knepigt i kyla. Oljan fryser till och går inte att tvätta bort på fältet. Sedan tinar oljan i bilen när jag kör hem, bäst med plast eller en liten presenning för att skydda bilen från oljekladd. Sedan får man putsa planet hemma.


Däremot funkar inte mina elplan så bra i kyla (LiPo-batterierna gillar inte köld) och depron blir skört som bara den. Min hydrobåt "miss hyperion" blev alltså ingen "hit" på vintern.

Casimir_rc
2007-09-23, 11:17
Jag skall även pröva att flyga i vinter med min spacewalker som har en Fl .70.
Är en fyrtaktare känsligare för köld än en tvåtakts motor?