handdator

Visa fullständig version : Att forma Depron



JerryD
2007-09-24, 14:21
Har börjat på ett bygge i Depron, och kom till en punkt där jag behövde böja Depronet (3 mm) till en överbyggnad på bakkroppen på planet. Efter idogt "valsande" med brödkavel, havreflarnsformar och annat, gav jag upp mina försök.
Så fick jag av en "händelse" se något som stod där i hörnet i ett rum här i huset som jag sällan brukar vistas i. Det var hustruns kallmangel (tror jag att den heter). I med Depronbiten på rätt håll innanför linneduken. Fyllde på i nästa varv med en tjock mjuk handduk. Sen fick den gå där ett par minuter.
Resultatet blev en tunn och perfekt depronbit som dessutom hade en snygg linnestruktur invalsad!
Kanske något för plankningen av vingen också, längre fram?

cj
2007-10-04, 14:03
Under mitt bygge av en FA/22 Raptor i depron har jag behövt forma depron ett antal gånger. När man formar depron och liknande material är det väldigt lätta att ytlagret spricker och deformeras om man inte är försiktig.

Värme är din vän, dock inte för mycket. Jag använder en värmepistol (eller hårtork fungerar lika bra) för att värma depronet. Om man värmer precis lagom så blir det så pass mjukt att man utan att förstöra ytlagret kan forma det nästan precis som man vill.

Jag har även hör folk använda ugnen för att värma upp depronet. Har inte testat detta men det kan säkert fungera bra så länge man inte sätter på grillen :-D.