handdator

Visa fullständig version : Yak -54 Sp.2055mm Bygge med DL-50cc



Flipper
2007-09-24, 20:18
Hejsan tänkte dela med mig av mig bygge som börjar ta form nu.
Se mer bilder på http://www.rfkskilling.se/Projekt/yak54_arf_bygge.htm
Motorn installerad

http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/MOTORON.JPG
och Virtual Cockpit på plats. :-), Tack till Magoozi
för tipset !
http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/VitualCockpit.JPG


Hade gott //Mvh.Mattias 8)

[/url]

colsson
2007-09-24, 20:39
Trevliga bilder på en väldigt fin kärra!

Ludde
2007-09-25, 00:27
kan rekommendera en JTC-DA50WP DA50 Wrap around pitts Wrap Around Pitts Muffler for DA 50R $89.99

från http://www.jtecrc.com/dawraparound.htm

http://www.jtecrc.com/Pictures/mufflers/wraparoundnewstyle.jpg

wesse
2007-09-25, 08:37
yaken gjorde sig bra mot det nya fina golvet o panelen så jag tyck inte du ska flyga med denna utan häng opp den i taket o njut av yaken i många år framöver............ 8)

Flipper
2007-09-26, 19:29
Tack för tippset om mufflern det blir en till vintern ! :idea:

-Jadu Wesse det är inte bara golvet som är nytt hela övervåningen påbyggd på mitt en planshus. Jag ska hänga ett plan i nocken dock inte detta ja har förberett med el så jag kan ha spotlights på det planet men det vet inte frugan om att jag ska hänga där :badgrin:

Mvh.Mattias

kenneth67
2007-09-26, 21:09
ser riktigt fin ut ! vad fick du betala för rovan ???

Flipper
2007-09-26, 22:13
Tja du man vill inte börja räkna det närmar sig några tusenlappar totalt :shock:

Yak 54an- 6900kr
Motorn- DL-50 2200kr egen import Kina
Servon- ?.000 :oops:

Magoozi
2007-09-29, 13:26
Underbart att se en kombo som min egen!
Köpte yaken i förra veckan, ochmin beställda dl50 kommer förhoppningsvis i veckan.

Jag ville göra min cockpit lite roligare så jag beställde en "virtual cockpit" från www.wrightrc.com.

Kostade mig en 35 dollars har jag för mig, kommer också i veckan.

Ser framemot lite feedback angående motorn!

mvh

Magnus, Ängelholm

Flipper
2007-09-30, 11:23
:p Jag körde in motorn i fredags kväll den startade efter 5:e draget. :D

Jag har endast en .3gp film som är i mobilformat.

http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/DL_50.3gp

Magnus riktigt fina cockpits jag har kontaktat honom med nu ,tack för tippset ! 8)

GP Yak 54 satsen är oerhört välgjord och fin
Mvh.Flipper

Magoozi
2007-09-30, 18:00
Cockpiten kan nog bli riktigt nice! Jag får lägga upp lite bilder här i tråden!
JAg längtar så till min dl kommer, ska komma på tis eller onsdag. Kör du på aspen eller vanlig 95? Behövde du justera mycket på förgasaren, eller gick den som en klocka direkt?

loop
2007-09-30, 18:29
Ett litet tips ang Gp yaken
Förstärk landstälsinfästningen.
Minna lossande i dag fast det ej var någon dålig jätte dålig landning lite studs bra efter studsen lossan stället på ena sidan så nu får man repa så FÖRSTÄRK från början så sliper du repa efteråt

Flipper
2007-09-30, 20:05
Magoozi jag justerade inte ens ett halvt varv på min. Vicken gooe motor har precis varit ute och kört in den lite till. Nu har jag kört i ca.1½ timme så nu få det vara nog nu måste jag installera den i Yaken :o
-Ja lägg upp bilder på Cockpiten

-Jag körde med 98oktan och Castrol TTS olja 5% på inkörningen.


OK tack Loop för det tippset hmm... ser ju inte så klent ut men jag ska förstärka den iallafall !

Mvh. Flipper

loop
2007-09-30, 20:18
Jag tykte inte heller att det så så klen ut men men det var den när man sett det trasikt.

Flipper
2007-09-30, 20:22
Tänkte om du kunde ta bilder och lägga upp på infästningen som gick sönder jag kan tänka mig att den gick av mittimellan landställets infästning ?

Mvh.Flipper

loop
2007-09-30, 20:47
Jag fixar det under morgondagen

loop
2007-09-30, 21:18
Det fixade sig har nu några kort.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1226

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1227

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1225

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1228

wesse
2007-09-30, 21:46
kom till mönsterås så lär vi dig att landa utan studs och då räcker det o stället sitter fast med en klädnypa....


p.s ja är inte som andra jag men nöjd ändå :lol:

Flipper
2007-09-30, 21:58
Jag lider med dig huua... :( :cry:

Tack för bilderna !

Jag ska nu förstärka min men det ser lite konstigt ut att det inte spack sönder mer uppåt på utsidan mest neråt ??

Mvh.Flipper

loop
2007-09-30, 22:53
Jag uppfatade det som att den vred sig framifrån och back. Jag har kollat lite mer nu på den sidan som är hel och där kan man känna att balken son skall gå över mellan ställen är dåligt limmad mota ytterkant.

Flipper
2007-10-15, 23:29
Nu har jag limmat och förbättrat stället infästning så nu ska de hålla men jag få la slicka landningarna som Wesse säger dom e bra på :lol:

Hade '
Mvh.
Flipper

Snickarjävel´n
2007-10-16, 07:17
Jag lägger alltid kolfiber på insidan där ställen sitter fast. Gjorde så på min Extra 330L och det höll väldigt bra medans kolfiber stället som skickades med flyget gick tvärt av :evil:

Magoozi
2007-10-19, 10:32
Cockpiten såg ju riktigt fin ut! Har inte monterat min ännu, men jag återkommer med bilder när jag kommer så långt.

Vill du ha en grymt detaljerad docka att matcha med måste jag rekomendera www.litepilots.com
Riktigt fina pilotdockor.

Jag återkommer med bildernär jag kommer så långt.


/
Magnus Göransson, Ängelhom

Flipper
2007-11-23, 00:25
Nu ska jag bli färdig det har varit lite mkt. jobb och mycket med huset men nu ska jag göra klart min YAK 54:a

http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/DSC00960.JPG
http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/DSC00962.JPG
http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/DSC00959.JPG
http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/DSC00954.JPG
http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/DSC00956.JPG
http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/DSC00964.JPG

Mer info. på
www.rfkskilling.se

Mvh.Flipper

Flipper
2007-11-23, 21:58
Nu återstår endast .... röken det få bli ett vinterprojekt och sedan kommer poweboxen med ....

Premiär flygning kommer......

http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/Tummen%20upp.JPG

http://www.rfkskilling.se/Projekt/Yak54/Klar.JPG

Tobbe O
2007-11-23, 22:25
Fin kärra!!!

Varför skall du ha powerbox på en modell med ett servo per roder?

Jakob
2007-11-23, 23:03
Underbart att se en kombo som min egen!
Köpte yaken i förra veckan, ochmin beställda dl50 kommer förhoppningsvis i veckan.

Jag ville göra min cockpit lite roligare så jag beställde en "virtual cockpit" från www.wrightrc.com.

Kostade mig en 35 dollars har jag för mig, kommer också i veckan.

Ser framemot lite feedback angående motorn!

mvh

Magnus, Ängelholm

Kul idé med "virtual cockpit"

Flipper
2007-11-27, 20:20
De känns säkrare med powerbox.....tycker jag och två Acc.

Jag tackar Magoozi ännu en gång för tippset med cockpiten
Mvh.Flipper

Magoozi
2007-11-27, 22:26
Kul att cockpiten gillas. Nu får du skaffa dig en pilot osså!

Vad låg servona på i pris? Hur starka?

Flipper
2007-11-28, 17:57
Ja jag ska fixa någon Pilot med vet inte vilken jag vill ha ännu hmmmm.....

Servorna kostade ....... :?

1st Sidoroder Hitec Digital HS-5955TG 18kg på 4,8v 995kr/st

2st Skev & 2st höjd JR Digital DS8301 6.5kg 1000kr/st


Mvh.Flipper

harmon
2007-11-30, 22:32
Personligen skulle jag inte köpa servon för 5k till en modell...

men det e jag det..:)

Menar det att det finns ju gode mkt. billigare servon som drar lika bra men inte samma namn....

mvh

Zekee
2007-11-30, 23:31
Finns mottagare som man kan köra 2 mottagaraccar direkt i. MPX ipd 7.

Tobbe O
2007-12-01, 08:22
Man kan köra två ackar i alla mottagare, har du inte plats i mottagaren så kan du koppla ena acken på en Y-kabel på en servo utgång.

harmon
2007-12-01, 09:21
Men Det var ju en bra idé Tobbe..

ja skall minnas den ..

mvh

Nyroth
2007-12-01, 20:20
Personligen skulle jag inte köpa servon för 5k till en modell...

men det e jag det..:)

Menar det att det finns ju gode mkt. billigare servon som drar lika bra men inte samma namn....

mvh

Dragkraft är viktigt, men förmågan att centrera, alltså konstant hitta tillbaks till samma mittläge är väldigt viktigt för att få en maskin att kännas ''låst'' när den flyger. dragkraft kostar relativt lite pengar medans centrering är svindyrt.
Min erfarenhet efter att ha spenderat en mindre förmögenhet och veckor av tester på servo styrkor, tillförlitlighet och precision så är det tyvär så illa att det bara är 2 servo fabrikat (Futaba & JR/Graupner) som levererar deklarerad prestanda.

Självklart duger de övriga fabrikat som finns på marknaden till 85% av alla piloter, men för den som söker det bästa finns tyvär bara 2 alternativ.

Mvh,
Niklas

Tobbe O
2007-12-01, 20:45
Kunde inte ha förklarat det bättre själv PDT_Armataz_02_44

Tack än en gång Nicklas

Ålänning
2007-12-01, 22:22
Phust, tur då att man valde Futaba S3003 senast jag köpte servon,
tvekade lite först men sen slog jag till ;-)

mds
2007-12-03, 00:42
Personligen skulle jag inte köpa servon för 5k till en modell...

men det e jag det..:)

Menar det att det finns ju gode mkt. billigare servon som drar lika bra men inte samma namn....

mvh

Dragkraft är viktigt, men förmågan att centrera, alltså konstant hitta tillbaks till samma mittläge är väldigt viktigt för att få en maskin att kännas ''låst'' när den flyger. dragkraft kostar relativt lite pengar medans centrering är svindyrt.
Min erfarenhet efter att ha spenderat en mindre förmögenhet och veckor av tester på servo styrkor, tillförlitlighet och precision så är det tyvär så illa att det bara är 2 servo fabrikat (Futaba & JR/Graupner) som levererar deklarerad prestanda.

Självklart duger de övriga fabrikat som finns på marknaden till 85% av alla piloter, men för den som söker det bästa finns tyvär bara 2 alternativ.

Mvh,
Niklas

Hej Nyroth
Skulle det funka fin med futabas 3305 servo till en 2m maskin med 50 cc bensinare om man inte vill betala 1000-1500:-/st?
Vilka servaon skulle du rekomendera både dyra och lite billigare?
mvh m

Nyroth
2007-12-03, 02:42
Hejsan,
Först av allt Flipper ursäkta att vi tar lite av din tråd plats för allmän servo diskussion, förhoppningsvis finner du den informativ även för dig själv.


m, här har du mina högst personliga åsikter om ämnet servon för IMAC bruk,

Futabas 3305 servon används flitigt i 2 meters/50cc applikationer.
Det som är viktigt är att du har en bra strömkälla, jag rekomenderar ett bra Ni-Mh eller till och med Ni-Cd batteri med minst 2500 mAh, om du kör på 4.8 volt och minst 3000mAh om du föredrar 6.0 volt.
Dessa servon drar flitigt med ström så var noggran med kabel dragning, inga klena standard förlängningar, minimera användandet av skarv kablar, samt rejäla kablar mellan batteri-brytare-mottagare.

3050 ett annat Futaba servo som jag har positiv erfarenhet av, det är lite klenare än 3305 med sina dryga 6.5 kg vid 6 volt men det är ett servo som centrerar mkt bra för sitt pris. Kostar ca 400 SEK

9152/9153 är två beprövade Futaba servon i det högre pris läget, samma servo med olika drevsatser beroende på hur man vill ha fart eller styrka. Excellent centrering! Kostar ca 1100SEK

JR har tyvär inte det bästa utbudet i Sverige, skall ta en diskussion med våra Svenska JR handlare om detta. Detta är synd då JR gör väldigt bra grejer för våra storskala aerobater.
Bra inköps källor finns både i England Asien och USA men varför behöva gå över ån efter vatten....

JR 821 digitalt budget serv,o det är i ungefär samma klass som Futabas 3050 men inte metall drev och lite sämre centrering och dragkraft kostar även lite mindre ca 350 SEK.

JR ST126 MG prisvärt analogt servo i JR’s Sport serie.
Metall drev, 10 kg dragkraft, 0.17sek och ett pris under 400 SEK dock inte digitalt men hyfsat bra centrering och bra dragkraft.

I det högre prisläget har JR i mitt tycke det bästa servo utbudet.
JR 8411 metall drev, 15kg, 0.18 sek och ca 700SEK. Bra höjd skev servo till 2m klassen

JR 8611 metall drev, 22 kg, 0.18 sek och ca 800SEK. Bra sid för 2 metersklassen och super som höjd och skev servo upp till 2.6 meters.

JR 8711 metall drev, 28kg, 0.16 sek och ca 1100SEK, Passar som sid servo upp till 2.6. Ersätter 2 st servon på både höjd och skev applikationer på 3 meters kärror.
Ett SUPER servo som ingen annan tillverkare erbjuder en värdig konkurent till i dagsläget. Drar dock MYCKET ström så eftertanke krävs då man planerar ström försörjningen.

JR’s metall drevade servon har en svaghet och det är att det blir glapp i deras vxl-lådor. Glapp i ett servo (i rimliga mängder) är dock inte ett så stort problem som folk i regel vill göra det till, skälet är att på en yta så som skev och höjd så har du alltid ett undertryck som håller rodret emot servots änd-glapp då du flyger, i praktiken känner du bara glappet då kärran sitter på marken. Om du däremot har ett servo som centrerar dåligt så har du den känslan hela tiden du flyger. Självklart skall allt glapp undvikas så långt det är möjligt men lite glapp kommer det alltid att finnas i den typen av linkage och med den symetri vi använder för att kunna erhålla 3D utslag på mer än 45grader. Sätter du upp kärran för att endast flyga manöver flygning med max 20 grader så får du ett betydligt mer glappfritt linkage.
Jag rekommenderar att man de servon med minst glapp, bästa centrering på skev då där har man största nyttan av den typen av precision, för kvickrollar, moment rollar och super slow-rollar. På höjd känns glapp ännu mindre än skev (jag vet att andra regler gäller i Pylon.....

Livet är en enda stor kompromiss :)

Mvh,
Nyroth

mds
2007-12-03, 03:15
Jag tackar än en gång för ett BRA SVAR Nyroth....Flipper får bjuda på lite plats i hans tråd!!

Nu till en ny fråga till Nyroth om ACC mm..
Om man tex tar enn 2500mAh kan man använda AA accar lika väl som sub-c?
Om man vill köra med dubla accar och använda tex Emcotec regulator
skulle det funkar att köra lipo då (du rekomenderade inte lipo iföregående inläg om servo)?
Eller vad har du för erfarenheter av Accar regulator och
strömbrytare?
Vad bör man använda 4,8v (4celler) eller 6v (5celler)?
mm?
mvh m

Nyroth
2007-12-03, 05:12
Hej igen m,

Rent generellt så skall du använda en acc med lågt inre motstånd, alltså en hög strömtålighet (C-värde).
Jag är ingen cell expert utan baserar mina kommentarer på erfarenhet, batteri marknaden skiftar snabbt och de som känner till detta bäst är nog el-killarna.

Räkna med att varje servo KAN ta ut så mycket som 3 Ah under extrema förhållanden så 6x 3 Ah = 18 Ah. Nu behöver du hitta en acce som klarar att leverera 18 ah vid 6 volt utan att dippa. Sist jag kollade så var det gräns fall att de flesta 2700mah Li-po accar skulle klara det med marginal. En Li-Io på 4000 mah klarar det. Och en Ni-Mh på 2700 fixar det, en Ni-Cd på 1400 mah fixar det. Nu kan man nu enkelt sätta en prislapp på var och en utav dessa alternativ och sedan får man helt enkelt göra en avvägning hur många flygningar man vill ha ut av sitt paket, hur mycket pengar man vill spendera och hur mycket vikt man vill spara.

Om vikt är av betydelse och budget inte så viktigt så är ett Li-Ion eller ett rejält senaste generation Li-Po helt ok. Jag är dock själv ännu skeptisk till Li-Po då jag fått mer än en cell att explodera de sista åren, troligtvis på grund av slarv men lika förbaskat farligt och inget jag vill hålla på med. Li-Ion funkar dock bra, tyvär är jag slarvig och glömmer ibland att stänga av strömmen, det kan kosta en set-up batterier. Men det är lätt & kraftfullt.

Med Ni-Mh så blir livet enklare om än tyngre. Billigt blir det med. Och glömmer du strömmen på så är det bara att ladda. Samma sak gäller ju Ni-Cd även om det i sverige är dyrt för att inte säga omöjligt att köpa till rimligt pris.

Jag känner att det inte går att ge ett generellt bra och enkelt svar på denna fråga. Utan du får ta det som en vägledning.
Angående cell storlek, man får göra en enkel avvägning mellan vikt och strömtålighet. Historiskt så har jag dålig erfarenhet av hem lödda acc packar så om du inte är en expert i det området rekommenderar jag att köpa svetsade paket.
Jag rekommenderar att du skippar powerbox i en 2 meters kärra. Det blir snabbt en massa extra vikt och inte är dom gratis heller. Lägg hellre pengarna på bra servon och en bra motor.

Upp till 6 servon så tycker jag att dubbla brytare och accar in till en mottagare är att föredra. Om du väljer Li-Ion / Li-Po så finns det bra brytare med inbyggd regulator.

Mvh,

// Nyroth

mds
2007-12-03, 08:40
Hej Nyroth
skulle det räcka med futabas 3050 servo till en 2meters maskin
förutom på sidrodet.
mvh mathias

Flipper
2007-12-03, 18:46
Okej då låna min sida de är bra info. för mig med ;-)

:p

Hade'

Nyroth
2007-12-04, 01:38
Hej Nyroth
skulle det räcka med futabas 3050 servo till en 2meters maskin
förutom på sidrodet.
mvh mathias

Hej igen Mathias,

Absolut, Futaba 3050 räcker bra.
Lägg bästa omsorg på din servo installation (som man alltid skall göra) genom att arbeta med hela servots arbets område, var noga med med raka linkage, för 3D så räcker i regel 40 grader på höjden till de flesta modeller, det är bättre att satsa på em set-up som gör 40 grader med styrka än en som når 50 grader men bara hemma på bänken då styrkan går förlorad med allt för stora ok, etc.

Så långt det är praktiskt möjligt så rekommenderar jag även att du balanserar alla roder, det hjälper servot en väldig massa. Om vi bara la ner lite mer omsorg i våra servo installationer så skulle vi kunna klara oss med minst 40% mindre styrka ifrån servona, men man är ju lat av naturen och livet är som sagt fullt av kompromisser :)

Till Sida kan du köra 2 x 3050 eller 2 x 3305.
Har du inte redan servon liggande så skulle jag fundera på ett av Futabas lite större 5050, det är ett mycket robust och bra servo speciellt till sidroder applikationer. I och med servots rejäla storlek på utgående axel kan du använda det i en pull-pull set-up för rodret utan en massa extra ok och anordningar.
Priset är som 2 x 3050 och vikten blir lägre då du ej behöver dubbla fästen, ok, kablar och linkar. Enkelt, elegant och framför allt funktionellt.

Mvh,
Niklas

mds
2007-12-04, 01:50
Hej Nyroth jobbar du natten med??

Hur balanserar man roderna??

Hur många Ah klarar en vanlig Graupner/JR SPCM motagare..
mvh mathias

Nyroth
2007-12-04, 03:20
Hej igen,

Rodrena balanseras så att de utan hjälp av linkage håller neutral läge.
Detta fixas genom att montera en hävarm med en liten vikt som man monterar så att den befinner sig framför vrid centrum på gångjärnet.


Många flygplan har detta inbyggt så som Extra 300 & Ultimate på höjd rodret och även skev. Om man inte vill lägga på så mycket vikt som skulle behövas för att balansera det perfekt så är all hjälp bra. detta motverkar även effektivt risk för roder fladder.

Inte den bästa artikeln men den visar principen,
http://www.fly-imaa.org/imaa/hfarticles/howto/v6-1-36.html

En vanlig Graupner/JR mottagare är designad för att klara 15 amp och upp till 30 under korta intervaller. Så inga problem att använda 6-8 digitala servon.

Jag jobbar just nu i Korea så jag ligger 8 timmar före Svensk tid. Så jag jobbar natt men ändå inte ;)

Mvh,
Niklas
[/url]

mds
2007-12-04, 03:44
Det var mycket intresan med roderbalanseringen men det hade inte varit fel med några fina färg bilder på detta.

(jag kollade på bilderna under tråden Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...... är det mot vikterna som sitter under vingarn och ser ut som ett upp och nervänt T)

mvh m

Nyroth
2007-12-04, 04:35
På fullskala fins det en mängd olika lösningar på balansering av roder, så kallade spadar är en variant.
Jag skall se om jag har några bilder som jag kan visa senare idag.

Mvh,
Niklas

mds
2007-12-04, 05:06
Hej tack för ALLA goda tips och idér du kommer med!!

Det är perfekt att samla tips och idér till mitt kommande bygge en Extra 260 från ABOVE ALL med en DL-50 som Flipper fixade till mig
http://www.fullkontroll.se/above-extra-patty-waggstaff-50cc-p-3850.html

mvh m

Nyroth
2007-12-05, 03:27
Hej igen,
Above all Extran ser ut att vara mycket maskin för pengarna.
Låt oss veta vad du tycker om den när du bekantat dig med den.

Mvh,
Niklas

loop
2007-12-06, 19:08
Vad blir det för powerbox??
Om du inte har bestämt dig så kolla på denna

http://www.smart-fly.com/Products/PowerSystems/powersystems.html

Den ser ut som den har allt man behöver till en kärra i denna storlek ink Optisk cutoff till motorn.

Flipper
2007-12-06, 22:41
Hejsan jo jag har varit inne på den för den bör räcka ....Cut off har jag en redan. Fungerar kanon. Du kan skymta min Ignition cut off på första sidan bakom den röda dioden. Den röda dioden talar om att ström är påslagen till tändningen. ;)

Jag ska ha en likadan brytare till röken ....

Mvh.Flipper

mds
2007-12-10, 02:36
På fullskala fins det en mängd olika lösningar på balansering av roder, så kallade spadar är en variant.
Jag skall se om jag har några bilder som jag kan visa senare idag.

Mvh,
Niklas

hej Nyroth har du hittat några bilder på balansering av roder?
mvh mathias

Nyroth
2007-12-10, 03:04
Tyvär Mathias, har inga bilder i min rese laptop på balanser. Kan fixa det efter Jul om det fortfarande är intressant då.

Har du beställt maskin, eller avaktar du till nästa år?

Mvh,
Niklas

mds
2007-12-10, 03:45
Hej ingen sån panik med bilderna!!jag tängte medan det var aktuelt har i tråden.
Angående modellen så blir det kanske under julenhälgen man får åka och hämta den.
Vad tror du om modellen?
mvh mathias

Nyroth
2007-12-10, 04:50
Hej igen,
Vet inte mycket om just det märket, men det lilla jag hört är lovande.
Kolla igenom den klokt så att inga limmningar är slarvade med, kolla att tuben som ving röret slide in i vingen genom har blivit limmat i innre änden, det skall kännas bastant.

Helt enkelt bara lite allmän uppsikt så bör det bli en kalas kärra.

Jag hade ögonen på den då jag ville ha en 50cc kärra själv. Men jag kommer att köpa en QQ Yak istället, det som kommer i tillbehörs väg i QQ byggsats är sådant jag skulle ha köpt själv, Sen är den Yaken en underbar 3D maskin. Jag har en större Extra 260 det är en absolut favorit bland alla härliga aerobatic typerna.

Har du flygit IMAC eller har du funderingar på det?

Mvh,
Niklas

mds
2007-12-10, 05:24
Nej jag har inte flygit IMAC jag är rättså ny på detta (det är ett återfall)..
Jag flög lite för 8-9 årsedan och när barnen var små så fans det verken tid eller pengar till detta då!
Jag köpte min el Edge i våras och börgad om från börgan nästan någon
timme i simulator så satt spak rörelserna tillräkligt för att flyga EDGEN.
Det kanske är tidigt med en 2meters maskin nu men det är rätt roligt att bygga nått man vill ha.
mvh mathias

Nyroth
2007-12-10, 05:29
Mathias,
Defenitivt aldrig för tidigt att uppfylla sina önskningar.
Du gör det rätt genom att undrsöka vad marknaden har att erbjuda och sedan ta ett beslut baserat på det.

Det kommer att arrangeras en hel del IMAC aktiviteter i rimlig närhet nästa år. Önskar dig mycket välkommen till en sådan aktivitet, antingen för att deltaga eller bara andas atmosfären. Det är väldigt kul och givande. Behöver du hjälp står jag gärna till förfogande.

// Niklas

mds
2007-12-10, 06:27
Hej Nyroth jag skickade ett email till dig!!!

mds
2008-06-17, 03:04
Hej Flipper har du varit ute med Yaken mer???

pirre
2008-06-18, 17:27
Du kan väl beskriva hur den flög. Och Du... Flipper.... FILM FILM FILM vill vi se!