handdator

Visa fullständig version : Blanda bränsle



Matjon
2007-09-28, 19:49
Hallå!

Har i veckan köpt en massa metanol, nitro och aerosynth 3 olja och ska nu blanda till mig lite bränsle. Men hur mycket olja ska jag ha.
Jag tänkte använda 15% olja och 15% nitro. Är det lagom eller ska jag ändra på oljemängden?

Just nu har jag bara en 2T .40 motor.

rothman
2007-09-28, 20:16
OS rekomenderar 18% olja

AM
2007-09-28, 22:24
Bara att fylla i de olika beståndsdelarna och Vips! Blandningen klar!

http://www.rcflyg.se/nytips.php#5

Jag kör 15% olja tll allt.

Lycka till!
(Finns under "Nybörjartips" till vänster i menyn...)

Mvh
Ove

Matjon
2007-09-28, 23:03
Att räkna ut mängden jag ska ha är inga problem. Jag undrade mest vad som är rekommenderad mängd olja.

bokis
2007-09-29, 09:17
Inget fel på din blandning men vill du så kan du spara lite på nitrot,men det funkar med det du föreslår..kanske 5 eller 10 nitro?(det är ju så f-bannat dyrt!)

Matjon
2007-09-29, 15:08
Tack för svaren, jag körde på 15 och 15.

wesse
2007-09-29, 15:54
om du vill vara hård som jag kör du på 50% nitro plus är att du blir storkund hos rchandlare av motorer...

p.s jag är inte som alla andra....


just nu kör jag med 20 nitro o 23 olja

colsson
2007-09-29, 17:02
Det finns ju tyvärr lika många häxblandningar som det finns flygare..
Jag har alltid flugit på 10-10-80 blandning. Modellen kladdar inte ner sig, motorerna blir inte för varma och går som klockor. :)

Matjon
2007-09-29, 17:17
Det finns ju tyvärr lika många häxblandningar som det finns flygare..
Jag har alltid flugit på 10-10-80 blandning. Modellen kladdar inte ner sig, motorerna blir inte för varma och går som klockor. :)


Det där lät ju intressant eftersom mitt plan blir riktigt kladdigt.
Håller verkligen motorn med endast 10% olja?

wesse
2007-09-29, 17:31
Det finns ju tyvärr lika många häxblandningar som det finns flygare..
Jag har alltid flugit på 10-10-80 blandning. Modellen kladdar inte ner sig, motorerna blir inte för varma och går som klockor. :)


http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1215

colsson
2007-09-29, 18:11
Det finns ju tyvärr lika många häxblandningar som det finns flygare..
Jag har alltid flugit på 10-10-80 blandning. Modellen kladdar inte ner sig, motorerna blir inte för varma och går som klockor. :)


Det där lät ju intressant eftersom mitt plan blir riktigt kladdigt.
Håller verkligen motorn med endast 10% olja?

Nä den exploderar direkt.....
:roll: :D

Den håller hur bra som helst och den kladdar knappt nåt.

Tjusigt Wesse! våra hjärnor är precis lika friska ser jag! :lol:

Matjon
2007-09-29, 18:31
Det finns ju tyvärr lika många häxblandningar som det finns flygare..
Jag har alltid flugit på 10-10-80 blandning. Modellen kladdar inte ner sig, motorerna blir inte för varma och går som klockor. :)


Det där lät ju intressant eftersom mitt plan blir riktigt kladdigt.
Håller verkligen motorn med endast 10% olja?

Nä den exploderar direkt.....
:roll: :D

Den håller hur bra som helst och den kladdar knappt nåt.

Tjusigt Wesse! våra hjärnor är precis lika friska ser jag! :lol:


Hehe!

Nu har jag ändrat det till 12-12-76, så får jag se hur det går.

Wesse: du är konstig :-)

Heda
2007-09-29, 20:17
10 procent är väl inga problem egentligen

I buggyn har jag å polarna kört 8synt 2risin å 25 nitro (Modeltecnics Dynaglo) de varvar ju uppåt ....... en bra bit över 30 tusen å har halvkrasslig kylning jämnfört med en flygmotor som ofta tar ut halva effekten ur samma kubik.

Jag tänkte prova 12% MotulMicro och resten metanol i min GX40 nu som överlevt sig själv så den kan man prova lite på ;)

pgrts
2007-09-30, 08:41
En fråga till er som kör samma blandning till allt.
Är det verkligen så att ni kör allt?

Borde det inte vara någon skillnad om man kör en liten Cox 2-takt på 0,3 cc eller om man kör en 30 cc motor eller 4-takt?

Jag har läst någon mycket teoretisk utläggning om varvtal och olika lagertyper som utgångspunkt när man väljer bränsle - har för mig att det är en Brian Winch från Australien som brukar kåsera om sådant.

/Patrik

mac77
2007-09-30, 10:30
Hehe!

Nu har jag ändrat det till 12-12-76, så får jag se hur det går.

Wesse: du är konstig :-)

Låter bra, personligen kör jag på 10%olja och 5%nitro - förut körde jag utan nitro men motorerna går ju lite säkrare med nitro. Desto mer tid man har att skruva på motorn, desto mindre nitro kan man ha.

colsson
2007-09-30, 13:10
En fråga till er som kör samma blandning till allt.
Är det verkligen så att ni kör allt?

Borde det inte vara någon skillnad om man kör en liten Cox 2-takt på 0,3 cc eller om man kör en 30 cc motor eller 4-takt?

Jag har läst någon mycket teoretisk utläggning om varvtal och olika lagertyper som utgångspunkt när man väljer bränsle - har för mig att det är en Brian Winch från Australien som brukar kåsera om sådant.

/Patrik

Jag har motorer från .15 (2,5cc) tvåtakt till 1.20 (20cc) fyrtakt och de går alla på på 10-10-80 soppa. Helt utan problem. Min bil kör jag på färdigblandad soppa men det är en helt annan historia.

EPG
2007-10-04, 14:18
Kör man motorerna hårt (pipa och/eller mycket fullgas) rekommenderar jag 18% olja, ska man bara fisa omkring räcker det med 12%.

Jag kör med 10% nitro till allt.

Sigun
2007-10-04, 15:21
oj.. 10 % då måste du bara köra på tomgång då hihi.. eftersom man skulle ha 18% vid fullgas

ditt ordspråk tala dock mot ditt inlägg :)

jaka
2007-10-06, 22:03
Hej!
Jag kör de flesta av mina motorer på 15% Motul micro och 5% nitro.
Har prövat att köra COX motorer (bl.a Black widdow) på bara 15% syntetolja 15-25% nitro och de gillar det inte. De går betydligt bättre på 20% ricinolja eller en mix av ricin och syntetolja.
I Super Q-500 pylon kör alla med 17% syntetolja (Masens) och 10% nitro,detta i .40 motorer som JETT och Nelson som varvar runt 20000v/m med 8,8x7,75 APC propellar. Funkar hur bra som helst.

Diesel
2007-10-11, 14:45
Jag blandar 20% matolja (rapsolja) 55% fotogen ,och 22% eter och slutligen 3% DII.
Fungerar perfekt i min 4 pluttare och det luktar popcorn :D

jaka
2007-10-28, 16:03
Hej!
??????
Dieselsoppa i en fyrtakatare????

Diesel
2007-10-29, 18:10
JA, om du bygger om den så du har bra komp i den och fixar till förbränningsrummet så den blir hälften ... typ.

jaka
2007-10-29, 22:25
Hej!
Hur reglerar du då kompressionen?

McRegor
2007-10-29, 22:44
Hej,
Rapsolja kanske fungerar med fotogen men inte med metanol..:)
Fick nämligen fel olja (=rapsolja i st f ricinolja) en gång när jag handlade i min färgaffär och det gick INTE bra... Fast å andra sidan var det ju på 70-talet så sanningarna har väl ändrats kan jag tro..:)
Hälsningar
Roger

Diesel
2007-10-31, 22:54
Kompet justerar jag via en skruv som sitter i en kammare via glödstiftshålet som jag har svarvat . Det är inte mycket kompjustering det behövs för att den skall gå . Startar hur snällt som helst och går lika bra på samma inställning , knackar när den snabbt trottlas mellan tomgång till maxvarv .

JanLid43
2007-11-18, 11:22
:D Hej alla oljeälskare! Vill lägga mig i debatten om olja / nitro. Har kört i 15 år på en glykolblandning 15-16 % och resten metanol. Varför Nitro i soppan och varför så många % ????? Jag anser att oljan skall smörja motorn och metanolen ge energin till att dra runt. I bland går detta inte så där bra på låga varv, sällan några problem med höga varv.
Vad göra för att få ned tomgångsvarven jo svkätt i lite Nitro MAX 5% så fixar den en bra tomgång.
Vill Du få ut toppvarv ur motorn, sätt på mindre snurra. Orkar den inte byt till större motor men ge f...n i att öka nitroinblandningen för det kostar bara en massa extra pengar utan att ge ngt tillbaka.
Detta gäller om Du inte är en extrem tävlingsflygare som skall försöka spränga motorn på toppvar vid varje flygning, eftersom Du inte vet vad en gas är för ngt. Du kör säkert pål 30-50% nitro blandning och byter motor ofta.
Nu funderar Ni andra väl på vad det är för glykol som kan köras i en modellmotor De flesta syntetiska oljorna är en polyglykol som säljes under olika namn med olika oxidationsmedel som ger olika färger. I mitt fall heter oljan "Mobil Glygoyle 11". en syntetisk olja för höghastighets växlar.
Blandat i dunken ger den ett ljust röd brunaktigt bränsle. (Vet dom som kört 10-tal år med denna olja på max 10% inblandning).

Vad är kontentan av detta resonemang: Kör med vilken olja Du vill och med X % inblandning det funkar ändå. Gör Du superfel mäks detta genom att motorn lägger av!
Detta händer bara vid maxvarv mycket Nitro och lite olja.
Torka modell på överflödig olja och flyg mer!

jaka
2007-11-18, 17:48
Hej!
De flesta motorer gå ju bättre med 5%-10% nitro,lättare att ställa in och säkrare. tomgång...men jag håller med...15% nitro eller mer är ju helt onödigt och i vissa fall direkt olämpligt till flertalet motorer.
Små Cox (0,016cc-0,8cc )motorer går emellertid bättre på 20-30% nitro!

sundqvistjohan
2009-06-30, 13:41
Hej! I inlägg 3 i denna tråd hänvisar Ove till en sida där man enkelt kan räkna ut hur stor mängd nitro och olja man ska ha i metanolen (man kan ange procenterna själv).

Finns detta "excel-ark" kvar någonstans? Annars får jag knåpa ihop ett eget.

sundqvistjohan
2009-06-30, 14:46
Hittade själv: http://74.125.77.132/search?q=cache:hysD4ATtfMEJ:www.airmedia.se/Mixfuel.xls+blanda+br%C3%A4nsle&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-a bara att ladda ner excel-arket.

Michael
2009-07-01, 22:26
Hej! I inlägg 3 i denna tråd hänvisar Ove till en sida där man enkelt kan räkna ut hur stor mängd nitro och olja man ska ha i metanolen (man kan ange procenterna själv).

Finns detta "excel-ark" kvar någonstans? Annars får jag knåpa ihop ett eget.

Här hittar du mitt bränsleblandarkalkylblad (Excel):

http://www.freewebs.com/propellerhead/index_filer.htm