handdator

Visa fullständig version : Det här med expo



Hyperboy
2007-09-30, 15:01
Har en magic som jag är lite osäker på funderar om jag ska sätta expo istället för sätta ner roderutslagen, ni som är proffs hur ska jag göra för att det ska bli bäst ?

gimbo
2007-09-30, 15:11
Jag flippade runt och provade båda delarna på min Edge 540. Inte för att jag är proffs. Men, jag upplever att flygningen blir mjukare genom att använda expo. Då blir roderutslagen inte så stora så snabbt vid spakrörelse. Men endå finns hela roderutslaget där om man bara vill dra lite extra på spakarna.

Ett alternativ är om du sätter mindre ändlägen som standard. Och så har du expo på dual rate läget. Eller expo på båda lägena eller inte :)

Bolla lite fram och tillbaka och känn vad som passar just dig.

hakank
2007-09-30, 16:08
Har en magic som jag är lite osäker på funderar om jag ska sätta expo istället för sätta ner roderutslagen, ni som är proffs hur ska jag göra för att det ska bli bäst ?

Proffs...Hmmm. Tror att det är vad man själv upplever som bäst. Jag börjar en ny kärra med rekommenderade utslag och 50% - 75% expo. Sedan minskar jag beroende på tycke och smak.

/Håkan

Brauer
2007-09-30, 16:59
Håller nog med om att det är en smaksak. Dock så ger ju expo dig just en exponentiell kurva på utslaget. Kanske inte alltid det du är ute efter? Ett begränsat utslag kan ibland ge en "krispigare" känsla än den mjuka känslan du får av expo. Personligen flyger jag gärna med linjär kurva vid högre hastigheter, och expo vid långsam 3d / varierad hastighet.
Lägg gärna in dina lägen på en switch och prova dig fram.

McRegor
2007-09-30, 17:13
Hej,
Tipset är att inte ha för mycket expo i de första försöken. Effekten kan då bli att du inte tycker att rodren "tar" och ger mycket mera utslag varvid den kända ketchupeffekten slår till - alltså allt på en gång.
Sen skall du vara uppmärksam på att olika märken hanterar detta med expo olika - för Futaba t ex så skall du välja negativ (t ex -30 %) expo om du vill ha kärran lugnare runt mittläget. Andra märken har positiv expo för samma effekt så kolla detta noga.
Hälsningar
Roger

sundqvistjohan
2007-09-30, 17:23
Själv har jag prövat expo endast i simulator, gillar inte det. Jag vill ha linjär kontroll över roderytorna och använder enbart dual rate. Flyger man med penngrepp (tumme-pekfinger) fungerar små spakrörelser mycket bra.

T5
2007-09-30, 18:08
20%-25% Expo på allt, flyg, heli, rubbet :)

Hyperboy
2007-09-30, 19:31
Det var bra tips har en Futaba så jag får börja med negativ då.
Vill ha lugna rörelser från början och sedan öka på
Tack för all feedback

McRegor
2007-09-30, 19:48
Hej igen,
Mitt tips kvarstår - ta bara lite expo i början. Bättre att ha mindre roderutslag i st f mycket expo innan du lärt dig hur det fungerar. En kärra med rätt TP och rätt inställda roderutslag (någotsånär) brukar inte vara svårflugen. Även jag brukar ofta ligga runt -20 % -- -30 % även på normala kärror - på mera 3D-betonade är det inte ovanligt att man får öka på expo ordentligt. Men börja med lite - annars kan du få en synnerligen otrevlig överraskning.
På något konstigt sätt så gick det ju faktiskt bra att flyga helt utan expo förr..:) Men då hade vi i o f s inte dessa 3D-kärror skall tilläggas.
Hälsningar
Roger