handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av LM Loong max Lipo



hakank
2007-10-01, 07:26
Hej.

Undrar om ngn har erfarenhter av Hobbycity's LM Loong max Lipo? Provade två nyanlända 2200mAh 2 cell X 2 20C (två packar i serie) i ett plan där jag körde Hextronic 2200mAh 4 GEN1 cell innan. Efter liknande flygning som med HXT cellerna så var dessa nya knappt ljummna! Draget jämfört med nya Hxt var nästan likvärdigt. Har tröttnat på svullna Lipos och detta kanske är ett budget alternativ. Vore intressant att höra från ngn med ett antal laddningar gjorda..Appropå Hextronic cellerna, samma sak där. Nån som har erfarenheter av generation 2?

/Håkan

2007-10-01, 13:06
Jag har en 1600mah 20c och en 1800mah 15c Long Max. Jag har väl inte haft dom så länge men är väldigt nöjd. Det är nästan så jag misstänker att 1600 accen har mer Ah än angivet.

mickemicke
2007-10-02, 00:11
Hej!
Kör med ett par Loong 800 2-cell och jag är mycket nöjd!
/Micke

hakank
2007-10-02, 07:03
Hej!
Kör med ett par Loong 800 2-cell och jag är mycket nöjd!
/Micke

Hur många laddningar har du hunnit med?

Körde min andra laddning igår. Eldade lite extra. Lika sval!

/Håkan

mickemicke
2007-10-02, 16:45
Jag har säkert kört över 40 laddningar i år.
Mvh Micke

hakank
2007-10-02, 20:36
Verkar onekligen vara ett gott val! Vore kul att höra hur Hextronic Gen 2 funkar också.
/Håkan

ZeroOne
2007-10-04, 19:00
Hej!

Jag kör Hextronik 2200 3cell i min Formosa med 300+W.
Funkar kanon! Accen knappt ljummen efter flygning.
Ska köpa fler o ha i min nya Sebart Katana.

Prisvärda är ordet...Kan inte riktigt förstå mig på denna "acc-hype"
med dyra accar som finns...men nån tjänar stora pengar på den!


/ZeroOne

electric mike
2007-10-07, 10:03
Jag kör Hextronic H9 20-30C 3S LiPo 1300mAh från United Hobbies i en GP SE5A och Above All 2813-20 motor. Grymt bra celler! Enbart positiva erfarenheter!

Efter 15 minuters flygtid har jag fortfarande dragkraft > 1:1 och Acken blir knappt ljummen

/Micke H

hakank
2007-10-09, 19:37
Zero och Micke. Är era Hextronic packar Generation 2 ?
/Håkan

electric mike
2007-10-11, 19:28
Inköpta i våras - är generation 2 från United Hobbies - det som står på ackpacken är följande:

D9 (med 25 mm stooor mörkblå text)
Litium Polymer Battery
Max Discharge 2,8v
Max charge 4,2v
Hextronik

och på baksidan läsbart genom krympslangen - tryckt på själva cellerna:

HexTronik 1300mAh
20-30C 7A

Finns på United Hobbies/HobbyCity website nu och heter där:

HXT D9 G2 1300mAh 11.1v 20-30C Lipo

kostar $21,50

/Hälsningar Micke :)

hakank
2007-10-11, 19:52
Ok!

Fick två ersättnings Hextronic Gen 2 2200mAh 4 cells hem häromdan. De ersätter två gen 1 som svullnade i stort sätt med en gång. Skall bli intressant att se hur dom beter sig.

/Håkan

McRegor
2007-10-11, 20:40
Hej Micke,
Om dina ackar är köpta i våras så är det nog inte Gen 2.
Om jag inte minns fel så kom dom i början/mitten av september eller nåt sådant. Den allra senaste jag fick - 1/10 - är en Gen 2 vilket också står tryckt på dom. De jag fick ca: 2 w tidigare är generation 1, tyvärr (?). De tidigare har klarblå färg på krympslangen, Gen 2 är mörkare med lite dragning åt lila vill jag minnas.
Hälsningar
Roger

fredrikvikstrom
2007-10-18, 11:42
Jag har nu laddat mina 2300 3 cell minst 25 ggr hextronik gen 2, och dom är lika bra fortfarande, dom blir inte varma, jämför man med betydligt dyrarare ackar som jag har tex Flight Power så är skillnaden till hex ackarna bara positiva.

Jag var väldigt skeptisk till hex ackarna innan jag testade dom men dom håller måttet med råge, som sagt firmorna som tillverkar dessa lipos tjänar grymt om man sätter ett fint märke på dom.

Lika med fartreglagen OEMRC dessa funkar helt klockrent, och säljs av andra firmor i tex sverige med eget namn på till 3 dubbla priset....

Men jag har även testat riktigt billiga fartreglage från United Hobbies och dom har inte varit något vidare men det förstår man med den prislappen så går det nog inte att få höjdar kvalité.

gretzky
2007-10-18, 23:52
Vad är skillnaden mellan gen1 och gen2 accar egentligen??

hakank
2007-10-19, 07:14
Gen 1 accarna hade den otrevliga egenheten att de svullnade upp. Ibland vid första cykeln (första ur-iladdningen) ibland efter några få stycken. När det hände så fösvann kapaciteten på dom tämligen snabbt. Ibland så pajjade dom med en gång.

Gen 2 skall inte vara behäftade med detta problem (fast har sett antydningar till motsatsen i RCgroups)

Har inte driftsatt mina Gen 2 accar som jag fick i utbyte ännu. Därimot har jag kört ett tag på accarna i subjectet och de verkar verkligen lovande!

/Håkan

McRegor
2007-10-19, 07:34
Hej,
Jag gissar att de som tillverkades sent i Gen 1 lär vara rätt lika Gen 2 - har svårt att tro att dom plötsligt gjort nån avgörande förändring. Gissar att man "bytt namn" för att folk inte skall associera de nya med de gamla problemcellerna.
Jag har 3 sådana paket (sent levererade Gen 1) som jag börjat använda och hittills ser det bra ut - men tiden får ju utvisa hur dom är.
Hälsningar
Roger

hakank
2007-10-19, 07:56
Nu när du nämner det Roger. har ett utbyte i sen G1 serie. har kört ca 5 cykler. Ingen antydning till svullnad.....ännu...:-)
/Håkan

gimbo
2008-04-25, 16:19
Väcker tråden till liv igen eftersom jag känner att jag med var tvungen att berömma LM Loong Max. Har ett 2250mzh 3S till min Katana. Och nu har jag flugit ca 10-15 laddningar med det batteriet. Är rejält nöjd. Och till ett riktigt bra pris genom www.rcflight.se 379:- Så jag beställde ett till idag.

ZeroOne
2008-04-25, 16:26
Kan bara hålla med ang. LoongMax.
Flyger min SebArt Katana med dessa accar.
De är suveräna! 40 Amp+ o inte ens fesljumna efter en flygning!
De håller vad de lovar!



MVH

Fredrik

Sigun
2008-04-25, 18:07
Hej på er..
Har HXT 3S1300 G2 ackar som vi köpte precis när de kom ut i oktober i fjol, har kört dem i våra Art-tech cessnor och nu kör vi dem i våra Diffluxum vingar. Vi har faktiskt börjat få lite svällningar tror vi.. svårt att avgöra men några mm större har de nog blivit. Vi har väl laddat dem ca 100ggr hitills men än så länge har vi inte märkt någon mattning i effekt på dem. De funkar lika bra som när vi köpte dem.

Har haft funderingar på att köpa Zippy och testa dessa med. Men de verkar finnas lite olika varianter att välja mellan

ZIPPY 1500mAh 3S1P 20C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6307)

ZIPPY 1600mAh 3S1P 15-25C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6538)

ZIPPY-H 1450mAh 3S1P 30-40C Lipoly Pack (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6423)

Zippy-K 3000mAh 3S1P 20-30C (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6597)

ZIPPY-R 1800mAh 21-32C 3S1P (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6264)

Bry er inte så mycket om att de är olika kapacitet på dem. De jag undrar är vad Zippy,Zippy-H, Zippy-K och Zippy-R är ? Har för mig att jag läst att Zippy-K är celler tillverkade i Korea ?. Någon som vet vad de är som skiljer mellan resterande varianter och vilka som är vettigast ? Zippy-H verkar ju vara väldigt kraftiga med 30-40C tålighet.

/Martin

McRegor
2008-04-25, 18:17
Hej,
Zippy-R är Korea-ackarna.
Zippy-K är samma celler som Loong Max enl HC - alltså Kina-ackar liksom de övriga i Zippy-serien.
Tror f ö att det finns nån beskrivning i deras Forum.
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-04-25, 18:20
Här är en beskrivning

Zippy Range;
Zippy-r: Korean (Premium quality, best performance)
Zippy-h: Chinese (Excellent performance/quality/price ratio)
Zippy: Chinese (Excellent value for money & solid performance)

Hittade den här
ZIPPY-H 2200 3S1P 20-30C Lipoly Pack (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6330)

Zippy-K är enligt forumet samma ackar som LM Long max görs på samma fabrik.

/Martin

DaEk
2008-04-25, 21:36
Hej!

Ni verkar vara nöjda med era kinesackar :) Men hur många laddningar har ni gjort med dem om nån dokumenterat? Nån som har haft över 300?

hakank
2008-04-25, 21:36
Är det inte tomt hos HC på ackar just för tillfället? Var nyss där och spanade och det verkade helrensat på hyllorna. Om du inte hittar Zippy så kan jag rekommendera LoongMax.

/Håkan

hakank
2008-04-25, 21:41
Hej!

Ni verkar vara nöjda med era kinesackar :) Men hur många laddningar har ni gjort med dem om nån dokumenterat? Nån som har haft över 300?

Mina LoongMax är uppe in ca 40 cykler nu. Går som tåget. Fast jag håller på att gå över till A123 för större applikationer trots detta. Tror kanske på max 100..Men de är i så fall rekord för mina Lipos :)

Fast jag undrar om det är nån skillnad på kinaackar och "kvalitetsackar" Min gode helikotervän på fältet köper svindyra ackar från US. Jag kollade strecken och räknade till 70. Och då var de snabbt på väg utför enl. honom själv.

/Håkan

DaEk
2008-04-25, 22:07
Hej!

Så han hade dyra ackar som höll på att gå sönder redan vid 70? Jag har fått garanti på 300 laddningar på mina ackar, och hoppas verkligen han håller det i örebro.

Lite skillnad är det väll dock på kvalitetsack och kinesack. En flightpower har väll över 50c medans Loong-max "bästa" har uppåt 35 va? Och antar att flightpower har svårare att hålla priset nere, de då måste punga ut för utvecklingskostnaderna. Har svårt och tro att kineserna står för den?

Eller är jag helt ute och cyklar?

hakank
2008-04-25, 22:22
Det här var intressant! Har inte sett ngt annanstans att man ger garanti på antal cykler. Vad är det för fabrikat på ackarna du har?

LoongMax är specade 25-35. Zippy-H 30-40C För mig känns det ändå som att det börjar bli ointressant över 30C då urladdningstiden blir så liten att det blir praktiskt omöjligt att utnyttja den. Kanske vid några sekunders fullt spett rakt upp då :D

Ang. utvecklingskostnader så vet jag inte hurvida det går att kopiera lipotillverkning. Man får ta i beaktande att det kinesiska lönerna är låga och att det inte kostar så mycket för dom att utveckla själva.

/Håkan

DaEk
2008-04-25, 22:51
Jag kör above alls egna ackar. 2200 mah 3s. Cykler, har inte det att göra med belastningen? Eller har det nått med "överlevnadstiden" att göra?

hakank
2008-04-25, 22:54
En cykel = en urladdning/uppladdning alltså överlevnadstiden. Står det ngt på deras sida ang. garanti på 300 cykler? (såg inget om det när jag kollade nu)

/Håkan

Sigun
2008-04-25, 22:59
lol ?? nu förstår jag inte riktigt vad david pratar om .. cykler är de antal gånger man laddar sitt batteri inte vad belastningen är. Belastningen mäts i C dvs hur många Ampere man belastar batteriet med.

Men som hakank sa så har jag heller aldrig sett några uppgifter om garanterat antal cykler. Men annars kan man ju tycka att ett märkes batteri som kostar 3-4 gånger mer än ett kina batteri borde klara 3-4 gånger mer laddnings cykler men tills dess att de finns någon sådan statistik så tror jag nog att kina batterier är det som jag kommer satsa mina småslantar på.

/Martin

gimbo
2008-04-25, 23:18
hehe... Jag storgillar ditt svar och håller fullt med dig :D


Men annars kan man ju tycka att ett märkes batteri som kostar 3-4 gånger mer än ett kina batteri borde klara 3-4 gånger mer laddnings cykler men tills dess att de finns någon sådan statistik så tror jag nog att kina batterier är det som jag kommer satsa mina småslantar på.

/Martin

DaEk
2008-04-25, 23:35
Hum, så C står inte för cykler. Lär sig nått nytt varje dag. .

Men man satsar sina slantar på vad man vill. Kan man köpa 3 stycken kinesackar för samma pris som ett kvalitetsack känns det ganska lockande. :)

McRegor
2008-04-25, 23:40
Hej,
300 cykler ur en LiPo är nog ovanligt mycket - tveksamt om någon LiPo pallar detta - i vart fall inte med de urladdningsströmmar som vi flygare har. Tvivlar verkligen på att någon tillverkare garanterar detta - dom brukar ju i princip inte garantera något alls när det gäller drivackar. Får man problem så hänvisar man oftast till att man utnyttjat den felaktigt. Jo, jag vet att det finns undantag men ofta är det svårt med användbara garantier på våra drivackar.
Hälsningar
Roger

DaEk
2008-04-25, 23:47
Okej. Ja det är ju ganska mycket med 300. Om jag skulle reklamera så kommer de väll säkert påstå nått sånt med laddning. Men får se vad de säger om det skulle hända nått.

Hopps. Det handlar inte den här tråden om. :? Off topic, sorry :cry:

Kvalitetsack mena jag typ flightpower, polyquest och andra dyra märken*

mageri
2008-04-25, 23:48
EXAKT vad står en kvalitetsacc för?

Jag har köpt både "dyra" accar, och lågbudget-accar (från Hobbycity) - men tro det om ni vill... jag har faktiskt inte märkt någon skillnad.

Enligt min mening så är det folk som tar in pengar på att man betalar mer för prylar man tror är bättre än andra.

Roger

hakank
2008-04-26, 08:17
Tror det är den allmäna upfatt ningen bland de som köper Kina ackar och faktiskt så det förhåller sig Roger. Skulle aldrig komma på tanken att betala 3-4ggr mer för en förbrukningsvara som gör samma jobb på samma sätt och förmodligen med samma livslängd. Ungefär som att betala 36-48 kronor litern för bensin :o Och i de tillämpningar man kan använda A123 tänker jag göra det. Efersom vi ändå är lite off topic så höll jag på att elda upp huset igår :shock:

När jag kom hem från fältet kände jag mig lite jäktad eftersom, jag dragit superzoomen i backen, hade mycket ackar att sätta på laddnig osv och ville få iordning detta tills idag. Av misstag stoppade jag en 3 cells Lipo till min A123 laddningsutrustning. Tryckte i 10A under 5-10 minuter i ett 2200mAh ack :shock: Till slut gick laddutrustningen sönder som tur var. lipon hade blivit varm men inte svullnat upp. Undrar om de är lite mer sprängsäkra idag? Det var en kinaack från Ebay förresten.

/Håkan (På väg till Clas Ohlson för att köpa ny laddutrustning)