handdator

Visa fullständig version : Hoppsan... Bokis stjärna lämnar farkosten!



DrHanke
2007-10-01, 10:31
En lite film på bokis underbara PT-17 som tappar motorn...
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20070930/bilder/pt17_1.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20070930/bilder/pt17_2.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20070930/bilder/pt17_3.JPG

å så här gick det hela till.. Sista delen kan vara otäck, känsliga tittare varnas!

http://www.youtube.com/watch?v=xZyG-yVix_E

wesse
2007-10-01, 10:40
Stackars Bokis oj vad jag lider med dig i din svåra stund...måste du finna lyckan igen o tappa inte modet så ska du se att allt kommer ordna sig det känner jag på mig.................


att lida är att växa....

Sigun
2007-10-01, 10:41
Hej Hanke..
vart är länken till filmen ? .. ser några foton men ingen film :roll:

Mr J
2007-10-01, 11:00
Fy tusan va trist! PDT_Armataz_02_28

Snickarjävel´n
2007-10-01, 11:07
Hej Hanke..
vart är länken till filmen ? .. ser några foton men ingen film :roll:

Filmerna är vad jag förstod under behandling i Doktorn´s dator. Bilderna går väl aningen snabbare att få ut på nätet pga man slipper redigerings jobbet.

Vi väntar alla spänt på filmerna i vanlig ordning :D

McRegor
2007-10-01, 12:11
Hej,
Sorgligt...
Men såhär såg den ut innan (från Barkis 2006)...

http://www.mcregor.se/res/Barkarby_2006/img_7168.jpg

http://www.mcregor.se/res/Barkarby_2006/img_7172.jpg

Är det ARF-sjukan som slagit till igen...dåliga limningar alltså ?
Hälsningar
Roger

bokis
2007-10-01, 13:01
Njae,vet faktiskt inte men jag tror inte det..De 2 hårdträblocken som sitter på varsin sida bakom brandväggen har ryckts av,ungefär så ser det ut som när man klyver ved..Tycker inte att det var limbrist ,kanske blev jag lite förvånad över kraften som måste ha behövts för att göra slikt..
Smällen i luften påminde om när man bryter av ett kvastskaft o motorn for iväg på en egen flygtur och huvud-delen fortsatte ner en smula baktung,fattades 2 kg därframme så manöverbarheten på resterna var inte 100.. :oops:

DanneG
2007-10-01, 13:11
Hur gick det med motorn?

DrHanke
2007-10-01, 14:58
Motorn klarade sig så när som keleo ringen samt 2st insugsrör så hoppet finns att motorn snart kommer att spinna i ett flygetyg...

å så här gick det hela till.. Sista delen kan vara otäck, känsliga tittare varnas!
PT-17 (liten 17mb) (http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20070930/vmfk_pt17_small.wmv)
PT-17 (stor 42mb) (http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20070930/vmfk_pt17_big.wmv)

Snickarjävel´n
2007-10-01, 15:13
Fan va trist , fanns inte mycket att göra med den kärran på väg ner :(

gimbo
2007-10-01, 15:41
Ajajaj... Starka bilder det där.
Eventuellt så skulle en motorfallskärm kunna vara något :)

Glawe
2007-10-01, 15:46
Är det det som kallas motorbortfall ?

Mr J
2007-10-01, 15:51
Är det det som kallas motorbortfall ?

Buh! Du är utvisad...
Du får inte skriva nåt på minst en halvtimme ;)

taygher
2007-10-01, 17:02
Riktigt tråkigt, Bokis. :cry:

Jag är ju en av de lyckliga som sett denna maskin live och den var riktigt härlig.

Gott ändå att höra att inte motorn blev skrot. Hoppas Du hittar på något riktigt roligt objekt att skruva fast den i framöver.

sundqvistjohan
2007-10-01, 17:14
Usch då!

Men man lär sig ett och annat. Jag har levt i tron att man ska undvika att mäta varvtalet (med tachometer) framför propellern ifall propellern eller ett propellerblad skulle lossna och slungas framåt. Men tydligen kan man få hela motorn på sig i en sådan situation.

McRegor
2007-10-01, 18:25
Hej igen,
Tror aldrig jag hört att en motor lämnat en "scratch-byggd" kärra eller ett byggsatsbygge. Bygger man själv en kärra av denna storlek så är jag rätt övertygad om att man dimensionerar avsevärt kraftigare samt är omsorgsfullare i materialval och limteknik. Och dessutom är nog de flesta byggare av denna storlek av modeller förhållandevis erfarna vilket antagligen hjälper till. En ARF kan ju faktiskt vara byggd av vilken "rookie" som helst i Kina...
Men hursomhelst tråkigt. Men nog kan du väl laga kärran, Bokis ...sååå farligt såg det inte ut på bilderna men dom kan ju å andra sidan ljuga lite...
Hälsningar
Roger

colsson
2007-10-01, 20:16
Är det det som kallas motorbortfall ? :lol: :lol:

Jäkligt trist Bokis.. Hoppas att du får fart på den fina motorn snart igen!

Sigun
2007-10-01, 20:40
Hoppas bara de inte var Wesse som fick fel ton i sin Eltuta :) han lät inte helt säker när han sa att de bara skulle påverka elkärror ..

Nä skämt och sido.. håller med Mcregor det såg inte helt omöjligt ut att limma ihop den modellen igen ?? ..

/Martin

Johnny
2007-10-01, 20:46
Hei Bokis.

Dette var leit, så fin flymaskin.
Du får ta med flyet til Arvika så får vi ta lite dugnad.
To dager og lite öl, så skal vi få det i lufta igjen.
Trekk, lim, balsa har vi.
Ta med mye film, jag trur det blir mykke liming på natta.

Mvh. Johnny.

DrHanke
2007-10-01, 21:02
Jupp bilderna ljuger, vi trodde inte heller så mkt var paj vid första anblicken...Kände å klämmde man lite så var hela övervingen av, ett antal spryglar var kexsmulor, kropp stabbe allt e lite lynningt å limma ihop den å sätta i den "billiga" motorn igen tror ja inte är så aktuellt.

Att skratch bygga eller inte, jag vill säga så här istället:
För de pengarna den kostar, den flygtid som finns på makinen så var det bara en fråga om när något skulle falera, tyvärr!

En sak som vi har konstaterat är att ARF maskiner är inte byggda att flygas så mkt å hårt som vi defekto gör, de ska ut på lördan å söndagen på 1-2 turer, inte nötas hela dagar som våra gör, i snitt flyger vi upp en 5L på en helg i 1-3 maskiner (då är inte veckodagarna inräknade.....) så flygs gör det en hel del...

Bokis PT-17 har varit med i två säsonger å varit på alla meetings å flygit i snitt tror ja 3-4 flygningar varje meeting för att inte tala om hemma...

Jag har svårt att tro att ens en egenbyggd maskin håller så mkt flygtimmar utan "översyn".

Vad säger ni? Har ni nån erfarenhet av ARF maskiner med mkt flygtid, hur håller era?

wesse
2007-10-01, 21:24
mina håller så länge jag inte kraschar dom c:a en till två månader

McRegor
2007-10-01, 21:30
Tjena Doktorn,
Visst flyger ni ovanligt mycket - det råder det ingen tvekan om. Och det är möjligt att det helt enkelt är timmarna som tar kål på kärran.
Hursomhelst - i många fall får man mycket för pengarna i en ARF och för de flesta fungerar den de få timmar den hinner bli innan pilotmisstag förpassar den till byggsatsstadiet...:)
Enkelheten att snabbt komma i luften med en ny kärra när behovet är som störst får nog oftast kompensera vissa kvalitetsbrister. Det var ju inte så kul heller som förr att bygga hela vintern för att komma ut, få radio eller pilotstörningar första flygningen och smälla den nya guldklimpen...
Nä, nog om detta. Vad blir nästa kärra vi får se den härliga stjärnan i ?
Hälsningar
Roger

DrHanke
2007-10-01, 21:54
ja vad blir nästa... Bokis fru hotade vid matbordet att det skulle bli en till, annars skulle hon personligen inhandla den...

Riktigt svårt att hitta en bra maskin till motorn å PT-17 var som klipp å skuren till den, jag är inte förvånd om han skaffar en likadan...

Glawe
2007-10-01, 22:00
Hittar ni ett kit och inte orkar bygga så ställer jag gärna upp som bygghjälp. Roligare saker får man nämligen leta efter :)

Snickarjävel´n
2007-10-01, 22:14
Hittar ni ett kit och inte orkar bygga så ställer jag gärna upp som bygghjälp. Roligare saker får man nämligen leta efter :)

Då behöver man inte söka länge iaf , flyga är roligare :lol: :D

Glawe
2007-10-01, 22:39
Jag gillar byggandet, så det så!!! :)

Per P
2007-10-01, 23:58
Som du själv säger på filmen Bokis "ganska oförutsägbar olycka".... jo det kan man väl säga :shock:

Instämmer med alla andra som tycker det är synd!