handdator

Visa fullständig version : Gyro i Modellflygplan?



jannec
2007-10-04, 10:41
Hej.
Är det någon som har erfarenhet eller vet om det går att sätta in ett gyro i ett helt vanligt modellflygplan, ex om man försöker "hoovra" hade det varit bra med lite hjälp i nått av planen.
Janne

Glawe
2007-10-04, 12:04
Japp, det finns. ÖMH bl.a säljer. Axalt Gyro kallas dom för om jag inte minns helt fel.

Magnus G
2007-10-04, 12:14
Jag har testat lite och läst en del på nätet och visst går det, ibland riktigt bra.
Som du skriver så kan det vara ett bra hjälpmedel när man lär sig hovra, men när man väl kan hovra så blir det mindre intressant då man vill gå vidare och inte bara prop-hänga utan göra olika 3D-krummelurer också. Då kan nämligen gyrot upplevas som att det "kämpa emot" i vissa lägen och alltså störa mer än det hjälper.


Jag har testat med gyro på sidorodret på 2 icke 3D-kapabla sporrhjulsplan och det hjälper mycket för att hålla kursen under start och landning, men i luften har jag i bägge fallen upplevt ett fenomen att gyrot sänker stjärten och höjer nosen när jag bankar planet vilket ser lite konstigt ut, men planen håller höjden lättare (automatisk sidoroder kompsation vid kniveggsflygning för att överdriva).

Jag kommer att fortsätta att experimentera, men det lär nog mest förbli experiment.

Nexus
2007-10-04, 13:45
ja det finns Futaba Gyro för modellplan kolla gärna i Futabas egen hemsida !

MVH Steve

:D :D

knas
2007-10-04, 15:18
Kan man inte mixa bort gain med rudder? Eller har det inte med gain att göra egentlingen?

gimbo
2007-10-04, 20:13
Låter lite roligt med gyro i kärran :)

Kan man inte ha gyro för två roder? Tex Sida och Höjd?

Magnus G
2007-10-05, 15:07
Du kan ha gyro på alla 3 rodren om du vill! :D
Men det vanligaste är att man har det på sidorodret (eller enbart noshjulet) för att underlätta start och landning, eller minska effekterna av dragkraftsasymmetri på flermotorkärror.

Futaba har en hel serie med gyron speciellt anpassade för modellflygplan: Gy350, Gy351 och Gy352.
Men oftast fungerar det lika bra med deras helikoptergyron.

Nexus
2007-10-05, 15:19
Du kan ha gyro på alla 3 rodren om du vill! :D
Men det vanligaste är att man har det på sidorodret (eller enbart noshjulet) för att underlätta start och landning, eller minska effekterna av dragkraftsasymmetri på flermotorkärror.

Futaba har en hel serie med gyron speciellt anpassade för modellflygplan: Gy350, Gy351 och Gy352.
Men oftast fungerar det lika bra med deras helikoptergyron.

javisst ta titta här:

http://manuals.hobbico.com/fut/gya350-manual.pdf

http://manuals.hobbico.com/fut/gya351-manual.pdf

http://manuals.hobbico.com/fut/gya352-manual.pdf

här är allt finns info till för Flygplan för Gyro !!

MVH Steve

:D :D :D :D

gimbo
2007-10-05, 15:24
Du kan ha gyro på alla 3 rodren om du vill! :D
Men det vanligaste är att man har det på sidorodret (eller enbart noshjulet) för att underlätta start och landning, eller minska effekterna av dragkraftsasymmetri på flermotorkärror.

Futaba har en hel serie med gyron speciellt anpassade för modellflygplan: Gy350, Gy351 och Gy352.
Men oftast fungerar det lika bra med deras helikoptergyron.

Med andra ord så gyro på höjd och sida så kan man hovra och fika sammtidigt ;)


Men, det låter rätt kul att experimentera lite. För pilla är ett nöje. Får jag en lämplig kärra över i framtiden så måste det nästan testas.

JanLid43
2007-10-10, 07:45
:shock: Gyro i flygplan ät till för SAS och andra flygbolag som transporterar folk!
Vi sysslar med modellflyger och vitsen är väl att kunna känna känslan av att behärska sin luftfarkost Eller Va....?
JIL i Bromölla

gimbo
2007-10-10, 10:30
:shock: Gyro i flygplan ät till för SAS och andra flygbolag som transporterar folk!
Vi sysslar med modellflyger och vitsen är väl att kunna känna känslan av att behärska sin luftfarkost Eller Va....?
JIL i Bromölla

Det är nog upp till var och en hur man vill forma sin hobby ;)