handdator

Visa fullständig version : Men kom igen nu alla handlare!



PeterPilot
2007-10-04, 20:36
På den senaste tiden har jag noterat att flera nya handlare dykt upp, samtidigt som de gamla finns kvar. Och jag ser det som mycket positivt.
Men varför kan ingen av dessa handlare, både nya som 'gamla', som har som primär distributionskanal internet, ha en indikation på om varan finns i lager eller inte?
Är det bara jag som tappar sugen när jag ser en vara på nätet men inte kan se om den finns för omedelbar leverans eller har en väntetid på x antal veckor/månader? Är det så, att en som spenderar ett antal kronor om året på flygrelaterade prylar måste ringa upp en firma som annonserar ett par häftiga ARF'er eller dyl. för att förvissa sig om att leverans sker inom den närmaste månaden?
Själv har jag, efter ett antal år, begränsat mitt handlande till de som kan ge en leveransstatus på nätet, vilket tyvärr utesluter de flesta handlare som annonserar på RCFF. Och detta är ju väldigt tråkigt eftersom det finns hur bra prylar som helst att köpa, men det är ju fan att man ska behöva maila, ringa och ligga på för att få besked om när saker kan levereras.
Kom igen nu, det är 2007, internet har funnits i 20 år och så svårt är det inte att ge ett commitment till kunderna som är värt namnet.
Eller vad säger ni, forummedlemmar?

Mvh
Peter

gimbo
2007-10-04, 20:50
Jag kan bara hålla med dig. För mig är inte alltid perngarna det viktiga utan snabb leverans. Då vill jag direkt veta om varan finns för omgående leverans. Annars vänder jag mig till någon annan. Att behöva ringa runt för och höra hur lagerstatus ligger till, känns som stenålder.

Sigun
2007-10-04, 21:00
De flesta andra företag som har en webbutik på nätet har ju sådan här finesser och man kan ju bara ta en titt i vilken datorbutik på nätet som helst så har de lagerstatus på alla prylar. Håller man sig inom RC så får man vända sig utomlands för att få denna typ av service :(

De är som du säger 2007 och de borde inte vara något större problem att lösa, men nu är det väl så att 90% av hobbyhandlarna är små enmansbolag och de har kanske butiken som en "hobby" vid sidan av sitt ordinarie jobb. De kanske inte har möjliget att lösa detta. Men det STORA borde iallafall kunna klarar av att lösa en sådan här simpel sak som lagersaldon.

eller ??

PeterPilot
2007-10-04, 21:14
Well, även om man har sin butik som 'Hobby' så är det så att man säljer saker, vilket betalas med surt förvärvade slantar. Och i min värld finns det ingen ursäkt varför modellflyg ska vara ett undantag är det gäller tillförlitlighet och kundservice.

Mvh
Peter

Marcus72
2007-10-04, 21:47
Well, även om man har sin butik som 'Hobby' så är det så att man säljer saker, vilket betalas med surt förvärvade slantar. Och i min värld finns det ingen ursäkt varför modellflyg ska vara ett undantag är det gäller tillförlitlighet och kundservice.

Mvh
Peter

Varför startar du inte en egen hobby butik då?
Höj statusen i hobby butiks träsket så får vi lite bätte service....bus enkelt?

Visst, jag kan hålla med om att har man en web butik så borde det ju vara rimligt att se lagersaldo på alla saker som kan beställas direkt via webben.

PeterPilot
2007-10-04, 22:11
[quote]
Varför startar du inte en egen hobby butik då?
Höj statusen i hobby butiks träsket så får vi lite bätte service....bus enkelt?

Visst, jag kan hålla med om att har man en web butik så borde det ju vara rimligt att se lagersaldo på alla saker som kan beställas direkt via webben.

Du menar att alla som har en synpunkt på någonting måste visa att det kan skötas bättre genom att göra samma sak? Nä, jag köper inte det tyvärr Marcus. Jag som konsument kan nog ställa krav på vad jag vill ha, eller hur? Vad jag pratar om är att modellhobbybranschen måste lyfta sig lite grand. Varför då? Jo, därför att det finns en ökande köpstark kundkrets som ställer lite högre krav på vad som säljs på nätet. Och som sann patriot till lokala hökare på nätet vill jag naturligtvis gynna dessa, men inte till vilket pris som helst.

loop
2007-10-04, 22:21
En liten fundering.
Kan det inte vara så att de inte kan visa något saldo får de har ALDRIG något hemma utan förs beställer jag och sedan beställer dom så det tar en evighet att få grejorna.

Marcus72
2007-10-04, 22:44
Håller helt med dig, klart att Du som konsument ska ställa krav!
Du väljer ju helt själv var Du vill handla.
Men det är ju upp till handlarna att välja konkurens medel. De som vill överleva långsiktigt måste dock självklart hålla sig i den övre skalan av kundservice.
Vilka som överlever bestämmer ju Du och jag, marknaden sköter detta väldigt bra.

Det ligger dock mycket i Sigun`s inlägg, små enmansbolag har knappast resurser att hålla ett lagersaldo levande på webben. Alla småföretag börjar någonstans och jag tycker att alla måste få en chans, men i en webb butik håller jag helt med om att man kan kräva lagersaldon/leveranstid.

Skulle tro att RC-flyget i Sverige kanske kan avlöna ca. 20-40 personer totalt. Det ska ju trilla in 200.-/tim i ren vinst, 8 tim om dagen året om för att låg avlöna 1 pers. Sedan skall hyror, räntor, transporter, tele, data mm mm. betalas. Jag är nog rätt säker på att 95% av alla som driver sin hobby firma vid sidan av sitt ordinarie jobb gör det endast av den anledningen att de älskar sin hobby och att de helst vill leva med den dygnet runt. Lycksökarna inom RC-flyget är nog väldigt kortlivade.

Marknaden i Tyskland är lite anorlunda med 83 milj. invånare + deras export i.o.m. euron.

Marcus72
2007-10-04, 22:49
En liten fundering.
Kan det inte vara så att de inte kan visa något saldo får de har ALDRIG något hemma utan förs beställer jag och sedan beställer dom så det tar en evighet att få grejorna.

Dessa kallar jag lycksökare och är nog största orsaken till att vi sitter och beställer grejorna utomlands. Tror att de förstör oerhört för de seriösa handlare vi har i Sverige.
Dock måste man ha förståelse för att alla är små i början.

PeterPilot
2007-10-04, 23:03
Markus, jag förstår vad du menar. Klart det finns en marknad som sköter detta. Men det betyder inte att jag är nöjd med hur det sköts.
Eftersom jag själv lägger en betydande summa på denna hobby varje år, har ett jobb som hindrar mig från att ha örnkoll på beställningar/lagerstatus, och är mer eller mindre beroende av en professionell service ser jag inte att våra kära handlare uppfyller mina krav.
Det är naturligtvis individuellt men jag vet att jag absolut inte är ensam om detta. Och därför kan jag bara i all vänlighet ge en uppmaning till dom som kallar sig för hobbyhandlare att ge den service som förväntas.
Nu ska jag inte dra alla över en kam för det finns dom som uppfyller mina modesta krav, men tyvärr alldeles för få.

GöranB
2007-10-05, 10:21
Håller med i sak.
Men...
Flera av handlarna här till vänster har lagersaldo i sina webbshoppar.
Göran

AM
2007-10-05, 14:57
Jag hinner själv inte med att uppdatera sidan, därför har jag inte lagt in lagerstatus på alla artiklar. Dessutom har jag säkert dubbelt så många artiklar än vad som är inlagda på webbsidan - tyvärr beroende på tidsbrist där också.

Mvh
Ove

MoW
2007-10-05, 16:14
Kan bara hålla med ang att lager status är allt viktigare, man ids inte jaga en handlare för att senare få veta att han inte har det på lager.

FRAM FÖR MER INFORMATION DIREKT!

/Mats

genland
2007-10-05, 19:59
Kundvården tycks konstigt nog inte vara så
prioriterad som den borde.
Man skyller ofta på att man inte har tillräckligt med tid tydligen.

Ska man då gnälla o vara förvånad om man får taskiga omdömen
ifrån kunder som beställer o i princip hamnar i
nåt slags limbo med sina beställningar?

Skulle vilja se vilken seriös entrepenör i nån annan bransch
som kunde komma undan med att "gråta för sin sjuka morsa."
Lätt att glassa med snygga skyltfönster i webbutiken.
Men hur mycket av det som visas är bara ögongodis som inte är tillgängligt inom överskådlig framtid?

Försöker man ringa kommer man inte fram eller möts av telesvar.
En välkänd firma som man trodde om mera, som jag efter att ha beställt grejer som inte kom så ringer jag upprepade gånger under den uppgivna TELEFONTIDEN (fler än fem gånger under en 2 timmarsperiod) och möts av ett meddelande som talar om vilka öppettider och telefontider som gäller och ombedes att ringa under deras telefontid!
Snacka om moment 22.

Sådärja nu har man väl retat upp ett antal.

Mvh Kent

Mr J
2007-10-05, 20:20
Om man som Ove klart och tydligt deklarerar att "Air Media drivs som en hobbyrörelse" och inte är bemannat full tid tycker jag att det är ok.
Då har handlaren i fråga spelat med öppna kort och åtminstone jag förväntar mig hyfsade priser, men begränsad service.

Det tycker jag är helt ok, för då är det upp till mig som potentiell kund att göra bedömningen om jag jag eventuellt vill vänta på respons, eller om det är brådis och jag följaktligen är beredd att betala mer för snabbare leverans/besked.

Vad som jag tycker är mycket tråkigare är de handlare som mörkar med detta faktum, det kan ju lätt leda till att kunderna tror att det är ett vanligt företag med heltidsanställd personal och förväntar sig service i enlighet med detta.

genland
2007-10-05, 20:45
Om man som Ove klart och tydligt deklarerar att "Air Media drivs som en hobbyrörelse" och inte är bemannat full tid tycker jag att det är ok.
Då har handlaren i fråga spelat med öppna kort och åtminstone jag förväntar mig hyfsade priser, men begränsad service.

Det tycker jag är helt ok, för då är det upp till mig som potentiell kund att göra bedömningen om jag jag eventuellt vill vänta på respons, eller om det är brådis och jag följaktligen är beredd att betala mer för snabbare leverans/besked.

Vad som jag tycker är mycket tråkigare är de handlare som mörkar med detta faktum, det kan ju lätt leda till att kunderna tror att det är ett vanligt företag med heltidsanställd personal och förväntar sig service i enlighet med detta.

Kan inte köpa resonemanget fullt ut dock.
Har man en firma som innehåller kundrelationer så har
man också tagit på sig ett ansvar för just kundrelationerna.

Kan väl fungera kompisar emmellan och i firmans närområde
men om man via webshop på nätet vänder sig till alla som har
tillgång till detsamma, så torde kraven vara lite högre.

Varför inte via en informationsplats på sin websida då tala om när o hur
man kan nås för att få ett svar på sina frågor inom åtminstone samma dygn. eller så accepterar man att en del kunder får
bli f-rbannade o man behandlar dem som spill i verksamheten.
Notera att jag inte uttalar mig om Ove eftersom jag inte har erfarenhet av att handla av just honom!
Mvh Kent

Mr J
2007-10-05, 20:56
Det är givetvis upp till dig.

Jag känner Ove och bor nära honom så det var kanske ett illa valt exempel?

Men faktum kvarstår, jag har inga större problem med en lägre servicegrad, bara jag vet det så att jag har möjlighet att välja själv.
Jag menar, ibland vill man ha prylarna senast i förrgår.
Ibland ser man det hela som ett mer långvarigt projekt, och har då inga större problem med att det kan ta tid, bara det blir billigt.

kenneth67
2007-10-05, 21:03
det är ett gissel med det där ! många har tydligen även markerat på sidan att grejjen finns i lager men lik förbaskat tar det 2 veckor innan grejjerna kommer å det är oacceptabelt !
jag får hålla med wesse där litegrann att priset är inte alltid det som styr,det viktigaste i slutändan är att man får det man beställt snabbt samt att det är RÄTT grejjer...
runt här finns ju som sagt inte så många handlare å den som finns är väl mer av hobby karaktär endast öppen 2 dagar i veckan å då endast mellan 17-20 då tydligen även ordrar från deras vebb butik hanteras .. men där står att leveransen kan ta upp till 2 veckor !! å då får man ju ta de !

Glawe
2007-10-05, 21:13
Jag måste erkänna att jag alltid ringer till butiken i fråga först och kollar om det finns i lager. Jag är en sådan person som vill ha grejjerna direkt, går inte det är så kan jag vänta, men då vill jag veta det direkt med. MEn framför pris och allt annat så är servicen den viktigaste om något skulle gå snätt.

/Mina 2 öre

genland
2007-10-05, 21:18
Än en gång...
Vad man än försöker sälja så har man en kundrelation så fort nån
anmäler sig som köpare av det man säljer.

För att behålla en kund o att kunden skall vara en nöjd kund,
så är information- feedback en av de viktigaste ingredienserna
för att uppnå just detta.

Återigen poängterar: En kund som inte kan få kontakt o svar från säljaren, torde knappast springa omkring på gatorna som en nöjd kund.

Sen är det ju en annan sak om man personligen känner säljaren.

Mvh Kent

kenneth67
2007-10-05, 21:24
kan ju hålla med om att har man en telefontid dag si å så tid si å så ... så ska man ju fasemej svara i telefonen å inte mötas av en telefon svarare ! det samma gäller ju även mail kontakter ... skicka man ett mail å fråger om nått eller vad det nu kan var a så förväntar man ju sig ett svar inom rimlig tid dvs max en-2 dagar å inte veckor som har hänt ibland efter vad man hört . personligen så skulle jag ju aldrig handla mer av en handlare som bemöter mig på det viset ... det finns många som slåss om våra pengar

Snickarjävel´n
2007-10-05, 21:37
Som ett ex så har jag en order liggandes hos en av Sveriges största hobbyhandlare på lite reservdelar till en bensin motor.

Där kommer den ordern om ett par dagar fira 2 månaders jubileum :roll:

Vad kan vara rimlig tid att vänta? Butiken i fråga har inte lagersaldo , svårt att svara i telefon , vet antagligen inte hur mail funkar då man inte har mage att svara på mail.


Hur svårt kan det vara att åtminstone dra iväg ett mail där man förklarar att varan inte finns hemma och att det dröjer X antal veckor innan den kommer in i butik?

genland
2007-10-05, 22:13
Som ett ex så har jag en order liggandes hos en av Sveriges största hobbyhandlare på lite reservdelar till en bensin motor.

Där kommer den ordern om ett par dagar fira 2 månaders jubileum :roll:

Vad kan vara rimlig tid att vänta? Butiken i fråga har inte lagersaldo , svårt att svara i telefon , vet antagligen inte hur mail funkar då man inte har mage att svara på mail.


Hur svårt kan det vara att åtminstone dra iväg ett mail där man förklarar att varan inte finns hemma och att det dröjer X antal veckor innan den kommer in i butik?

Lite av detta jag försökt framföra....

En Firma/försäljare som beter sig som du beskriver o som jag själv
indikerat i inlägg ovan gräver mer eller mindre långsamt o försiktigt ett hål där han/hon försvinner mer eller mindre långsamt i glömskan.

En trist sak är att ett av argumenten man hör/ser av många handlare är "gråten för deras sjuka mor" alltså den uppoffrande o tidsödande gärning man gör för sina kunders skull utan att tjäna en spänn.
Torka tårarna o lär av utlandet.
Mvh Kent

loop
2007-10-05, 23:28
Det hela är egentligen hemskt enkel, vill man vara en handlare med lite kunder och bara sälja för att kuna sponsra sin egen hobby forsätt då att ha relativt dålig service att inte svara på mail, medela inte kunden om att det är långe levernas tid och o.s.v
Men vill du överleva och förörja dig som hobbyhandlare i Sverige så MÅSTE man svar snabb på mail man skall ha relativt snabba leveranse ej mer än 1 vecka, hålla kunden uppdaterad vad som händer med hans order SAMNT man måste ha priser som kan konkurera med utlandet, man kan inte både ha sämre servic och högre priser.
Jag betalar gärna för bra och snabb service så det vore jättekul om det fans många sådana hobby internet butiker i Sverige.

kenneth67
2007-10-06, 10:56
å det är ju just detta som är det fina ;) tydligen så verkar det som handlare som varit med ett tag och har bundit till sig en kundkrets ,, tror att dom sitter säkert och kan behandla kunder lite hur som helst och det är jätte tråkigt när det blir så tyvärr så är det ofta även så att man slentrian mässigt "alltid" handlar där man handlat å finner sig i att det ballar ur ....
samtidigt är man "rädd" att prova nya handlare .. för att man inte vet hur det funkar där ! så istället för och göra det som vi svenskar är världs mästare på sitta å bara gnälla å inte göra nått åt saken prova nått nytt!! slå näven i bordet å säg ifrån tala om att du inte är nöjd med servicen och tala om att du tänker låta hela världen veta hur usla dom är och att du nu byter till en annan handlkare som har vett på att ta hand om dig som kund ! inte för att klanka på någon men "gnälla" här löser inte problemet vi tillsammans kan skapa en förändring om vi aktivt visar vårat missnöje!!

loop
2007-10-06, 11:32
å det är ju just detta som är det fina ;) tydligen så verkar det som handlare som varit med ett tag och har bundit till sig en kundkrets ,, tror att dom sitter säkert och kan behandla kunder lite hur som helst och det är jätte tråkigt när det blir så tyvärr så är det ofta även så att man slentrian mässigt "alltid" handlar där man handlat å finner sig i att det ballar ur ....
samtidigt är man "rädd" att prova nya handlare .. för att man inte vet hur det funkar där ! så istället för och göra det som vi svenskar är världs mästare på sitta å bara gnälla å inte göra nått åt saken prova nått nytt!! slå näven i bordet å säg ifrån tala om att du inte är nöjd med servicen och tala om att du tänker låta hela världen veta hur usla dom är och att du nu byter till en annan handlkare som har vett på att ta hand om dig som kund ! inte för att klanka på någon men "gnälla" här löser inte problemet vi tillsammans kan skapa en förändring om vi aktivt visar vårat missnöje!!


Bra talat

H_enke
2007-10-06, 15:05
Eller så handlar man av Fullkontroll :)
Trevliga och har lagersaldo på hemsidan :)

Ska man handla i en "riktig" besöksbar butik så är det ju inte värre än att man ringer innan man åker dit.

loop
2007-10-06, 17:08
Jag det är alltid trevlig när handlare förgår med gott exempel

ListKid
2007-10-08, 14:21
Ja, då måste jag ju nämna Aircpro's (http://www.aircpro.com) förnäma webshop också
(I all ödmjukhet undertecknad som utvecklat den:) )

De har inte lagersaldo, men endast de produkter som finns i lager kan beställas
//Linus[/url]

Snickarjävel´n
2007-10-08, 14:52
Om det är reklam eller inte skiter jag i men Aircpro är väl en av dom webbbutiker som verkligen har visat hur man på ett mycket bra vis driver en hobbybutik på sin fritid. Jag anser att Aircpro långväga överträffar betydligt större handlare när det gäller service , vänlighet och kontaktbarhet.


Bara en sån enkel sak att inte kunna beställa saker som inte finns hemma. Är det några frågor man mailar om kan man lugnt vänta sig ett svar inom ett dygn. Snabb service så det liknar inget annat.

Att sen inte lagret på artiklar är så stort än får man ha överseende med men det växer fort och alla är små från början.

Tänk om alla andra handlare kunde hålla samma höga ambitioner som Aircpro gör.

kenneth67
2007-10-08, 19:32
Om det är reklam eller inte skiter jag i men Aircpro är väl en av dom webbbutiker som verkligen har visat hur man på ett mycket bra vis driver en hobbybutik på sin fritid. Jag anser att Aircpro långväga överträffar betydligt större handlare när det gäller service , vänlighet och kontaktbarhet.


Bara en sån enkel sak att inte kunna beställa saker som inte finns hemma. Är det några frågor man mailar om kan man lugnt vänta sig ett svar inom ett dygn. Snabb service så det liknar inget annat.

Att sen inte lagret på artiklar är så stort än får man ha överseende med men det växer fort och alla är små från början.

Tänk om alla andra handlare kunde hålla samma höga ambitioner som Aircpro gör. har inte handlat av dom/han men iaf så vet jag att han bokat 6 bord !!! till bytesmarknaden i falköping 27 okt !! det kallar jag att presentera sig !

Poteta
2007-10-08, 20:32
Hur lång tid är det ok att vänta?
Jag beställer kanske RC-prylar två gånger om året så jag har ingen erfarenhet av mer än MFT plus en till. Den sistnämda (som jag inte nämner vid namn) fick en order via nätet på en E-Starter. Efter en vecka kunde jag konstatera via deras hemsida att statusen var "order mottagen" eller liknande. Inget om att den var packad eller skickad. Jag e-postade och avbröt beställningen eftersom jag tog för givet att det skulle ta 2-3 dagar innan jag kunde hämta paketet. Eller tar det alltid minst en vecka att få hem grejor från svenska handlare?
(AM undantaget eftersom jag vet att Ove är bortrest mycket. Jag köper förklaringen och väljer att inte handla där.)

kenneth67
2007-10-09, 08:49
jag tycker inte att man ska behöva vänta mer än max en vecka , tar det längre tid utan att man hört nått så då får man väl bara ta å avbeställa och hitta nån annan å handla av .... när kunderna försvinner så kanske dom vaknar !?? men då är det ju redan försent!

ListKid
2007-10-09, 09:54
Jag tycker det är värre att vänta förgäves än att helt enkelt bara vänta.

Alltså, om jag beställer en pryl och direkt (helst före order) får veta att det kommer ta 16 dagar innan de kan leverera, så kan det vara ok.

Däremot, om jag får veta att leverans sker "om 4 dagar", eller "nästa vecka", och det sedan visar sig att de efter 2 veckor fortfarande inte levererat, då blir jag sur.

Alltså, dåliga nyheter är inte alls så dåligt som FELAKTIGA nyheter, om man bara får de dåliga nyheterna direkt när de är tillgängliga.

Exempel:
Jag beställer en kärra. Får veta att leverans sker inom 1 vecka
När 2 veckor gått får jag veta "leverans nästa vecka"
Ytterligare en vecka "Vi har lite mycket nu, kommer nästa vecka"

Jag får kärran efter 4 veckor och är lite sur, för jag har gått och väntat på den i 3 veckor
Till saken hör att jag egentligen inte hade bråttom, och kunde tänka mig att vänta, men eftersom förväntad leverans var passerat...
Hade jag direkt fått veta "Du har den om senast 4 veckor".. då hade jag inte eftersökt den tidigare



Lets face it, varför vill konsumenten alltid ha ett kollinummer?
Jo, konsumenten litar inte på att leverans skett när leverantören säger det.


Så, en handlare som säger "Jag kan inte leverera just nu" är i mina ögon bättre än en som säger "jag kan nog leverera snart"

..typ

PalmPilot 2.0
2007-10-09, 16:17
Hej alla käcka debattörer!

Håller fullständigt med initiativtagaren till den här debatten. Jag driver själv en liten rörelse, som säljer kamerautrustning och annat smått & gott till bl a modellflygare, (flyger själv sedan ett antal år tillbaka). Har som ledstjärna att alltid försöka svara upp mot mina kunders förväntningar och krav vid beställningar och frågor, trots att rörelsen är liten och sköts på "ledig" tid.
Modellflyget i Sverige är litet, sett ur ett internationellt perspektiv, men därmed inte sagt outvecklat - tvärtom. Att en debatt i detta ämne väcks ser jag som mycket positivt, då det finns mycket kvar att göra för att främja hobbyn.

Titta gärna in på www.tavs.se

mvh Mikael Palm

nicke
2007-10-18, 07:02
Jag har lagersaldo på min webshop.

Men då har jag ändå lagt ner veckovis med arbete för att bygga databas, programlogik och sånt. Jag kan såna grejer eftersom jag är systemutvecklare, likförbannat var det extremt mycket jobb med det.

Hur ska då alla hobbyhandlare som inte kan programmering sköta sånt där automatiskt? Anlita någon att bygga en webshop i ett par veckor för hundratals kr i timmen?
Förmodligen (vad vet jag) finns färdiga webshopps-program att köpa, men med tanke på jobbet som ligger bakom dem är de nog inte billiga. Plus att det krävs en massa specialkunskaper för att installer och sätta upp allt rätt, och det krävs att ens webbhotell stödjer den teknik som webshoppen är byggd för.

Nej, alternativet som kvarstår för de flesta är att ha en statisk html-site, som de får uppdatera manuellt varje gång lagersaldo ändras. Extremt tidskrävande, och jag förstår varför alla inte har tid med sådant.

Men jag håller med, självklart vill man se lagersaldo när man handlar! Det var därför jag la ner en massa jobb på det. Det här var bara en förklaring till varför många inte har det.

RC Maffian
2007-11-08, 19:39
Det här tycker jag var väldigt intressant att läsa.
Jag skulle hemskt gärna vilja ha era åsikter....

Vi har skrivit på vår hemsida att vi lagerför de produkter som finns på sidan. OM vi inte har en specifik produkt hemma så står det klart och tydligt överst på den produktsidan.

Min fundering blev nu... är vi otydliga? :?
Framgår det inte tillräckligt bra att vi har produkterna hemma?
Ska jag ändra på sidan och lägga till den här funktionen som ni pratar om?

Tar tacksamt emot era åsikter!!! :)

www.rcmaffian.se

Mvh
Jessica

RC Maffian

loop
2007-11-08, 19:54
Det kanske inte vore så dumt om de stog att varen finns i lager eller ej på produktsidan så blir det riktigt tydligt. Tydlighet om leverans status kan aldrig vara för tydlig.

PS Fin sida DS

kenneth67
2007-11-08, 20:11
håller helt med föregående ... aktuellt saldo är den absolut bästa servicen som finns ! ett script som löser den biten direkt vid beställning å avräknar från aktuellt så det inte missas av mänskligfaktor! har ingen aning om hur detta fungerar men data "nördar" finns det gott om som vet hur!

gimbo
2007-11-08, 21:44
Lagerstatus direkt på produktsidan är det bästa. Specuellt eftersom man ofta får tips om produkter av andra. Och de länkarna de skickar går direkt till produkten på sajten.

RC Maffian
2007-11-09, 15:33
Jo, vi får väl se om det går att bygga om.
"gimbo" har ju en poäng i det han skriver också.

Vi har ju tänkt - det du ser, det finns.
Annars så står det överst att det inte finns hemma.
(typ beställningsvara eller 1 v lev.tid)

Hoppas på att vi kan lösa detta då.

Tack för era kommentarer. :)

Mvh
Jessica

RC Maffian

kenneth67
2007-11-09, 16:41
huvudsaken är att innan man "beställer" på ett eller annat sätt får reda på om det tar 3 dagar eller 3 veckor innan man får grejjerna ... det finns inget mer frustrerande än att gå å vänta utan att veta ! å som regel så beställer man ju inte i en butik man fått vänta i evigheter tidigare ... så i dagens läge tror jag ju att snabba leveranser å pålitlighet är mer värt än ett lågt pris på ngt man alldrig får eller dessutom får fel vara !

mickemicke
2007-11-09, 18:34
Skrev en halv roman.... men raderade det.
Kom på att det bara skulle uppfattas som smygreklam... :-(

nicke
2007-11-09, 18:47
Vad är det för fel på smygreklam? ;)

gimbo
2007-11-09, 19:00
Får nog också påpeka att leveranstiden är oerhört viktig (för mig). För jag beställer mer än gärna till ett "något" dyrare pris om jag kan få mina saker snabbare.

MrJet
2007-11-09, 20:49
Får nog också påpeka att leveranstiden är oerhört viktig (för mig). För jag beställer mer än gärna till ett "något" dyrare pris om jag kan få mina saker snabbare.


Jag får nog hålla med gimbo i det här fallet. För mig som tidigare
har "tävlat" så är leveranstiden den viktigaste faktorn, det blir ju
katastrof om man inte får prylarna när man måste ha dom. Men som nöjes utövare så tycker jag nog att priset är minst lika viktigt.

Mvh MrJet.

Ålänning
2007-11-09, 22:15
Man vill ...
- ... ha svar på epost samma dag man mailar
- ... ha svar i telefon när man ringer
- ... se aktuellt lagerstatus i webshopen
- ... ha hem grejerna inom en vecka, helst några dagar
- ... ha jävligt god service
- ... så mycket!

Jag har insett problemen alla leverantörer kan råka ut för pga att de
har dåliga leverantörer själva, svårt få tag på bättre leverantörer,
har annat jobb också, inte har möjligheten att ge den service de vill
kunna ge pga det ena och det andra (kanske nån riskerar utbrändhet?),
osv osv...

Och pga att man vet att det kan ta länge få tag på det man vill ha...
så har jag garderat mig med att ha flera flygfärdiga flyg. Alltså minst ett
som alltid är flygbart. Kraschar man ena dagen så är man uppe igen
inom kort. Och så bygger man alltid på ett flyg.